Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.
Όσο υπάρχει μουσική ο πολιτισμός δεν κινδυνεύει!
Η αρχή του πολιτισμού είναι συνυφασμένη με τη μουσική κάθε χώρας, ξεκινώντας από τη παραδοσιακή της μουσική με την κοινωνική της θέση μέχρι τη λόγια, την κλασική και κάθε άλλο είδος.
Όσο ο άνθρωπος εκφράζει και εκφράζεται μέσω της μουσικής υπάρχει ελπίδα. Η τέχνη και κυρίως η τέχνη της μουσικής είναι για όλους τους πολιτισμούς το παρελθόν το παρόν και το μέλλον.
Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Η μουσική μπορεί να ενώσει τα πάντα. Ενώνει εχθρούς, φίλους, παιδιά, μικρούς μεγάλους, λαούς, φυλές, ζωικό βασίλειο άρα και πολιτισμούς.
Οι ομοιότητες στην έκφραση των συναισθημάτων, της χαράς και της λύπης στο κύκλο της ζωής, της ταύτισης του δημιουργού με τον εκτελεστή και τον ακροατή, το σημείο που θα ακουμπήσει κάθε φορά μια μελωδία, ένα τραγούδι, μια σονάτα, ένα νυχτερινό στη ψυχή του ανθρώπου έχετε αναρωτηθεί ποτέ ότι μπορεί να είναι το ίδιο σε πολλά σημεία της γης? Αυτό για μένα είναι η μεγαλύτερη ένωση των λαών και των πολιτισμών.
Ποιο μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Οι μουσικοί που θαυμάζω εκτός φυσικά των μεγάλων συνθετών της κλασικής αλλά και της ελληνικής λόγιας και κλασικής ροκ μουσικής, που θα ήταν περιττό να αναφέρω τόσα ονόματα είναι οι καθημερινοί μουσικοί του σήμερα.
Έχω γνωρίσει απίστευτους ερμηνευτές ταλαντούχους, ταπεινούς και σεμνούς που παλεύουν να επιβιώσουν στην Ελλάδα του σήμερα, μεγάλους μελετητές που ίσως κάποτε γίνουν γνωστοί, δασκάλους μουσικής που μεταλαμπαδεύουν τη σπίθα για την αγάπη και τη γνώση στη μουσική σε μακρινές περιοχές, κάθε μουσικό που μελετάει πάνω στο όργανο ή την φωνή ώρες ατελείωτες, και κάθε παιδί που μέσα του ανάβει η φλόγα και καταφέρνει να φτάσει στο στόχο του στη μουσική!!!
Ευτυχώς ήμουν πολύ τυχερή και είχα καθηγητές που τους θαύμαζα και τους θαυμάζω πολύ γιατί ήταν όλα αυτά μαζί.
Άνθρωποι, καλλιτέχνες, δημιουργοί, εμπνευστές, βιρτουόζοι, μελετητές, ΔΑΣΚΑΛΟΙ ο καθένας στον τομέα του φυσικά.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Μα φυσικά οι μουσικοί είναι πάρα πάρα πολλοί και θα είναι ακόμα περισσότεροι όσο η μουσική είναι μία!!!
Αυτή η έκφραση θα μπορούσε να είναι και η απάντηση για το πρώτο σας ερώτημα.
Δυστυχώς οι λαοί λόγω πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών συγκυριών χωρίστηκαν και θα χωρίζονται.
Δείτε όμως πως συνεβρισκονται σε συναυλίες στην ίδια ορχήστρα μέλη από “εχθρικές” μεταξύ τους χώρες, πως ερμηνεύουν σαν ένας, συνθέτες χωρών που ενεπλακησαν σε πολέμους, πως τραγουδάμε στη γλώσσα των εχθρών, πως δεν χρειάζεται καν να έχουμε στίχους για να τραγουδήσουμε μια μελωδία σε άλλη γλώσσα.
Απ την άλλη για να μιλήσουμε πιο ειδικά, οι μουσικοί έχουμε στα χέρια μας ότι μουσική επιλέξουμε, ο τρόπος που θα την ερμηνεύσουμε είναι διαφορετικός, ο τρόπος που θα φτάσει στα αυτιά και από κει στη ψυχή των ακροατών είναι επίσης μοναδικός, άρα η μουσική είναι στα χέρια των πολλών μουσικών!
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Θα μπορούσα να σας απαντήσω με δεκάδες έρευνες που δείχνουν την εγκεφαλική λειτουργία όσων σπουδάζουν μουσική, την ευχέρεια τους στην μάθηση των άλλων αντικειμένων, στη καλλιέργεια του χαρακτήρα και της συναισθηματικής και κοινωνικής συμπεριφοράς, στην εξέλιξη και βελτίωση της μνήμης, της σπουδαιότητας της λεπτής κινητικότητας, στην θεραπευτική αξία της σε παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες και μαθησιακές δυσκολίες, στην μοναδική σχέση που έχει ο σπουδαστής μουσικής με τον δάσκαλο και στη συνέχεια με την ίδια μουσική, στην αντίληψη και την ευφυια και πόσα ακόμα που κάθε μέρα διαβάζουμε σε επιστημονικά άρθρα.
