Δροσιά Τριαντάκη: “ο Χορός είναι κάτι το εξελισσόμενο: αλλάζει διαρκώς μέσω έρευνας, και επιρεάζεται από το περιβάλλον του δημιουργού”

Ο χορός είναι ανάγκη ή πολυτέλεια;

Ο χορός, που είναι η αλληλουχία κινήσεων στο χώρο και το χρόνο αποτελούσε πάντα τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης καταστάσεων της κοινωνίας.

Η επιλογή των κινήσεων που δημιουργούν εν τέλει το χορό προέρχονταν και προέρχονται από κινήσεις που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να εκφράσουν τη σκέψη τους, τη φαντασία, την επιθυμία.

Η οργάνωση των κινήσεων αρχικά προέκυπτε από ρυθμικούς ήχους που παράγονταν από το σώμα ή από χρηστικά αντικείμενα (παλαμάκια, χτύπημα ποδιών στο έδαφος, ξύλινα σκεύη, μεταλλικά σκεύη).

Αργότερα, σημαντικό ρόλο έπαιξε και παίζει η χρήση της μουσικής όχι μόνο για να ορίσει το ρυθμό αλλά και το στύλ του χορού, τη διάθεση, τη δημιουργία ηχητικού τοπίου και συμπληρωματικών εικόνων της κίνησης.

Επομένως θα μπορούσαμε να πούμε πως ο χορός είναι κάποιου είδους μέσο έκφρασης και επικοινωνίας. Τόσο η έκφραση, όσο και η επικοινωνία, είναι αναγκαία στη ζωή, αν όχι από το χορό, τότε με κάποιο άλλο μέσο.

Οι τέχνες γενικά σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν πολυτέλεια.

Ποιά είναι τα οφέλη του χορού;

Η ενασχόληση με την τέχνη του χορού έχει λειτουργίες τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Καλλιεργείται η ικανότητα ελέγχου της κίνησης του σώματος, ο ρυθμός, ο συντονισμός, η συγκέντρωση, η παρατήρηση, δεξιότητες που αναλογούν τόσο στη σκέψη όσο και το σώμα.

Ενώ παρατηρείται η συγκέντρωση στην ατομικότητα, η διδασκαλία του χορού είναι μια συλλογική διαδικασία ανταλλαγής.

Η ατομική προσπάθεια παρατηρείται και επικοινωνείται μέσα από την κίνηση, καθώς καλλιεργείται και δοκιμάζεται τόσο η συνεργασία προς ένα κοινό αποτέλεσμα όσο η έκθεση στο κοινό.

Γυμνάζεται κάποιος με το χορό;

Η ενασχόληση με το χορό βοηθάει στην καλή λειτουργία του οργανισμού σε συνδυασμό πάντα με ισορροπημένη διατροφή.

Στόχος είναι η παρατήρηση και ανεύρεση των δυνατοτήτων του σώματος και η εξέλιξή τους που είναι διαφορετική στον κάθε ένα.

Ένα μάθημα χορού είναι σίγουρα διαφορετικό από ένα γυμναστήριο, και μπορεί να πάρει πολλές μορφές.Το σημαντικότερο είναι ίσως ότι, εκτός από το σώμα, καλλιεργεί και το μυαλό.

Εκτός από τις συνεργασίες μου με σχολές της πόλης, έχω και ένα τμήμα μαθημάτων χορογραφίας που στεγάζεται σε δικό μας χώρο, το UP.

Οι χοροί διδάσκονται στην αυθεντική τους μορφή;

Είμαι δασκάλα και χορεύτρια του σύγχρονου χορού αν και στην τέχνη γενικότερα υπάρχει η γνώση των συγκεκριμένων τεχνικών χορού και η εξέλιξη αυτών που προέρχεται είτε από μελετητές και θεωρητικούς του χώρου του χορού, είτε από τους ίδιους τους δασκάλους.

Γενικότερα, ο χορός είναι κάτι το εξελισσόμενο: αλλάζει διαρκώς μέσω έρευνας, και επηρεάζεται από το περιβάλλον του δημιουργού.

Ένας από τους βασικούς σκοπούς της ομάδας μου, Die Wolke art group, είναι η εξερεύνηση της χρήσης της τεχνολογίας στις παραστατικές τέχνες.

