Ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Performer, Θεωρητικός της Τέχνης τοποθετείται στο polismagazino.gr για το lockdown, τον πολιτισμό, το φόβο, την απώλεια, την υποχρεωτική μάσκα και το άγνωστο αύριο
“Η τέχνη κάθε μορφής, συμπεριλαμβανομένης και της ποίησης, ο φιλοσοφικός στοχασμός, η πολιτική συνείδηση ευθύνης και το όραμα για δίκαιη και αλληλέγγια κοινωνία με βοηθάει με θετική φορά, έστω και ουτοπικά… το αύριο όπως γράφω στη συλλογή μου “Εγκάρσια Πτήση” πάντα μας χρωστάει”
Τοπικά Lockdown: Αναγκαία ή όχι; Σε μιά έκτακτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί και στη χώρα μας από την εμφάνιση της νέας παγκόσμιας επιδημίας του covid19 και των μεταλλαγών του, πολλά είναι τα αναγκαία, πρώτιστα από την πολιτειακή πρόνοια και βέβαια από τον καθένα ξεχωριστά στα όρια που μπορεί να ανανταποκριθεί. Τα τοπικά Lockdaown εάν τηρούνται μπορεί να είναι βοηθητικά στο να μειωθούν τα κρούσματα. Όμως η τήρηση των μέτρων αυτών απαιτεί υποδομές και μεθόδους υποστήριξης αυτών που τα υφίστανται, άλλως τα ενδεχόμενα είναι αρνητικά.
Πολιτισμός: στη χώρα που γεννήθηκε ποιο είναι το μέλλον του; Το μέλλον του πολιτισμού κάθε χώρας και βέβαια της δικής μας προκαθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τις συνθήκες που ευνοούν τα οικονομικοπολιτικά συστήματα που επικρατούν. Στη σημερινή νεοελληνική πραγματικότητα οι κύριοι και ουσιαστικοί δράστες της πολιτιστικής ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα είναι οι καταφρονεμένοι από την κύρια πολιτική εξουσία καλλιτέχνες. Ειδικά οι Έλληνες καλλιτέχνες τις δεκαετίες μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρξαν και εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα γενναιόδωροι στο Ελληνικό κράτος, που σήμερα στην μεγάλη κρίση και ανάγκη τους εξευτελίζει λεκτικά και πρακτικά, με ημίμετρα επιδοτήσεων που αρμόζουν σε τεχνοκράτες και όχι σε καλλιτέχνες-δημιουργούς. Είναι γεγονός ότι όλες οι συλλογές έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη και στα Σύγχρονα Κρατικά Μουσεία σε μεγάλο μέρος απαρτίζονται από έργα που έχουν δωρίσει οι ίδιοι οι καλλιτέχνες. Το κράτος εισπράτει, επιχαίρει ότι διαθέτει και υποστηρίζει τον πολιτισμό. Δυστυχώς οι επιλεγμένοι από αυτό αρμόδιοι δρουν εξυπηρετώντας τους καπιταλιστές μεγαλοσυλλέκτες, που εμφανίζονται σαν μαικήνες και προβάλλουν κυκλωματικά μετριότητες του συστήματος τόσο εγχώριες όσο και διεθνείς, ενίοτε με υπέρογκες αμοιβές και μίζες σε γκαλερί. Η πραγματικότητα είναι ότι η μεγάλη πλειοψηφία των καλλιτεχνών βιώνει πολλά χρόνια τώρα την κρίση που κορυφώθηκε με τον κορωνοιό.
Αγκαλιάζω: μία λέξη ή κάτι πιο σημαντικό σήμερα; Η αγκαλιά συνυφασμένη με την μητρική, την πατρική, την αδελφική, την συναδελφική και την ερωτική αγάπη γενικά είναι πάντα μια αυθόρμητη εκδήλωση προσέγγισης των ψυχών. Αναγκαία και ζητούμενη από όλους. Τα μέτρα για τον κορωνοιό την έχουν στερήσει στην εποχή μας από πολλούς. Όμως συναισθηματικά και εγκεφαλικά ο άνθρωπος που αγαπά, βρίσκει τον τρόπο να δείξει τα αισθήματα του. Εύχομαι οι στερήσεις των απλών και αυθόρμητων επιθυμιών μας να είναι περαστικές και όλα να βρούν πάλι τον φυσικό τους τρόπο και ρυθμό.
Φόβος – Απώλεια: υπάρχουν ως σκέψεις στην καθημερινότητά σας; Ο φόβος υπάρχει αφού τα γεγονότα τον επιβεβαιώνουν καθημερινά και πολλαπλασιάζεται με λογικές σκέψεις σχετικές με την αστάθεια, τις ελλείψεις, τις αδεξιότητες και την εκμετάλλευση που ανθεί σε ορισμένους τομείς προιόντων και υπηρεσιών. Η απώλεια δυστυχώς σε πολλούς έγινε τραγικό βίωμα…με πολλά θλιβερά παρεπόμενα και συνέπειες. Προσωπικά έχασα πρόσφατα εκλεκτούς και αγαπημένους φίλους στην Νέα Υόρκη. Ένα σκοτεινό φάσμα ξετυλίγεται…με απύθμενες ψυχολογικές διαστάσεις.
Μάσκα: ήρθε για να μείνει; Η μάσκα που δεν είναι μόνο μυστηριακό καρναβαλικό σινιάλο, έχει στο παρελθόν πολλές φορές χρησιμοποιηθεί σαν αναγκαίο προστατευτικό εξάρτημα σε πολλές θανατηφόρες και τρομερές επιδημίες θα αργήσει να φύγει…Υπάρχει και η τάση ωραιοποίησης της εξαιτίας της αναγκαίας χρήσης της από οίκους μόδας, ιδρύματα και οργανισμούς τέχνης, καλλιτέχνες. Πάντως από τον περασμένο Μάρτιο θάπρεπε κατα την γνώμη μου να διατίθενται από φαρμακεία οι μάσκες δωρεάν για όλους όσους τις ζητούν εκεί. Κονδύλια υπάρχουν άφθονα αν κρίνει κανείς από τα περιττά τεράστια έξοδα που γίνονται για άλλους λόγους, εφόσον η σωστή χρήση της μάσκας που απαιτείται καθημερινά είναι επιπλέον έξοδο για πάρα πολλούς και δυσυχώς χρησιμοποιούν την ίδια όλη μέρα. Το ανησυχητικό είναι ότι η χρήση της μάσκας γίνεται από κάποιους μόνο για την αποφυγή του προστίμου που άνωθεν επιβλήθηκε.
Καλλιτέχνης: “υπάρχει ελπίς” επιβίωσης για το αύριο; Η έμφυτη τάση έκφρασης που αναφαίνεται με τα καλλιτεχνικά έργα στο πανανθρώπινο ζητούμενο και αίτημα πολλαπλασιασμού της δημιουργίας θα είναι βιώσιμο πάντα υπεράνω των εμποδίων από τους καλλιτέχνες. Η ποιότητα, τα μέσα, τα αποτελέσματα και οι κατά καιρούς προοπτικές και επιτεύξεις όμως τόσο στο σήμερα που ζούμε, όσο και στο αύριο που ευελπιστούμε, θα καθοριστούν σε μεγάλο βαθμό από την αγωνιστικότητα των καλλιτεχνών με τις αντιξοότητες. “Υπάρχει ελπίς”!
Μουσεία, Gallery, Θέατρα, Μουσικές Σκηνές: Ανοιχτά, κλειστά, με λίγα άτομα ή με κανονική λειτουργία; Τι προτείνετε; Πολύπλοκο και πολυεπίπεδο το τεράστιο θέμα. Ανάλογα με τις δυνατότητες που κατέχουν ή προσδοκούν μετά από σχετική έρευνα οι διάφοροι πολιτιστικοί φορείς νομίζω θάπρεπε νάχουν την ευχέρεια να προτείνουν οι ίδιοι τον τρόπο λειτουργίας που επιλέγουν σύμφωνα με την εμβέλεια τους και με το γενικό δυναμικό που μπορεί να ανταποκριθεί στην δύσκολη κατάσταση, σεβόμενοι τους συνεργάτες τους και το κοινό.
Ποιο είναι το δικό σας αντίδοτο στο άγνωστο αύριο; Αντίδοτο για εμένα είναι η συνεχής προσπάθεια καλλιτεχνικής έκφρασης της αισθητικής όψης του κόσμου μου με βάση τα αληθινά πλάνα που αντιλαμβάνομαι συνειδητά ή και ασυνείδητα. Η τέχνη κάθε μορφής, συμπεριλαμβανομένης και της ποίησης, ο φιλοσοφικός στοχασμός, η πολιτική συνείδηση ευθύνης και το όραμα για δίκαιη και αλληλέγγια κοινωνία με βοηθάει με θετική φορά, έστω και ουτοπικά…το αύριο όπως γράφω στη συλλογή μου “Εγκάρσια Πτήση” πάντα μας χρωστάει.
Ένα μήνυμά σας για τους αναγνώστες του polismagazino.gr; Μεγάλη επιρροή στις απόψεις μας και κύρια στην παιδεία μας έχουν τα μέσα επικοινωνίας κάθε μορφής. Σε αρκετά από αυτά σερβίρονται συστηματικά άφθονα “δήθεν” που όμως διαμορφώνουν την αποχαύνωση και την ανοχή. Ασκηθείτε στο τρίπτυχο κρίση, σύγκριση, επιλογή.
Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Performer, Θεωρητικός της Τέχνης. www.gisi.gr/evangelatos