Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική.
Το μουσικό μου ταξίδι ξεκινάει από την ηλικία των 10, όπου ξεκινάω σπουδές στην κλασική κιθάρα στο Βαρβούτειο Δημοτικό Ωδείο Πτολεμαΐδας. Παράλληλα, δεν άργησα να «μπλέξω» με την παραδοσιακή μουσική και το λαούτο στην ηλικία των 14, όπου μέσω του Μικρασιατικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας έκανα τις πρώτες μου εμφανίσεις σαν μουσικός σε παραστάσεις χορευτικών και παραδοσιακά γλέντια. Την σκυτάλη πήρε το ηλεκτρικό μπάσο, που ήρθε στα χέρια μου λίγα χρόνια μετά. Πλέον, σαν κιθαρίστας, σαν μπασίστας και σαν λαουτιέρης «γράφονται» τα πρώτα μου μεροκάματα στις μπουάτ και στα μαγαζιά με ζωντανή μουσική της Πτολεμαΐδας ιδρύοντας ένα μουσικό σχήμα που ονομαζόταν «Τα παιδιά της Γιάφκας». Το όνομα ήταν συνδυασμός από «Τα παιδιά της Πάτρας» και την οργάνωση «17 Νοέμβρη» που ήταν στην επικαιρότητα εκείνο τον καιρό! «Τα παιδιά της Γιάφκας» ήταν το μουσικό μου όχημα στο γυμνάσιο και το λύκειο μέχρι να περάσω φοιτητής στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής μουσικής στην Άρτα. Οι μέχρι τότε μουσικές μου επιρροές, περιοριζόταν στα «χάλκινα» της Δυτικής Μακεδονίας, στα ποντιακά, στα παλιά λαϊκά και τα ρεμπέτικα που παίζαμε στα μαγαζιά και στα τότε «έντεχνα», π.χ. Αλεξίου, Γαλάνη, Πρωτοψάλτη κτλ. Πλέον ως φοιτητής στην Άρτα, η παλέτα των ήχων και των ακουσμάτων μου διευρύνεται, γνωρίζοντας συμφοιτητές από όλα σχεδόν τα μέρη της χώρας και ανταλλάσσοντας εμπειρίες, ακούσματα, ιδέες και μουσικές. Στην συνέχεια το βιολί θα μπει δυναμικά στην μουσική μου πορεία, κάνοντάς με να ξεκινήσω αποκλειστική μελέτη, να δώσω κατατακτήριες στην ειδικότητα του παραδοσιακού βιολιού και να τελειώσω την σχολή σαν «βιολιστής».
Στη συνέχεια μετακομίζω στη Θεσσαλονίκη όπου μαζί με τον Γιώργο Γεωργόπουλο, Φοίβο Αποστολίδη και την Έλενα Μουδίρη – Χασιώτου δημιουργούμε τους «Mirror Tuners» παίζοντας κυρίως διασκευές και κάνοντας «πειράματα» με τους ήχους του μπουζουκιού, των κρουστών, της φωνής, της κιθάρας και του μπάσου.
https://www.youtube.com/watch?v=IU3d5EpJiP0
Σε ποια σχήματα είστε μέλος αυτή τη στιγμή;
Συμμετέχω σαν κύριο μέλος σε αρκετά μουσικά σχήματα και project και σε κάποια άλλα σαν «έκτακτος» συνεργάτης.
Θα ξεκινήσω αλφαβητικά με την «Αργατεία» όπου απαρτίζεται από τον Φίλιππο Κεσαπίδη στην ποντιακή λύρα, Στέλλα Καμπουρίδου στο καβάλ, Θανάση Κουλεντιανό στο κανονάκι, Χρήστο Τάσιο στα κρουστά, Onur Senturk στο σάζι και την λύρα και τέλος την Έλσα Μουρατίδου και Κώστα Καλούση στο τραγούδι. Εδώ παίζω κατά κύριο λόγο κοντραμπάσο. Με την Αργατεία παίζουμε μουσικές των λαών της Μαύρης Θάλασσας, δηλαδή ποντιακά, αρμένικα, λάζικα κτλ. Μέχρι τα Χριστούγεννα πιστεύω θα έχει κυκλοφορήσει και η πρώτη μας δισκογραφική δουλειά.
https://www.youtube.com/watch?v=7Jbp8ztzan4
Το επόμενο μουσικό σχήμα είναι οι “Drom” που αποτελούνται από τον Θάνο Σταυρίδη στο ακορντεόν, τον Βασίλη Αθανασίου στο κλαρίνο και σαξόφωνο, τον Χρήστο Τάσιο στα κρουστά, τον Γιώτη Κιουρτσόγλου στο ηλεκτρικό μπάσο και εμένα στην ηλεκτρική κιθάρα. Με τους Drom παίζουμε μουσικές από τα Βαλκάνια με λίγο πιο ethnojazz διάθεση και πρωτότυπες συνθέσεις του Θάνου Σταυρίδη.
