Η Govedarou Art Gallery παρουσιάζει την ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο: “ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ: ΑΣΚΗΤΙΚΗ”, την επιμέλεια της οποίας φέρει η Ιστορικός της Τέχνης ΕΚΠΑ, ΜΑ Δημοσιογράφος και μέλος της AICA Eλλάδος, Νικολένα Καλαϊτζάκη https://nikolenakalaitzaki.wordpress.com [email protected]
Συμμετέχετε στην ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο: “ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ: ΑΣΚΗΤΙΚΗ”, στην Govedarou Art Gallery. Περιγράψτε μας το έργο με το οποίο συμμετέχετε και μοιραστείτε μαζί μας τα συναισθήματά σας ως προς τη δημιουργία του. Το έργο με το οποίο συμμετέχω στην έκθεση, το πορτραίτο του Νίκου Καζαντζάκη, αποτελεί μέρος μιας σειράς πορτραίτων ελλήνων ποιητών και λογοτεχνών που παρουσιάστηκε σε τρεις ατομικές εκθέσεις : το 2017 στους Δελφούς, στο Μουσείο Δελφικών Εορτών, οικία Άγγελου Σικελιανού, το 2018 στο Μουσείο Λαικής Τέχνης και Παράδοσης “Αγγελική Χατζημιχάλη” στην Πλάκα και το 2019 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.– Οικία Τέλλογλου στη Θεσσαλονίκη. Στη συλλογή αυτών των προσωπογραφιών με τον τίτλο ΩΔΕΣ θέλω να δείξω οτι μέσα από αυτό που χάνεται οριστικά, το φθαρτό πρόσωπο, αναδύεται εμφατικά η υπόμνηση του άφθαρτου ή του αιώνιου, το οποίο ακολουθεί τον δημιουργό στη διαχρονία. Αν στην ποιητική Ωδή η μουσικότητα απορρέει από την ρυθμική ενορχήστρωση του λόγου, στις εικαστικές μου Ωδές η μελωδία βρίσκεται μέσα στο χρώμα. Η συμβολική του χρώματος, το απόλυτο μαύρο στο πορτραίτο του Καζαντζάκη σηματοδοτεί την εσωτερική καταβύθιση στην “Ασκητική”. Όπως η ποίηση υπερβαίνει τον χώρο και αναπτύσσεται στον χρόνο, η εικαστική μου απόπειρα είναι να υπερβεί τον χώρο επανεγγράφοντας τη μορφή στο χρόνο.
Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Οι σπουδές μου στην κλινική ψυχολογία και την ψυχανάλυση καθώς και μια καριέρα στον χώρο της ψυχικής υγείας (σε διάφορα ψυχιατρικά ιδρύματα στο Παρίσι μέχρι το 2000) έχουν διαμορφώσει το εικαστικό μου λεξιλόγιο. Ο άνθρωπος είναι πάντα στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων μου. Προσπαθώ να δημιουργήσω εικόνες που μεταφέρουν ανθρώπινες εμπειρίες, αναχώρηση, πόνο, κάθαρση, ζωή, θάνατο, αναγέννηση. Το γεγονός ότι δεν έχω λάβει “τυπική” εκπαίδευση στη ζωγραφική, μέσα από μια σχολή ή ένα δάσκαλο, μου δίνει την ελευθερία να πειραματίζομαι σε διάφορα στυλ, χωρίς να με ενδιαφέρουν οι σύγχρονες μόδες και τάσεις.
Από που αντλείτε την έμπνευσή σας; Ο άνθρωπος στο υδάτινο περιβάλλον είναι το κεντρικό θέμα στη ζωγραφική μου τα τελευταία χρόνια. Το νερό είναι μια αλληγορία, ένας τόπος αναγέννησης και μεταμόρφωσης. Αντανακλά την ανθρώπινη βούληση να ξεφύγει από τον θόρυβο του κόσμου. Περνώντας αρκετούς μήνες κοντά στη θάλασσα, αυτή η αίσθηση του ατέλειωτου καλοκαιριού με έχει σημαδέψει ως άτομο. Το σώμα κάτω από την επιφάνεια είναι ρευστό, γαλήνιο, σε διαρκή μεταμόρφωση, δίνει μια αίσθηση βάπτισης. Οι κολυμβητές μου βρίσκονται ανάμεσα σε δύο κόσμους, επιφάνεια και βυθό, ζωή και θάνατο. Εκεί στα όρια μεταξύ σκότους και φωτός βρίσκεται το νόημα.
Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Καθώς δεν είχα τυπική εκπαίδευση στη ζωγραφική, οι επιρροές μου προέρχονται απ΄όλο το φάσμα της ιστορίας της τέχνης. Δάσκαλοί μου είναι οι μεγάλοι ζωγράφοι και σημείο αναφοράς μου είναι η ίδια η Ιστορία της Τέχνης και η Ψυχανάλυση. Μαθαίνω από αυτούς. Προσπαθώ να καταλάβω τι κάνουν. Παρατηρώντας. Αυτό που κάνουν τελικά είναι πολύ απλό. Συνθέτουν όμορφες συνθέσεις με αρμονία. Δεν χρειάζεται να διαβάσεις την ετικέτα για να καταλάβεις το νόημα. Όταν το βλέπεις το νιώθεις.
Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Θέλω η ζωγραφική μου να είναι για τον θεατή ένας καθρέφτης της ψυχής του, της πιο βαθιάς, ασυνείδητης νοητικής διαδικασίας.
Με ποια προσωπικότητα της Τέχνης θα θέλατε να έρθετε σε διάλογο και με αφορμή ποιο θέμα; Με τον αιρετικό Νίκο Καζντζάκη που μου έμαθε να αναλαμβάνω τις ευθύνες μου, να θέτω ερωτηματα και να αμφισβητώ.
Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του; Η ζωγραφική, όπως και η ψυχανάλυση, είναι για μένα ένας τρόπος κατανόησης και ερμηνείας του κόσμου που με περιβάλλει, ένας τρόπος να βάλω το σύμπαν σε “παύση” και να σκεφτώ. Η ζωγραφική εμπειρία, που αντικατοπτρίζει το πέρασμα από το πάθος / συναίσθημα στο νόημα, είναι ο ασφαλέστερος δρόμος που οδηγεί στην αυτογνωσία και τη λύτρωση. Η τέχνη, εξάλλου, προηγήθηκε της ψυχανάλυσης στην εξερεύνηση της ψυχικής ζωής.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Ένα ταξίδι στη Λατινική Αμερική, σε μια εμπειρία εξερεύνησης του εαυτού μου ακολουθώντας τον μεγαλύτερο ποταμό της γης, τον Αμαζόνιο.
Εγκαίνια: Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου (6 – 9:30 μ.μ.)
Διάρκεια έκθεσης: 25 Φεβρουαρίου – 11 Μαρτίου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη & Παρασκευή: 11 π.μ. – 2 μ.μ., Τρίτη, Πέμπτη: 11 π.μ. – 2 μ.μ. & 6 μ.μ. – 8 μ.μ., Σάββατο: 11 π.μ. – 2 μ.μ., Κυριακή κλειστά