Spice Art Gallery 10 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2023
Την επιμέλεια της έκθεσης φέρει η Ιστορικός της Τέχνης ΕΚΠΑ, ΜΑ Δημοσιογράφος και μέλος της AICA Eλλάδος, Νικολένα Καλαϊτζάκη.
Την έκθεση θα προλογίσει η Ιστορικός & Κριτικός της Τέχνης, Έλλη Κοκκίνη – Καπλάνη.
Η Ιστορικός Τέχνης, Νικολένα Καλαϊτζάκη, γράφει για την ατομική εικαστική έκθεση του Γιώργου Ηλιάδη με τίτλο: «Διαυγή Όνειρα»: «Διαυγή Όνειρα» ή αλλιώς «η Καθαρότητα του Ονείρου» θα μπορούσε να είναι εναλλακτικά ο τίτλος της νέας ατομικής έκθεσης του εικαστικού Γιώργου Ηλιάδη, ενός καλλιτέχνη της εποχής του, που διαγράφοντας μια μακρόχρονη πορεία καλλιτεχνικής δράσης, πειραματισμού και ενδελεχούς αναζήτησης, με πάθος, αλήθεια, αφοσίωση και ασύχαστο μεράκι για την τέχνη του, επιδίδεται στην κατασκευή του ιδιαίτερου εικαστικού του κόσμου. Ενός κόσμου με φροντίδα σμιλεμένου από την ποιητική ευθραυστότητα, και στον ίδιο χρόνο, άθραυστη δυναμική ενός σαγηνευτικού και πολυσήμαντου μεταφυσικού ρεαλισμού, όταν αυτός γοητευμένος παραδίδεται σε ευφυή, μυστηριακά παιχνίδια σουρεαλισμού και συμβολισμού, με την φαντασία να γεννά πρωτότυπους, όσο και γνώριμους, αινιγματικούς τόπους• ερεθιστικά, πηγαία, ηδονικά και απροκάλυπτα.
Το νόημα σε κάθε έργο είναι σαφές, μεστό και ξεκάθαρο• όπως και το μήνυμα. Και είναι πράγματι θαυμαστή η ικανότητα του δημιουργού να εκφράζεται ποικιλοτρόπως, αξιοποιώντας μια πληθώρα μέσων, εργαλείων και υλικών. Το ίδιο θαυμαστή είναι και η ικανότητα του να εκφράζεται στοχευμένα, απλά και άμεσα, χωρίς να χρησιμοποιεί περιττά και φλύαρα στοιχεία, τόσο στα ζωγραφικά, όσο και στα γλυπτικά του έργα και τις κατασκευές. Το κάθε έργο του αποτελεί τελικά ένα ξεχωριστό περιβάλλον μελέτης που μας προσκαλεί σε μια του νου, και της ψυχής, εμβύθιση στο πληθωρικό και “ζεστό” εικαστικό του σύμπαν.
Το εικαστικό σύμπαν του Γιώργου Ηλιάδη είναι “ζεστό” γιατί θυμίζει κάτι από εμάς, κάτι που υπάρχει μέσα μας και φλερτάρει με τους υποσυνείδητους μηχανισμούς της ύπαρξης μας. Αναφερόμενη στα ζωγραφικά έργα του δημιουργού συγκεκριμένα, ο θεατής, καθώς τα αντικρύζει, έρχεται, σε πρώτη φάση, αντιμέτωπος με οικείες εικόνες, μνήμες, σκέψεις και συναισθήματα της παιδικής ηλικίας. Παιδικά παιχνίδια, αληθινές κούκλες της δεκαετίας του 1970, και ήρωες παιδικών παραμυθιών, ζώα και πτηνά, όπως ο Ντόντο από την “Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων” ζωντανεύουν και κάπου κάπου συνδιαλέγονται με ανθρώπινες φιγούρες παιδιών ή εντάσσονται σε συμβολικά περιβάλλοντα ανοιχτά για εξερεύνηση.
