Η Ιωάννα Αμπατζή στο Limerick της Επίμονης Τέχνης στη βίλα Πετρίδη με το Α’ Δημ. Διαμέρισμα του Δήμου Θεσσαλονίκης

«Το παραμύθι που διαλέγω είναι το «Το δέντρο που είχε φτερά», γιατί πάντα μου αρέσει να ονειρεύομαι δέντρα που πετάνε»

Συμμετέχετε με την Επίμονη Τέχνη στο Limerick, το οποίο αναφέρεται στα χρόνια της αθωότητας. Απ’ όσο γνωρίζουμε στα εγκαίνια υπήρξε γενικώς μεγάλο ενδιαφέρον. Θα θέλατε να μας “μεταφέρετε” τα συναισθήματά σας; Ποια η αντίδραση του κοινού στο πρότζεκτ και ιδιαίτερα στο δικό σας έργο;

Το κοινό ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό στο πρότζεκτ και οι εντυπώσεις τους ήταν πολύ θετικές. Πολλοί, βρήκαν μέσα στα έργα μας ένα κομμάτι της δικής τους παιδικής ηλικίας και ταυτίστηκαν με αυτό. Πέρα από τη θεματική των έργων, τα Λίμερικ που ήταν διάσπαρτα στην έκθεση, οι σακούλες με τις καραμέλες, τα χρωματιστά φωτάκια, το αρκουδάκι, το μεγάλο κόκκινο κορδόνι που διέσχιζε τον χώρο ξεκινώντας κάτω από τα κόκκινα σκοινιά του δικού μου έργου, οδηγούσαν σε πιο βαθιά επίπεδα του εαυτού, όχι μόνο της ατομικής, αλλά και της συλλογικής μνήμης.

Κατά τη διάρκεια του πρότζεκτ “ταξιδέψατε” σε παιδικές μνήμες; Μιλήστε μας για κάποια από αυτες…

Δημιουργώντας αυτό το δέντρο/κοράλι της μνήμης που θρέφεται από το συνονθύλευμα χρωμάτων πάνω στον καμβά, που για μένα αντιπροσωπεύουν τα χρώματα της φαντασίας και της δημιουργίας, συνδέθηκα κι εγώ με τη μνήμη της ελεύθερης παιδικής έκφρασης. Μικροί, χρειαζόμασταν τα ελάχιστα για να κάνουμε τέχνη, μεγαλουργούσαμε με τα πιο ευτελή υλικά. Γι’ αυτόν τον λόγο, χρησιμοποίησα σαν υλικό, ένα παλιό κόκκινο παιδικό παντελόνι της κόρης μου, με το οποίο έντυσα τα κλαδιά.

Τι είναι αυτό που επιτρέπετε να σας λεει το εσωτερικό σας παιδί;

Το αφήνω να μου υπενθυμίζει πως τα κόκκινα σκοινιά μου μπορούν να ανεμίζουν ελεύθερα στις διαστάσεις του χωροχρόνου, συλλέγοντας εμπειρίες και γνώσεις, Μου ψιθυρίζει ακόμα, πως το δέντρο μου μπορεί να πετάξει όπου θελήσει, καθώς οι ρίζες του ακουμπούν στο χρώμα κι όχι στο χώμα, δεν περιορίζονται από κάποια γη που τις κρατά.

Υπάρχει αγαπημένο παραμύθι για εσας; Τι θεωρείτε ότι διδάσκει στην πραγματικότητα;

Το παραμύθι που διαλέγω είναι το «Το δέντρο που είχε φτερά», γιατί πάντα μου αρέσει να ονειρεύομαι δέντρα που πετάνε. Είναι ένα παραμύθι που επιτρέπει στα πουλιά να έχουν ρίζες και στα δέντρα φτερά, αρκεί να υπάρχει αγάπη.

Περιγράψτε αν θέλετε έναν σύγχρονο δικό σας ήρωα.

