ΕΥΔΟΞΙΑ ΥΨΗΛΑΝΤΗ: “Θαυμάζω τους μουσικούς που τόσο με το έργο τους, όσο και με τις απόψεις τους μπορούν να ταξιδέψουν, να εμπνεύσουν και να οραματίσουν άλλους ανθρώπους”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι η μοναδική παγκόσμια γλώσσα και αυτό είναι ένα από τα προτερήματα της. Δεν είμαι σίγουρη αν μπορεί να ενώσει λαούς και πολιτισμούς, γιατί κάθε λαός έχει εντάξει αυτή την μουσική γλώσσα μέσα σε κάποια πλαίσια που εξυπηρετούν τις δικές του ανάγκες ή προτιμήσεις. Σίγουρα, όμως, η μουσική μπορεί να φέρει κοντά τους ανθρώπους από όλο τον κόσμο.

Ποιόν μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Οι μουσικές μου επιρροές ποικίλουν ανάλογα με το έργο που δουλεύω κάθε φορά, άρα ποικίλουν και οι συνθέτες.
Θαυμάζω τους μουσικούς που τόσο με το έργο τους, όσο και με τις απόψεις τους μπορούν να ταξιδέψουν, να εμπνεύσουν και να οραματίσουν άλλους ανθρώπους.
Θαυμάζω τους μουσικούς που υπό αντίξοες συνθήκες, δίνουν όλο το είναι τους και τις ατελείωτες ώρες μελέτης και πρόβας, για να φτάσουν τον απαιτητικό τους στόχο, όποιος και αν είναι αυτός.
Θαυμάζω τους μουσικούς που με ιδιωτική τους πρωτοβουλία προσπαθούν να κάνουν το κάτι παραπάνω για την μουσική εκπαίδευση της χώρας μας. Να προσθέσουν το δικό τους λιθαράκι.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί”. Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Αυτή η πρόταση δεν μπορεί να με βρει σύμφωνη. Φαινομενικά η μουσική είναι μια. Υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας.

Από την στιγμή που υπάρχουν εκατό διαφορετικοί τρόποι για να παιχτεί μια νότα από έναν εκτελεστή, άρα ένα κομμάτι στο σύνολο του δεν μπορεί να είναι ίδιο με την ερμηνεία από κάποιον άλλο εκτελεστή.

Στους συνθέτες η διαφορά γίνεται ακόμα μεγαλύτερη γιατί έχουμε να κάνουμε με πρωτότυπη μουσική. Μπορεί ένα μουσικό κομμάτι να μοιάζει με κάποιο άλλο, αλλά δεν είναι το ίδιο.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Ορισμένα από οφέλη της μουσικής προς τα παιδιά είναι ότι αυξάνει την κοινωνικότητα τους, την αυτοσυγκέντρωση, το μνημονικό, την οργάνωση, την δημιουργία, την ικανότητα στην ομιλία, την όραση και την ακοή.

Η μουσική παιδεία δεν αφορά μόνο τα παιδιά, αλλά πρέπει να ξεκινήσει από τους γονείς.
Δυστυχώς, ακόμα και στις μέρες μας θεωρείται ένα είδος πολυτελείας. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί αξιόλογα μουσικά σύνολα, φιλαρμονικές και χορωδίες παιδιών και εφήβων.

Αυτά τα σύνολα όχι μόνο βάζουν την μουσική στην καθημερινότητα των παιδιών, αλλά φέρνουν διακρίσεις και μετάλλια για την χώρα μας.

Πως μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Πριν μερικά χρόνια ερευνητές πανεπιστημίων έψαχναν να βρουν τα κοινά χαρακτηριστικά στις ζωές μεγάλων σολιστών, συνθετών και μαέστρων. Κατέληξαν στα εξής τρία: την φυσική κλίση, την στήριξη της οικογένειας και την προσωπική επιθυμία του ατόμου να ασχοληθεί με την μουσική. Αυτοί οι τρεις παράγοντες έχουν τον ίδιο βαθμό σπουδαιότητας και είναι αλληλένδετοι.

