Όταν οι έλληνες της διασποράς γίνονται πρεσβευτές της χώρας μας στη χώρα που δραστηριοποιούνται, πάντα κάτι καλό γίνεται. Φωτεινό παράδειγμα η Ιστορικός-Κριτικός Τέχνης Κωνσταντίνα Φαρμάκη η οποία με τις διοργανώσεις εκθέσεων δημιουργεί γέφυρες με την Πατρίδα ανάμεσα στους δύο λαούς και όχι μόνον. Γιατί όπως επισημαίνει η Κυβερνήτης της Κάτω Αυστρίας Johanna Mikl Leitner στον πρόλογο του εικαστικού καταλόγου “Το πολιτιστικό έργο στην Κάτω Αυστρία, ευδοκιμεί με προσωπικές συναντήσεις και κοινή δέσμευση.”
Bio: Σκιπόνια Τόσκα
Γεννήθηκε στο Μπεράτ της Αλβανίας. Πολύ μικρή μετακόμισε στην Ελλάδα όπου έζησε 30 χρόνια στα Γιάννενα. Πριν από 8 χρόνια μετακόμισε στην Γερμανία. Είναι παντρεμένη και έχει δυο γιούς και μια κόρη. Τα έργα της παρουσιάστηκαν σε εκθέσεις στην Ελλάδα στην Αλβανία στην Ιταλία στην Γερμανία στην Ισπανία. Διάφορα έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και σε δημόσια μέρη. Τελευταίες εκθέσεις πριν τον COVID-19 ήταν στην Ρώμη τον Ιούνιο του 2019 και τον Δεκέμβριο του 2019 στην Γερμανία. Το 2021 στην ψηφιακή έκθεση ζωγραφικής της Κωνσταντίνας Φαρμάκη στην Αυστρία υπό την αιγίδα της UNESCO. Επελέγη από το ετήσιο “Book of Art” της Biblioteca Nacional de España να συμπεριληφθεί στην ετήσια έκδοση του για το 2021 με 149 καλλιτέχνες ζωγράφους και φωτογράφους, 60 χωρών από όλο των κόσμο. Ζωγραφίζει με ακρυλικά χρώματα. Αρέσκεται σε σύνθετους έντονους χρωματισμούς. Πιστεύει πως η ζωή του ανθρώπου χρειάζεται απαραίτητα πολλά (χρώματα). Εύχεται υγεία και ευτυχία σε όλον τον κόσμο.
Ποιο ήταν το έναυσμα για την συμμετοχή σας στην έκθεση με θέμα “Mit dem Blau des Himmels und des Meeres” (Με το μπλέ τ’ ουρανού και της θάλασσας) που γίνεται στην Αυστρία; Η έκφραση “Μπλε του ουρανού και της θάλασσας” ευαισθητοποίησε ακαριαία αυτό που υπάρχει μέσα μου αναλλοίωτο από την πρώτη στιγμή που το αντίκρισαν τα μάτια μου σε μια μικρή γωνία του πλανήτη που λέγεται Ελλάδα. Η απόλυτα άρρηκτη σχέση δεκάδων αποχρώσεων του μπλε που συνεχώς αλλάζουν στον ουρανό και την θάλασσα της Ελλάδας και όμως ποτέ δεν υπάρχει η παραμικρή <<παραφωνία >> στο δέσιμο των όποιων αποχρώσεων. Μια ανεπανάληπτη μορφή μίας <<Τέχνης>> που μόνο ένας Θεός με την παλέτα της φύσης που δημιούργησε μπορεί να παρουσιάσει μεταφυσικά και μόνιμα στο ίδιο μέρος σε αέναο χρόνο.
Ποιο είναι το απόγειο της μελλοντικής στόχευσης των δημιουργιών σας; Επιγραμματικά μπορώ να πω ότι θα είναι ο επόμενος πίνακας. Χωρίς να μπορώ να βάλω ποτέ <<ταβάνι>> σε μία από τις μέγιστες τέχνες της οποίας είμαι ταπεινή υπηρέτις. Το απόγειο για μένα υπάρχει σε κάθε εκατοστό των χρωμάτων ενός πίνακα στα οποία καταθέτω αόρατα κομμάτια συναισθημάτων της <<χωμάτινης>> ανθρώπινης ψυχής μου.
Πιστεύετε ότι η δυναμική του σύγχρονου ρεύματος των εικαστικών δημιουργών θα αφήσει και αυτή το στίγμα της; Σήμερα υπάρχει μέγα πλήθος <<καλλιτεχνών>> οι οποίοι βρίσκουν διέξοδο στα μεταφυσικά τους θέματα και ερωτήματα των καιρών μέσω της ζωγραφικής. Αυτή η τέχνη είχε στην πορεία της ιστορίας της διάφορους <<κανόνες>> και διάφορα τεχνικά μονοπάτια. Σήμερα υπάρχει πλήθος <<ελεύθερης παρουσίασης>> ρυθμού και μέτρου. Επίσης υπάρχουν πάρα πολλοί περισσότεροι άνθρωποι που παρακολουθούν τους καλλιτέχνες. Είναι λοιπόν αναπόφευκτο σε πολλούς να αρέσει κάτι από οποιοδήποτε. Το ότι το marketing είναι το Α και το Ω και αυτής της τέχνης μπορεί να επηρεάσει κάπως το κοινό αλλά η πληθώρα της προσφοράς και της διαφορετικότητας είναι τέτοια που δεν μπορεί παρά να αφήσει ένα τεράστιο αποτύπωμα στα παρόντα χρόνια.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η τέχνη ειδικά στις δύσκολες εποχές που βιώνουμε; Η τέχνη της ζωγραφικής όπως και πολλές άλλες ήταν, είναι και θα είναι σημαντική είς το διηνεκές. Ανέκαθεν η τέχνη ήταν το <<δεκανίκι>> της ψυχής των ανθρώπων. Επιβίωσε και επέζησε σε δύσκολες καταστάσεις και <<περιορισμούς>> κόντρα σε κάθε δυσκολία ακόμα και άσχετα με την <<καλλιτεχνική παιδεία>> του κόσμου. Αυτό δείχνει την παγκοσμιότητα της υπάρξης της τέχνης και την αναγκαιότητα αυτής σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης στην εξέλιξη της κοινωνίας και του πολιτισμού.
Πόσο βαθιά φτάνει η ανάγκη έκφρασης τόσο του καλλιτέχνη δημιουργού όσο και του επισκέπτη της έκθεσης στο δρόμο της πολιτιστικής επικοινωνίας; Το βάθος της έκφρασης καλλιτέχνη δημιουργού και του επισκέπτη συνήθως καθορίζεται από την ανάγκη του δημιουργού να δώσει ένα κομμάτι της ψυχής του στον επισκέπτη το οποίο καλύπτει την ψυχική αναζήτηση του και ίσως κάποιο κενό σε αυτήν. Θεωρώ ότι αυτή η ικανοποίηση << δούνε και λαβείν>> καλλιτέχνη και επισκέπτη αν επιτευχθεί είναι της ίδιας έντασης και της ίδιας αξίας και για τους δύο.
Bio ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑΣ ΦΑΡΜΑΚΗ
Η Κωνσταντίνα Φαρμάκη είναι Ιστορικός και Κριτικός τέχνης πτυχιούχος Α.Σ.Κ.Τ Αθήνας. Γεννήθηκε στον Καρδαμά Ν.Ηλείας το 1956 και μεγάλωσε στο Αιγάλεω Αττικής. Ζεί και εργάζεται στην Αυστρία. Έχει παρουσιάσει 9 ατομικές εκθέσεις και συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Έργα της βρίσκονται σε προσωπικές συλλογές σε Ελλάδα, Κύπρο, Αυστρία, Ολλανδία, Σαρδηνία, Αμερική και Μαδαγασκάρη. Ασχολείται με την αρθρογραφία, την κριτική τη διοργάνωση και παρουσίαση εικαστικών εκθέσεων και Λογοτεχνικών έργων. Έχει πλούσια ακτιβιστική και εθελοντική δράση σε επιστημονικούς, πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς με πυρήνα το παιδί. Πολιτιστική Ακόλουθος Αυστρίας Ομίλου Unesco Τεχνών Λόγου και Επιστημών Ελλάδος. Συντονίστρια Αυστρίας των Writers Capital Foundation. Μέλος Kulturvernetzung NÖ. Καλλιτεχνική συνεργάτης θεάτρου “4 Εποχές-Γιάννης Μόρτζος” Αθήνας.
Έχει τιμηθεί για την εθελοντική της δράση και προσφορά από:
Α) Πανελλήνια Ομοσπονδία Ατόμων με Μεσογειακή Αναιμία το 1998.
Β) Επιτροπή Παραολυμπιακών Αγώνων 2004.
Γ) Επιτροπή Special Olympics 2011 και από πολλούς συλλόγους και φορείς.
Υποψήφια Ευρωβουλευτής το 2019.
Στοιχεία Επικοινωνίας: Konstantina Farmaki [email protected] – Sprögnitz 21, 3910 Großgöttfritz Niederösterreich [email protected]