https://www.youtube.com/watch?v=3Eh0aM1JZDE
Συνεχίζω με το «Markab trio” που αποτελείται από την Ρούλα Τσέρνου στο τραγούδι, τον Στέφανο Σεκέρογλου στο βιολί και στα φωνητικά και από εμένα στην κιθάρα και τα φωνητικά. Η μουσική που πραγματεύεται το Μarkab trio δεν περιορίζεται εύκολα γιατί αποτελείται από σεφαραδίτικα, κρητικά, βουλγάρικα, κορσικάνικα και πολλά άλλα είδη, όπου κοινός άξονας είναι η αισθητική και ο ήχος μας, που είναι συγκεκριμένος.
https://www.youtube.com/watch?v=fi7RgsuLPW4
Περνάω στους «Tangology» που αποτελούνται από τον Δημήτρη Αραμπατζή στο bandoneon και μπαγιάν, τον Στέφανο Σεκέρογλου στο βιολί, την Άννα – Νατάσα Βαρβέρη στο πιάνο και εμένα στο μπάσο. Με τους Tangology έχουμε 2 project. Το ένα είναι συναυλιακό πρόγραμμα με συνθέσεις του Astor Piazzolla και το άλλο είναι χορευτικό πρόγραμμα για milonga με traditionale tango.
https://www.youtube.com/watch?v=iLzY7YEPKgU
Επόμενο project είναι τα «Ακούσματα Ανατολής» που αποτελείται από τον Γιώργο Ψάλτη στο βιολί και το τραγούδι, τον Ταξιάρχη Γεωργούλη στο ούτι, τον Δημήτρη Παναγούλια και Φοίβο Αποστολίδη στα κρουστά και έμενα στο κοντραμπάσο. Εδώ παίζουμε μουσικές της Ανατολικής Μεσογείου με έμφαση στην τούρκικη και στην αράβικη μουσική παράδοση.
https://www.youtube.com/watch?v=A-ct8Gp15rk
Άφησα τελευταίο το project «Απ ΄τα κουμπάκια ανάμεσα» γιατί είναι το πιο πρόσφατο χρονικά. Εδώ παίζουμε με τον Θάνο Σταυρίδη στο ακορντεόν και την Έλσα Μουρατίδου στο τραγούδι. Εγώ κοντραμπάσο και σε αυτό. Το project έχει να κάνει με όλες σχεδόν τις μουσικές που έχουν παιχτεί με ακορντεόν, δηλαδή ρεμπέτικα, tango, γαλλικά βαλς, βραζιλιάνικα, ταραντέλες και πολλά, πολλά άλλα!
https://www.youtube.com/watch?v=A9CoTbyOkRo
Η τελευταία δουλειά μου μέχρι σήμερα είναι η διασκευή και ενορχήστρωση του «Αργοσβήνεις μόνη» του Βασίλη Τσιτσάνη. Το συγκεκριμένο βίντεο ανέβηκε πριν λίγες ημέρες στο youtube. Εκεί είχα την χαρά να συνεργαστώ με τη Βίκυ Χαλκιά ή οποία το «έντυσε» με πορτογαλικούς στίχους και το ερμήνευσε πολύ ωραία! Η παραγωγή έγινε στο home studio μου, όπου παίζω τα βιολιά, τις κιθάρες και το κοντραμπάσο.
https://www.youtube.com/watch?v=6Wy3AQCYWSo
Ποιο όργανο θεωρείτε το πιο δύσκολο;
Πιστεύω ότι το πιο δύσκολο όργανο είναι αυτό που σου αρέσει λιγότερο. Αυτό συμβαίνει γιατί αν σου αρέσει πολύ κάποιο όργανο θα κάτσεις να το μελετήσεις με ευχαρίστηση και μεράκι. Αυτό που ίσως θα ξεχώριζα σαν «χρονοβόρο», θα ήταν το βιολί, γιατί αργείς λίγο περισσότερο από τα άλλα όργανα να παράγεις ήχο που να σε ευχαριστεί.
Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;
Έχω πολλά χρόνια να δω τηλεόραση. Αν βρεθεί λίγος ελεύθερος χρόνος (πράγμα δύσκολο) προτιμώ να πάω μια βόλτα για ένα τσιπουράκι με καλή παρέα!
Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;
Δεν έχω κάποιον συγκεκριμένο μουσικό στο μυαλό μου. Θέλω να βρίσκομαι επί σκηνής με ανθρώπους που έχουμε κοινή αισθητική και κοινούς μουσικούς κώδικες. Κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό αυτό συμβαίνει με τους ανθρώπους που συνεργάζομαι και αυτό με κάνει πολύ χαρούμενο. Είναι πολύ μεγάλη ευλογία να παίζεις μουσική με τους φίλους σου. Επίσης θεωρώ πολύ σημαντικό το ότι χρησιμοποιούμε το ρήμα «παίζω» μουσική και όχι «δουλεύω» ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό από μόνο του λέει πολλά.
Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;
Τυχαίνει να είμαι αρκετά αισιόδοξος άνθρωπος και η λέξη «αποτυχία» να σημαίνει «ξαναπροσπάθησε δεν πειράζει» , «μάλλον δεν προσπάθησες αρκετά» ή «την επόμενη φορά το’ χω». Όσο για την επιτυχία, νομίζω ότι είναι σχετικό το τι θεωρεί ο καθένας επιτυχία στην δουλειά του.. Για κάποιον είναι επιτυχία να νιώσει την επικοινωνία με το κοινό και με τον εαυτό του μέσα από 5 νότες και για άλλον είναι επιτυχία να «νικήσει» τον μετρονόμο με ανούσιες αλληλουχίες νοτών.
Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Τα μελλοντικά μου μουσικά σχέδια είναι να συνεχίσω να εξελίσσομαι σαν μουσικός μέσα από νέες και παλιές συνεργασίες , να ταξιδεύω παίζοντας μουσική με φίλους και να γίνομαι καλύτερος άνθρωπος και δάσκαλος για τους μαθητές μου.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε στην Πτολεμαΐδα το 1985. Ξεκίνησε μαθήματα κλασικής κιθάρας στο Βαρβούτειο Δημοτικό Ωδείο Πτολεμαΐδας από την ηλικία των 10 ετών. Επίσης από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με την παραδοσιακή μουσική και με άλλα μουσικά όργανα όπως το βιολί, το λαούτο και το μπάσο. Συνέχισε τις σπουδές του στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου στην Άρτα και τελείωσε με ειδίκευση στο παραδοσιακό βιολί.
Έχει συνεργαστεί κατά καιρούς με καλλιτέχνες όπως τους: Δημήτρη Μπάση, Λιζέτα Καλημέρη, Γιώτα Νέγκα, Αντώνη Βαρδή, Αρετή Κετιμέ, Dilek Koc, Gorkem Saoulis, Μαριώ, Μάνο Αχαλινωτόπουλο, Γιώτη Κιουρτσόγλου, Σταύρο Παζαρέντση, Theodosii Spassov, Petar Ralchev, Nedyalko Nedyalkov, Samir Kurtov και πολλούς άλλους.
Έχει πάρει μέρος ως μουσικός, στις εξής θεατρικές παραστάσεις:
• Dance me to the end of Greece 2 σε σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και μουσική επιμέλεια του Κώστα Βόμβολου, σαν βιολιστής.
• Με μουσικές εξαίσιες…με φωνές σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σπυράτου και μουσική επιμέλεια του Κώστα Βόμβολου, σαν βιολιστής.(Kρατικό Θεατρο Βορείου Ελλάδας)
• Σερσέ λα φαμ σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σπυράτου και μουσική επιμέλεια του Κώστα Βόμβολου, σαν κοντραμπασίστας. .(Kρατικό Θεατρο Βορείου Ελλάδας)
• Ο μυστικός κήπος σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Τόλη και μουσική επιμέλεια του Παναγιώτη Μπάρλα, σαν κοντραμπασιστας. .(Kρατικό Θεατρο Βορείου Ελλάδας)
Επίσης έχει συμμετάσχει ως μουσικός, στην τηλεοπτική σειρά του Alpha Ματωμένα χώματα σε σκηνοθεσία του Κώστα Κουτσομύτη.
Έχει συμπράξει με την ορχήστρα “Original Tiroler Kaiserjagermusik” της Αυστρίας στο Κονγρέσο του Innsbruck υπό τον μαέστρο Oberstleutnant Hannes Apfolteler ερμηνεύοντας το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη. Έχει παραδώσει σεμινάρια κιθάρας στο Βέλγιο με θεματική “Guitar technics and groove in Greek and Balkan music”.
Έχει πάρει μέρος σε 4 διεθνή φεστιβάλ κιθάρας, σαν κιθαρίστας, στο Omis στην Κροατία, στο Niksic, στο Tivat στο Montenegro και στο Guitar Art Festival στο Βελιγράδι με το «Georgopoulos trio». Επίσης έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμα φεστιβάλ με διαφορετικά project στο Βέλγιο, στην Γερμανία, στην Ιταλία , στην Γαλλία και σε πολλές άλλες χώρες.
Είναι μέλος στα μουσικά σχήματα “Markab Trio”, “Tangology”, “dRom” και “Aργατεία”.
Παράλληλα, τα τελευταία 10 χρόνια εργάζεται ως καθηγητής παραδοσιακού βιολιού στο μουσικό σχολείο Σερρών.