Για εμένα σύγχρονοι ήρωες είναι οι καλλιτέχνες που ζουν σε εμπόλεμες ζώνες και δεν παρατούν την τέχνη τους αλλά προσπαθούν να κάνουν την καθημερινότητα των ανθρώπων γύρω τους, λίγο καλύτερη.

«Επιμένουμε» στην υπέροχη Βίλα Πετρίδη

Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη 26 Νοεμβρίου στις 20.00.

Α’ Δημοτική Κοινότητα Δήμος Θεσσαλονίκης

LIMERICK: Πέρασμα στα χρόνια της αθωότητας

ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ Επίμονη Τέχνη Epimoni Techni
Ίδρυση Έμπνευση Επιμέλεια: Χρύσα Μπαρζόκα

Εικαστικοί

ΜΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ Manos Ioannidis

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΛΑΧΟΥ Κατερίνα Βλάχου

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΠΙΤΖΑΝΗ Marilena Bitzani

ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΙΑΜΟΥΡΤΖΉ Ioanna Tsiamourtzi

ΝΤΊΝΑ ΜΠΑΚΑΝΙAΡΗ Dina Bakaniari – Andonoglou

ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΥ Μελπομένη Καρακίτσου

ΙΩΑΝΝΑ ΑΜΠΑΤΖΗ Joanna Ampatzi

ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΚΑΛΦΑ Glykeria Kalfa

ΣΥΝΗ ΒYΖΟΒΙΤΟΥ Syni Vizovitou

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΑΜΠΕΤΟΓΛΟΥ Anastasia Zampetoglou

ΑΡΗΣ ΜΠΟΤΤΑΣ Aris Bottas

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΟΤΤΑΣ Vasilis Bottas

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ Ιωάννης Αδαμόπουλος

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΠΑΤΙΝΙΩΤΗ Marianna Patinioti – Xristou

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓOΓΑΛΗΣ Κωσταντίνος Γόγαλης

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ Χρυσουλα Παυλιδου

ΕΙΡΉΝΗ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ Irini Lazaridou

ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΠΟΥΧΑΡΑ Foteini Bouchara

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΑΝΔΡΕΟΥ Stauroula Andreou

ΚΕΛΛΥ ΚΟΝΤΖΑΜAΝΗ Kelly Kontzamani

ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΤΣΟΥ Δήμητρα Άτσου

ARAM TOROS Aram Toros

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣIΟΥ Alexander Athanasiou

EVA JOULI Eva Juli

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΒΑΪ́ΤΣΗΣ Art Vaitsis

Α23 NECTAR Nectar Aze

DOROTHY PASZYNSKA Dorothy Paszyńska Karailia

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΟΥΚΗΣ Andronikos Trouk Σχολή Χορού Μαρίας Καραπαναγιώτη

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΤΡΟΥΚΗΣ Χρυσοστομος Τρουκης

ΔΡΥΑΔΕΣ ΕΝ ΠΛΩ Δρυάδες εν Πλω / Dryades En Plo

ΑΝΝΑ ΜΠΟΤΟΥ Anna Botou

KIRSIKKA SOUSTIEL
Kirsikka Soustiel

ΧΡΥΣΑ ΜΠΑΡΖΟΚΑ Chris Barjoka

Θεματική ανάλογου ύφους και στυλ, η επαφή με την παιδική ηλικία που αποτελεί σημείο αναφοράς σε όλη την υπόλοιπη ζωή μας

Η Βίλα Πετρίδη, ή αρχοντικό εκλεκτικισμού οδού Αναγεννήσεως, είναι διατηρητέα έπαυλη στη Θεσσαλονίκη. Χτίστηκε μεταξύ του 1900 και του 1910 στο δυτικό τμήμα της πόλης. Βρίσκεται στη συμβολή των οδών 26ης Οκτωβρίου, Αναγεννήσεως, Καζαντζάκη και Ταντάλου απέναντι από τα Δικαστήρια, όπου παλιά άρχιζε η παραθαλάσσια περιοχή του Κήπου των Πριγκήπων (Μπεχτσινάρι). Η ίδρυση του Κήπου των Πριγκήπων και η σύνδεση του αργότερα με το τραμ (τέρμα), έδωσε στην περιοχή σημαντικό χαρακτήρα με τη συγκέντρωση κόσμου, περιπατητών, καθώς και διαφόρων ορχηστρών που ψυχαγωγούσαν το κοινό.
Κρίθηκε διατηρητέο κτίριο το 1984 από το Υπουργείο Πολιτισμού, ως έργο τέχνης που χρήζει ειδικής κρατικής προστασίας και περιήλθε στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Το 1995 με πρωτοβουλία του Δήμου ανατέθηκε η μελέτη αποκατάστασης. Οι εργασίες αποκατάστασης ξεκίνησαν το 2006. Ακολούθως συμπεριλήφθηκε και η ανάπλαση του περιβάλλοντα χώρου του νεοκλασικού κτιρίου και τελικά το έργο ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2013.[4] Το κτίριο είναι χώρος πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης όπου λαμβάνουν χώρα εκδηλώσεις των Δημητρίων και της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Λίμερικ ονομάζεται ένα είδος ποίησης, με χαρακτηριστική, σύντομη, χιουμοριστική σύσταση μίας στροφής πέντε στίχων και ομοιοκαταληξία. Τα ποιήματα του είδους λίμερικ διηγούνται μια σύντομη ιστορία και καταλήγουν σε ένα ανέκδοτο.
Είναι αυτά που προσεγγίζουν το σουρεαλισμό και είναι πρωτοποριακά ως προς το ύφος. Πρόκειται για ποιήματα σατιρικά ή απλώς κωμικά, «χωρίς νόημα», στα οποία συνυπάρχει το λογικό με το παράλογο, το δυνατό με το αδύνατο, το πιθανό με το απίθανο. Φαίνεται ότι βασικό στόχο έχουν να καλλιεργήσουν τη φαντασία του παιδιού, να του εμπνεύσουν το χιούμορ και να το καθοδηγήσουν σε φαντασιακούς αρχικά και στη συνέχεια σε λογικούς/κριτικούς συνδυασμούς λέξεων.
Για τον Σεφέρη, τα λίμερικς με το πνεύμα του παραλόγου, του σαρκασμού, του κωμικοτραγικού που τα διακρίνει είναι μια συνειδητή αντίσταση στο ρεαλισμό, ένα αντίβαρο στο αδιέξοδο, στη σκληρότητα και στο παράλογο της πραγματικότητας του πολέμου.
Στην Ελλάδα, πρώτος που αποπειράθηκε να γράψει λίμερικ είναι ο Γιώργος Σεφέρης. Μάλιστα, πήγε να αποδώσει τον όρο στα ελληνικά με τη λέξη “ληρολόγημα“, συνδυάζοντας το όνομα του Λιρ με τη λέξη “λήρος”, που σημαίνει τρελή κουβέντα, ασυνάρτητα λόγια.

Ευχαριστούμε για την στήριξη:

Την πρόεδρο Annie Akrivaki & το
Α’ Δημοτική Κοινότητα Δημος Θεσσαλονικης

Όπως & τον πρόεδρο της Β’ Κοινότητας Θεσσαλονίκης Agapitos Samaras

Με την υποστήριξη των:
Παπασωτηρίου Ζαχαροπλαστείο
& Christos Papasotiriou

Κρασιά Ioannis Paroukas

Tempera Art Materials Ερμού 44

Χορηγοί επικοινωνίας

MusicSP Radio Diogenis Mariolas Mariolas Andreas Nikakis

Χορηγός επικοινωνίας
polismagazino.gr
threpsiadis.com/index.php/virtual-gallery-form