Επιμέλεια έκθεσης, ερωτήσεων-συνεντεύξεων Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός
“Μέτρο στο έργο μου είναι η δομή, το όριο, η μέτρηση και είναι από τα πιο βασικά στοιχεία. Το μέτρο, το χρειαζόμαστε στην επικοινωνία μας, στην καθημερινότητά μας και γενικά στη ζωή μας, δημιουργεί και διατηρεί ισορροπίες.”
Τι νοηματοδοτεί η έννοια του μέτρου στο έργο σου; Αποτελεί δομικό στοιχείο; Η έννοια του μέτρου, η έννοια του ορίου χρωματικού, γραμμικού ή και νοηματικού είναι από τα πιο βασικά στοιχεία στο έργο μου. Με ενδιαφέρει το σύνολο να έχει ενότητα σαν αίσθηση, αλλά παράλληλα τα όρια να είναι διακριτά.
Μέσα από την έκθεση καταλήγουμε στο να ξαναδούμε με “κριτικά μάτια” τη σχέση της έννοιας του “μέτρου” με τον κόσμο; Η έκθεση στον Ορίζοντα Γεγονότων με θέμα το Μέτρο μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε και να κατανοήσουμε πως διαφορετικοί καλλιτέχνες νοηματοδοτούν και χρησιμοποιούν την έννοια του Μέτρου στο έργο τους.
Το “μέτρο” προβάλει σήμερα σαν φωτεινή προοπτική θεραπείας των τραγικών διχασμών και συγκρούσεων του σύγχρονου πολιτισμού μας; Το Μέτρο είναι από τα πιο βασικά στοιχεία για να αποφεύγονται συγκρούσεις, καταστροφές και διχασμοί στο σύγχρονο κόσμο.
Bio: Η Κλεοπάτρα Μουρσελά́ γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Εργάζεται στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών στο 11ο Εργαστήριο και Διδάσκει θεωρία και πρακτική του Σχεδίου και του Χρώματος. Σπούδασε διακόσμηση Εσωτερικών χώρων, σκηνογραφία και γραφικές τέχνες στη σχολή́ Βακαλό και συνέχισε τις σπουδές της στη ζωγραφική́ και στη χαρακτική́ στην ΑΣΚΤ και έχει ολοκληρώσει το διετές Μεταπτυχιακό́ Εικαστικών Τεχνών στην ΑΣΚΤ.
Λίγα λόγια για το έργο μου: Το έργο της Κλεοπάτρα Μουρσελά κινείται στον χώρο της αφαίρεσης και πιο συγκεκριμένα της γεωμετρικής. Τα έργα της αποτελούνται από γεωμετρικές δομές που αναπτύσσονται συμμετρικά ή ετερογενώς ως μια οπτική εναλλακτική του φυσικού κόσμου. Ένας φυσικός ή ένας τεχνητός διάλογος χρωματικής ισορροπίας που αποτελείται από αιωρούμενα δομικά σχήματα. Μια ρυθμική σχέση χρωματικών επιπέδων. Χρησιμοποιούνται αρμονικοί χρωματικοί συνδυασμοί, ως σύμβολα του υποσυνείδητου. Μια αλληλεπίδραση συναισθημάτων, μνήμης, αισθήσεων, μια μυστικιστική βύθιση στις δυνάμεις της φύσης και της ύπαρξης.
Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.
Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00 “Επί Μετρώντας”
ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του
Διαρκής εξέλιξη – Durational – Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00
Κείμενο: Γιάννης Σχίζας
Το μέτρο των προσδοκιών μας. Το μέτρο των απαιτήσεων. Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Και το μέτρο της επιθυμίας…
Μπορεί, άραγε, η τέχνη να απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία; Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν… Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της, αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων. Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης. Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει. Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου. Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ». Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται. Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».
Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Δέσποινα Πανταζή γεννήθηκε στον Κορυδαλλό το 1966. Σπούδασε σε ελεύθερα σπουδαστήρια ζωγραφικής.
Ατομικές εκθέσεις:
2017: “Υποψίες του Κόκκινου” ΗΩΣ Χώρος Τέχνης, Αθήνα.
2006: “Ιστορίες του μπλε” Αίθουσα Τέχνης ΑΕΝΑΟΝ, Αθήνα.
2000: “ Στο Νήμα του Μύθου” Γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, Αθήνα.
1999: Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα.
1996: Αίθουσα Τέχνης Πειραιά
1996: Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας (υπό την αιγίδα του Δήμου), Ελευσίνα
1994: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ενδεικτικά: συμμετέχει σε δράσεις του “Ορίζοντα Γεγονότων”, της “Art Bank”, της Cheap Art κλπ…). Από το 1994, επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση “ Συνάντηση Εικαστικών Δημιουργών – Μεσόγειος” υπό την αιγίδα του δήμου Κορυδαλλού. Από το 2015 συνεργάζεται με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού (συντονισμός εθελοντικών εικαστικών εργαστηρίων και επιμέλειες εκθέσεων). 2018 ΄ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ στο ΕΜΣΤ “‘Οψεις της Ανεξάρτητης Εικαστικής Δημιουργίας” workshop –επιμέλεια Δ.Π. “Ενας Διάλογος που δεν κλείνει ποτέ’ -“Ανώνυμος Αποστολέας στέλνει γράμμα σε Ανώνυμο Παραλήπτη-μαθητή-κρατούμενο φυλλακών Κορυδαλλού
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.