Δημήτρης Λάμπρου: «Τα έργα μου αποτελούνται από μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις και είναι αυτοβιογραφικά…»

«Στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια είναι η διευθέτηση και ολοκλήρωση του σχεδιασμού του προγράμματος του Πνευματικού και Πολιτιστικού Κέντρου Ρώμης, μέσω παρουσιάσεων (από την ομάδα ΔΙΠΟΛΑ), σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών αλλά και νεότερων, στην ιταλική πρωτεύουσα»

Τα ΔΙΠΟΛΑ επιστρέφουν στη Ρώμη. Με ποιο έργο σας συμμετέχετε και ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε μέσα από αυτό.

Τα τελευταία χρόνια περιπλανήθηκα σε έναν προσωπικό λαβύρινθο, τον οποίο αποτύπωσα εικαστικά σε μια in situ τριλογία, από τους πρόποδες του Ψηλορείτη (Ανώγεια, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Φαίης Τζανετουλάκου και κείμενα του καθηγητή αρχαίας τέχνης Ευθύμη Λαζόγκα), ως τη Μύκονο, στη πλατεία Αγίου Γεωργίου, δίπλα στους  μύλους, (σαν άλλος Θησέας όπου μετά τη περιπλάνηση του στη Κρήτη, μετατόπισε τον προσανατολισμό του προς στο νησί του φωτός, τη Δήλου).

Άποψη της εγκατάστασης του project : Time Warps – Labyrinth Land στον Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, 2021
Ο εικαστικός Δημήτρης Λάμπρου με την εκπρόσωπο της περιφέρειας Κρήτης κα Ιωάννα Γιάνναρη και τον Δήμαρχο Ανωγείων κο Σωκράτη Κεφαλογιάννη

Εν συνεχεία ο λαβύρινθος περιπλανήθηκε στην Αθήνα, στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο εμβληματικό κτίριο (παλιές εγκαταστάσεις της ΔΕΗ, ΑΗΣ νέο Φάληρο, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Κατερίνας Κοσκινά).

Η performance από την Σοπράνο και ηθοποιό Στέλλα Βουτουφιανάκη
Αεροφωτογραφία της εγκατάστασης του Λαβυρίνθου του εικαστικού Δημήτρη Λάμπρου, 2021

Αυτή η περιπλάνηση ήταν στην ουσία μια περιπλάνηση αυτογνωσίας η οποία οδηγεί σε μια περίοδο ωριμότητας και σοφίας…

Λεπτομέρεια της εγκατάστασης του Λαβυρίνθου στη Μύκονο, 2022, με του άυλους στίχους του T.S Eliots : ”Πού είναι όλη η σοφία που χάσαμε μέσα στη γνώση; Πού είναι όλη η γνώση που χάσαμε μέσα στην πληροφόρηση;”
T.S Eliot
Ο εικαστικός Δημήτρης Λάμπρου μπροστά στο in situ έργο του: Λευκός Λαβύρινθος, Μύκονος, 2022

Ο Κένταυρος ταυτίζεται τώρα σταδιακά με την ορατή απεικόνιση του Ανθρώπου, με τον καλό και κακό εαυτό του Ανθρώπου, με εκείνη την Ύπαρξη από την οποία προκαλούνται τα δεινά και τα εγκλήματα, αλλά και δημιουργείται ο αξιοθαύμαστος πολιτισμός.
Ο συμβολισμός αυτός που σταδιακά προστίθεται στην έννοια Κένταυρος, δεν υπήρξε άσχετος βέβαια ούτε από την φύση του ανθρώπου που εγκρύπτει το καλό και το κακό συγχρόνως, ούτε όμως και από την ίδια τη φύση και τη δράση της φυλής των Κενταύρων.

Οι κένταυροι του Δημήτρη Λάμπρου, φως neon, ακρυλικό και μελάνι σε καμβά, 200Χ200cm, 2024
Οι κένταυροι του Δημήτρη Λάμπρου, φως neon, ακρυλικό και μελάνι σε καμβά, 200Χ200cm, 2024

Οι Κένταυροι όχι μόνο ατομικά αλλά και ως φυλή βιώνουν έντονα αυτή την αντίθεση: πολλοί από αυτούς είναι κακοί και απολίτιστοι, υπάρχουν όμως και λίγοι που είναι καλοί και δίκαιοι.
Στην τελευταία περίπτωση έχουμε να θυμηθούμε τον Χείρωνα, το μεγάλο δάσκαλο όλων των ημιθέων και ηρώων της αρχαίας μυθολογίας. Ο Χείρων υπήρξε δάσκαλος της πολιτικής, του κυνηγιού, της ιατρικής, της βοτανολογίας, και το σπουδαιότερο, μέγας παιδαγωγός.

