Κριτική από τον δημοσιογράφο Θάνο Ξάνθο
Οι επιτυχημένες παραστάσεις, παίρνουν παρατάσεις για χρόνια, όπως συνηθίζω να λέω. Επιτυχημένη παράσταση για μένα είναι να εγκολπώνεται στις ψυχές των θεατών, η ερμηνεία των ηθοποιών και τα μηνύματα που περνάει ένα έργο, με σκοπό να το θυμάσαι για καιρό.
Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και η παράσταση «Η Απολογία της Μαρί Κιουρί» σε κείμενο της Ευσταθίας και σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Κίρκης Καραλή που παρουσιάζεται για 4η σεζόν, στο Θέατρο Αποθήκη.
Υπόθεση: Η άγνωστη, στο ευρύ κοινό, ιστορία μιας σημαντικής γυναίκας της παγκόσμιας Ιστορίας. Τα όνειρα, η καριέρα, το αποτύπωμά της στην Επιστήμη, οι έρωτες και η σχέση με τις κόρες της. Ένα ερωτικό σκάνδαλο, στο Παρίσι του 1911, γίνεται αφορμή για να κινδυνέψει μια επιστήμονας, να μην πάρει ένα Νόμπελ. Πρωταγωνιστές σ’ αυτό το σκάνδαλο, η Μαρί Κιουρί και ο Πωλ Λανζεβάν, επίσης επιστήμονας, παλιός μαθητής του άντρα της, Πιέρ Κιουρί, και παντρεμένος. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή του Νόμπελ Χημείας στην επιστήμονα και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας την μεγαλειώδη προσφορά της. Αυτό το πραγματικό γεγονός, γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα. Εκεί διεξάγεται η φανταστική δίκη της Μαρί και της δίνεται η ευκαιρία για μια απολογία. Και η καλύτερη απολογία δεν είναι άλλη από τη διήγηση της ζωής της. Τα πρώτα χρόνια στην υπό τσαρική κατοχή Βαρσοβία, οι σπουδές στη Σορβόνη, η ραδιενέργεια, το πρώτο Νόμπελ… Η Μαρί στο εδώλιο, σε μια συνθήκη κατάφωρης αδικίας, ξετυλίγει με συγκίνηση και ένταση τη δική της προσωπική ιστορία αποδεικνύοντας πως ο δρόμος των ιδεολόγων του πλανήτη, ειδικά των γυναικών, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.
Το κείμενο της Ευσταθίας παίρνει ως αφορμή τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, που είναι γραμμένη από την κόρη της Εύα, συγκεντρώνοντας παράλληλα καταγεγραμμένες πληροφορίες της ιστορικής πραγματικότητας σε συνδυασμό με στοιχεία μυθοπλασίας, που αναδεικνύουν, με ευαισθησία, τις άγνωστες πτυχές μιας προσωπικότητας (ερευνήτριας, επαγγελματία, συζύγου, μητέρας, ερωμένης). Η γραφή της Ευσταθίας είναι καλογραμμένη, με δυναμική, φέρνοντας στο φως την δύναμη αυτής της γυναίκας, που προσπάθησε να απαλλαγεί από τα στερεότυπα που η κοινωνία θέλησε για την ίδια.
Η σκηνοθεσία της Κίρκης Καραλή είναι έξυπνη, εφευρετική και σε βάζει απευθείας, στην ροή και την εξέλιξη της ιστορίας. Χωρίς επιτηδεύσεις και με μοναδικό όπλο το ταλέντο, η σκηνοθέτης, τοποθετηθεί τους ηθοποιούς στο κάδρο των αποκαλύψεων για την ζωή της Μαρί Κιουρί με αλήθεια!
Στον ρόλο της Μαρί Κιουρί, απολαμβάνουμε την Πέγκυ Τρικαλιώτη. Η άξια ηθοποιός κάνει έναν άθλο πάνω στη σκηνή με πολλές εναλλαγές, εναρμονίζεται με την ψυχοσύνθεση του έργου και δεν χάνει την επαφή της, ούτε με το κοινό. Φαίνεται πόσο έχει ενστερνιστεί σημεία του ρόλου αυτής της γυναίκας και τα έχει κάνει κομμάτια του εαυτού της, που αναδύονται στην ερμηνεία της πάνω στη σκηνή.
Μαζί της στη σκηνή η ηθοποιός Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά, που με στεντόρεια φωνή μας χαρίζει απλόχερα το ταλέντο της, σε διάφορους ρόλους που υποδύεται για τις ανάγκες του έργου.
Επίσης, στην σκηνή απολαμβάνουμε και τον Νίκο Σαμουρίδη (σε διπλή διανομή με τον χορευτή Κωνσταντίνος Παπανικολάου) που σαν αερικό ελίσσεται και παίζει σημαντικό ρόλο μέσα στην ιστορία.
Τα σκηνικά – κοστούμια έχει επιμεληθεί με απόλυτη μαεστρία η Άση Δημητρολοπούλου και ταιριάζουν απόλυτα στην αισθητική και το κλίμα της εποχής, ενώ και η κίνηση των ηθοποιών, που έχει επιμεληθεί ο Κωνσταντίνος Παπανικολάου, ανήκει στα δυνατά σημεία της παράστασης.
Η μουσική της Ευσταθίας, που δεν μπορώ να μην αναφερθώ, συμπληρώνει όλο αυτό το δυναμικό κλίμα της παράστασης!
Το έργο διαρκεί 80 λεπτά και πραγματικά δεν κοιτάς καθόλου το ρολόι σου περιμένοντας να τελειώσει η παράσταση. Αφήνεσαι στις εξαίσιες ερμηνείες, στην εφευρετική σκηνοθεσία και σε ένα κείμενο, σχεδόν αφυπνιστικό για την ζωή και τις στιγμές της.
Μπορεί να μην ήξερα πολλά για την επιστήμονα Μαρί Κιουρί, μα μέσα από αυτή την παράσταση, έμαθα πολλά περισσότερα για την γυναίκα και μάνα Μαρί. Σπεύσατε στο Θέατρο Αποθήκη!
Κείμενο – Μουσική: Ευσταθία
Δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Στο ρόλο της Μαρί Κιουρί, η Πέγκυ Τρικαλιώτη
Μαζί της, η ηθοποιός Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά και ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου.
Σκηνικά – Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Φωτισμοί: Άλεξ Αλεξάνδρου
Κίνηση: Κωνσταντίνος Παπανικολάου
Βοηθός σκηνοθέτη :Λητώ Τριανταφυλλίδου
Επιστημονική Σύμβουλος: Παρή Ράπτη
Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας