Η μουσική ενώνει λαούς και πολιτισμούς;
Η μουσική είναι ένα μοναδικό μέσο επικοινωνίας ανεξάρτητα κουλτούρας, θρησκείας και γλώσσας. Μέσω αυτής ανακαλύπτεις τα μουσικά ερεθίσματα κάθε παράδοσης, αντιλαμβάνεσαι τα συναισθήματα του κάθε λαού και την ψυχοσύνθεση της κάθε εποχής.
Γνωρίζεις τον πολιτισμό και την ιστορία της κάθε χώρας, η οποία αποδίδεται με νότες και ξεχωριστούς ρυθμούς. Όλα αυτά γεννούν ερεθίσματα σε λαούς και πολιτισμούς, υιοθετώντας στοιχεία από την μία παράδοση στην άλλη. Σαφώς λοιπόν, η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς, καθώς είναι ένα μέσο το οποίο αντιλαμβάνονται όλοι.
Ποιο μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Αυτή για μένα είναι η πιο δύσκολη ερώτηση και δύσκολα βρίσκω την απάντηση μέσα σε αυτά τα χρόνια ενασχόλησης μου με την μουσική. Η μουσική είναι μια αιώνια αναζήτηση. Όσο εκπαιδεύεσαι και ταξιδεύεις μαζί της ανακαλύπτεις νέους μουσικούς και νέα μονοπάτια που σου φαίνονται μαγικά και μοναδικά. Σε αυτά τα χρόνια που μαθαίνω και συνυπάρχω με την μουσική, θυμάμαι κάθε φορά να ξεχωρίζω και διαφορετικούς μουσικούς.
Άλλους που δημιουργούσαν κάτι μαγικό, άλλους που εκτελούσαν τα έργα με τον δικό τους ανεπανάληπτο τρόπο, άλλους που πάντρευαν εκπληκτικά την δεξιοτεχνία με το συναίσθημα. Αυτό που μπορώ να πω είναι πως αν αναφέρω κάποιο όνομα, θα αδικήσω πολλούς ακόμα.
«Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.» Πώς θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Ναι η μουσική σαν γενική έννοια είναι μία, αλλά το θέμα είναι τα στάδια γέννησης της.
Η μουσική γεννάται από μία έμπνευση και ερμηνεύεται από διάφορους μουσικούς.
Ένα μουσικό κομμάτι μπορεί να θέλει πολλούς μουσικούς για να εκτελεστεί. Ένα συμφωνικό έργο παραδείγματος χάρη, είναι γραμμένο για να αποτυπωθεί από μια μεγάλη συμφωνική ορχήστρα.
Ο κάθε μουσικός εξειδικεύεται λοιπόν σε κάτι άλλο, είτε αυτό είναι κάποιο μουσικό όργανο, είτε η φωνή. Ο καθένας έχει άλλο τρόπο σκέψης και άλλο τρόπο έκφρασης και αντιλαμβάνεται διαφορετικά τον μουσικό τρόπο που θα επενδύσει τις αποτυπωμένες νότες.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Σαφώς και οποιαδήποτε έννοια αναφέρεται στην παιδεία είναι πάντα αναγκαία.
Έτσι λοιπόν και η μουσική παιδεία είναι μια ανάγκη που δυστυχώς στη χώρα μας θεωρείται και πολυτέλεια. Είναι αναγκαίο πέραν της σχολικής γνώσης ο κάθε νέος να ασχοληθεί με την πνευματική και σωματική άσκηση, μέσω αυτού ανοίγει νέους ορίζοντες, κοινωνικοποιείται και απελευθερώνεται.
Στην Ελλάδα οι ελλείψεις στον τομέα της μουσικής παιδείας είναι αρκετές και οι γονείς είναι τις περισσότερες φορές υποχρεωμένοι να επενδύσουν σε μια τέτοια ενασχόληση.
Αλλά κατά την δική μου γνώμη είναι προτιμότερο να επενδύσουν σε κάτι τέτοιο παρά σε πολλά άλλα, και όχι κατά αποκλειστικότητα στην μουσική εκπαίδευση καθαρά, γιατί δεν μπορούμε να επιβάλλουμε σε ένα παιδί ότι η μουσική είναι μια υποχρεωτική εκπαίδευση.
Σε αυτό που πρέπει να είμαστε ανοιχτοί είναι σε νέα ερεθίσματα, να ωθούμε τους νέους να βλέπουν και να ακούν νέα πράγματα, ούτως ώστε να εγκρίνουν ή να απορρίψουν κάτι, εφόσον το έχουν δει και επεξεργαστεί.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού στη μουσική;
Το ταλέντο δεν πιστεύω ότι μπορείς να το ανακαλύψεις εύκολα.
Μπορείς να αντιληφθείς σε μια μικρή ηλικία την αντίδραση του αυτιού στα μουσικά ερεθίσματα, το πώς αντιλαμβάνεται την μελωδία ή τον ρυθμό.
Έτσι λοιπόν αντιλαμβάνεσαι αν προσπαθεί να μιμηθεί την μελωδία τραγουδώντας ένα τραγούδι, αν κινείται σωστά βάσει του ρυθμού που ακούει, ή αν χτυπάει τα χέρια του σωστά πάνω στο ρυθμό.