Πράγματι η μουσική παιδεία είναι πολύτιμη, είναι θησαυρός, είναι επένδυση ζωής, δυστυχώς δεν είναι προσιτή για όλους αν και πιστεύω πως είναι θέμα προτεραιοτητων.
Έχω μαθητές που στερούνται οι γονείς τους αλλά στηρίζουν την επιλογή των παιδιών τους.
Για μένα η πολυτέλεια είναι τα ακριβά κινητά, τα tablet, τα παιχνίδια κονσόλας που έχουν πάρει τη μορφή της ψηφιακής νταντας και στη συνέχεια η εξάρτηση δεν μπορεί να ελεγχθεί.
Η μουσική παιδεία είναι πολύτιμη γιατί ουσιαστικά καλλιεργεί το βασικό μέσω του παιδιού από τη βρεφική του ηλικία που είναι το τραγούδι.
Όσο τα παιδιά τραγουδούν είναι ευτυχισμένα, ανέμελα, ζωηρά! Δυστυχώς εκεί γύρω στα 8 με 10 περιορίζουν την τραγουδιστικη τους έκφραση και εκεί είναι που η μουσική παιδεία πρέπει να βοηθήσει. Δεν είναι απαραίτητο να γίνουμε όλοι επαγγελματίες μουσικοί, όμως η συμμετοχή σε χορωδίες σε μικρά οργανικά σύνολα σε σχήματα μουσικοκινητικής αγωγής σίγουρα είναι απαραίτητα και σίγουρα δεν κοστίζουν πολλά.
Υπάρχουν χορωδίες σε όλους τους δήμους, τα δημοτικά ωδεία είναι πολύ προσιτά οικονομικά, απλά η κρίση δυσκόλεψε περισσότερο την κατάσταση.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Ο γονιός αν ακούει το παιδί του μπορεί να ανακαλύψει κάθε ταλέντο του σε κάθε επίπεδο είτε τέχνης είτε επιστήμης.
Ίσως να μην μπορεί να το αξιολογήσει αν δεν είναι ειδικός αλλά εάν ένα παιδί τραγουδάει, βλέπει μουσικό όργανο και κολλάει, ζητάει να μάθει ένα όργανο τότε σίγουρα κάτι υπάρχει!!!
Εκεί είναι η δουλειά του ειδικού δασκάλου μουσικής να αξιολογήσει και να βοηθήσει στην ανάπτυξη του ταλέντου και να καλλιεργήσει το έδαφος στο μικρό αυτό λουλούδι που ξεκινάει να ανθίσει.
Φυσικά η συμμετοχή σε χορωδίες σε μαθήματα μουσικοκινητικής αγωγής από μικρή ηλικία, ή και η έκθεση σε ακούσματα μπορούν να φανούν εξαιρετικά χρήσιμα.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Στην γενική εκπαίδευση διδάσκεται λίγο δυστυχώς και αν κάποιοι από τους δασκάλους μουσικής έχουν ειδίκευση σε αυτό το αντικείμενο αλλά πραγματικά τι να προλάβει να διδάξει ο δάσκαλος μουσικής στο Δημοτικό μέσα σε μια ώρα της εβδομάδα???
Θα έπρεπε οι δάσκαλοι μουσικής να μπαίνουν από τη προσχολική υποχρεωτική εκπαίδευση και μετά στην πρωτοβάθμια τουλάχιστον 2 με 3 ώρες την εβδομάδα.
Φυσικά ευτυχώς τα τελευταία 30 χρόνια τα μουσικά σχολεία έχουν προωθήσει και προάγει τη μουσική παράδοση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αν αναλογιστούμε τις κενές θέσεις, την αδυναμία κάλυψης όλων των οργάνων.
Ωστόσο τα περισσότερα μουσικά σχολεία διαθέτουν εξαιρετικές παραδοσιακές χορωδίες και ορχήστρες.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Μα φυσικά, υπάρχουν και πολλοί από αυτούς βρίσκονται στα δημόσια σχολεία μας, στα πανεπιστήμια μας, στα ωδεία μας και πολλοί στο εξωτερικό.
Είναι καμιά φορά άξιο απορίας πως έχουν υπάρξει και υπάρχουν και θα υπάρχουν τόσο σπουδαίοι μουσικοί σε μία χώρα που πραγματικά η Μουσική της Εκπαίδευση έχει πολλές αδυναμίες.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Η προηγούμενη χρονιά για μένα ήταν μεταβατική γιατί γύρισα στην Αθήνα ύστερα από 25 χρόνια στη Ρόδο όπου δίδασκε στο Μουσικό σχολείο, σε ωδεία, έκανα ραδιόφωνο ως μουσικός παραγωγός, είχα ομάδες μουσικοκινητικής αγωγής που εφαρμόζουν τη μέθοδο C. Orff, και πολλά άλλα δημιουργικά.
