Συνέντευξη του συγγραφέα Θανάση Σταυρόπουλου στο polismagazino.gr
“Το έργο «ΚΑΝΤΩ ΤΖΑΒΕΛΛΑ – ΤΟ ΔΡΑΓΩΙ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ» μιλάει για τη ζωή του απλού και καθημερινού ανθρώπου σε εκείνα τα δύσκολα χρόνια.”
Πείτε μας πως προέκυψε η συγγραφή της Κάντως Τζαβέλλα που κάνει πρεμιέρα τέλη Ιουλίου στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας; Κάποια μέρα, πριν δυο περίπου χρόνια, ήρθε ο σκηνοθέτης ο Μενέλαος ο Τζαβέλλας και μου πρότεινε να γράψω ένα θεατρικό κείμενο από την πατρίδα του, το Δραγώι Ηλείας. Μου εξιστόρησε τα πραγματικά συμβάντα της Κάντως Τζαβέλλα, ιστορία άγνωστη σε πολλούς μας. Η ιστορία της λεγόταν και υπήρχε μόνο στη λαϊκή και παραδοσιακή μούσα της χώρας μας.
Έχετε γράψει αρκετά έργα τόσο θεατρικά όσο και μυθιστορήματα. Ποια είναι η πηγή έμπνευσής σας; Ναι η αλήθεια είναι ότι έχω γράψει είτε μόνος μου, είτε με τον Βαγγέλη τον Τάτση, που αποτελεί εδώ και είκοσι χρόνια συγγραφικό μου δίδυμο. Όσο για μυθιστορήματα όχι, δεν έχω γράψει ακόμα, αν και κάτι ετοιμάζεται. Έχω όμως συμμετάσχει σε ένα ομαδικό μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας το «ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗΣ ΓΗΣ –Η ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΟΠΩΤΗΤΑΣ» κρατώντας το 9ο κεφάλαιο. Έχω γράψει όμως αρκετά διηγήματα. Όσο για την πηγή της έμπνευσής μου είναι τα πάντα. Μία φράση ή λέξη ενός ανθρώπου που θα την πει με κάποιον συγκεκριμένο τρόπο ή θα εκφραστεί έτσι που θα μου κινητοποιήσει τη συγγραφική μου περιέργεια, είναι ικανά τέτοια στοιχεία να αποτελέσουν το έναυσμα για μία ολόκληρη ιστορία στο χαρτί. Πόσο μάλλον άλλες πηγές έμπνευσης όπως πραγματικά περιστατικά, άνθρωποι, ιστορίες που έχουν λεχθεί κλπ. Οπότε ως συμβουλή σας δίνω, ΠΡΟΣΕΞΤΕ, ό,τι και να πείτε, ό,τι και να κάνετε. Ένας δημιουργός καραδοκεί…
Πώς καταφέρατε να συνδυάσετε την ιδιότητα του Αστυνομικού με αυτή της συγγραφής και του θεάτρου; Η επαγγελματική μου ζωή, που διήρκεσε περίπου 25 πραγματικά χρόνια στην Ελληνική Αστυνομία ήταν ένα μεγάλο σχολείο. Τόσο λόγω της ίδιας της φύσης της εργασίας μου, όσο και των θέσεων από τις οποίες κλήθηκα να υπηρετήσω. Το θέατρο άλλωστε ήταν, ακόμα και μέσα στην Αστυνομἰα, διαρκώς παρών. Ήμουν ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδας της Ελληνικής Αστυνομίας. Ωστόσο αργότερα, συμμετείχα και ως σεναριογράφος στις πραγματικές και της επί χάρτου ασκήσεις ασφαλείας, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αφού ήμουν μέλος της Δ/νσης Ασφαλείας Ολυμπιακών Αγώνων.
