“Σύντομα θα εκδοθεί το νέο βιβλίο μου “Συστοιχίες της αυριανής εξορίας” με επίκαιρα ποιήματα που γράφτηκαν την περίοδο της πανδημίας. Την έκδοση θα προλογίσει και θα εικονογραφήσει η σύζυγός μου, εικαστικός, πολιτισμολόγος κριτικός βιβλίου και τέχνης Μαριλένα Φωκά.”
Ποια είναι τα συναισθήματά σας για το 2021; Νιώθω αισιόδοξος με έντονη θετική σκέψη που απορρέει πρώτιστα από την οικογένεια μου. Αλλά και προβληματισμένος. Δεν μου είναι ευχάριστη η αδράνεια που υπήρξε στο χώρο της εργασίας μου αν και εργάστηκα εντατικά αρκετούς μήνες. Η ζωή και η υπάρχουσα τρέχουσα πραγματικότητα οφείλω να παρατηρήσω πως δεν λειτουργούσαν παράλληλα ούτε συμπλήρωνε η μία την άλλη. Ωστόσο μου δημιουργήθηκε η πρόσβαση σε ένα πλούσιο φάσμα αντίθετων και πρωτόγνωρων συναισθημάτων. Θετικών και αρνητικών. Κάθε συναίσθημα νιώθω πως έχει σημαντικό λόγο ύπαρξης. Τα θετικά συναισθήματα δημιουργούν εθισμούς λόγω των ορμονών που εκλύονται στο σώμα όμως και η αρνητική όψη των πραγμάτων οδηγεί αναμφίβολα στην εξέλιξη, στην οδό προς την ωρίμανση και στην αυτογνωσία. Άλλοτε πάλι υποκρινόμαστε απέναντι στον εαυτό μας και στους άλλους ότι όλα είναι τέλεια αλλά αυτό δεν ισοδυναμεί με το ότι σκεφτόμαστε θετικά. Νιώθω συμπόνια και συμπαράσταση για τους ανθρώπους που δοκιμάστηκαν περισσότερο από εμένα. Το άσχημο είναι πως χάσαμε φιλικά και αγαπημένα πρόσωπα που έφυγαν ξαφνικά, άδικα και αναπάντεχα. Η δική μου θέση αντιλαμβάνομαι πως μπορεί να μετατρέψει τα πεπραγμένα και να αφυπνίσει τα ενεργητικά συναισθήματα της ακεραιότητας με σημαίνουσα προτροπή. Με κάνει αυστηρό κριτή πρώτα του εαυτού μου. Βοηθά επίσης στην καλύτερη απόδοση και στην προετοιμασία για λογικές και μελετημένες υπερβάσεις. Συνάδει στην εύληπτη όξυνση των αισθήσεων και των άλλων γνωστικών λειτουργιών. Πρόκειται για μια σημαντική συνάντηση με την ψυχολογική συνάφεια. Για ένα σημαντικό γεγονός ευστάθειας και αυτοπροσδιορισμού, προκειμένου να εστιάσουμε ολοκληρωτικά εκεί. Να κινηθούμε λόγω της εμπειρίας πλέον με τον καλύτερο δυνατό τρόπο διευθέτησης και διαπραγμάτευσης.
Συμφωνείτε με τα νέα μέτρα της κυβέρνησης ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας; Νομίζω πως μέχρι ένα σημείο είναι τα πρέποντα. Αξιοποιήθηκαν στο έπακρο οι δικλείδες συμπεριφοράς αλλά διαθέτουν αρκετές ελλείψεις που αποβαίνουν επιζήμιες για την υγεία των ανθρώπων. Πυροδότησαν το άγχος για το άγνωστο αύριο. Αυτό που δεν επιτεύχθηκε είναι να αποσοβήσουν τον προσωπικό φόβο. Οι τεχνικές διαχείρισης του επίπονου θέματος βέβαια άλλαξαν τον τρόπο της ζωής. Πέσαμε σε ένα ωκεανό αμφιβολίας και καχυποψίας που μας απομόνωσε σε μεγάλο βαθμό. Τα αποτελέσματα αυτών των πράξεων δεν έφεραν το επιθυμιτό ενδεχόμενο για όλους και δεν αποφεύχθηκαν ολοκληρωτικά. Οι ακραίοι κίνδυνοι παρεπιδημούν παρότι ενημερωθήκαμε εμπεριστατωμένα για την δυνητικά επικίνδυνη κατάσταση.
