Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Εννοείται. Αυτό συμβαίνει διότι η μουσική είναι τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των αυτών, είναι τρόπος έκφρασης.
Για παράδειγμα το γνωστό τραγούδι του Michael Jackson “Heal the World” που αναφερόταν στους πολέμους πάνω στη Γη ή και το “We are the World” για τα παιδιά της Αφρικής. Επίσης κομμάτια που γράφτηκαν για δωρεές σε άλλους λαούς (π.χ δημιουργία σχολείων για τα παιδιά της Αρμενίας) όπως το “Smoke On the Water” (Deep purple) ή και festivals LIVE AID.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Πολλούς. Αλλά θαυμάζω τους μουσικούς που δημιουργούν κάτι διαφορετικό.
Εξελίσσουν την μουσική έτσι ώστε πέρα από τον συνθετικό χαρακτήρα, να είναι και εκπαιδευτικό και τεχνικό για τις επόμενες γενιές.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”
Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Η μουσική έχει τον δικό της χαρακτήρα, είναι τέχνη στην οποία ο καθένας μας μπορεί και εκφράζει τα συναισθήματά του.
Όπως ένα μικρό παιδί παίρνει τις μπογιές του και ζωγραφίζει, έτσι και στην μουσική ο καθένας μας παίζει τις νότες του στο όργανό του. Άρα ναι οι μουσικοί είμαστε πάρα πολλοί θα έλεγα.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Τίποτα από τα δύο… Δεν βλέπω την μουσική ως ανάγκη ή πολυτέλεια. Αν φτάσουμε να βλέπουμε την μουσική έτσι τότε δεν θα μπορούμε να εκφραζόμαστε όπως θα θέλαμε. Δεν θα το χαιρόμαστε.
Η μουσική παιδεία χρειάζεται διότι ο άνθρωπος νιώθει ελεύθερος μέσα του. Αλλάζει τρόπο σκέψης, νοοτροπία.
Παρατηρούμε ότι σε οποιαδήποτε συζήτηση οι μουσικοί βλέπουν τον κόσμο πολύ διαφορετικά απ’ ότι ενάς που δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με την τέχνη αυτή.
Γενικώς χρειάζονται όλες οι τέχνες (ζωγραφική, θέατρο, γλυπτική.. κλπ).
Οι αρχαίοι Έλληνες που είχαν την μουσική ως ένα από τα βασικά μαθήματα γνώριζαν την δύναμή της. Δεν είναι τυχαία κάποια πράγματα. Άρα χρειάζεται η μουσική παιδεία αυτή και θα πρέπει να στηριχθεί περισσότερο στην εποχή μας.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Σταδιακά. Τα παιδιά μαθαίνουν ένα όργανο. Από εκεί και πέρα παίζοντας σε εκδηλώσεις, εξετάσεις ή σε κάποιο συγκρότημα τότε μπορεί εκεί να το ανακαλύψει. Έχουμε δει πάρα πολλές περιπτώσεις τέτοιες.
Όμως τον κύριο λόγο στο θέμα ταλέντου τον έχει ο δάσκαλος. Αυτός μπορεί να το επιβεβαιώσει και ο γονέας να στηρίξει το παιδί του στην συνέχιση των σπουδών του ή γενικώς στο να εξελιχθεί.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Εννοείται και ξέρετε που; Στα Μουσικά Σχολεία. Εκεί τα παιδιά μαθαίνουν παραδοσιακά όργανα, βυζαντινή μουσική κλπ.
Στα γενικά σχολεία (γυμνάσια) όχι τόσο. Βέβαια το θετικό είναι ότι τα συγκεκριμένα βιβλία μουσικής διδάσκονται και άλλες μουσικές παραδόσεις διαφόρων λαών (π.χ Κίνας).
Είναι όμορφο να κατέχουμε γνώσεις παραδοσιακής μουσικής (ελληνικής και μη).
Ξέρουμε την ιστορία μας, επίσης η μουσική υπήρξε και υπάρχει ένα είδος επανάστασης.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Το λυπηρό είναι ότι όχι μόνο υπάρχουν, αλλά δεν διδάσκονται… Να ξεκινήσουμε για τους Επτανήσιους συνθέτες;
Να μιλήσουμε για την Εθνική Μουσική Σχολή;
Πάρα πολλοί Έλληνες που ο κόσμος δεν γνωρίζει και φυσικά δεν παίζονται από τις ορχήστρες μας. Κατί γίνεται τελευταία και πλέον αρχίζει να φαίνεται στον ορίζοντα. Έχουν τρομερά έργα, σονάτες, συμφωνίες, όπερες και πόσα άλλα έργα μέχρι σήμερα. Καιρός να τους υποστηρίξουμε.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Περιμένουμε τα σχολεία ως καθηγητής μουσικής εκπαίδευσης, σίγουρα συναυλίες με την Συμφωνική Ορχήστρα Πειραίως, συναυλίες και με άλλα σχήματα.
Γενικώς προχωράμε σε νέα projects.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Θωΐδης Παναγιώτης γεννήθηκε στην Πάτρα. Ξεκίνησε τις σπουδές του στα κλασικά κρουστά με καθηγητή τον Maxim Mankovski στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών όπου αποφοίτησε με Άριστα.
Σπούδασε στο Τμήμα Mουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου στη κατεύθυνση Σύνθεσης με καθηγητές τους Ιωσήφ Παπαδάτο και Δημήτρη Μαραγκόπουλο.
Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος με άριστα στα Κλασικά Κρουστά του Τ.Μ.Σ Ιονίου Πανεπιστημίου με καθηγητή τον Maxim Mankovski.
Ο Παναγιώτης Θωΐδης είναι τυμπανίστας στην Συμφωνική Ορχήστρα Πειραιώς και στην Ορχήστρα Πνευστών «Πατρεύς», συνεργάζεται με την Ορχήστρα Δημοτικού Ωδείου Πατρών και επίσης είναι μέλος του Συνόλου Κρουστών «Κρούσις».
Από το 2011 είναι καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης και από το 2014 είναι δάσκαλος κρουστών στην Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών και από το 2018 στο Νέο Ωδείο Ρίου.
Επίσης συνεργάζεται ως κλασικός κρουστός με διάφορα μουσικά σχήματα όπως Πολυφωνική Χορωδία Πατρών, Ευήκοον Μέλος, φιλαρμονικές ορχήστρες και έχει 2 δισκογραφίες με τη rock band MASQUERA DI FERRO ως drummer.