Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Όταν ακούς τη λέξη «μουσική» μπορείς να συμπεριλάβεις τα καλά όλου του κόσμου.
Η μουσική είναι τέχνη που έλκει τα ανθρώπινα συναισθήματα. Η μουσική. Ενώνει τις σκέψεις και τις ψυχές των ανθρώπων. Ίσως για κάποιους να θεωρείται «ασήμαντη» ή αν θέλετε ανεπαίσθητη, ή για κάποιους άλλους να θεωρείται απλά μια «δραστηριότητα», ένας ήχος ενοχλητικός, απολαυστικός, ανατριχιαστικός, συγκινητικός ή και τρομακτικός.
Για μερικούς όμως είναι ένας τρόπος έκφρασης, ένας τρόπος αγάπης, ειλικρίνειας και απελευθέρωσης. Για κάποιους άλλους είναι η παρέα, η συντροφικότητα και η παρηγοριά της δύσκολης μοναξιάς.
Η θεραπεία της θλίψης, της καρδιάς και το οξυγόνο μιας ψυχής. Μηδενίζει τις αποστάσεις και προσπερνά οποιοδήποτε εμπόδιο εμφανίζεται ανάμεσα στους ανθρώπους.
Είναι μια «δεύτερη γλώσσα» η οποία τους ενώνει. Η μελωδία και ο ρυθμός που ενίοτε την απαρτίζουν είναι τα βασικά στοιχεία αυτής της γλώσσας που φέρνουν σε επαφή τους λαούς και τους πολιτισμούς. Είναι κάτι μαγικό, κάτι ξεχωριστό, κάτι που προκαλεί ζωντάνια σε μια ψυχή. Άραγε υπάρχει ζωή χωρίς μουσική;
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Η αλήθεια είναι πως θαυμάζω τους δημιουργικούς μουσικούς. Θαυμάζω το ταλέντο τους που κρύβει υπευθυνότητα και εργατικότητα απέναντι στο ευρύτερο έργο της μουσικής.
Αγαπημένα έργα των μουσικών είναι αυτά που μου προκαλούν απρόοπτα και έντονα συναισθήματα νοσταλγίας, δυναμικότητας, υπερηφάνειας και χαράς.
Τα χαρακτηριστικά της δημιουργίας ενός μουσικού και ο τρόπος έκφρασης του μέσα από αυτή είναι εντέλει αυτό που θα με κάνει να τον χαρακτηρίσω ως «αγαπημένο».
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού στη μουσική;
«Το παιδί μου έχει ταλέντο» είναι η κλασική φράση ενός γονέα όταν το παιδί του σε μικρή ηλικία τραγούδησε κάποια μελωδία σε συνδυασμό με το ρυθμό.
Όλοι έχουμε κάποιο έμφυτο ταλέντο μέσα μας το οποίο είτε καλλιεργούμε είτε αφήνουμε σταθερό. Συνήθως το παιδί ξεκινάει να έχει την πρώτη επαφή με τη μουσική τραγουδώντας κάποιο τραγούδι ή χτυπώντας με τα χέρια του κάποιο ρυθμό.
Η συνεχής ενασχόληση του με κάποια στοιχεία της μουσικής καθώς και η λατρεία του απέναντι σε αυτό είανι το εισιτήριο για να καταλάβει ο γονέας ότι το παιδί του έχει έφεση και ταλέντο στη μουσική και μπορεί να το καλλιεργήσει με αγάπη.
Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Θεωρώ πως δυστυχώς η διδασκαλία της μουσικής παράδοσης παραμένει ουσιωδώς εκτός εκπαίδευσης. Τυπικά, η παραδοσιακή μουσική και ειδικότερα πληθώρα ηχογεωλογικών τοπίων της χώρας μας διδάσκεται παντού.
Όμως, από τις χαμηλές βαθμίδες εκπαίδευσης (μουσικά γυμνάσια και λύκεια) η διδασκαλία τους γίνεται μόνο για την παρουσίασή τους στις επετειακές εορτές του σχολείου, εξυπηρετώντας μονάχα λόγους ενίσχυσης της «εθνικής συνείδησης». Λείπει ακόμη η διεύρυνση της παραδοσιακής μουσικής, κυρίως σε επίπεδο αισθητικής. Η εκπαίδευση πρέπει να υπηρετεί τη μουσική και όχι η μουσική την εκπαίδευση.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Σίγουρα η ζωή επιφυλάσσει εκπλήξεις. Ωστόσο, με την επικείμενη ολοκλήρωση των σπουδών μου ευελπιστώ σε μεταπτυχιακές σπουδές άμεσα, διότι θα ήθελα να συνεισφέρω με προτάσεις μου στον ακαδημαϊκό κόσμο που απαρτίζει το πεδίο της μουσικής παιδαγωγικής.
Η μουσική πράξη, βέβαια, διαρκώς θα βρίσκεται συμπρωταγωνίστρια σε αυτό μεγάλο μουσικό ταξίδι.
Βιογραφικό Σημείωμα
Η Βασιλική Μάλλιου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νεμέα Κορινθίας το 1998
Από μικρή ηλικία ασχολείται με τη μουσική σπουδάζοντας πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και παράλληλα συμμετέχοντας στη φιλαρμονική του δήμου Νεμέας παίζοντας σαξόφωνο. Διετέλεσε μαθήτρια στο Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Κορίνθου.
Στη συνέχεια φοίτησε στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης της Σχολής Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με ειδίκευση στις εφαρμοσμένες μουσικές σπουδές, με καλλιτεχνικό αντικείμενο το πιάνο, όπου βρίσκεται επί πτυχίω.
Παράλληλα, ολοκλήρωσε το πτυχίο του ειδικού αρμονίας (2017) και φέτος ολοκληρώνει το πτυχίο της αντίστιξης.
Κατά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών σπουδών της υπήρξε μέλος της χορωδίας του Τμήματος, παρουσιάζοντας συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και σε άλλους συναυλιακούς χώρους. Την απασχολεί το ερευνητικό πεδίο της μουσικής παιδαγωγικής και συμμετέχει τακτικά σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες του αντικειμένου.
Από το 2017 έως 2019 δίδαξε θεωρία της μουσικής και μουσικοκινητική αγωγή στο Ωδείο Τούμπας Κώστα Ματσίγκου.