Από τον ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. Και μετά;

Ο Αχιλλέας Σενγιέργκη είναι φοιτητής του τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών στο ΠΑΜΑΚ

Πέρασαν τρία χρόνια, από τότε που υπογράφηκε η σύμβαση για την παραχώρηση περιφερειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ, όπου με τον καιρό δόθηκαν και αστικές γραμμές, προκειμένου να καλυφθούν τα δρομολόγια, ιδίως μέσα στην πόλη. Εκτός από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, συμμετέχουν και οι νομοί Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής. Στην ουσία αναλαμβάνουν τα καθήκοντα των γραμμών, με λεωφορεία που αντέχουν μακρινές αποστάσεις.

Από τα τέλη Απριλίου του 2020, οι 25 γραμμές ξεκίνησαν να εκτελούν δρομολόγια με λεωφορεία των ΚΤΕΛ, π.χ. 84,85,86,,89,90,91,92. Τις γραμμές 56 «Ν.Σ.Σ – Ωραιόκαστρο» και 55 «Σταυρούπολη- Ωραιόκαστρο- Παλ. Συμμαχική Οδός- Ιωνία» και 83 «Λαγκαδάς – Θεσσαλονίκη» ανέλαβαν τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, τα ΚΤΕΛ Σερρών τις γραμμές όπως 36 «Βούλγαρη- Κτελ Χαλκιδικής – Ζώνη Καινοτομίας» και την 66 «Χαριλάου – Θέρμη», τα Κτελ Χαλκιδικής όπως την 87 «Θεσσαλονίκη – Βασιλικά» και την 88 «Ικέα – Μεσημέρι», ενώ τη γραμμή 9 «Ν.Σ.Σ. – Κεντρική Αγορά» τα ΚΤΕΛ Κιλκίς. Το Νοέμβριο του 2022, υπεγράφη η ΚΥΑ για την ανάθεση άλλων 8 γραμμών. Πρόκειται για τις 1,45,57,58,59,64,70 και 71, φτάνοντας στο σύνολο των 39 γραμμών, από τις 31 που υπήρχαν πριν.

Το πλεονέκτημα των ΚΤΕΛ είναι ότι, αυτά τα λεωφορεία θεωρούνται πως, θα άντεχαν μακρινές διαδρομές, όπως όταν μετακινούνται από τη μία πόλη στην άλλη. Μ’ αυτόν τον τρόπο, οι κάτοικοι των περιφερειακών περιοχών, τύπου Μάλγαρα, Κουφάλια, Ευαγγελίστρια, Δορκάδα και Ακροπόταμος, εξυπηρετούνται εύκολα, γνωρίζοντας το πρόγραμμα μιας συγκεκριμένης γραμμής. Σημαντικό δε, το κόστος του εισιτηρίου παραμένει ίδιο με αυτό του ΟΑΣΘ, διευκολύνοντας την πρόσβαση των επιβατών.

Αντιθέτως, οι πολίτες διαπίστωσαν πως, αρκετές φορές έχουν φέρει σοβαρές βλάβες, με αποτέλεσμα τα λεωφορεία είτε να προκαλέσουν πυρκαγιά, είτε να χαλάνε κατά τη διάρκεια μετακίνησης. Στο κομμάτι των αστικών περιοχών είναι πολύ δύσκολο, επειδή ουκ ολίγες φορές, έχει προκληθεί συνωστισμός στα λεωφορεία και αυτό προκύπτει όταν σημειώνεται έλλειψη λεωφορείων, έτσι ώστε να βρίσκονται σ’ ένα πρόγραμμα. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι express γραμμές 70 «Ν.Σ.Σ. – Επανομή – Παραλία» και 71 «Ν.Σ.Σ. – Νέα Μηχανιώνα», μαζί με τα παρακλάδια τους, οι οποίες πλέον έχουν περάσει στα ΚΤΕΛ και δεν έχουν αρθρωτά λεωφορεία. Είναι οι μοναδικές γραμμές που κάνουν περίπου ογδόντα πέντε στάσεις, τόσο στη μετάβαση, όσο και στην επιστροφή και μ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείται η «σαρδελοποίηση».

Όσον αφορά το μέλλον της, είχε εξεταστεί το ενδεχόμενο να επεκταθεί η σύμβαση μέχρι το τέλος του 2023, πράγμα που έχει επικυρωθεί. Για την ώρα βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Εάν η συμφωνία διακοπεί από το νέο έτος, τότε τα πράγματα θα αποδυναμωθούν και ο κόσμος δικαίως θα διαμαρτυρηθεί για το χάος που θα επικρατήσει. Στην προκειμένη περίπτωση, θα χρειαστεί να ψάξουν άμεσες λύσεις, προς αποφυγή ακραίων καταστάσεων. Από την άλλη, με την παράταση, θα πρέπει να επανεξετάζουν συχνά τα λεωφορεία, ούτως ώστε να μην συμβούν άλλα ατυχήματα ή στη χειρότερη δυστυχήματα.

Το να προμηθευτούν λεωφορεία σαν του ΚΤΕΛ, φέρνοντας το όνομα του φορέα του Οργανισμού, θα ευνοήσει τους κατοίκους, χωρίς να υπάρχει ο φόβος μείωσης οχημάτων σε μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας. Όσο το Μετρό βρίσκεται σε αναμονή, έχουμε την υποχρέωση να δίνουμε έμφαση στα λεωφορεία, με σκοπό τα τακτικά δρομολόγια και την ασφάλεια.