Την περασμένη σχολική χρονιά συμμετείχα σε συνέδρια και παρουσίασα μαζί με την εκλεκτή συνάδελφο μου Ανθουλα Κολιάδη, έρευνες και εργαστήρια πάνω στη μουσική παιδαγωγική και τη μουσικοκινητικη όπως και εισηγήσεις σε σεμινάρια μουσικοκινητικής και πιάνου.
Από τη σχολική χρονιά που ξεκινάει σύντομα ξεκινά για μένα ένας νέος κύκλος. Θα διδάσκω στο Μουσικό σχολείο Αθήνας, στο Δημοτικό ωδείο Ζωγράφου πιάνο, θα ασχοληθώ με τη συγγραφή 2 βιβλίων που ετοιμάζω σχετικά με τη μουσικοκινητική προσέγγιση και έχω ανοιχτές προτάσεις για σεμινάρια.
Αυτό που σίγουρα έχω σκοπό είναι να μελετήσω ξανά πιάνο. Δυστυχώς η αγαπημένη ενασχόληση με τη διδασκαλία πολλές φορές σου στερεί τις ώρες μελέτης. Αγαπώ πολύ αυτό που κάνω.
Ανήκω στους ευτυχισμένους. Κάνω τη δουλειά που αγαπώ και μάλλον με αγαπάει και αυτή.
Βιογραφικό.
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά όπου πήρε τα πρώτα της μαθήματα στο ωδείο του Πειραικου Συνδέσμου με καθηγητές τους Α. Παπαδάκη και Α. Καρμπόνε. Είναι αριστούχος κάτοχος διπλώματος και πτυχίου πιάνου (Τουφεξής Δ., Stroux L.), και ανώτερων θεωρητικών, (ωδικής ,αρμονίας, αντίστιξης). Είναι απόφοιτος του διετούς επαγγελματικού μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών μουσικοκινητικής αγωγής ,C .Orff, Σχολή Μωραΐτη ,Orff Salzburg Institude(1990-92) και έχει σπουδές στο σύστημα KODALY (1989-90)ωδείο Kodaly . Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων πιάνου ,μουσικοκινητικής αγωγής, διεύθυνσης χορωδίας ,σύστημα Kodaly ,θεατρικής αγωγής , υποκριτικής ,Ψυχοκινητικής, συγγραφής και αφήγησης παραμυθιών, αγωγής υγείας ,ψυχικής υγείας κ .ά. Έχει υπάρξει εισηγήτρια σε συνέδρια, σεμινάρια ενηλίκων και ημερίδες .Έχει πιστοποιημένη κατάρτιση στη συμβουλευτική (πανεπιστήμιο Ιωαννίνων),και στη εκπαιδευτική ψυχολογία (ΕΚΠΑ).Το 1996 εκδίδεται από το Μουσικό οίκο Νάκα το βιβλίο σε συνεργασία με τον Ν. Τσαφταρίδη <<κάλαντα από="από" όλη="όλη" την="την" ελλάδα="ελλάδα">> για πιάνο , φλογέρα, τραγούδι. Ραδιοφωνικός παραγωγός από το 1998 στο «Ραδιόφωνο Λυχνάρι 91,4».έχει επιμεληθεί μουσικά ραδιοφωνικές εκπομπές, θεατρικές παραστάσεις και έχει ασχοληθεί με την αφήγηση παραμυθιών και την παρουσίαση εκδηλώσεων.Έχει διδάξει επί σειρά ετών πιάνο, μουσικοκινητική αγωγή, φλογέρα και θεωρητικά σε ωδεία, κολλέγια, ιεκ, κεκ, Σχολή Μωραΐτη, Ωδείο Μουσική Παιδεία, Ωδείο Διθυραμβος, Λυκείο Ελληνίδων Ρόδου, Δημοτικό Ωδείο Ρόδου, Εθνικό Ωδείο Ρόδου, Ελληνικό Ωδειο Ρόδου, Χορωδία amabile κ. α. Συναυλίες σε Ρόδο, Πειραιά με μουσική δωματίου, πιάνο για τέσσερα χέρια, και πιανίστα σύνοδος χορωδιων.
Από το 1994 υπηρετεί στη β/θμια εκπαίδευση και από το 1998 στο Μουσικό Σχολείο Ρόδου όπου διδάσκει πιάνο και μουσικοκινητική αγωγή .
Το προηγούμενο σχολικό έτος υπηρέτησε στο Υπουργείο Παιδείας ενώ από το σχολικό έτος 2019 – 2020 θα διδάσκει πιάνο στο Μουσικό σχολείο Αθήνας όπου μετατέθηκε. Επίσης διδάσκει πιάνο στο Δημοτικό ωδείο Ζωγράφου..Ειναι τακτικό μέλος των συλλόγου ΕΣΜΑ Μουσικοκινητικης Αγωγής C. ORFF, ΕΕΜΕ και ISME. κάλαντα>