Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Γενικά η Τέχνη και ο Πολιτισμός ενώνει τους λαούς. Η καλλιέργεια του νου σε μια πανανθρώπινη βάση και ηθική είναι αυτή που δημιουργεί και προάγει τις αξίες.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Δεν είναι ένας και δύο… Θαυμάζω ειδικά αυτούς που άνοιξαν νέο δρόμο στη μουσική, σε όποια εποχή και αν έζησαν. Πολλούς απ’ο αυτούς είναι πασίγνωστοι, άλλους δεν θα τους μάθουμε ποτέ.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Μάλλον γενική, είναι από τις πολυακουσμένες “φράσεις καραμέλα” των τελευταίων ετών. Δε θα συμφωνήσω ότι η μουσική είναι μία, αλλά όλα τα είδη και οι τάσεις της συνεισφέρουν σε αυτό που λέμε ανθρώπινο πολιτισμό. Και ο ανθρώπινος πολιτισμός αναπτύσσεται πολύ με τα “συγκοινωνούντα δοχεία” και την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και των λαών.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Τα οφέλη της εκμάθησης μουσικής και μουσικού οργάνου στην ανάπτυξη του νου είναι γνωστά και επιστημονικά διαπιστωμένα. Η ανάγκη της μουσικής, όπως και της θεατρικής και εικαστικής παιδείας είναι απαραίτητη για έναν ολοκληρωμένο άνθρωπο, καθώς αναπτύσσει δεξιότητες, ενδιαφέροντα, γνώση του κόσμου και, τολμώ να πω, ηθική. Η μουσική εκπαίδευση χρειάζεται μελέτη και πειθαρχία μπορεί όμως να γίνει με τρόπο που δημιουργεί κίνητρα, όχι στείρο και καταπιεστικό. Εκτός των άλλων, αν η διαδικασία είναι κατάλληλα διαδραστική, δίνει δημιουργική διέξοδο στην ενεργητικότητα των παιδιών αλλά και των ενηλίκων. Γιατί η παιδεία δεν αφορά μόνο τις νεαρές ηλικίες. Ναι, είναι σαφώς ανάγκη.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Υπάρχουν σημάδια του μουσικού ταλέντου σε μικρή ηλικία που ένας προσεκτικός παρατηρητής μπορεί να διαπιστώσει, όπως η ικανότητα του παιδιού να αντιλαμβάνεται το ρυθμό ή να τραγουδά σωστά ή να αναπαράγει μελωδίες σε κάποιο απλό πληκτροφόρο κλπ. Τίποτα όμως δεν είναι απόλυτο στον τρόπο και το χρόνο που ένα ταλέντο θα εκδηλωθεί. Η συνεργασία και η συμβουλή κάποιου εκπαιδευτή μπορεί να βοηθήσει. Το ταλέντο όμως δεν είναι άσπρο μαύρο, κάτι που το έχεις ή δεν το έχεις. Έχει διάφορες εκφάνσεις, μορφές και διαβαθμίσεις. Πρέπει να υπάρχουν γενικώς όσο πιο πολλά ερεθίσματα γνώσης και δημιουργικών εμπειριών που θα ξεδιπλώσουν τα όποια ταλέντα, ανάλογα φυσικά και με την ηλικία του παιδιού.
Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Είναι πολύ σημαντικό το θέμα που θίγει η ερώτηση. Δεν έχω παρακολουθήσει, οφείλω να πω, την εξέλιξη της εκμάθησης της μουσικής μας παράδοσης στα σχολεία. Έχω την αίσθηση ότι υπάρχουν σύλλογοι και χορωδίες που ασχολούνται με αυτό περισσότεροι από παλαιότερα, νομίζω. Δυστυχώς η παράδοση και η παραδοσιακή μουσική συγχέονται συχνά με ελεεινής αισθητικής “σκυλάδικες” εκτελέσεις παραδοσιασκών σκοπών ή ανόητων “νεοδημοτικών” ασμάτων. Σε αυτά πολλές φορές οι ίδιοι οι γονείς “εκπαιδεύουν” με καμάρι τα παιδιά τους σε “εκδηλώσεις”, όπου η ένταση και ποιότητα του ήχου οδηγούν σε κώφωση με μαθηματική ακρίβεια.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Πάμπολλοι. Και επώνυμοι και μη.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Ετοιμάζουμε νέα μουσικοθεατρικά έργα, σε συνεργασία με αγαπημένους συγγραφείς-ποιητές, όπως ο Ηλίας Παπακωνσταντίνου, με τον οποίο κάναμε το βιβλίο-cd “Αήττητο Αλάτι” τo 2018. Η μουσικοποιητική μας παράσταση “τα Αβύθιστα Καράβια” δημιουργήθηκε με αφορμή το “Αήττητο Αλάτι” και έχει παρουσιαστεί με επιτυχία σε επιλεγμένους χώρους εντός κι εκτός Αθηνών. Ωριαίο απόσπασμα της παράστασης θα παρουσιαστεί στο Ζάππειο στις 12.09, Πέμπτη, στο πλαίσιο της έκθεσης βιβλίου.
Το φθινόπωρο αναμένεται η κυκλοφορία δισκογραφικής δουλειάς σε μουσική δική μου, στίχους της Μαρίας Παπαδάκη και ερμηνεύτριες την Μαρία Κανελλοπούλου και την Πένυ Ξενάκη.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Γεννημένη στην Αθήνα, άρχισε σπουδές κιθάρας σε παιδική ηλικία. Αργότερα έκανε μαθήματα ηλεκτρική κιθάρας με το Γιάννη Δρόλαπα ενώ παράλληλα, έως το 1997, συνεργάζεται με τα συγκροτήματα rock και pop ύφους «Είλωτες» και «Scoria».
Το 2000 δημιουργεί το σχήμα «Νυχτερινή Απόδραση».
Την ίδια εποχή κάνει μαθήματα μαντολίνου με την Βιβή Γκέκα. Συμμετέχει για ένα μικρό διάστημα στην Κλασσική Μαντολινάτα Αθηνών το 2003.
Διπλωματούχος σύνθεσης στο “Ωδείο Athenaeum” με δάσκαλο τον Χρήστο Αναστασίου.
Συμμετοχή στην θεατρική παράσταση «Οι κυνικοί ξανάρχονται» του Νίκου Καλογερόπουλου στις καλοκαιρινές παραστάσεις του 2006.
Μέλος των μουσικών σχημάτων “Ευδαίμονες” και “Ρε Καντίνι” του Δημήτρη Μητσοτάκη.
Στις διάφορες συναυλιακές και δισκογραφικές συνεργασίες των τελευταίων ετών περιλαμβάνονται αυτές με την Καίτη Κουλλιά, τη Ζωή Τηγανούρια, την Αργυρώ Καπαρού, τη Γεωργία Βεληβασάκη, τη Μαρία Κανελλοπούλου, την Πένυ Ξενάκη, τη Μήδεια Χουρσουλίδου τον Νίκο Αβαγιανό, την Ερωφίλη, τη Δήμητρα Μαστορίδου, τη Μαρία Γράμψα. Επίσης με τους νέους τραγουδιστές Πάνο Λαμπρίδη, Δημήτρη Ερατεινό και Νίκο Καρακαλπάκη και τον ηθοποιό Δημήτρη Βερύκιο.
Συμμετοχή στη δισκογραφική δουλειά του συγκροτήματος Soul Destiny με ερμηνευτές, μεταξύ των άλλων, την Πόπη Αστεριάδη την Σοφία Παπάζογλου και τον Γιάννη Λεκόπουλο.
Συνεργασία με τη συνθέτη Πηγή Λυκούδη και συμμετοχή, μεταξύ των άλλων, στις συναυλίες της στο κέντρο πολιτισμού “Ελληνικός Κόσμος” (2013) και στο Βυζαντινό Μουσείο στις (2014) με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο έργο “Ας τραγουδήσουμε και πάλι” που παρουσιάστηκε στο Institut Shepharade Europien των Βρυξελλών και στην μουσική-θεατρική παράσταση “Τα Πάθη της Αγάπης” σε κείμενο του Θανάση Σάλτα που παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ Σμύρνης το καλοκαίρι του 2015. Συνεργασία με τη θεατρική ομάδα “Ρίζες” σε σύγχρονη απόδοση της “Ερωφίλης” του Γ. Χορτάτζη, (σκηνοθεσία Θοδωρής Οικονομίδης, περιοδεία καλοκαίρι 2018)
Το 2011 κυκλοφορεί η πρώτη δισκογραφική της δουλειά με τίτλο “Η ζωή στο βασίλειο του τίποτα” με ερμηνεύτρια τη Θέλμα Καραγιάννη.
Το Μάρτιο του 2016 κυκλοφορεί η δεύτερη δισκογραφική της δουλειά σε στίχους της στιχουργού και συγγραφέως Μαρίας Παπαδάκη με ερμηνευτές την Ερωφίλη, τη Δήμητρα Μαστορίδου, τον Μπάμπη Τσέρτο, το Μάκη Σεβίλογλου και την Ξένια Ροδοθεάτου.
Τον Απρίλιο του 2018 κυκλοφόρησε η τρίτη δισκογραφική της δουλειά σε ποίηση Ηλία Παπακωνσταντίνου με τίτλο “Αήττητο Αλάτι” με ερμηνεύτριες την Ελισσάβετ Καρατζόλη, την Αργυρώ Καπαρού, την Θέλμα Καραγιάννη, την Σοφία Ανδριανού, την Κατερίνα Κουρεντζή, τη Μάνια Παπαδημητρίου, την Ντομένικα Ρέγκου.
Την άνοιξη του 2019 κυκλοφορεί το cd EN-ΠΛΟΚΗ σε στίχους της Αδαμαντίας Μαντελένη όπου συμμετέχει με τέσσερα τραγούδια. Επίσης τα singles “Ταιριαστά” σε στίχους Μαρίας Παπαδάκη, με ερμηνευτή το Γιάννη Λεκόπουλο και “Γίνε”, σε στίχους της Σόφης Καποράνη με ερμηνευτή το Σωκράτη Μάλαμα.
Έγραψε τη μουσική στις εξής θεατρικές παραστάσεις
α) (2015-16) “Τα χρόνια του φιδιού-Λιπεσάνορες” του Δ. Βαρβαρήγου σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μαντέλη (θέατρο “Βαφείο”, φεστιβάλ Βόλου, Αράχθειο Φεστιβάλ) όπου συμμετείχε ως μουσικός, και ηθοποιός
β) «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, (καλοκαίρι 2017) από τη θεατρική ομάδα ΑΤΡΕΙΔΕΣ σε σκηνοθεσία Βίβιαν Ιωάννου.
γ) “Η Εφημερίς των Κυριών-Το Όνειρο”, της Έλενας Παλαιολόγου (2018, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, φεστιβάλ Μυτιλήνης) .
Έχει μελοποιήσει ποίηση των ποιητών της νέας γενιάς Ηλία Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Αντιόχου, Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ, Μαρίας Γραμματικάκη.
Έχει κάνει εξ’ ολοκλήρου την ενορχήστρωση στη δισκογραφική δουλειά “Εποχές” της Ανδριανής Ζαγγανά και του Νίκου Καρακαλπάκη καθώς και τον προσωπικό δίσκο του τραγουδιστή με τίτλο “Ό,τι μας ανήκει”. Έχει επίσης ενορχηστρώσει τη νέα δουλειά του τραγουδοποιού Παναγιώτη Κελάνδρια με τίτλο Via Negativa.
Διετέλεσε ραδιοφωνική παραγωγός στην ΕΡΤόπεν από τον Οκτώβριο του 2014 έως τον Ιανουάριο του 2016. Συνεργάζεται ως ρεπόρτερ με τον ιστότοπο “Μουσικόγραμμα”.
Το χειμώνα του 2017 δημιούργησε το κιθαριστικό τρίο “Nyxis”. Η σύνθεσή της για τρεις κιθάρες με τίτλο “Mediterraneo” συμπεριλήφθηκε στο soundtrack 6 Ελλήνων συνθετών για την Αφή της Ολυμπιακής Φλόγας που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2017 στη Αρχαία Ολυμπία στο πλαίσιο των σχετικών εκδηλώσεων (Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες 2018, Κορέα).