Βαγγελης Τζερμιας: “η εμπνευση “ερχεται” μεσω των προβληματισμων και των σκεψεων για το τι θα δημιουργησουμε”

Σε ποιά ηλικία ξεκινήσατε να ζωγραφίζετε;

Eνα τυχαιο γεγονος όταν ημουν 7χρονων με οδηγησε να ζωγραφισω. Ηταν το 1967 επι δικτατοριας χρονιες ζοφερες τα αεροπλανα λογω της γιορτης των ταξιαρχων πεταγαν τυπωμενα χαρτια από τον ουρανο με ένα σχεδιο προσωπογραφια ενός πιλοτου. Μου αρεσε τοσο πολύ που το αντεγραψα σε μια κολλα χαρτι. Ως εκ θαυματος το ειχα κανει ολοιδιο. Μετα από ένα βιβλιο ανακαλυπτω μια εικονα του Χριστου απο το ορος Σινα εγκαυστικη και εκανα ένα καινουργιο σκαριφημα το οποιο με ικανοποιουσε απολυτα. Όμως δεν εδωσα καμμια σημασια οσπου τα χρονια περασαν δινοντας στην Νομικη αργοτερα. Η περιοδος αυτή ητα ιδιαιτερα δυσκολη από οικογενειακης καταστασης και αποφασιζω να δωσω καλων τεχνων οπου και πετυχαινω από τους πρωτους. Τα γεγονοτα αυτά ηταν στιγμες που αργοτερα βρεθηκα κοντα τους, υπηρετησα στην Αεροπορια και επισκευτηκα το Σινα, τιποτε δεν είναι τυχαιο τελικα.

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;

Από την στιγμη που ερχομαστε στο φως ηδη συντελειται η δημιουργια ενός και μοναδικου κοσμου που δομειται αναλογως με τον τροπο που σκεπτεται κανεις και τα βιωματα του. Ως εκ τουτου εν δυναμι γενιομαστε ολοι με σκοπο την δημιουργια. Μια δημιουργια που απαιτει γνωσεις εμπειρια βιωματα πνευματικη και ψυχικη ανοδο αλλα και πολύ δουλεια οσον αφορα το αντικειμενο που ο καθενας κοπιαζει. Ο καλλιτεχνης ερχεται για να εκφρασει με πληρη επιγνωση του συστηματος που ζει μια νεα πραγματικοτητα και να συγκρουστει με τις εκαστοτε ιδεοληψιες, συνεπως βρισκεται σε συνεχη και ακαταπαυστη πνευματικη εργασια ετσι ώστε πολλες φορες το δημιουργημα του να είναι ποιο μπροστα από την εποχη του. Ως εκ τουτου το ερωτημα αν γεννιεται ή γινεται κανεις, μαλλον κατά την αποψη μου παραμενει αναπαντητο…

Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;

Η ελευθερία.

Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε;

Δεν μπορω να δημιουργησω εάν αυτό για το οποιο κοπιαζω δεν αγγιζει τις πιο εσωτερικες μου χορδες. Τι είναι αυτό που καποια στιγμη με ικανοποιει ώστε να σταματησω για να δω ένα εργο τελειωμενο; Θελω αυτό να φτανει βαθεια στις αισθησεις του θεατη αναλογως με τη ευφυια του καθενος βεβαια,αλλα επειδη ο κοσμος εχει κοιμησει μεσα του τις αισθησεις του, όχι γιατι το θελει αλλα γιατι πολλες φορες του το επιβαλει το συστημα που ζει, ερχεται μια άλλη εικονα να του το υπενθημισει και γινεται συνοδοιπορος του εργου αλλα και κατά συνεπεια του καλλιτεχνη.

Η εμπνευση δεν είναι μια μαγικη στιγμη που ζησαμε στο ηλιοβασιλεμα. Ερχεται διοτι εχουμε δημιουργησει τις απαιτουμενες συνθηκες μεσω προβληματισμων και πολύ σκεψη για το τι θα δημιουργησουμε.

Δεν υπαρχει άλλος χωρος στο συμπαν. Το συμπαν είναι αγνωστο και απειρο και το ταξιδι με πολλες αντιφασεις. Αλλωστε δεν γινονται όλα με το ετσι θελω πρεπει κανεις να ακουει τις φωνες της κοινωνιας για να δωσει μια απαντηση, που στην περιπτωση μου γινεται με το εργο τεχνης.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως Καλλιτέχνη;

Η ζωγραφικη μου εχει απαντησει κατά καιρους σε κάθε μια εκθεση που εχει πραγματοποιηθει.

Ξεκινησα το 1987 στην γκαλλερι ΤITANIUM και με κειμενο του επιμελητη Μανου Στεφανιδη μια προταση αφηρημενης ζωγραφικης με μεγαλα εργα και τιτλο ΙΔΕΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, οπου η βασικη μου ιδεα ηταν η παγκοσμιοποιηση, αυτό που εγινε αργοτερα και στην Ελλαδα, θεωρωντας το ευατο μου ως πολιτη του κοσμου. Μου αρεσε που 27 χρονων τοτε ειχα ηδη δει πως η τεχνη είναι τοσο ανοιχτη και ελευθερη με ολο το κοστος βεβαια που εχει για τα ελληνικα δεδομενα.

