Ποια είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;
Μου είναι αδύνατο να θυμηθώ κάτι συγκεκριμένο. Υπήρχε μια έντονη και σαφής επιρροή από την οικογένεια και τις συνεχείς μουσικές της αναζητήσεις.
Με ποιον Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;
Με οποιονδήποτε ή οποιαδήποτε θα ήθελε επίσης να βρεθεί επί σκηνής μαζί μου. Οι συνεργασίες προϋποθέτουν εκατέρωθεν επιθυμία σύμπραξης.
Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;
Υπήρξε μια περίοδος με πολύ έντονες επιρροές, λόγω της απότομης αλλαγής χώρου και της ανάγκης να υπάρξει επικοινωνία με ένα περιβάλλον μουσικό, πολύ πρωτοποριακό και μέσα στο κέντρο των εξελίξεων. Τα χρόνια του Γκρατς, της Καρλσρούης και της Βιέννης.
Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;
Μου είναι αποκρουστική η υπαρξιακή τους αναγκαιότητα, ειδικότερα στα υποκειμενικά πλαίσια που τίθεται η διαβάθμιση της κρίσης που καθορίζει και τα δύο.
Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;
Πολύ θετική! Είναι αναγκαία για να πιάσουμε απόλυτο πάτο, τέρμα κάτω, στη μούργα! Ώστε να υπάρξει αντικειμενική κρίση κατόπιν σύγκρισης. Είναι νωρίς ακόμη, θα το υποστούμε για καιρό όλο αυτό, αλλά πρέπει να υπάρχουν παραδείγματα για να επέλθει ανάγκη μιας καλλιέργειας και υψηλής αισθητικής παιδείας, και κυρίως στα πλαίσια των εξελίξεων και όχι της επανάληψης.
Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;
Υπάρχουν σκέψεις που αποτελούν πρόκληση να υλοποιηθούν. Δεν θα έλεγα ότι τις ονειρεύομαι, προσπαθώ να βρω τεχνικές λύσεις.
Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;
Υπάρχουν και αυξάνονται. Όμως, τις γνώσεις γύρω από την σύγχρονη μουσική δημιουργία τις έχουν, ώστε να φανούν χρήσιμοι; Ποιες είναι οι καταβολές, η μόρφωση και κυρίως η εστιασμένη γνώση όλων αυτών των επίδοξων μεσαζόντων που θα μας απαλλάξουν από τις χρονοβόρες επικοινωνίες με τους φορείς; Από όσο γνωρίζω μάλιστα, αρκετοί αξιόλογοι και καταρτισμένοι επιστήμονες, αντί να εκπροσωπούν και να προωθούν τους καλλιτέχνες, περιορίζονται, μάλιστα κάποιοι αρκούνται, στο ρόλο της δημοσιογραφικής προώθησης έχοντας μάλιστα το απόλυτο προνόμιο από συγκεκριμένους δημοσιογράφους. Δηλ. ένα απλό παράδειγμα είναι η αδυναμία να προωθήσει κάποιος καλλιτέχνης τα δελτία τύπου κάποιων δράσεων του, αν δεν απευθυνθεί σε συγκεκριμένα άτομα, καθότι έχουν το απόλυτο του μεσάζοντα και του κριτή που θα τα δώσει. Πολλές φορές χωρίς να κάνει κάτι, διότι παίρνει έτοιμα κείμενα. Οι αμοιβές όμως αυτών είναι υψηλότερες και από τους καλλιτέχνες! Που πάμε λοιπόν; Το άλλο πεδίο δράσης, επίσης επικίνδυνο και λυπηρό σαν φαινόμενο, είναι κάποια μεγάλα γραφεία ή κάποιοι τυχάρπαστοι τυχοδιώκτες που απλά τρέχουν και έχουν τις επαφές τους και τις γνωριμίες τους με τους φορείς, να στέλνουν πακέτα προτάσεων από τα οποία οι αξιωματούχοι των τοπικών κυρίως αυτοδιοικήσεων, επιλέγουν κατά το δοκούν με τα δικά τους φιλότεχνα ή κακότεχνα κριτήρια. Απαξιώνεται όμως έτσι σιγά σιγά ο θεσμός του καλλιτεχνικού διευθυντή, ο θεσμός του υπευθύνου του καλλιτεχνικού προγραμματισμού, ο οποίος θεσμός προϋποθέτει μια σειρά από συντονισμένες δράσεις και αυστηρά και οργανωμένα χρονοδιαγράμματα.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Ανέκαθεν υπήρξε τάση για αποφυγή επανάληψης και επιμονής στα ίδια. Δε γνωρίζω, κάτι που θα μου προκαλέσει το ενδιαφέρον και θα μου εγγυηθεί νέους δρόμους. Το υλικό και οι φόρμες εκεί έξω είναι ατέλειωτα.