Κάτι τέτοιο είναι εμφανές από όλους, και είναι μία αντίληψη ως προς τη μουσική.
Το ταλέντο πιστεύω πως έρχεται σε δεύτερο χρόνο, στα χρόνια της ενασχόλησης με αυτήν. Λίγοι γνωρίζουν ότι η μουσική θέλει μεγάλη πειθαρχεία και προσήλωση και τεράστιο κόπο, θυσίες και οργανωμένη δουλειά.
Μέσα λοιπόν από αυτή τη δουλειά, κατακτάς αυτό που θες και αυτό βεβαίως είναι καθολικό για κάθε ενασχόληση και επιστήμη. Το ταλέντο λοιπόν για μένα, είναι μια ευκολία αντίληψης μέσα σε αυτήν την πορεία που χωρίς δουλειά δεν πρόκειται ποτέ να ευοδωθεί.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Σε ένα βαθμό πιστεύω πως αυτό πετυχαίνεται. Υπάρχουν αξιόλογοι δάσκαλοι σε δημόσια, μουσικά και ιδιωτικά σχολεία που μεταλαμπαδεύουν την μουσική παράδοση στα παιδιά. Απλά δεν πρέπει να επενδύουμε μόνο στους συγκεκριμένους. Η μουσική παράδοση θα έπρεπε να προωθείτε και σε άλλα μέσα, και μιλάω κυρίως για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που θα έπρεπε να προωθούν περισσότερο τα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Αναμφισβήτητα υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί και πολλοί από αυτούς είναι και παγκοσμίως αναγνωρισμένοι.
Είναι συνθέτες, είναι τραγουδιστές , είναι σολίστ. Η πλειοψηφία του κόσμου γνωρίζει πολύ λίγους από αυτούς και μιλάω για μεγάλους συνθέτες όπως ο Θεοδωράκης, ο Χατζιδάκις, ο Κωνσταντινίδης και άλλοι.
Αλλά είναι πάρα πολλοί ακόμα μουσικοί που έχουν διακριθεί στο εξωτερικό, έχουν απίστευτες γνώσεις και έχουν αφιερωθεί εξ ολοκλήρου σε αυτό, και δεν είναι ευρέως γνωστοί από τους ίδιους τους Έλληνες.
Κι αυτό είναι το λυπηρό, το ότι μπορεί να γνωρίζει ο κόσμος έναν μουσικό που φιγουράρει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και λίγοι εξ αυτών να γνωρίζουν τι όργανο παίζει ο Λεωνίδας Καβάκος…
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Η διεύρυνση των μουσικών γνώσεων και ανακαλύψεων είναι για μένα το μεγαλύτερο μελλοντικό πλάνο. Αυτή την περίοδο βρίσκομαι στο στούντιο με την δημιουργική συνθέτη Τζένη Τσίλη, συμπράττοντας στο δεύτερο κατά σειρά δίσκο που αφορά μελοποιημένα κομμάτια σε ποίηση Καβάφη.
Παράλληλα, όντας μέλος μιας νεοσύστατης ορχήστρας με νέους και ταλαντούχους μουσικούς, την Συμφωνική Ορχήστρα Πειραιώς, ανοίγουμε ένα νέο κύκλο συναυλιών για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2019-2020, το έτος Μπετόβεν, με έξι προγραμματισμένες συναυλίες στην αίθουσα Βαρόνου Κίμωνος Ράλλη του Πειραϊκού Συνδέσμου και βέβαια πολλές ακόμα συναυλίες που θα ανακοινωθούν μέσα στη χρονιά.
Βιογραφικό
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ ΤΟ 1992.ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 12 ΕΤΩΝ ΕΓΓΡΑΦΗΚΕ ΩΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΣΤΟ ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΗ ΤΑΞΗ ΟΞΥΑΥΛΟΥ ΤΟΥ CLAUDE CHIELLET.ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΩΣ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΗ, ΕΧΕΙ ΩΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΒΑΜΒΑ (1ος ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΑΘΗΝΩΝ).
ΕΧΕΙ ΔΙΑΤΕΛΕΣΕΙ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΤΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ,ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΝΕΩΝ(ΑΣΟΝ), ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΪΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ OPERART LAB, ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ, ΚΑΘΩΣ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΜΕΛΟΣ ΣΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ. ΕΧΕΙ ΣΥΜΠΡΑΞΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ 2015 ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ SISTEMA EUROPE YOUTH ORCHESTRA ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ 2017. ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, ΕΧΕΙ ΣΥΜΠΡΑΞΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ ΣΕ ΣΥΠΡΑΞΗ ΜΕ ΤΟ ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ,ΕΧΕΙ ΗΧΟΓΡΑΦΙΣΕΙ ΣΤΗΝ ΕΡΤ ΜΕ ΤΗΝ ΧΟΡΩΔΙΑ ΥΜΗΤΤΟΥ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΣΥΜΠΡΑΞΕΙ ΣΤΟ ΔΙΣΚΟ ΤΗΣ ΤΖΕΝΗΣ ΤΣΙΛΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΓΙΣΔΑΚΗ «ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ» ΠΟΥ ΒΓΗΚΕ ΣΤΑ ΔΙΣΚΟΠΩΛΕΙΑ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2018. ΤΕΛΟΣ, ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΗΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΦΟΙΤΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ.