Η Ειρήνη Αρχοντάκη συμμετέχει στην έκθεση του Ορίζοντα Γεγονότων με θέμα “Το Μέτρο”

Επιμέλεια έκθεσης, ερωτήσεων-συνεντεύξεων Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΜΟΥ: Με δεδομένο ότι ο όρος μέτρο με την κλασική φιλοσοφική του σημασία έχει παραποιηθεί στο σύγχρονο κόσμο, τολμάμε να σπάσουμε τα όρια και να αμφισβητήσουμε την έννοια του, προσδιοριζόμενη στα πλαίσια ενός τρισδιάστατου κόσμου. Ταξιδεύουμε σε ένα ταξίδι στην τέταρτη διάσταση, τον χρόνο, μέσα από τις κάρτες Ταρώ, μια εικονογραφική Βίβλος των μυστικών διδασκαλιών των αιώνων, αναφερόμενη σε πανάρχαιες φιλοσοφικές έννοιες και αρχετυπικά σύμβολα στην μαντική τους διάσταση. Ο τετρασδιάστατος χώρος σαν ένας άπειρος αριθμός τρισδιάστατων χώρων συνεπάγεται και άπειρες εκφάνσεις του μέτρου. Στο πρώτο έργο μου της σειράς “Τετάρτη Διάσταση Ο Χρόνος” ο χώρος αποτελεί έναν πολυδιάστατο καθρέφτη της συνείδησης μας.

Τι νοηματοδοτεί η έννοια του μέτρου στο έργο σου; Αποτελεί δομικό στοιχείο; “Το Μέτρο” ήταν αφορμή για την δημιουργία μιας σειράς έργων, όπου στην παρούσα έκθεση παρουσιάζω το πρώτο, τιτλοφορουμενα “Τετάρτη Διάσταση Ο Χρόνος”. Το Μέτρο ως αποτέλεσμα της αισθητηριακής μας αντίληψης αυτού του κόσμου αναφέρεται στις τρεις διαστάσεις που περιορίζεται ο νους μας. Όμως ο χώρος είναι ένας πολυδιάστατος καθρέφτης της συνείδησης μας και μελετώντας κάθε τρισδιάστατο σώμα ως την τομή ενός τετρασδιάστατου μπορούμε να ταξιδέψουμε νοητά στο χρόνο. Παραδεχόμενοι ότι ούτε παρελθόν ούτε μέλλον δεν υπάρχει, όλα τα φαινόμενα υπάρχουν για εκείνη τη σύντομη στιγμή της μετάβασης που λέγεται παρόν και στην τελική δεν έχει μέγεθος. Ζούμε με αναμνήσεις και φαντασίες. Στόχος μου είναι να αναπτύξουμε την δύναμη της κατανόησης του χώρου με τέσσερις διαστάσεις μελετώντας τις ιδιότητες των τρισδιάστατων σωμάτων και χώρων ώστε να υπερβούμε τα όρια του μέτρου.

Μέσα από την έκθεση καταλήγουμε στο να ξαναδούμε με “κριτικά μάτια” τη σχέση της έννοιας του “μέτρου” με τον κόσμο; Όπως πάντα, έτσι και τώρα, υπάρχει η κριτική ματιά στις εκθέσεις του Ορίζοντα Γεγονότων, καθώς δίνεται το ελεύθερο βήμα στους καλλιτέχνες να ακούγονται όλες οι απόψεις και έτσι ανάλογα την εστίαση των θεατών εκεί που έχουν ανάγκη τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μπορούν να σπάσουν τα όρια της αντίληψης τους, να έρθουν σε επαφή με καινούριες ιδέες, να σπάσουν στερεότυπα, να ανοίξουν τους ορίζοντές τους προς μια πιο αλτρουιστική ματιά του κόσμου γύρω μας ως ένα μικρό υποσύνολο ενός απέραντου σύμπαντος. 