Σ’ αυτά τα πλαίσια, έχουμε δημιουργήσει έργα όπως το Trajectory of an Idea που χρησιμοποιούν αισθητήρες στα σώματα των χορευτών για να επηρεάσουν ήχο και βίντεο σε πραγματικό χρόνο – παραγωγή που επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Τον Νοέμβριο θα παρουσιάσουμε επίσης μια συνεργασία με τη γραμματεία πολιτισμού του Ντύσελντορφ το project Stream: synergy meeting vol.2, όπου εξερευνάμε τις σχέσεις χορού, τεχνολογίας, και ζωντανής μουσικής μέσω του αυτοσχεδιασμού.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι η χρήση κάμερας στο χορό, όπου ο χορός συνδυάζεται με την κινηματογραφική γλώσσα και φυσικά η κίνηση μπορεί να φαίνεται από πολλές οπτικές γωνίες, σε διαφορετικές κλίμακες, ταχύτητες, ή οτιδήποτε άλλο επιτρέπει η διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογία λήψης, παραγωγής, και επεξεργασίας.

Έχουμε δημιουργήσει δυο ταινίες χορού μικρού μήκους με το όνομα Imago (επ. 1 και 2), όπως και διοργανώνουμε το τελευταίο Σαββατοκύριακο κάθε Σεπτέμβρη το διεθνές φεστιβάλ ταινιών χορού Thessaloniki Cinedance International, ή TCI.

Πόσο βοηθάει ψυχικά η ενασχόληση με το χορό;

Ο χορός είναι μια μορφή γλώσσας αρκετά αφηρημένη και προσωπική αρχικά, που με τη διδασκαλία εξελίσσεται, δομείται, κατανοείται.

Από μια προσωπική ματιά είναι η ποίηση της κίνησης γι’ αυτό χαρακτηρίζεται από αφαίρεση και σκέψη – ανάλυση για την κατανόησή της.

Εκεί είναι μια μορφή ελευθερίας της έκφρασης της σκέψης που συναντάται μέσω της χρόνιας ενασχόλησης με το χορό, την αναγνώριση των προσωπικών δυνατοτήτων και την επικοινωνία αυτών στους συγχορευτές και τους θεατές.

Η αναγνώριση το δυνατοτήτων, η κατανόησή τους, και η επικοινωνία αυτών σίγουρα βοηθούν τις ανθρώπινες συμπεριφορές και τη διαχείρισή τους.

Ο χορός μπορεί να βοηθήσει κάποιο άτομο στην κοινωνικοποίησή του;

Τρόποι οργάνωσης του χορευτικού σώματος στο χώρο και στο χρόνο σε μια αίθουσα με άλλους χορευτές, “οργανώνομαι” μέσα από την ομαδική χορογραφία, ή ‘συνεργάζομαι’ για την επίτευξή της είναι βασικά στοιχεία του χορού που διδάσκονται και καλλιεργούνται σε όλες τις ηλικίες.

Υπάρχει όριο ηλικίας για να ξεκινήσει κάποιος το χορό;

Δεν υπάρχει όριο ηλικίας στο χορό εφ’ όσον υπάρχει θέληση και συνέπεια στην απόφαση.

Το όριο ηλικίας εμφανίζεται στις ακαδημαϊκές σπουδές του χορού για επαγγελματική κατάρτιση στον τομέα της διδασκαλίας και του/της επαγγελματία χορευτή/τριας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Από ποια ηλικία ξεκινάνε τα παιδιά χορό;

Κάποια παιδιά ξεκινούν χορό στα 4.5 χρόνια με μουσικοκινητική αγωγή όπου μέσα από σύντομες ασκήσεις για ενδυνάμωση του σώματος σε σχέση με το ρυθμό, αναπαράσταση ιστοριών με τη χρήση του σώματος και της μουσικής, ομαδικά παιχνίδια που βασίζονται στην εξοικείωση του παιδιού με τη μουσική.

Σταδιακά εισάγεται η εκμάθηση κάποιας τεχνικής στις ηλικίες 7 -10 και μέσα από την επανάληψη ασκήσεων και εκμάθηση νέων, χορογραφιών και παραστάσεων ολοκληρώνεται σταδιακά η ερασιτεχνική εκπαίδευση στα 18 χρόνια.

Εάν υπάρχει η επιθυμία για επαγγελματική κατάρτιση υπάρχουν Κρατικές, Δημοτικές και Ιδιωτικές σχολές χορού στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπου η επιλογή γίνεται με εξετάσεις σε συγκεκριμένα μαθήματα που αφορούν τις τεχνικές του χορού.

Υπάρχουν παιδιά που ξεκινούν την ενασχόλησή τους με το χορό, και πιο συγκεκριμένα το κλασικό μπαλέτο και το σύγχρονο χορό παράλληλα, σε ηλικία 6 – 12 ετών.

