*Του καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου, προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε.
Τον Μάρτιο του 2016, ως νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε., βάλαμε ξανά μπροστά ένα έργο εντελώς σταματημένο για σχεδόν τρία χρόνια. Το Μετρό ξεκίνησε ξανά σε στέρεες αυτή τη φορά βάσεις, έχοντας ήδη ρυθμίσει όλα τα προβλήματα που ταλάνιζαν το έργο, με νέο και σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης. Γιατί σκοπός μας δεν ήταν απλά να επανεκκινήσουμε στα λόγια το Μετρό Θεσσαλονίκης αλλά να το ολοκληρώσουμε και να το παραδώσουμε γρήγορα στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Η πρόοδος του έργου αυτό το διάστημα, από το Μάρτιο του 2016 έως και σήμερα, είναι κυριολεκτικά εντυπωσιακή. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η διάνοιξη του συνόλου των δίδυμων σηράγγων, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος των έργων Πολιτικού Μηχανικού σε 11 από τους 13 σταθμούς. Στους 2 σταθμούς με το αρχαιολογικό ενδιαφέρον, τη Βενιζέλου και την Αγία Σοφίας, οι αρχαιολογικές ανασκαφές προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς. Η εφαρμογή της αρχής “Και Αρχαία Και Μετρό” έχει αντιμετωπίσει με τον πλέον επιτυχή τρόπο όλα τα προβλήματα που υπήρχαν εκεί, κι έτσι η συνάντηση Τεχνολογίας και Πολιτισμού θα προσφέρει στο τέλος στη πόλη δύο υπερσύγχρονους σταθμούς Μετρό, που θα φιλοξενούν δύο μοναδικούς ανοικτούς αρχαιολογικούς. Η καινοτομία αυτή θα αποτελέσει και μια μοναδική πηγή οικονομικής ανάπτυξης.
Το γεγονός πως οι εργασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα του έργου πιστοποιείται και από τα στοιχεία προόδου της βασικής γραμμής. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 80% των έργων πολιτικού μηχανικού, το 35% των αρχιτεκτονικών εργασιών και το 6% των έργων Η/Μ. Το συνολικό εκτελεσθέν ποσοστό της βασικής γραμμής ανέρχεται σε 55% (από 41% τον Φεβρουάριο του 2016 όταν και ανέλαβε η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε.).
Αυτή η πραγματικότητα μας οδηγεί ολοένα και περισσότερο στην ολοκλήρωση του έργου και την απόδοσή του στην τοπική κοινωνία και φυσικά δε θυμίζει σε τίποτα την εικόνα που είχε το έργο μέχρι πρότινος.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα δείγματα και στη γραμμή της επέκτασης προς Καλαμαριά. Οι εργασίες προχωρούν κανονικά, με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς και εντός χρονοδιαγράμματος σε όλα τα μέτωπα κι αυτής της γραμμής. Η τελευταία σημαντική εξέλιξη είναι η έναρξη της διάνοιξης των δίδυμων σηράγγων της γραμμής, η οποία ξεκίνησε στα μέσα του Μαΐου για τον πρώτο Μετροπόντικα και μέσα Ιουλίου για τον δεύτερο. Η διάνοιξη των σηράγγων προχωρά με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς καθώς έχει ήδη ολοκληρωθεί σε ποσοστό 23%, ενώ η πλήρης διάνοιξη αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2018. Όπως είναι γνωστό, η διάνοιξη των σηράγγων, εκτός από την πλέον δύσκολη κι απαιτητική εργασία, αποτελεί επίσης κορυφαίο ορόσημο για ένα υπό κατασκευή Μετρό, το οποίο σηματοδοτεί πως το έργο μπαίνει στη τελική ευθεία ολοκλήρωσής του.
Τέλος, κομβικό ρόλο και για τις δυο γραμμές του Μετρό θα διαδραματίσει το Αμαξοστάσιο που βρίσκεται στην Πυλαία και εκτείνεται σε 50.000 τετραγωνικά μέτρα. Το αμαξοστάσιο είναι η καρδιά και το μυαλό του συστήματος του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Εκεί θα σταθμεύουν και θα ξεκινούν, καθώς και θα συντηρούνται και θα επισκευάζονται οι συρμοί του Μετρό. Επιπλέον, στο αμαξοστάσιο θα βρίσκεται το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του συστήματος, το οποίο θα κινεί με αυτόματο τρόπο τους υπερσύγχρονους και χωρίς οδηγό συρμούς του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το αμαξοστάσιο είναι το πλέον χαρακτηριστικό δείγμα για την εντατική πρόοδο του έργου το τελευταίο διάστημα καθώς η πρόοδος των έργων Πολιτικού Μηχανικού, από 36% στις αρχές του 2016, σήμερα ανέρχεται στο 75%. Επιπλέον βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη τα αρχιτεκτονικά τελειώματα, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και η σιδηροδρομική επιδομή.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης με την συμβολή του στην επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος της πόλης, τη συμβολή του στη τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και το ρόλο του στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής και στη βελτίωση του περιβάλλοντος στην πόλη, θα είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους παράγοντες που θα διαμορφώσουν τη Θεσσαλονίκη της νέας εποχής.