Φώτο: Ορέστης Ρούτσος
“Στη δουλειά μας υπάρχει ένα μικρό μυστικό: μην εμπιστευτείς απόλυτα το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό, “πέταξέ το”. Ψάξε βαθύτερα, πέρα από τις ευκολίες σου, τότε η διαδικασία αρχίζει να γίνεται δημιουργική και γόνιμη.”
Από πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε με την τέχνη; Αν κρίνω από την αγάπη της μαμάς για το θέατρο και του μπαμπά για τη ζωγραφική, μάλλον πριν καλά καλά γεννηθώ. Αστειεύομαι… Ασχολήθηκα ερασιτεχνικά με το θέατρο από μαθήτρια, συμμετέχοντας στη νεοσύστατη θεατρική ομάδα του Δήμου Γλυφάδας. Αποκαλυπτική εμπειρία. Η πρώτη επαγγελματική ενασχόληση με την υποκριτική ήταν το 2004, όταν αποφοίτησα από τη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
Ποιόν ηθοποιό – καλλιτέχνη θαυμάζετε; Τον Χοακίν Φοίνιξ. Έπαθα πλάκα με την ερμηνεία του ως Τζόκερ. Και πολλούς άλλους βέβαια. Πρωτίστως θαυμάζω καλλιτέχνες που έχουν επίγνωση ότι είναι μέρος ενός ευρύτερου συνόλου. Που δεν επαναπαύονται στο βάθρο τους, που είναι ειλικρινείς και χωρίς επιτήδευση.
Τι σημαίνουν οι λέξεις καριέρα – επιτυχία για εσάς; Η λέξη καριέρα σημαίνει την προσωπική πορεία προς την κατάκτηση των επαγγελματικών στόχων. Η επιτυχία προϋποθέτει ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική ζωή. Και βέβαια η αποτυχία είναι εγγενές συστατικό της επιτυχίας. Θα χρειαστεί να πέσουμε πολλές φορές μέχρι να μάθουμε να στεκόμαστε στα πόδια μας.
Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Γεννιόμαστε με γενετικές προδιαγραφές που μπορούν δυνητικά να διευκολύνουν την ενασχόλησή μας με συγκεκριμένους τομείς. Αλλά μια δυνατότητα για να γίνει δεξιότητα χρειάζεται μέλέτη, αφοσίωση, εξάσκηση. Υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι ανθίζουν στις τέχνες κι όμως δεν συγκαταλέγονταν στα φαβορί και το αντίστροφο φυσικά.
Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε; Συχνά υπάρχει μια βασική ιδέα, ένας άξονας. Είναι συνήθως αποτέλεσμα μελέτης και διαρκούς αναζήτησης. Τελικά, ακόμα κι αυτή η πρωταρχική ιδέα μπορεί να αναιρεθεί, αν χρειαστεί. Στη δουλειά μας υπάρχει ένα μικρό μυστικό: μην εμπιστευτείς απόλυτα το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό, “πέταξέ το”. Ψάξε βαθύτερα, πέρα από τις ευκολίες σου, τότε η διαδικασία αρχίζει να γίνεται δημιουργική και γόνιμη.
Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως Καλλιτέχνη; Πεισματάρα θα έλεγα. Επιμένω στο στόχο μου, αφιερώνω πολλές ώρες στη μελέτη, πάντα με σεβασμό και ενδιαφέρον για τους συναδέλφους, τους συνεργάτες και τη φύση της δουλειάς μας.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος αυτή που διανύουμε, ειδικά για τους ανθρώπους που ασχολούνται με την Τέχνη. Ματαιώνεται κάθε προγραμματισμός για θεατρικές παραστάσεις, χωρίς μια σαφή ενημέρωση, ένα πλάνο για το πώς θα πορευτούμε στο άμεσο μέλλον. Παρ’ όλα αυτά βοηθάει να κάνω όνειρα και μακάρι κάποια στιγμή να πραγματοποιηθούν. Υπάρχει σε εκκρεμότητα η θεατρική μεταφορά ενός γαλλικού διηγήματος, ένα τραγούδι που ευελπιστώ ότι θα κυκλοφορήσει τους επόμενους μήνες, μια επαγγελματική φωτογράφιση, καθώς και η επανεκκίνηση των συναντήσεων της ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας, την οποία συντονίζω.
Αν θα έπρεπε να χαρακτηρίσετε με μια φράση την υποκριτική αλλά και γενικότερα το θέατρο ποια θα διαλέγατε; “Όλος ο κόσμος μια σκηνή”.
Πιστεύετε πως δίνονται ευκαιρίες στους νέους καλλιτέχνες να αναδείξουν το ταλέντο τους ή μήπως υπάρχει μια μόνιμη τάση ανακύκλωσης προσώπων και χαρακτήρων; Υπάρχει μια τάση να ανακυκλώνονται τα ίδια πρόσωπα, τη στιγμή που υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες σε αναζήτηση καλλιτεχνικής στέγης και έκφρασης. Είμαστε πολλοί, οι γυναίκες περισσότερες, και η αγορά εργασίας είναι περιορισμένη.
Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες του polismagazino; Δύναμη, υπομονή, αγάπη, αφύπνιση κι επαφή με όποια μορφή τέχνης αρέσει στον καθένα.
Βιογραφικό.
Ιωάννα Αγγελίδη
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και πτυχιούχος απόφοιτος του τμήματος Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Παρακολούθησε τρεις φορές τη Θερινή Ακαδημία του Εθνικού Θεάτρου, σεμινάρια υποκριτικής με τους Θωμά Μοσχόπουλο και Βασίλη Θωμόπουλο, καθώς και μαθήματα αγωγής λόγου με τη Μίρκα Γεμεντζάκη και σύγχρονου τραγουδιού με τη Χαρά Κεφαλά.
Ολοκλήρωσε το σεμινάριο του εργαστηρίου μεταγλώττισης με τον Ακίνδυνο Γκίκα στο Open studio και έχει συμμετάσχει σε μεταγλωττίσεις.
Στο θέατρο έλαβε μέρος σε πολλές παραστάσεις, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, Αλέξανδρου Κοέν, Άσπας Τομπούλη, Κώστα Γάκη, κ.ά.
Συμμετείχε στη συγγραφή του θεατρικού έργου “Χωρίς μουσική”. Παράλληλα ασχολείται με την εμψύχωση – διδασκαλία θεατρικού παιχνιδιού ενηλίκων και παιδιών σχολικής αγωγής.