Τα αγόρια ασχολούνται με το χορό και σε μεγαλύτερες ηλικίες και μέχρι τα 22 έτη χωρίς αυτό ν’ αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα ν’ ασχοληθούν επαγγελματικά μ’ αυτό εφ’ όσον το θελήσουν.

Μπορεί κάποιος να ασχοληθεί και επαγγελματικά στην πορεία;

Η επαγγελματική ενασχόληση με το χορό είναι όσο δύσκολη είναι στις τέχνες γενικότερα.

Πολλοί χορευτές αναζητούν να απορροφηθούν στις ομολογουμένως λίγες ομάδες, κυρίως του εξωτερικού, που απασχολούν χορευτές τακτικά.

Οι περισσότεροι οργανώνουν δικές τους ομάδες που, με αρκετό χρόνο και δουλειά, μπορούν να γίνουν επαγγελματικές.

Η δική μας ομάδα, Die Wolke art group, υπάρχει από το 2009, αλλά μόλις το 2014 απέκτησε νομικό πρόσωπο.

Ξεκινώντας από projects συνεργασιών με άλλους καλλιτέχνες (χορευτές, μουσικούς, εικαστικούς, ηθοποιούς), προχώρησε στις πρώτες ολοκληρωμένες χορογραφίες όπως το Αίφνης, και συνέχισε με έργα όπως Cascade: Point of No Return και Trajectory of an Idea, που εισήγαγαν καινοτόμα στοιχεία με τη χρήση της τεχνολογίας και τον ήχο surround.

Για να υποστηριχθεί όμως η δράση της, η ομάδα λειτουργεί ένα χώρο παραστατικών τεχνών, το Vitruvian Thing (Πτολεμαίων 29Α, 54630, 4ος ορ.), όπου φιλοξενούνται τόσο δικές της δράσεις, όσο και συναυλίες πειραματικής μουσικής, παραστάσεις θεάτρου, αλλά και προβολές ταινιών, ενώ συγχρόνως λειτουργεί και σαν media studio.

Επίσης, η ομάδα διοργανώνει κάθε Μάρτιο ένα διεθνές φεστιβάλ σόλο χορογραφίας και σύγχρονης μουσικής, το Unit Motives, όπου χορευτές από Ελλάδα και εξωτερικό φτιάχνουν και παρουσιάζουν ένα σόλο βασισμένο σε κομμάτι κάποιου συνθέτη του 20ου αιώνα, που κάθε χρονιά επιλέγουμε. Φέτος, οι χορευτές του Unit Motives θα κληθούν να αναλύσουν και να ερμηνεύσουν έργα του Luciano Berio.

Εν κατακλείδι, πιστεύω πως η επαγγελματική ενασχόληση μπορεί να γίνει σε πολλά επίπεδα: τόσο της ερμηνείας, όσο και της δημιουργίας, της έρευνας, της διδασκαλίας, αλλά και της διοργάνωσης.

Με τόσο γρήγορες εναλλαγές μεταξύ εσωστρεφών και εξωστρεφών δραστηριοτήτων, σίγουρα υπάρχουν δυσκολίες. Υπάρχουν όμως και σημαντικές ανταμοιβές.

Βιογραφικά

Die Wolke art group

Η Die Wolke art group (A.M.K.E.) είναι ένας μη-κερδοσκοπικός οργανισμός έρευνας και ανάπτυξης αφιερωμένος στις παραστατικές τέχνες, το σύγχρονο χορό, το video art, τα μεικτά μέσα, και συναφείς τεχνολογίες.

Ιδρύθηκε στο Έσσεν της Γερμανίας το 2007, ενώ δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη από το 2009 ως σήμερα. Από το 2014 έχει τη μορφή της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας. Αποτελείται από ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο και διευρυνόμενο καστ καλλιτεχνών και τεχνικών.

Κύριος στόχος είναι η έρευνα και παραγωγή καλλιτεχνικού έργου, αλλά και η υποστήριξη, ανάδειξη, και προώθηση του τοπικού καλλιτεχνικού κεφαλαίου, μέσω προωθητικών εκδηλώσεων και συνεργασιών. “Die Wolke” σημαίνει “το σύννεφο” στη Γερμανική γλώσσα.Η ομάδα έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για τη σαιζόν 2018-19 και την παραγωγή της παράστασης Trajectοry of an Idea, για παρουσιάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.Παράλληλα, διατηρεί και υποστηρίζει τον εναλλακτικό χώρο τέχνης Vitruvian Thing, διοργανώνει το διεθνές φεστιβάλ videodance TCI κάθε Σεπτέμβρη, και είναι η διοργανώτρια της διεθνούς φεστιβάλ σόλο χορογραφίας και σύγχρονης μουσικής Unit Motives, μιας εξερεύνησης της κινητικής ερμηνείας μουσικών έργων συνθετών του 20ου αιώνα, που γίνεται εδώ και τρία χρόνια.