Για να φανερωθεί η κλίση του παιδιού θα πρέπει οι γονείς και το άμεσο περιβάλλον να του δώσει τα ερεθίσματα. Τα νανουρίσματα, τα ταχταρίσματα , γενικότερα το να τραγουδάμε στο βρέφος είναι τα πρώτα και πολύ βασικά ερεθίσματα, για τους πρώτους μήνες ζωής. Στα υπόλοιπα χρόνια το να φέρνουμε το παιδί σε επαφή με μουσικά όργανα θα αντιληφθούμε αν έχει μουσική κλίση και σε ποιο όργανο.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Στην εκπαίδευση γίνεται αναφορά της μουσικής μας παράδοσης είτε επειδή ορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, είτε με πρωτοβουλία του δασκάλου. Το αν αυτή η αναφορά είναι επιγραμματική ή αναλυτική εξαρτάται από τις γνώσεις του δασκάλου. Αξίζει να αναφέρω πως οι δάσκαλοι των τελευταίων δεκαετιών δείχνουν προτίμηση προς την παράδοση και ιδιαίτερα το Δημοτικό τραγούδι.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Θεωρώ πως πάντα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πάρα πολλοί εκτελεστές, συνθέτες και μαέστροι με υψηλό επίπεδο σπουδών (σε τεχνικό και γνωστικό επίπεδο) που διαπρέπουν και διακρίνονται σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Αυτή την περίοδο μελετώ για την ηχογράφηση παλαιότερων κομματιών μου και συνθέτω δύο νέα κομμάτια, για μια ταινία μικρού μήκους και ένα θεατρικό μιούζικαλ.
Για δεύτερη χρονιά έχω την χαρά να συνεργάζομαι ως ενορχηστρώτρια με το μουσικό σύνολο “Νέοι Μουσικοί χωρίς σύνορα” ένα μεγάλο μουσικό σύνολο με παιδιά και εφήβους από την Θεσσαλονίκη.
Τέλος, πριν από δύο χρόνια ξεκίνησα μια ιδέα να οργανώσω μια συναυλία, όπου μαζί με τρεις ακόμα συνθέτες παρουσιάζουμε ένα ή περισσότερα κομμάτια μας διάρκειας δέκα λεπτών ο καθένας. Φέτος είναι η τρίτη χρονιά που θα πραγματοποιηθεί αυτή η συναυλία και είμαι σε αναζήτηση συνθετών και εκτελεστών. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στους πρώτους μήνες του νέου έτους.

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980.

Έχει σπουδάσει πιάνο με καθηγήτρια την κα Τ. Μαλικούτη και ανώτερα θεωρητικά με καθηγητές τους Μ. Ροζάκη και Ελ. Αναστασίου.

Το 2017 απέκτησε το δίπλωμα σύνθεσης με βαθμό Άριστα και διάκριση Β’ βαθμού με καθηγητή τον κ. Λ. Κανάρη.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικής για θέατρο και κινηματογράφο, μουσικής τεχνολογίας, advanced orchestration, διεύθυνση ορχήστρας και χορωδίας.

Έργα της εχουν βραβευθεί σε Ελληνικούς και Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς σύνθεσης.

Από το 2004 έχει γράψει μουσικές επενδύσεις για θεατρικές παραστάσεις σε σκηνοθεσία Μ. Βαλεοντή (Πειραματική Σκηνή Εθνικού Θεάτρου, Θεατρική σκηνή Αντώνη Αντωνίου) και παραμύθια (Booze Cooperativa).

Επίσης, τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τους σκηνοθέτες J. Gloster και Χρήστο Μαρκίδη γράφοντας μουσική για ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους.

Έργα της έχουν ακουσθεί στην μουσική σκηνή “Galerie Δημιουργών”, στην συναυλιακή αίθουσα Athenaeum και στον ραδιοφωνικό σταθμό “Ert- Open”.

Στον εκδοτικό οίκο Ayotte Custom Musical Engravings της Αμερικής έχει εκδώσει έργα και ενορχηστρώσεις της.

Από το 2011 δουλεύει ως μουσικός αντιγραφέας και ενορχηστρώτρια σε μουσικούς εκδοτικούς οίκους Ελλάδας και εξωτερικού.

Το 2018 ξεκινάει την συνεργασία της ως ενορχηστρώτρια με την ορχήστρα “Νέοι Μουσικοί χωρίς σύνορα”.