Το “μέτρο” προβάλει σήμερα σαν φωτεινή προοπτική θεραπείας των τραγικών διχασμών και συγκρούσεων του σύγχρονου πολιτισμού μας; Σήμερα ο όρος μέτρο με την κλασική φιλοσοφική του σημασία έχει παραποιηθεί. Ξεκάθαρα είμαστε στην εποχή της μέτρησης και του μέτρου παντού και στα πάντα. Είναι η μαζική κουλτούρα, η ψηφιοποίηση των πάντων, η εξάρτηση μας από την τεχνολογία, η αυταξία μας που αποδίδεται καθημερινά με νούμερα και η αίσθηση που τελικά έχουμε ότι όλα είναι μετρήσιμα. Φυσικά αυτό είναι μια πλάνη του νου και μόνο σε κρίσιμες στιγμές ερχόμαστε αντιμέτωποι με την κατάρριψη του κόσμου που καταμετράται και τον έχουμε υπό έλεγχο. Αμφισβητώντας λοιπόν τα δεδομένα μας, τα μέτρα μας, ανεβαίνουμε πνευματικά στη συνείδηση μας ώστε να μπορούμε πλέον να δούμε πιο καθαρά όλα αυτά τα κοινωνικά ζητήματα που μας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, πέρα από κάθε παραπλάνηση, για να πάρουμε σωστές αποφάσεις για την εαυτό μας και για το κοινωνικό σύνολο. 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Ειρήνη Αρχοντάκη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Έζησε 6 χρόνια στην Γερμανία, όπου εμπνεύστηκε το πάθος της για τις τέχνες. Σπούδασε Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έπειτα Βρεφονηπιακόμος. Έλαβε έξτρα μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία. 

Στα εικαστικά έκανε σπουδές σε πολυάριθμες ιδιωτικές σχολές. Οι κυριότερες σπουδές της όσον αφορά το σχέδιο και το χρώμα ήταν στο εργαστήριο της ζωγράφου Αγγελικής Κούρκουλου και της ζωγράφου- εικαστικού Μαργαρίτας Πέτροβα. Επίσης σπούδασε σε πολλαπλά θεατρικά εργαστήρια.

Ενεργά με τη ζωγραφική ασχολείται 15 χρόνια λαμβάνοντας μέρος σε εκθέσεις και δράσεις και εκθέτοντας τα έργα της δημόσια. Συνήθως ζωγραφίζει με πινέλα σε καμβά με ακρυλικά χρώματα, της αρέσει όμως να πειραματίζεται με οποιαδήποτε τεχνική και υλικό, ενώ έχει κάνει και installations. Το στυλ της είναι ψυχεδελικό, τόσο όσον αφορά τα έντονα χρώματα που παραπέμπουν σε psychedelic experiences, όσο και η θεματολογία των έργων της που είναι σχετική με την διεύρυνση των ορίων της συνείδησης και την πνευματική αφύπνιση. Όσον αφορά τις φόρμες και τα σχήματα χρησιμοποιεί μοτίβα, όπως επίσης αρχέτυπα και παγκόσμια σύμβολα πού ανήκουν στο συλλογικό ασυνείδητο.

Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα. Ενδεικτικά αναφέρονται:

2010.  “Human, Colour, Music” Mail Art Exhibition –  Πλατεία Συντάγματος Αθήνα

2010. “Άνθρωπος, Χρώματα, Μουσική” Mail Art Exhibition – Πολυχώρος του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης

2010. “Art4All FESTIVAL” – Nouvelle Decadence, Εξάρχεια Αθήνα

2011. “Η Εποχή Μας Απαιτεί Να Πάρουμε Θέση¨- Ash In Art Αθήνα

2011. ¨32 Μαΐων¨  Αίθουσα Τέχνης Μικρός Κοραής – Χαλάνδρι  Αθήνα

2011. ¨Κατά Τείχη… ¨  Ομαδική Έκθεση του Tangoneon  –  Πύλη Βιττούρη  Ηράκλειο Κρήτης

2011. “Ομαδική Έκθεση Εικαστικών” – Ναός Τέχνης 8 Δυτικά  Αιγάλεω Αθήνα

2011. “Art In Rock Artistic Exhibition” – Χοροστάσιο, Πλατεία Κλαθμώνος  Αθήνα

2012. “ Κόκκινη Κλωστή στον αέρα στη γη στο νερό” – Κέντρο Τέχνης Τζόρτζιο Ντε Κίρικο Βόλος

2012. “Ερωτοπία” – Ορίζοντας Γεγονότων, Κεραμεικός  Αθήνα

2012. “Ζωγραφίζοντας για τον Ελύτη” – Πνευματικό Κέντρο Βριλησσίων Πάρκο Μ.Θεοδωράκης Αθήνα

2012. “Ομαδική Έκθεση Εικαστικών” – Ναός Τέχνης 8 Δύτικα , Αιγάλεω Αθήνα

2012. “Artogether Festival” – Six Dogs  Αβραμιώτου  Αθήνα

2013  “The Tango Project” – Πολυχώρος Τεχνών The Artist Χαλάνδρι Αθήνα

2014 “Αόρατα Νησιά” Ορίζοντας Γεγονότων, Κυκλάδες

2016 “Δικός μας λόγος” Χαλάνδρι

Το 2014 επιμελήθηκε το καλλιτεχνικό φεστιβάλ και την έκθεση “Love Is Like Oxygen” The Artist Χαλάνδρι Αθήνα, όπου και συμμετείχε.

Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις με τον Ορίζοντα Γεγονότων:

2016 Art Athina, Κλειστό Γυμναστήριο Π. Φαλήρου (Γήπεδο Tae Kwon Do), “Με τα εντελώς Απαραίτητα”

2018 Platforms Project, Εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής” της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, “Ιστορίες πίσω από τον Ορίζοντα”

2019 Platforms Project, Εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής” της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, “Εφημερεύει”

2020 Platforms Project, διαδικτυακή έκθεση, “Για μια χειροποίητη Αλήθεια”

2021 Platforms Project, Εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής” της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, “Μπαϊράκια, παντιέρες, φλάμπουρα…” 

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 20 Μαΐου στις 19.00 στο γνωστό χώρο του Ορίζοντα Γεγονότων, Κεραμεικού 88 στον Κεραμεικό από 19.00 έως 22.00.

Διάρκεια έκθεσης 20/5/2022 -31/5/2022.
Από Δευτέρα έως Κυριακή 19.00-23.00. Επιμέλεια Δέσποινα Πανταζή. Επικοινωνία 6983954934 – Δέσποινα Πανταζή, 6976689670 Τζίμης Ευθυμίου

Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.

Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00 “Επί Μετρώντας”

ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του

Διαρκής εξέλιξη – Durational – Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00

Κείμενο: Γιάννης Σχίζας


Το μέτρο των προσδοκιών μας. Το μέτρο των απαιτήσεων. Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Και το μέτρο της επιθυμίας…

Μπορεί, άραγε, η τέχνη να  απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία; Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν… Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της, αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων. Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης. Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει. Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου. Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ». Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται. Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».

Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Δέσποινα Πανταζή γεννήθηκε στον Κορυδαλλό το 1966. Σπούδασε σε ελεύθερα σπουδαστήρια ζωγραφικής.
Ατομικές εκθέσεις:
2017: “Υποψίες του Κόκκινου” ΗΩΣ Χώρος Τέχνης, Αθήνα.
2006: “Ιστορίες του μπλε” Αίθουσα Τέχνης ΑΕΝΑΟΝ, Αθήνα.
2000: “ Στο Νήμα του Μύθου” Γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, Αθήνα.
1999: Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα.
1996: Αίθουσα Τέχνης Πειραιά
1996: Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας (υπό την αιγίδα του Δήμου), Ελευσίνα
1994: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ενδεικτικά: συμμετέχει σε δράσεις του “Ορίζοντα Γεγονότων”, της “Art Bank”, της Cheap Art κλπ…). Από το 1994, επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση “ Συνάντηση Εικαστικών Δημιουργών – Μεσόγειος” υπό την αιγίδα του δήμου Κορυδαλλού. Από το 2015 συνεργάζεται με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού (συντονισμός εθελοντικών εικαστικών εργαστηρίων και επιμέλειες εκθέσεων). 2018 ΄ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ στο  ΕΜΣΤ “‘Οψεις της Ανεξάρτητης Εικαστικής Δημιουργίας” workshop –επιμέλεια Δ.Π. “Ενας  Διάλογος που δεν κλείνει ποτέ’ -“Ανώνυμος Αποστολέας στέλνει γράμμα σε Ανώνυμο Παραλήπτη-μαθητή-κρατούμενο  φυλλακών Κορυδαλλού
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

Ο Ιδρυτής του Ορίζοντα Γεγονότων ειναι
ο Τζίμης Ευθυμίου, εικαστικός και ο διοργανωτής του project Το Μέτρο ειναι ο Ορίζοντας Γεγονότων
Χορηγός Επικοινωνίας www.polismagazino.gr