Έχει συμμετάσχει σε πλήθος διοργανώσεων και φεστιβάλ σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Το φθινόπωρο του 2019 θα συμμετέχει στο πρόγραμμα Transfer International της Γραμματείας Πολιτισμού του Κρατιδίου Ρηνανίας Βεστφαλλίας της Γερμανίας (NRW Kultursektretariat), έχοντας λάβει χρηματοδότηση για την πραγματοποίηση της 2ης συνάντησης συνέργειας χορού και τεχνολογίας Stream, με καλεσμένη την performer Enora Gemin από το Έσσεν.

Η Die Wolke έχει λάβει πλήθος βραβείων για την πειραματική ταινία χορού μικρού μήκους Imago Ep.II: Symmetry, όπως “Καλύτερη Πειραματική Ταινία” στο TMFF 2016, “Καλύτερη Ταινία” (Snake Award) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Martinique, “Καλύτερο Videodance” στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας, “Καλύτερη Αφηγηματική Ταινία” στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Indiana Comic Con, κ.α., ενώ αποτελεί επίσημη επιλογή διεθνούς φήμης φεστιβάλ όπως το Tanzhafen (Αυστρία), το Dança Em Foco (Βραζιλία), Cuerpo Digital (Βολιβία), Los Angeles CineFest, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μικρού Μήκους Θεσ/νίκης, και πολλά άλλα.

http://die-wolke.org/imago2

Περισσότερες πληροφορίες: die-wolke.org, vitruvianthing.com

Κατάλογος έργων και δράσεων:

http://die-wolke.org/works

Δροσιά Τριαντάκη

[Χορογραφία, performance, καλλιτεχνική διεύθυσνη]
[γεν. 1982]Eίναι ιδρυτικό μέλος της Die Wolke art group και είναι υπεύθυνη τόσο για την καλλιτεχνική διεύθυνση όσο και για τις χορογραφίες και πολλά από τα performances. Είναι απόφοιτος της Folkwang Universität der Kunst Pina Bausch και της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης Αθηνών. Εκτός από τη δράση της με τη Die Wolke, έχει συνεργαστεί με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την ομάδα Sinequanon, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, τους M. Siezckarek, B. J. Riepe, Chikako Kaido, R. Leoni, S. Brinkman, και πολλούς άλλους.
To 2017 και 18 συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού του Gdansk στην Πολωνία, και το καλοκαίρι του 18 αντιπροσώπευσε την Ελλάδα διδάσκοντας στο Atom Choreographic Series στη Σόφια. Διδάσκει σύγχρονο χορό και contemporary ballet σε σχολές στη Θεσσαλονίκη, και παραδίδει σεμινάρια χορογραφίας.

https://vimeo.com/279150954

https://vimeo.com/343903735

https://vimeo.com/diewolkeartgroup/imago2trailer

Dani Joss

[μουσική σύνθεση, προγραμματισμός]
[γεν. 1981]Eίναι sound artist και συνθέτης ηλεκτροακουστικής/ηλεκτρονικής μουσικής, δημιουργός του τιμημένου με διεθνές βραβείο Qwartz δίσκου Shaper of Form (2006), αλλά και του Liquid Photography (2004).

Είναι επίσης γνωστός ως μουσικός παραγωγός και ηχολήπτης, όπως και δημιουργός των διαδραστικών εγκαταστάσεων Urban Portrait, Stasis/Kinesis, και Faces.Σκηνοθετεί τη σειρά πειραματικών ταινιών χορού Imago, που έχει αποσπάσει βραβεία και συμμετοχές σε πολλά φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού, και έχει συνθέσει για πλήθος θεατρικών και χορευτικών παραστάσεων, εγκαταστάσεων, και άλλων καλλιτεχνικών έργων, όπως και είναι μέλος των Paradigm Weave, σχήμα ηχητικών τεχνών με έδρα το Λονδίνο.Είναι κάτοχος MA και BSc από το τμήμα Sonic Arts του Lansdown Centre of Electronic Arts του πανεπιστημίου MIddlesex του Λονδίνου, ενώ έχει πραγματοποιήσει έρευνα και στο τμήμα ακουστικής επικοινωνίας στο πολυτεχνείο του Βερολίνου (Technische Universität Berlin). danijoss.com