Ποιο θα είναι το μέλλον του Πολιτισμού το 2022; Ο πολιτισμός δεν σταματά πουθενά σε κανένα έτος. Δεν βάλλεται ουσιαστικά ποτέ. Μάλιστα σε τέτοιες εποχές με τις γυμνές και δύσκολες ώρες αναπτύσσεται και μεταλαμπαδεύει τις προθέσεις και τα επιτεύγματά του. Τείνει να συγκροτεί τις δυνάμεις του με εξάρσεις προς κάθε τι το καινούργιο. Κινητοποιεί για δράσεις αντίστασης επισημαίνοντας την τεράστια παρουσία του. Δίνει αντικειμενικά ακτινοβολίες με ευκαιρίες συνέχειας. Η τόνωση του πολιτισμού είναι ο μόνος ίσως δρόμος που μπορεί να οδηγήσει σε μια πληρέστερη μελλοντική ανέλιξη και εξέλιξη. Αν μπορούμε να τον αξιοποιήσουμε σωστά ως απαραίτητο και απαιτούμενο μάθημα θα είναι προς όφελός μας. Μετατρέποντας σε κίνητρο την κάθε περίσταση αντιλαμβανόμαστε πως βρισκόμαστε βαθμιαία και σταδιακά σε μια ευπρόσδεκτη και σε μια πλεονεκτική θέση χωρίς συγκρίσεις και αποκλίσεις. Μας δίνει πληροφορίες που πρέπει να έχουμε για να είμαστε ιστορικά στο σημείο των αντεγκλήσεων. Αρκεί να υιοθετήσουμε και να αποκτήσουμε με αυτοπεποίθηση ό,τι προστάζει. Η πορεία του μεταφέρει σίγουρα επιτυχείς στρατηγικές και εκδοχές.
Ως καλλιτέχνης και άνθρωπος του πολιτισμού, τι θα προτείνατε για την επιστροφή στην κανονικότητα; Να συνεχίσουμε ασταμάτητα να ελπίζουμε σε ό,τι καλύτερο για ένα αλλιώτικο αύριο. Να μην χάνουμε την ψυχραιμία μας να καταφέρουμε να ξεπεράσουμε γρήγορα ό,τι συμβαίνει σήμερα. Η εκτενέστερη αποστασιοποίηση που ζήσαμε και που αγγίζει την κοσμογονία μπορεί να βοηθήσει πολυκύμαντα. Αισθανθήκαμε τα διαρκή λάθη που ήρθαν μπροστά μας. Μεταλλάξαμε όμως πιστεύω τα εγγενή χαρακτηριστικά τους με την διοχέτευση σε υγιή όρια που κατόρθωσαν να μετατρέψουν τα ευάλωτα σημεία σε πηγές δύναμης.
Κοινωνία, Απομόνωση, Κανονικότητα. Πώς θα είναι η επόμενη ημέρα; Η επόμενη μέρα δεν πρέπει να μας βρει απροετοίμαστους σε κανένα τομέα. Αυτό θα ήταν οδυνηρό και καταστροφικό. Θα χρειαστεί φυσικά αρκετός χρόνος προσαρμογής και ο ερχόμενος απεγκλωβισμός δεν θα είναι εύκολος. Να εστιάσουμε λοιπόν στο προσκήνιο της χρήσιμης υπενθύμισης. Με μερίδιο ευθύνης που εποικοδομητικά θα εκφράζεται στο κατοπινό χρονικό διάστημα και θα στρέφεται στην ανάδειξη των συγκεκριμένων αναλαμπών και των ανακατατάξεων. Τα συγκλονιστικά συναισθήματα που βιώσαμε πιστεύω μας θωράκισαν ωστε να διακρίνουμε τα καίρια ζωτικά χαρακτηριστικά, τις ελλιπείς πράξεις και τις ζωογόνες προσεγγίσεις που συνήθως παραλείπουμε επισταμένα να αποδεχόμαστε. Να δώσουμε περισσότερο σημασία και προσοχή να φωτίσουμε και να συντονίσουμε ξανά τις προτεραιότητες. Να προχωρήσουμε με γρήγορα βήματα προς την επανόρθωση.
Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σχέδιά σας για το 2022; Συνεχίζω τις υπάρχουσες εδώ και χρόνια συνεργασίες μου με φορείς πολιτισμού που αφορούν πάντα τον καλλιτεχνικό εικαστικό και εκδοτικό χώρο. Σύντομα θα εκδοθεί το νέο βιβλίο μου ”Συστοιχίες της αυριανής εξορίας” με επίκαιρα ποιήματα που γράφτηκαν την περίοδο της πανδημίας. Την έκδοση θα προλογίσει και θα εικονογραφήσει η σύζυγός μου, εικαστικός, πολιτισμολόγος κριτικός βιβλίου και τέχνης Μαριλένα Φωκά. Με ευχές βγαλμένες από την μαγική διάσταση της καρδιάς και την δόνηση του πνεύματος προσδοκώ το 2022 να είναι μια δημιουργική ευτυχισμένη, ξεχωριστή και διαφορετική χρονιά χωρίς τα γνωστά κακώς κείμενα.
Βιογραφικό σημείωμα : Ο Λεόντιος Πετμεζάς σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Δημοσιογραφία στο Ίδρυμα Μπότση και θέατρο στο Εθνικό Ωδείο. Παρακολούθησε ιστορία τέχνης και ζωγραφική στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στην Αμερική. Έχει πραγματοποιήσει 80 ατομικές και 120 ομαδικές εκθέσεις ανά τον κόσμο με εγκωμιαστικές κριτικές. Πίνακες του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Γράφει λογοτεχνικά βιβλία και θεατρικά έργα. Επιμελείται και προλογίζει εκθέσεις και εκδόσεις. Συμβάλει στην διοργάνωση φεστιβάλ, συμποσίων συνεδρίων, πολιτιστικών γεγονότων events, happenings, performances και δράσεων σε συνεργασία με Δήμους, Περιφέρειες Ιδρύματα Πρεσβείες, Μουσεία, Υπουργεία κέντρα Πολιτισμού. Συχνά είναι ομιλητής-εισηγητής σε πολιτιστικές συναντήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ασχολείται εμπεριστατωμένα με την ιστορική-θεωρητική έρευνα, εντρύφηση, εκτίμηση και καταγραφή της διαχρονικής τέχνης. Συμμετέχει σε επιτροπές λογοτεχνικών και εικαστικών διαγωνισμών. Έχει πολύχρονες συνεργασίες με σημαντικούς φορείς πολιτισμού και εκδοτικές εταιρίες. Μεταξύ άλλων με το Εικαστικό Κέντρο Αθηνών την ΑRT WAY, το ART STUDIO EST, τον εικαστικό Θεσμό ΤΕΧΝΗΣ ΦΛΟΓΑ, την Σύγχρονη Πινακοθήκη VILLA ΡΟΔΟΠΗ, την Eλληνική Ακαδημία Τέχνης και Πολιτισμού τις επιχειρήσεις πωλήσεων αριστουργημάτων τέχνης ΜΠΟΝ. Δοκίμια ,ποιήματα, κριτικές μελέτες, προσεγγίσεις, αναλύσεις και διατριβές του δημοσιεύονται στα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ. Είναι μέλος της ΕΣΠΗΤ(Ένωση Συντακτών Περιοδικού, Ηλεκτρονικού Τύπου) και της EFJ (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων). Έχει συμβάλει εποικοδομητικά και γόνιμα στην δομική εκπόνηση και την αλματώδη εξέλιξη του πρωτοποριακού project στην εμπνευσμένη προώθηση του εκλεκτικού concept, στην καίρια εξέλιξη της πολιτιστικής διπλωματίας, στην εργονομική διεξαγωγή, στην ανάπτυξη της πολιτισμικής διαχείρισης απέναντι στην τέχνη. Θεωρείται σημαντικός ιστορικός τέχνης με εμβέλεια σε διεθνές επίπεδο και υψηλής ειδίκευσης ειδικός σε θέματα πολιτικής της τέχνης που συνδυάζει στέρεες γνώσεις για την παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή και τις νέες τάσεις. Έχει βραβευτεί για την προσφορά του. Έχει βιογραφηθεί σε λεξικά και εγκυκλοπαίδειες. Εκτεταμένες αναφορές και δημοσιεύσεις για την παρουσία του υπάρχουν στο διαδίκτυο. Είναι πρόεδρος του ιστορικού Συλλόγου Εικαστικών Καλλιτεχνών Ελλάδος ‘’Ο Απελλής ‘’ και επίτιμο μέλος αρκετών επιστημονικών, εκπαιδευτικών, καλλιτεχνικών οργανισμών και πολιτιστικών σωματείων. Ασχολείται έντονα με τον εθελοντισμό και την προσφορά στον ανθρωπο.