Οι εκπαιδευτικές δράσεις του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης αποτελούν έναν σημαντικό πυλώνα της δραστηριότητάς του. Τον τελευταίο καιρό τα σχετικά προγράμματα ενισχύθηκαν και συστηματοποιήθηκαν, δίνοντας την ευκαιρία σε χιλιάδες μαθητές από τη Θεσσαλονίκη αλλά και από όλη τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς και σε παιδιά από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, να επισκεφθούν το Μέγαρο, να γνωρίσουν έναν μεγάλο πολιτιστικό οργανισμό και να εξοικειωθούν με τους χώρους και τη λειτουργία του, να μάθουν πράγματα για τη μουσική και για άλλες τέχνες, να συμμετάσχουν σε βιωματικά εργαστήρια οξύνοντας τη συναισθηματική τους αντίληψη. Η νέα γενιά φιλόμουσων είναι ήδη εδώ!
Μία από τις τελευταίες εκπαιδευτικές δράσεις της καλλιτεχνικής περιόδου που διανύουμε ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες, στις 21 Ιουνίου 2019. Πρόκειται για την ομαδική έκθεση με τίτλο «Η μεγάλη σύναξη των πουλιών». Η έκθεση αυτή περιελάμβανε έργα από μαθητές 18 δημοτικών σχολείων και ήταν τμήμα ενός πρωτοποριακού θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος, το οποίο προσέφερε το Μέγαρο μαζί με τη θεατρική παράσταση «Ιζαντόρα Ντακ» της Στέλλας Μιχαηλίδου (Οκτώβριος 2018 – Μάρτιος 2019).
Αυτό το ολοκληρωμένο και πολυσχιδές πρόγραμμα, το οποίο σχεδίασε η θεατροπαιδαγωγός και διδάσκουσα στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ Μάρθα Κατσαρίδου, παρείχε όλες τις δυνατότητες σε εκπαιδευτικούς και μαθητές για να ασχοληθούν με τα θεμελιώδη ζητήματα που θέτει το έργο και έτσι να επεκτείνουν πολλαπλά την εμπειρία της παράστασης.
Σε πρώτη φάση, οι εκπαιδευτικοί λάμβαναν υλικό με προτάσεις για δραστηριότητες πριν και μετά την παρακολούθηση της παράστασης.
Στη συνέχεια, για τα ενδιαφερόμενα σχολεία οργανώθηκαν βιωματικά εργαστήρια βασισμένα σε θεατροπαιδαγωγικές πρακτικές και τεχνικές δραματοποίησης, τα οποία υλοποίησαν οι φοιτήτριες στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ Μελίνα Μαβίδου και Στέλλα Σιβήτου (οι οποίες επιμελήθηκαν και την έκθεση). Στα βιωματικά εργαστήρια συμμετείχαν 450 παιδιά από 18 δημοτικά σχολεία διάφορων νομών. Τα εργαστήρια περιελάμβαναν θεατρικό παιχνίδι με τους μαθητές, είτε στο χώρο του Μεγάρου αμέσως μετά την παρακολούθηση της παράστασης είτε την επόμενη μέρα στα σχολεία τους. Τα παιδιά παίζοντας θέατρο έμπαιναν σε διάφορους ρόλους, γνώριζαν το «άλλο», το «παράξενο», συζητούσαν για τις δικές τους σχέσεις με τους φίλους τους και με τους ανθρώπους που δεν είναι ίδιοι με αυτούς, χόρευαν και ζωγράφιζαν, νοηματοδοτώντας και εμβαθύνοντας στα θέματα του έργου: τη φιλία, την αγάπη, τη διαφορετικότητα, την ελευθερία, τη συγχώρεση, την τέχνη.
Το επιστέγασμα όλης αυτής της πορείας ήταν η έκθεση «Η μεγάλη σύναξη των πουλιών», όπου οι μαθητές μοιράστηκαν με τα υπόλοιπα σχολεία τα έργα που φιλοτέχνησαν κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.
Εκτός από το θεατροπαιδαγωγικό για την «Ιζαντόρα Ντακ», φέτος πραγματοποιήθηκε επίσης το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μέγαρο Μουσικής – Ο κόσμος της μουσικής, Γνωρίζω, Εκφράζομαι, Δημιουργώ» της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, ένα πρόγραμμα γνωριμίας με τους χώρους του Μεγάρου μέσα από τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, το οποίο παρακολούθησαν πάνω από 2.500 μαθητές από όλη την Ελλάδα. Επίσης, αυτές τις μέρες πραγματοποιείται και το 4ο MOYSA Summer School, μια σειρά σεμιναρίων και εργαστηρίων για νεαρούς μουσικούς τα οποία αφορούν πολλές και διαφορετικές πτυχές της μουσικής δημιουργικότητας.
Η συμμετοχή σε όλα τα προαναφερθέντα προγράμματα ήταν δωρεάν!