Κατερίνα Φιλίππου: “Στη χώρα μας, το κρασί είναι ένα προϊόν ταυτισμένο με την κουλτούρα και την καθημερινότητα…”

Η Κατερίνα Φιλίππου “ανακρίνεται” από τη δημοσιογραφική ομάδα του polismagazino.gr.

“Όταν έχεις την τιμή να βρεθείς σε άμεση επαφή με τον καταναλωτή και καταφέρεις να του παρέχεις σωστή καθοδήγηση ώστε να απολαύσει στο έπακρο το κρασί που θα βρεθεί στο ποτήρι του, παίρνεις την απόλυτη ανταμοιβή. Γίνεσαι παρατηρητής της μετουσίωσης του μόχθου των σε απόλαυση. Είσαι παρών στην στιγμή της δικαίωσης. Το συναίσθημα αυτό είναι αναντικατάστατο!”

Είναι μέλος της Επιτροπής Γαστρονομίας
που ασχολείται με το κρασί.

Ποιός είναι ο τίτλος σας και μιλήστε μας για την επαγγελματική σας πορεία και την εξέλιξη σας μέσα από αυτή. Ο τίτλος μου είναι: Chemical Engineer Wine Aficionado. Όπως φαίνεται, το έναυσμα είναι η επιστήμη της Χημικής Μηχανικής και η κατάληξη είναι η λατρεία για την τέχνη του κρασιού. Η πορεία περιλαμβάνει μία διαδοχική ενασχόληση με διάφορους τομείς του χώρου. Αρχικά οινοποίηση, στη συνέχεια χημική ανάλυση, εμπορικό τμήμα και τέλος οινοτουρισμός. Μαθαίνοντας τη διαδρομή από το αμπέλι και τη γη, προς το οινοποιείο και το εργαστήριο, έως το εστιατόριο και τα κρυστάλλινα ποτήρια, έγινε ξεκάθαρο στο μυαλό μου ότι το χαρακτηριστικά του κρασιού που με γοητεύουν περισσότερο και στων οποίων την λατρεία έχω πλέον αφοσιωθεί – είναι η εξωστρέφεια και η εμπειρία της γευσιγνωσίας.  Όταν έχεις την τιμή να βρεθείς σε άμεση επαφή με τον καταναλωτή και καταφέρεις να του παρέχεις σωστή καθοδήγηση ώστε να απολαύσει στο έπακρο το κρασί που θα βρεθεί στο ποτήρι του, παίρνεις την απόλυτη ανταμοιβή. Γίνεσαι παρατηρητής της μετουσίωσης του μόχθου των σε απόλαυση. Είσαι παρών στην στιγμή της δικαίωσης. Το συναίσθημα αυτό είναι αναντικατάστατο!

Πως αισθάνεστε που συμμετέχετε στην επιτροπή γαστρονομίας του Action In Greece; Η συμμετοχή μου στην Επιτροπή Γαστρονομίας του Action In Greece μου προκαλεί ενθουσιασμό και δέος για την ευκαιρία να συμμετάσχω σε ένα τόσο σημαντικό εγχείρημα, να έρθω σε επαφή με τόσο ιδιαίτερα προϊόντα και, φυσικά, βρεθώ και να συνδιαλέγω με τα υπόλοιπα μέλη. 

Πόσο ενδιαφέρον υπάρχει τα τελευταία χρόνια στη σωστή οινοποίηση και στην προσφορά της στην Παγκόσμια οινοποιητική κοινότητα; Σε Ελληνικά δεδομένα, όλοι έχουμε στο μυαλό μας τον αρχαίο οίνο των συμποσίων αλλά και το κρασί του παππού ή ”ενός φίλου από το χωριό”. Στη χώρα μας, λοιπόν, το κρασί είναι ένα προϊόν ταυτισμένο με την κουλτούρα και την καθημερινότητα. Παρόλα αυτά, η εστίαση στην ποιότητα, τη μελέτη, τις τεχνικές και τον επαγγελματισμό είναι έννοιες που απασχολούν σοβαρά την πλειοψηφία των παραγωγών τα τελευταία 30 (περίπου) χρόνια. Αν και το διάστημα αυτό μοιάζει σχετικά μικρό, τα δείγματα είναι ήδη πολύ αισιόδοξα όσον αφορά την παρουσία του Ελληνικού αμπελώνα στη διεθνή αγορά. Αναγνωρίσιμες ποικιλίες και brands, διακρίσεις σε διαγωνισμούς, αναγνώριση από σημαίνοντα πρόσωπα της παγκόσμιας οινικής κοινότητας. Το μέλλον προβλέπεται μόνο αισιόδοξο!

http://www.sigmamedia.com.gr/

https://sigmagroup.com.gr/

https://actionsigmawebtv.com.gr/

http://actioningreece.com.gr/

Ποιά η συνεργασία σας με το Ανθολόγιο της Ελληνικής Γαστρονομίας; Σαν μέλος μιας τέτοιας επιτροπής δεν σταματάς να εκπλήσσεσαι από τον πλούτο της Ελληνικής γαστρονομίας. Τόσο σε επίπεδο των παραγωγών και των προϊόντων τους, των συνταγών και των συνδυασμών γεύσεων, η λίστα είναι ανεξάντλητη όσο υπάρχουν άνθρωποι ικανοί να τα ανακαλύψουν και να τα αναδείξουν σωστά. Αυτή είναι η χαρά και η υποχρέωσή μας στο Ανθολόγιο. 

Πως αξιολογείτε την ποιότητα και τον αγώνα των ανθρώπων που υπηρετούν την παραγωγή οίνου  με αυθεντική Ελληνική υπογραφή; Αν εξαιρέσουμε τις οινοποιητικές μονάδες μεγάλης δυναμικής, η πλειοψηφία των Ελλήνων οινοπαραγωγών ταιριάζει, είτε λιγότερο, είτε περισσότερο σε ένα πολύ συγκεκριμένο προφίλ. Άνθρωποι πολυπράγμονες, που εποπτεύουν ή/και συμμετέχουν σε όλα τα στάδια, από τον αμπελώνα ως και το marketing department. Αυτό το χαρακτηριστικό μπορεί να δημιουργεί την εικόνα του ”πολυτεχνίτη κι ερημοσπίτη”, όμως, κατά τη γνώμη μου, χρίζει θαυμασμού και επαίνων. Μπορεί το μεράκι να μοιάζει λέξη γλυκανάλατη και πολυχρησιμοποιημένη, όμως, στην περίπτωση των Ελλήνων μικρών παραγωγών κρασιού είναι κυριολεκτικά η ζωή τους. Οι περισσότεροι όντας πρώτης γενιάς επαγγελματίες οινοποιοί, ενάντια σε πολλά κακώς κείμενα, έχουν καταφέρει να βάλουν τα προϊόντα τους στον παγκόσμιο οινικό χάρτη. 

Ποιό πιστεύετε ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οινοποιοί στην Ελλάδα; Όπως ανέφερα και νωρίτερα, ο κλάδος της εμπορικής οινοπαραγωγής στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμα σε πρώιμα βήματα. Συνεπώς είναι ευκολονόητο ότι θα πλήττεται από μεγάλο αριθμό άλυτων προβλημάτων, περνάει τις ”παιδικές του αρρώστιες”. Ξεπερασμένες νομοθεσίες που αφορούν στους αμπελώνες, τις ποικιλίες και τους χαρακτηρισμούς στην ετικέτα, χαμηλοί προϋπολογισμοί σε συνδυασμό με υψηλά κόστη, αναγκαστική συγκεντρωτικότητα στο οινοποιείο και η λίστα μπορεί να συνεχίσει με πολλά ακόμη. 

Τι κάνει ένα κρασί να ξεχωρίσει; Επειδή απάντηση σε αυτή την ερώτηση έχει αναρίθμητες υποσημειώσεις και δικλίδες, θα χρησιμοποιήσω τα λεγόμενα του Oscar Wilde, κατά τον οποίο ”Η ομορφιά είναι ανώτερη από τη διάνοια, γιατί δεν χρειάζεται εξηγήσεις. Είναι αυταπόδεικτη!” Όσους τεχνικούς όρους και να χρησιμοποιήσουμε, πάντα σημασία θα έχει η απάντηση ”Μου αρέσει” αντί για ”Δεν μου αρέσει”, άσχετα από το πόσα χαρακτηριστικά χρειάζεται να έρθουν σε αρμονία για να το πετύχουμε. Μία ετικέτα που κερδίζει σε αυτό το παιχνίδι, είναι ένα κρασί που θα ξεχωρίσει στην αγορά. Για το ευρύ καταναλωτικό κοινό, μεγάλη σημασία έχει ο συγχρονισμός. Εάν δοκιμάσει κάποιος ένα άρτιο κρασί, τη σωστή στιγμή, με το σωστό ποτήρι, τον σωστό γευστικό συνδυασμό και βρίσκεται σε καλή διάθεση, τότε θα θεωρήσει αυτό που δοκιμάζει σαν ένα ”νόστιμο” κρασί. Αυτή, όμως, είναι η μειοψηφία και όχι το ευρύ καταναλωτικό κοινό. Τα πράγματα διαφέρουν όταν μιλάμε για εξειδικευμένα κοινά οινογνωστών είτε και για διαγωνισμούς κρασιού. Σε αυτές τις περιπτώσεις ένας άνθρωπος με εκπαιδευμένη παλέτα, δοκιμάζοντας ένα κρασί θα χρησιμοποιήσει μια λίστα αισθητηριακών κριτηρίων για να το αξιολογήσει στην παρούσα του κατάσταση, θα καταλάβει αν έχει την δυναμική να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο σε βάθος χρόνου ή ακόμη και εάν έχει υπάρξει καλό στο παρελθόν αλλά έχει περάσει η στιγμή του. Με βάση όλα τα παραπάνω θα χαρακτηρίσει το κρασί σαν ξεχωριστό ή όχι.

Πως διαφοροποιείται η ποιότητα κρασιού ανά την Ελλάδα ποιοτικά και γευστικά; Βασικός παράγοντας που διαμορφώνει το χαρακτήρα του κάθε κρασιού είναι ο τόπος από τον οποίο προέρχεται. Διαφορές παρουσιάζονται σίγουρα στα κρασιά που έχουν παραχθεί σε διαφορετικούς τόπους, αλλά ακόμη και στον ίδιο τόπο ο χαρακτήρας του προϊόντος μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του σημείου στο οποίο βρίσκεται ο αμπελώνας.  Όσον αφορά τη ποιότητα του κρασιού, ανάλογα με τη ποιότητα του καρπού και τη ικανότητα του οινοποιού μπορούν να παραχθούν στο ίδιο τόπο κρασιά κατωτάτης και υψίστης ποιότητας. Συνεπώς, και ποιοτικά αλλά και γευστικά, σε όλες τις οινοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας, έχουμε διαφοροποιήσεις στον χαρακτήρα των κρασιών αλλά και ποιοτικές διακυμάνσεις. 

Δραστηριοποιείστε επαγγελματικά στη Σαντορίνη. Ποιά άλλη περιοχή της Ελλάδας θέλετε να επισκεφθείτε στο άμεσο μέλλον για την έρευνα της οινοποίησης εκεί; Ο επόμενος και πολύ άμεσος στόχος είναι μια εξερεύνηση των οινοποιείων της Κρήτης, μιας και είναι η μοναδική από τις μεγάλες Ελληνικές οινοπαραγωγικές ζώνες που δεν έχω επισκεφθεί όσο θα ήθελα. Αυτό συνεπάγεται επισκέψεις στους χώρους οινοποίησης και στους αμπελώνες όλων των νομών καθώς και των πιο αντιπροσωπευτικών τοπικών εστιατορίων στα οποία το προιόν καταλήγει να εκπληρώσει το σκοπό του. Φημολογείται πως το δίκτυο των παραγωγών της Κρήτης, Wines of Crete, ανήκει στην κατηγορία των αναμενόμενων εκπλήξεων στον χώρο του Ελληνικού κρασιού και ανυπομονώ να το ανακαλύψω. 

Ποιό πιστεύετε ότι είναι γενικά το μήνυμα που στέλνει Παγκόσμια το Action In Greece; Προσωπικό μου δόγμα είναι ότι το μέλλον κρίνεται από τις ρίζες. Το παρελθόν η ιστορία και η κουλτούρα της Ελλάδος όπως διαμορφώθηκαν τα τελευταία 4.000 χρόνια δίνουν τη μορφή στο μωσαϊκό του παρόντος. Ο ρόλος της Action In Greece είναι η αποκάλυψη αυτού του μωσαϊκού στην Παγκόσμια κοινότητα – με ταυτόχρονη προβολή όλων των στοιχείων από τα οποία αποτελείται.