Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία. Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Όντας μια διεθνής “γλώσσα”, η μουσική φέρνει κοντά ανθρώπους και κουλτούρες. Και αυτό είναι το μεγαλείο της.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Ισχύει απόλυτα. Η μουσική είναι μια. Αυτό που αλλάζει είναι η τεχνοτροπία, η ενορχήστρωση, και η διαχείριση της μουσικής από τον εκάστοτε μουσικό και το ύφος που της προσδίδει. Αυτό έχει να κάνει με τις προσλαμβανουσες και τα “γούστα” του κάθε μουσικού. Το πώς θα μεταχειριστεί τις νότες είναι καθαρά προσωπικό θέμα.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Στην εποχή μας φαντάζει πολυτέλεια. Όταν πλέον οι περισσότεροι άνθρωποι πασχίζουν να καλύψουν τις βασικές βιοποριστικές τους ανάγκες, δεν υπάρχει πάντα χώρος για την μουσική και την τέχνη γενικότερα.
Και μπορεί η μουσική να μην αναγκαία για την σωματική επιβίωση, παίζει ομως σπουδαίο ρόλο στην πνευματική μας επιβίωση.
Φανταστείτε στο πέρασμα της ιστορίας, από την αρχή του κόσμου να μην υπήρχε μουσική. Θα ήταν σαν να μην υπήρχαν χρώματα ή μυρωδιές…
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Φυσικά και υπάρχουν. Πάντα υπήρχαν. Είμαστε ένας ευλογημένος τόπος, με ανθρώπους με φοβερό ταλέντο και γνώσεις πάνω στην μουσική.
Και με την ευκαιρία θα πρέπει να πούμε ότι το ελπιδοφόρο είναι ότι υπάρχει και μια νέα γενιά καταπληκτικών μουσικών και συνθετών, αλλά και ερμηνευτών που σίγουρα θα αφήσουν το στίγμα τους στην ελληνική μουσική ιστορία.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Αυτό τον καιρό ετοιμάζω δύο νέα single. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο στάδιο της σύνθεσης και σε λίγες μέρες θα μπω στούντιο για τις ηχογραφήσεις.
Επίσης τον χειμώνα θα εμφανίζομαι σε έναν χώρο που άφησε ιστορία στην πόλη της Λάρισας και εδώ και ενάμιση χρόνο αναγεννήθηκε.
Αναφέρομαι στο Πανελλήνιον στην κεντρική πλατεία. Θα έχω τη χαρά να συνεργαστώ για ακόμα μια χρονιά με δύο εξαιρετικούς συναδέλφους, τον Μιχάλη Χώτο στο μπουζούκι και την Χριστίνα Ιερωνυμάκη στο τραγούδι.
Ετοιμάζουμε ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στην ελληνική έντεχνη και έντεχνη λαϊκή σκηνή, φτιαγμένο με πολλή αγάπη για αυτό το είδος τραγουδιού.
Τέλος, θα κάνω και κάποιες εμφανίσεις με τους The Fiasco Project, μια μπάντα στην οποία τραγουδώ ελληνικές και ξένες διασκευές από την pop, rock και soul μουσική σκηνή.
Σε ποιά ηλικία ανακαλύψατε ότι θέλετε να γίνετε ηθοποιός;
Η υποκριτική ήρθε σε μεγαλύτερη ηλικία από ότι η μουσική. εκεί γύρω στα είκοσι άρχισα δειλά δειλά να συμμετέχω σε ερασιτεχνικά θεατρικά σχήματα. Και χωρίς να το καταλάβω το χόμπι έγινε αργότερα επάγγελμα.
Θέατρο ή κινηματογράφος τι προτιμάτε;
Αν με ρωτάτε ως ηθοποιό, δεν έχω κινηματογραφική εμπειρία. Έχω κάνει αποκλειστικά θέατρο εδώ και 15 χρόνια.
Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κάποια στιγμή δεν θα ήθελα να παίξω μπροστά στο φακό. Πρέπει βέβαια να πούμε ότι το παίξιμο στον φακό είναι μια τελείως διαφορετική υπόθεση από άποψη τεχνικής, δεν παύει ωστόσο να είναι συναρπαστική. Ως θεατής αγαπώ εξίσου και τα δυο.
Τι σημαίνουν οι λέξεις καριέρα – επιτυχία για εσάς;
Η καριέρα θέλει πίστη και αφοσίωση σε αυτό που κάνεις. Και φυσικά πολύ σκληρή δουλειά. Η επιτυχία είναι θέμα οπτικής.