Οι αρχαίοι Έλληνες τοποθετούν την αρχή της σοφίας, της σύνεσης και της ιατρικής στο Χείρωνα, έναν Κένταυρο. Ταυτόχρονα τοποθετούν τους Κένταυρους να μάχονται με τον Ηρακλή, το Θησέα και τους Λάπιθες στις ζωφόρους και τις μετώπες των ναών τους.
Και φυσικά στον Παρθενώνα, το να βάζεις σε περίοπτο σημείο τις Κενταυρομαχίες, αυτό αν μη τι άλλο σημαίνει πόσο σπουδαίο σε συμβολισμούς είναι το γεγονός, πόσο σπουδαίος είναι ο μύθος για τη βαθύτητα και την ουσία της θρησκείας, για τον βαθιά θρησκευόμενο αρχαίο Έλληνα, όταν προσκυνά γονατιστός τους Ημιθέους του, που κατανικούν τον Κατώτερο Άνθρωπο των ενστίκτων, φέρνοντας στον ελεύθερο πια Κόσμο την ειρήνη και τον πολιτισμό του Χείρωνα.

Κένταυρος, σχέδιο με σινική μελάνι, 50Χ70cm, 2024

Γιατί οι Κένταυροι στη σκέψη του Έλληνα των κλασσικών χρόνων ήταν το κακό που οι θεοί σταμάτησαν, μεσολαβώντας στην ηθική και πολιτιστική πτώση του ανθρώπου και στέλνοντας τους ημιθέους για να το πατάξουν. Ταυτόχρονα όμως οι Κένταυροι είναι ο χώρος από τον οποίο ξεπήδησε ότι πιο ευγενές έχει να επιδείξει ο πολιτισμένος και ηθικός άνθρωπος: η σοφία, η σύνεση, η αγάπη, η υπομονή και η δικαιοσύνη. Η περίπτωση του Κένταυρου Φόλου και του Χείρωνα είναι χαρακτηριστικές.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας;

Τα έργα μου αποτελούνται από μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις, γλυπτικές κατασκευές, σχέδια, ζωγραφική, βιντεοπροβολές, art books, κολλάζ, και έχουν αναφορές στον απόηχο των ιστορικών πρωτοποριών, της avant garde. Τελευταία με ενδιαφέρει το φως ως υλικό και ως βαθύτερο περιεχόμενο.

Τα έργα μου στην ουσία είναι αυτοβιογραφικά…
Μετουσιώνω μέσα από ένα φιλοσοφικό φιλτράρισμα καταστάσεις και γεγονότα προσωπικά ή κοινωνικά, ή υπαρξιακά, που έχουν επηρεάσει βαθειά τη ζωή και τη σκέψη μου, παρουσιάζοντάς τα μέσα από αλληγορίες μυθολογικών συμβολισμών, για να περάσουν μέσω μετωνυμιών τα μηνύματα που αυτά φέρουν.

Κένταυρος, σχέδιο με σινική μελάνι, 50Χ70cm 2024

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης;

Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι για μένα αυτό που πολύ όμορφα έχει αποτυπώσει ο Καζαντζάκης: Φτάσε όπου δεν μπορείς …

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια είναι η διευθέτηση και ολοκλήρωση του σχεδιασμού του προγράμματος του Πνευματικού και Πολιτιστικού Κέντρου Ρώμης, μέσω παρουσιάσεων (από την ομάδα ΔΙΠΟΛΑ), σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών αλλά και νεότερων, στην ιταλική πρωτεύουσα.
Η διοργάνωση διημερίδων και ομιλιών, παρουσίασεων βιβλίων, σαν τη πρόσφατη έκδοσή μας μεταφρασμένη στα ιταλικά και στην ουσία μια σύμπραξη ελλήνων και Ιταλών καλλιτεχνών σε κοινά project. Στην ουσία να έρθουμε σε καλλιτεχνικό διάλογο με το κοινό αλλά και τους καλλιτέχνες της Ρώμης.
Οι δύο λαοί εξάλλου έχουν μια προϊστορία σημαντική στην ανταλλαγή στοιχείων πολιτισμού.

https://www.instagram.com/dimitris_lambrou.visual_arist?igsh=MTBuMWI5NmlqM2xxZw==

https://www.instagram.com/dimitris_lambrou.visual_arist?igsh=MTBuMWI5NmlqM2xxZw==