Το 1993 ανασυρω την ελληνικη ιστορια της τεχνης την παραδοση μας σε σχεση με το δυτικο πολιτισμο με τιτλο ΔΙΑΘΗΚΗ και εξευρευνω μεχρι και την τριτη παρουσια μου το 1997 παλι στην ιδια γκαλλερι, την ιστορια της ελληνικης ζωγραφικης οπου εκει μου κανουν ιδιαιτερη εντυπωση οι θαλλασογραφιες ελληνων καλλιτεχνων του προηγουμενου αιωνα.
Το προβλημα μου ηταν γιατι να κανω κατι που ηδη υπαρχει και που κατά τα αλλα εναι ένα κοινοτυπο θεμα. Εκανα κατι σαν τα σημερινα ριμεικ που κανουν οι μουσικοι σημερα. Εδωσα έναν αλλον τονο στην θαλασογραφια.
Με τις θαλλασογραφιες ξεκινα ένα άλλο οδυσσεικο ταξιδι.

Το 2001 γκαλλερι Αδαμ δημιουργω μια εκθεση με τιτλο το ΟΡΑΜΑ και με επιμελεια της Ντορα Ρογκαν με εργα προσωπογραφιες των αγωνιστων του 21 τροφη στην μνημη αλλα και προβληματισμος για την ελληνικοτητα.

Το 2005 με απασχολει η πνευματικη ανοδος ετσι όπως το βλεπουν οι βυζαντινοι με τιτλο ΘΕΑΣΙΣ με την επιμελεια του Θαναση Μουτσοπουλου

Το 2006 Με το ΜΑΤΑROA στο Γαλλικο ινστιτουτο Αθηνων και αργοτερα στην Θεσσαλονικη.
Η μεταναστευση ειχε μπει στα πλοια μου και εκανε τον δικο της δρομο.
Το 2010 ΕΜΙGRE στο ευρωκοινοβουλιο στις Βρυξελλες με την συνδρομη ελληνων ευρωβουλευτων μια προταση με την Συλβανα Ραπτη τοτε γινεται δεκτη από ολους με επιτυχια .Το προβλημα της μεταναστευσης ειχε αρχισει ολο και μεγαλωνει εκεινη την εποχη.
Το 2016 επανερχομαι παλι με το ΕΙDOMEN επισης προβληματισμενος για το ζητημα της μεταναστευσης
Αυτές οι ολιγες εκθεσεις που περιγραφω από τις 25 ατομικες θα ελεγα πως είναι σταθμοι για μενα ,και επανερχομαι στην λεξη ελευθερια που μονο σαν ερευνητης μπορεις να την εχεις και όχι σαν διεκπαιρεωτης της ζωγραφικης τεχνης

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Ηδη βρισκομαι σε ένα προσωπικο δρομο δεν ξερω ακομα που θα με παει και τι δρομους θα μου ανοιξει.Πολλες φορες εξαρταται και από τα εκαστοτε συμβαντα .

Αλλωστε η ερευνα δεν σταματα δεν εχει χρονο, τοπο. Εχω σκοπο να παρουσιασω καινουργια δουλεια αφου βεβαια μου ικανοποιει ολες μου τις αισθησεις.
Ειδομεν αλλωστε όπως το λεει και η τελευταια μου εκθεση.
Ευχαριστω για την ευκαιρια που μου δωσατε να παρουσιασω συνολικα την δουλεια μου!! Oπως και τους ιστορικους επιμελητες που στηριξαν το εργο μου Μανο Στεφανιδη, Μαρια Μαραγκου, Βιβη Βασιλοπουλου, Ντορα ρογκαν, Θαναση Μουτσοπουλο, Μαραη Γεωργουση Ιρις Κριτικου, Πεγκυ Κουνενακη και λοιπους δημοσιογραφους συλλεκτες και φιλους αλλα και τις εκαστοτε γκαλλερι που συνεργαστηκα μαζι τους.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

O Βαγγελης Τζερμιας γεννηθηκε το 1960 στην Κρητη σε ένα νησι με βαθειες ριζες και παραδοση.

Τοπος που περιβαλλεται από θαλλασα, προμυνημα ταξιδιων για τον ιδιο.

Το 1970 βρισκεται στην Αθηνα οπου και αργοτερα σπουδαζει στην Καλων τεχνων από οπου αποφοιτα με αριστα ,εχοντας γερα θεμελια για την μετεπειτα πορεια του στα δρωμενα της τεχνης.
Εχοντας στο ενεργητικο του 25 ατομικες εκθεσεις και παμπολλες ομαδικες στην Ελλαδα και στο εξωτερικο Βρυξελλες στο Ευρωπαικο κοινοβουλιο, Βερολινο στο ιδρυμα Ελληνικου πολιτισμου, στο Παρισι και αλλου, διανυει το ταξιδι αυτό επι 30 χρονια στο διαχρονικο χωρο της ζωγραφικης.
Για το εργο του εχουν ασχοληθει πολλοι επιμελητες και ιστορικοι τεχνης όπως και διμοσιευσεις που κατά καιρους εχουν γινει για το εργο του.
Εργα του υπαρχουν σε Δημοσιες αλλα και ιδιωτικες συλλογες στην Ελλαδα και στο εξωτερικο.