Εμβαθύνοντας, ο θεατής, σε μια δεύτερη ανάγνωση, αντιλαμβάνεται αμέσως την δραματουργία της αφήγησης και ξεκινά να αποκωδικοποιεί τον συμβολικό ρόλο της ύπαρξης των συνθετικών στοιχείων που επιτηδευμένα ο εικαστικός, έχοντας σαφή κοινωνικοπολιτικό προσανατολισμό, παραθέτει. Εστιάζοντας, παραδείγματος χάριν, στις παιδικές κούκλες, τις βλέπουμε να είναι γυμνές από ρούχα, να φορούν αντιασφυξιογόνες προσωπίδες, να παίζουν θανάσιμα παιχνίδια πολέμου, να στήνουν στρατιωτάκια σε μάχη και να βαστούν χειροβομβίδες. Η βιαιότητα της συνθήκης του πολέμου και των δεινών που ακολουθούν έρχεται σε τραγική αντιδιαστολή με τις παιδικές κούκλες και τον ρόλο που διαδραματίζουν στις ζωγραφικές συνθέσεις, μιας που αυτές ανάγονται σε καθολικά σύμβολα που αντιπροσωπεύουν την αγνότητα της ανθρώπινης ύπαρξης που βάλλεται, διαμηνύοντας την ανάγκη για αληθινή ζωή.
Αλλά και γενικότερα, το έργο του εικαστικού, σε μια αποσταγματική θεώρηση, είτε πρόκειται για τα ζωγραφικά του έργα, είτε για τα μεταλλικά αντικείμενα μικρογλυπτικής με τα ένθετα στοιχεία και τα επιζωγραφισμένα αυθεντικά ξύλινα καλαπόδια (χρονολογημένα στις δεκαετίες 1930-1950) συνιστά ένα ευρύ και γόνιμο πεδίο φαντασίας, απεικονιστικής και συνθετικής ποικιλομορφίας και επινοητικού πλούτου, τόσο στο επίπεδο της τεχνικής απόδοσης, όσο και της νοηματικής λειτουργίας του περιεχομένου που εξυπηρετεί τον σκοπό. Μια διαμαρτυρία απέναντι στα κακώς κείμενα, στην μοναξιά, την απομόνωση, τον φόβο. Μια μετάβαση στους θεμελιώδεις εξελικτικούς μηχανισμούς που συνδέουν το παρελθόν, με το παρόν και το μέλλον. Τα «Διαυγή Όνειρα» έχουν ουσία και αποτελούν στην ουσία ένα κάλεσμα, μια υπενθύμιση, μια αφύπνιση για επανεκτίμηση και αναζήτηση της πολύτιμης ουσίας της ζωής• και της «Καθαρότητας του Ονείρου».
Νικολένα Καλαϊτζάκη, Ιστορικός Τέχνης, ΜΑ Δημοσιογράφος, Μέλος της AICA Ελλάδος (Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης)
• Εγκαίνια: Παρασκευή 10 Μαρτίου (6 μ.μ. – 10 μ.μ.)
• Διάρκεια έκθεσης: 10 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2023
Ωράριο λειτουργίας χώρου:
Δευτέρα – Τετάρτη – Σάββατο: 10.30 π.μ – 2.30 μ.μ.
Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή: 10.30 π.μ – 8 μ.μ.
Spice Art Gallery,
Διεύθυνση: Μητροπόλεως 66, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ: 546 22, Site: www.spiceart.eu, e-mail: [email protected], Τ: 6983431269
Είσοδος ελεύθερη
Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα: Γιώργος Ηλιάδης
Ο υπερρεαλιστής ζωγράφος, Γιώργος Ηλιάδης, γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1960. Η έμφυτη δεξιότητα που είχε στην ζωγραφική ήταν εμφανής, από την πρώιμη παιδική του ηλικία. Μέσα από την αυτοδιδαχή, οι εικαστικές του ανησυχίες βρήκαν σύντομα διεξόδους και τον οδήγησαν σε συνεχείς πειραματισμούς με σωρεία υλικών. Ο καλλιτέχνης, σε μια διαρκή συνομιλία ανάμεσα στο φυσικό και το μεταφυσικό, προκαλεί τον υποψιασμένο θεατή να γίνει συμμέτοχος του έργου του, συνοδοιπόρος σε μια διαδρομή αποκάλυψης της μυστικής ουσίας των πραγμάτων. Δραστηριοποιείται και ως σχεδιαστής κοσμημάτων – κοσμηματοποιός και ενίοτε δημιουργεί γλυπτά από μέταλλο και ξύλο. Ατομικές Εκθέσεις: Πραγματοποίησε στο Παρίσι (Γαλλία) την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής το 1991. Εξέθεσε άλλες τέσσερις φορές ατομικά δημιουργίες του, σε αίθουσες τέχνης της Θεσσαλονίκης. Ομαδικές εκθέσεις: Συμμετείχε σε περισσότερες από 40 ομαδικές εκθέσεις στην πόλη του, καθώς και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Έργα του ανήκουν στις συλλογές του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (MOMus), του Μουσείου Τεχνών Κοζάνης, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Site: www.eliadesart.blogspot.gr
e-mail: [email protected]