Δεν αφορά μόνο στο τι θεωρεί το κοινό ως πετυχημένο, αλλά και ο καλλιτέχνης αν θεωρεί πετυχημένη την καριέρα του και αυτό δεν μετριέται με απόλυτους αριθμούς. Μπορεί μια θεατρική παραγωγή να είναι αποτυχημένη εισπρακτικά, καλλιτεχνικά όμως να είναι μεγάλη επιτυχία.
Και φυσικά το αντίστροφο. Άρα λοιπόν θα έλεγα ότι καλό είναι να μην εγκλωβιζομαστε στις λέξεις. Η ουσία μετράει, και η ουσία είναι να μπορείς να συμμετέχεις σε δουλειές που σε εκφράζουν και σε κάνουν καλύτερο ηθοποιό.
Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;
Είναι ένας καλός συνδιασμός και των δύο πιστεύω. Σίγουρα υπάρχει μια προδιάθεση αλλά και οι προσλαμβανουσες παίζουν μεγάλο ρόλο.
Ένα πολύ μεγάλο ταλέντο εκ φύσεως για παράδειγμα, αν δεν πάρει τα ανάλογα ερεθίσματα μεγαλώνοντας να ανακαλύψει και να καλλιεργήσει το ταλέντο του, ενδεχομένως να μην καταφέρει ποτέ να ασχοληθεί με την τέχνη.
Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;
Δουλειά. Σκληρή δουλειά. Το ταλέντο είναι το πέντε τοις εκατό. Όλα τα άλλα είναι αποτέλεσμα δουλειάς. Έχουμε άπειρα παραδείγματα καλλιτεχνών που επαναπαυθηκαν στο ταλέντο τους και δεν έφτασαν πουθενά. Επομένως, δουλειά!
Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε;
Καμια φορά ναι, αλλά ξέρετε, ισχύει και το “τρώγοντας έρχεται η όρεξη” που λέει και ο λαός.
Πολλές φορές ξεκινάς να γράφεις κάτι, ή να προσεγγίσεις κάπως ένα ρόλο, και όσο περισσότερο ασχολείσαι τόσο εμπνεεσαι και ανοίγονται και νέα μονοπάτια μπροστά σου στην δημιουργία.
Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως καλλιτέχνη;
Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Ξέρετε, ο καλλιτέχνης δεν έχει πάντα τη σωστή οπτική για τον εαυτό του. Μπορεί να υποτιμά η να υπερτιμά το ταλέντο του. Επομένως καλό είναι να μην δίνουμε σημασία. Ας αφήνουμε στο κοινό αυτή τη “δουλειά”.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Εδώ και ενάμιση χρόνο μαζί με αγαπημένους συναδέλφους έχουμε δημιουργήσει μια μικρή εταιρεία θεατρικών και καλλιτεχνικών παραγωγών, την ΠασπARTού.
Με αυτή την παρέα λοιπόν φέτος τον χειμώνα θα ανεβάσουμε στην Λάρισα το εκπληκτικό κείμενο του Χάρη Ρώμα “Οι Ράγες Πίσω Μου” σε σκηνοθεσία της εξαιρετικής σκηνοθέτιδας Χρυσούλας Χρήστου. Οι ημερομηνίες καθώς και ο χώρος που θα μας φιλοξενήσει θα ανακοινωθούν σύντομα.
Παράλληλα, σχεδιάζουμε και αρκετές ακόμα καλλιτεχνικές δράσεις οι οποίες και αυτές επειδή ακόμα βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού, θα ανακοινωθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Δημήτρης Φωτίου γεννήθηκε το 1977 στην Θεσσαλονίκη. Μεγάλωσε στο Μακρυχώρι Λάρισας όπου και αποφοίτησε από το Λύκειο. Η μουσική ήρθε σε αρκετά μικρή ηλικία στη ζωή του.
Σε ηλικία 6 ετών ξεκίνησε μαθήματα πιάνου. Αργότερα και κιθάρας. Η υποκριτική ήρθε αρκετά αργότερα.
Έχει εμφανιστεί σε πολλές μουσικές σκηνές και χώρους της πόλης της Λάρισας και έχει παίξει σε 38 θεατρικές παραγωγές, τόσο για ενήλικες όσο και για παιδιά.
Φέτος το χειμώνα θα πρωταγωνιστήσει στην θεατρική παράσταση “Οι Ράγες Πίσω Μου” του Χάρη Ρώμα σε σκηνοθεσία Χρυσούλας Χρήστου.
Επίσης, μουσικά θα τον βρούμε στο Πανελλήνιον από 22 Οκτωβρίου.