Έχοντας έρθει στη Συνέντευξη Τύπου για την παράσταση Κάντω Τζαβέλλα, εντυπωσιαστήκαμε από τον πολυπληθή θίασο σε τόσο δύσκολους καιρούς. Περιγράψτε μας το έργο και τους ηθοποιούς. Το έργο «ΚΑΝΤΩ ΤΖΑΒΕΛΛΑ – ΤΟ ΔΡΑΓΩΙ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ» μιλάει για τη ζωή του απλού και καθημερινού ανθρώπου σε εκείνα τα δύσκολα χρόνια. Ως κύρια αφορμή και αιτία για να το παρουσιάσουμε στο κοινό έχουμε την ερωτική ιστορία της Κάντω Τζαβέλλα, υπαρκτό πρόσωπο, και του Αρίστου Καρλέτση, πρόσωπο μυθοπλασίας. Γύρω λοιπόν από αυτήν την ιστορία συναντάμε την οικογένειά της, την τούρκικη αρχή του τόπου, την παρουσία του Θείου Λόγου, μέσα από ένα μοναδικό ρόλο, αυτόν του Σαλού Θεού Φάνη, καθώς και την καταλυτική παρουσία της Αφηγήτριας που κινεί τα νήματα. Νήματα μνημών, αναμνήσεων, σχέσεων κλπ. Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν την τόσο φιλόδοξη παραγωγή της Music and Drama Productions, του μοναδικού και πάντα στο πλευρό μας Μαυρίκιου Μαυρικίου, νομίζω ότι είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσαμε να έχουμε. Η κ. Όλγα Πολίτου, πολύ λίγος για να μιλήσω εγώ για αυτήν. Ο κ. Γιώργος Γιαννόπουλος μια ανεξάντλητη πηγή ζωντάνιας και υποκριτικής. Η κ. Νέλλη Γκίνη, η πάντα σταθερή και ακριβής στον ρόλο της. Η μοναδική κ. Αθηνά Τσιλύρα, όποιος την έχει παρακολουθήσει επί σκηνής φαντάζεται τι πρόκειται να δει και να απολαύσει. Ο κ. Ορφέας Παπαδόπουλος, ένας απίστευτα συνεπής και εργατικός ηθοποιός. Ο κ. Δημήτρης Τσέλιος, που πραγματικά είμαι ευτυχής που θα ενσαρκώσει αυτός τον τόσο ιδιαίτερο ρόλο του Φάνη. Ο κ. Πέτρος Πέτρου, ένας στυλοβάτης μέσα στο θίασο, ένας ηθοποιός που πάντα μπορεί ένας σκηνοθέτης να υπολογίζει σε αυτόν. Η κ. Ραλλού Κρινή, επίμονη, εργατική και πάντα υπομονετική. Ο κ. Νίκος Δερτιλής, εκρηκτικό υποκριτικό ταλέντο, αυτό και μόνο έχω να πω. Ειλικρινά θα ενθουσιαστείτε από τη σκηνική του παρουσία. Η κ. Έφη Κιούκη, στον ομώνυμο ρόλο της Κάντως, μία σπουδαία και ταλαντούχα ηθοποιός. Οι νεώτερη γενιά αποτελούμενη από την κ. Αρετή Τσιαμπόκαλου, την κ. Μέλπω Σφακιανάκη, την κ. Ειρήνη Καρυπίδου και τον κ. Ιωάννη Ντόνεβ που πλαισιώνουν τόσο άξια και μοναδικά το σκηνοθετικό όραμα του Μενέλαου Τζαβέλλα. Άφησα για το τέλος την κυρία Κατερίνα Κόρου γιατί θέλω να πω ότι αν δεν ήταν αυτή, η παράσταση του κ. Τζαβέλλα θα παρουσιαζόταν αλλιώς. Θα ήταν κάτι άλλο, διαφορετικό. Προσωπικά, αλλά και όλος ο θίασος της οφείλουμε τα μέγιστα. Εγώ δε, υποκλίνομαι πραγματικά, τόσο ως ερμηνεύτρια και καλλιτέχνη, όσο και ως άνθρωπο.
Ποσο εύκολα συνδυάζεται η παραδοσιακή μουσική με την παράσταση; Δεδομένου ότι συμμετέχει στην παράσταση Η σπουδαία Κατερίνα Κόρου; Νομίζω ότι στην προηγούμενη ερώτηση απάντησα στο ερώτημά σας, αλλά αν έπρεπε να προσθέσω κάτι, αυτό θα ήταν ότι η Κατερίνα Κόρου είναι ένα πολυεργαλείο, τόσο μουσικό όσο και υποκριτικό από ό,τι έχουμε διαπιστώσει.
Ετοιμάζετε και άλλο Θεατρικό εργο; Πάντα υπάρχει κάτι στο συρτάρι μου, στο P/C εν προκειμένω, που είτε είναι σε διαδικασία δημιουργίας, είτε έρευνας, είτε ακόμα και ανάπαυσης. Οπότε ναι κάτι είναι στα σκαριά.
Η Καντω Τζαβέλλα θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα; Φυσικά. Αν και βρισκόμαστε εν μέσω πολύ δύσκολων κοινωνικών καταστάσεων. Ο κορονοϊός δυστυχώς δεν έχει επιτρέψει στις θεατρικές παραγωγές εφέτος να απλώσουν το δίχτυ των επιθυμιών τους ανά την Ελλάδα, εμείς, όπως και πολλοί άλλοι θίασοι θα τολμήσουμε να φτάσουμε κοντά στον θεατή που περιμένει, αναμένει και κυρίως επιμένει να παρακολουθήσει μία παράσταση. Έτσι εκτός των τεσσάρων πρώτων παραστάσεὠν μας στην Αττική, Βριλήσσια 25/7, Νίκαια 28/7, Ηλιούπολη 31/7 και Βεάκειο 1/8 θα πάμε προς το παρόν και στην Ηλεία, Μεσσηνία και Κορινθία. Ωστόσο να περιμένετε σύντομα και τους υπόλοιπους σταθμούς της περιοδείας μας.
Κλείνοντας τι εύχεστε για το προσεχές μελλον; Για να μην πω τα τετριμμένα θα ευχηθώ ο κάθε άνθρωπος να τολμά να ονειρεύεται και να υποστηρίζει αυτό του το όνειρο, όσο κι αν κάποιοι θα στέκονται απἐναντί του. Γιατί πολύ φοβάμαι ότι και αυτό θα μπει υπό το πρίσμα του ελέγχου, κάποια στιγμή.