Πείτε μας δυο λόγια για τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα MMS | Mediterranean Miniature Sketches
Μεγάλη χαρά η ταυτόχρονη παρουσίαση τόσων συνθετών και όσο γνωρίζω από την Ερατώ, η επιθυμία της να εμπλουτίζεται συνεχώς αυτή η λίστα με νέα έργα και νέους συνθέτες, είναι η ουσία όλης αυτής της διαδικασίας της συνθετικής προσπάθειας όλων: να παρουσιάζονται τα έργα!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ.
Ο Γιώργος Παπουτσής γεννήθηκε στην Κομοτηνή. Σπούδασε πιάνο με τη Λ.Βασιλειάδου και ανώτερα θεωρητικά με τον Ά.Μπαλτά. Από το 1999 έως το 2003 σπούδασε σύνθεση στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών του Γκρατς με καθηγητές τους Gerd Khr και Georg Friedrich Haas. Ενδιάμεσα, το 2002 σπούδασε με τον Wolfgang Rihm και τον Sandeep Bhagwati (σύνθεση) και με τον Ulrich Michels (θεωρητικά και μουσική ανάλυση) στη Μουσική Ακαδημία της Καρλσρούης. Από το 2003 συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης με καθηγητή τον Erich Urbanner (αποφοίτηση/M.A. και δεύτερο μεταπτυχιακό/ Postgr.), μουσικολογία στα πλαίσια της διδακτορικής του έρευνας με τον D.Torkewitz και είναι υποψήφιος διδάκτορας (υπό την επίβλεψη του καθ. Δ. Μαραγκόπουλου) του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Συμμετείχε ενεργά σε πολλά σεμινάρια πιάνου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με καθηγητές τους J.Schroder, M.Lorchel, Γ. & Κ.Πολυζωίδου, I.Eftimov κ.α., όπως και σε σεμινάρια σύνθεσης με καθηγητές τους Kalevi Aho και Mathias Spahlinger.
Συνθέσεις του για σόλο όργανα, σύνολα μουσικής δωματίου, ορχήστρα και οργανικά σύνολα έχουνε παρουσιαστεί στην Αυστρία, στη Γερμανία, στην Αθήνα (Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής, Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών), στη Θεσσαλονίκη (Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης) και έχει συμμετάσχει σε παραγωγές (ηλεκτρονικής μουσικής/ video, σύνθεση με χρήση πολυμέσων κτλ.) στην Αυστρία και στη Γερμανία. Έχει συνθέσει μουσική για το θέατρο και έχει συνεργαστεί ως επιμελητής με τις Αυστριακές Μουσικές Εκδόσεις “Universal” και “Musikverlag Wolfgang Kiess”. Συνεργάζεται με τη χορεύτρια και χορογράφο Αθηνά Κυρούση (MiM 2015, “Οιδιπόδειο Σέλας” στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών 2017), με την Βιτόρια Κωτσάλου, την Άννα Αντωνιάδου (MiM 2017) και την ομάδα χορου Quo Vadis (2018). Δίδαξε Σύνθεση στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχει διδάξει: στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση· Πιάνο, Θεωρητικά, Σύνθεση και σε σεμινάρια θεωρητικών μαθημάτων σε διάφορα ωδεία σε Αθήνα και Θεσ/νίκη. Διδάσκει πιάνο στο Εθνικό Ωδείο Σαντορίνης και στο Ωδείο Μουσική Εκπαίδευση. Διετέλεσε διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Πολυγύρου (2011-2014), είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και συνιδρυτής του Δικτύου Δράσεων “Music Ιs”.