Επιμέλεια έκθεσης, ερωτήσεων-συνεντεύξεων Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός
Στην έκθεση “το Μέτρο” του “Ορίζοντα Γεγονότων” ο κάθε καλλιτέχνης πιστεύω δίνει τη δική του άποψη τις δικές του σκέψεις και κάνει νύξη για περισσότερες ίσως από τον θεατή.
Τι νοηματοδοτεί η έννοια του μέτρου στο έργο σου; Αποτελεί δομικό στοιχείο; To ΜΕΤΡΟ είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Οι σοφοί πρόγονοι επεσήμαναν πρώτοι τη σημασία του (Μέτρον Άριστον). Εμένα με ενέπνευσε το “μέτρον άμετρον” δηλ. η υπερβολή. Γιατί αυτή βιώνουμε με τις αλλεπάλληλες κρίσεις (οικονομική, περιβαλλοντική, ενεργειακή κ.ά..) τώρα πολεμική. Η ενημέρωση της επικαιρότητας από τα Μ.Μ.Ε. δίνουν πολλαπλά ερεθίσματα γι΄αυτό….. “το μέτρον άμετρον” δηλ. Η παρούσα διαμορφωμένη σύρραξη μέσα στη γειτονιά της Ευρώπης, οι γυναικοκτονίες, οι φόνοι και οι διαστροφικές καταστάσεις που πληροφορούμαστε είναι το υλικό-ερέθισμα για το έργο μου. Του οποίου το δομικό στοιχείο δεν είναι περιγραφικό. Ο πρωταγωνιστής του είναι το νηματώδες κόκκινο “καρδιογράφημα” κεντημένο σε χαρτόνι εκφράζοντας και καταγγέλοντας έτσι την Υπερβολή του πολέμου, των καταστάσεων των ανθρώπων που ζούνε με τον αφανισμό και τον θάνατο!
Μέσα από την έκθεση καταλήγουμε στο να ξαναδούμε με “κριτικά μάτια” τη σχέση της έννοιας του “μέτρου” με τον κόσμο; Ο κόσμος δεν είναι αγγελικά πλασμένος- είτε μικρόκοσμος, είτε μακρόκοσμος-διέπεται από γεγονότα που τον διαμορφώνουν σημαντικά. Στην έκθεση “το Μέτρο” του “Ορίζοντα Γεγονότων” ο κάθε καλλιτέχνης πιστεύω δίνει τη δική του άποψη τις δικές του σκέψεις και κάνει νύξη για περισσότερες ίσως από τον θεατή.
Το “μέτρο” προβάλει σήμερα σαν φωτεινή προοπτική θεραπείας των τραγικών διχασμών και συγκρούσεων του σύγχρονου πολιτισμού μας; Ακολουθώντας έτσι τις σκέψεις και τα συναισθήματα μέσα από τα έργα των δημιουργών είναι ένα είδος θεραπείας (μην ξεχνάμε το ART THERAPY), όπλο χρησιμότατο στην κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική ζωή μας.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ της Κύρας Αλιγιζάκη
Γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε και έλαβε διπλώματα από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας 1977-1982-1984 με δασκάλους Μυταρά, Λ. Κανακάκι, Δ. Κοκκινίδη και Γιάννη Μόραλη, Ζωγραφική. Νωπογραφία με τον Κ. Ξυνόπουλο Ψηφιδωτό με τον Γ. Κολέφα και Χαρακτική με τον Θ. Εξαρχόπουλο.
Κατόπιν θα ταξιδέψει για να σπουδάσει τα Έργα Τέχνης των Μεγάλων Μουσείων της Ευρώπης. Έχει παρακολουθήσει όλες τις BIENNALE στη Βενετία απ΄το 1985-20011 και το 2019.
Έχει παρουσιάσει έργα της σε δέκα(10 ) Ατομικές Εκθέσεις(1983 κοιν. Μέγαρο Βουλιαγμένης,΄83 Γκαλέρί 7, 84 Τάντρα 84 Κλίμακα, 91 Αστρολάβος,΄96 Τέχνης Πειραιά,΄14, ΄15 Εγκατάσταση ΄17 στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, ΄18 Δημ. Πιν. Πειραιά).
Έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμες Εκθέσεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.
Έχει διδάξει επί 25 χρόνια στη Μέση Εκπαίδευση, (όπου τα τελευταία 10 βαθμολογούσε για τις εισαγωγικές στα Α.Ε.Ι.) Επίσης έχει διδάξει 2 φορές σε σεμινάριο νεοδιοριζόμενων εικαστικών.
Εγκαταστάσεις Έργων της βρίσκονται σε Φθιώτιδα, Τήνο , Αρκαδία, Πειραιά .Έργα της βρίσκονται επίσης σε Ελλάδα, Γαλλία , Ιταλία και Η.Π.Α.
Βιβλία που αναφέρονται στα έργα της: Λεξικό Ελλήνων Ζωγράφων, Εκδόσεις Μέλισσα, Οι Εικαστικές Τέχνες στον Πειραιά Κ. Θεοφάνους, στη Μνήμη του Γιάννη Κολέφα, Η ανθρώπινη μορφή στην Τέχνη Τέχνη και Αντίσταση του Ε.Ε.Τ.Ε., Φωνές στον Ελικώνα εκδόσεις Cambia,κ.α.
Μέλος του Ε.Ε.Τ.Ε. και Σ.Κ.Ε.Τ.Κ.Ε.
Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.
Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00 “Επί Μετρώντας”
ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του
Διαρκής εξέλιξη – Durational – Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00
Κείμενο: Γιάννης Σχίζας
Το μέτρο των προσδοκιών μας. Το μέτρο των απαιτήσεων. Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Και το μέτρο της επιθυμίας…
Μπορεί, άραγε, η τέχνη να απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία; Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν… Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της, αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων. Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης. Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει. Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου. Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ». Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται. Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».
Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Δέσποινα Πανταζή γεννήθηκε στον Κορυδαλλό το 1966. Σπούδασε σε ελεύθερα σπουδαστήρια ζωγραφικής.
Ατομικές εκθέσεις:
2017: “Υποψίες του Κόκκινου” ΗΩΣ Χώρος Τέχνης, Αθήνα.
2006: “Ιστορίες του μπλε” Αίθουσα Τέχνης ΑΕΝΑΟΝ, Αθήνα.
2000: “ Στο Νήμα του Μύθου” Γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, Αθήνα.
1999: Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα.
1996: Αίθουσα Τέχνης Πειραιά
1996: Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας (υπό την αιγίδα του Δήμου), Ελευσίνα
1994: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ενδεικτικά: συμμετέχει σε δράσεις του “Ορίζοντα Γεγονότων”, της “Art Bank”, της Cheap Art κλπ…). Από το 1994, επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση “ Συνάντηση Εικαστικών Δημιουργών – Μεσόγειος” υπό την αιγίδα του δήμου Κορυδαλλού. Από το 2015 συνεργάζεται με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού (συντονισμός εθελοντικών εικαστικών εργαστηρίων και επιμέλειες εκθέσεων). 2018 ΄ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ στο ΕΜΣΤ “‘Οψεις της Ανεξάρτητης Εικαστικής Δημιουργίας” workshop –επιμέλεια Δ.Π. “Ενας Διάλογος που δεν κλείνει ποτέ’ -“Ανώνυμος Αποστολέας στέλνει γράμμα σε Ανώνυμο Παραλήπτη-μαθητή-κρατούμενο φυλλακών Κορυδαλλού
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.