Ανδρέας Γρίβας Κουτρόπουλος: “ο πολιτισμός και κατ’ επέκταση η μουσική παιδεία μας βοηθάει να διευρίνουμε τους ορίζοντές μας”

Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.

Η Μουσική Παιδεία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτισμού και της παιδείας γενικότερα.

Ως σημαντικό μέρος του πολιτισμού η μουσική προσφέρει τη χαρά της δημιουργίας που είναι βασικό στοιχείο της ζωής και της εξέλιξης των ανθρώπων.
Η Ελλάδα στο μεταίχμιο του 20ου αιώνα έκανε τα πρώτα μεγάλα βήματα στην οργάνωση της μουσικής παιδείας στην σχολική εκπαίδευση.

Η ίδρυση και η λειτουργεία των μουσικών σχολείων έδωσε μια διαφορετική πνοή τόσο στη διάδοση της δυτικοευρωπαϊκής μουσικής όσο και στη διατήρηση και διάδοση της ελληνικής μουσικής παράδοσης στις νέες γενιές.
Παράλληλα αναπτύχθηκε και η πρώτη γενιά μουσικών που εδραίωσε το επάγγελμα της μουσικής αναγνωρίζοντάς το επίσημα στην χώρα μας.
Στις μέρες μας κάθε άνθρωπος ασχέτως προέλευσης και ηλικίας έχει τη δυνατότητα να συμετάσχει σε πολιτιστικά δρόμενα (από τις παιδικές ορχήστρες και μπάντες μέχρι και τα χορωδιακά σύνολα της τρίτης ηλικίας) σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας κι αν βρεθεί.

Θέατρο Αριστοτέλειον, Παραγωγή της Μαριάννας Τόλη

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική ήταν η πρώτη μορφή τέχνης που αναπτύχθηκε στους πρώιμους πολιτισμούς.

Ως μέσο επικοινωνίας βοήθησε τους ανθρώπους κάθε κοινωνίας να έρθουν πιο κοντά.

Έχει τη δύναμη να δημιουργεί εικόνες και συναισθήματα, γι αυτό χρησιμοποιείται ως μέσο για την γαλήνη της ψυχής.

Όντας κοινή γλώσσα για όλους τους λαούς η μουσική χρησιμοποιείται ως μέσο σύνδεσης και επαφής των διαφορετικών πολιτισμών.

Λόγω της καλπάζουσας τεχνολογικής εξέλιξης ελαχιστοποιήθηκαν οι αποστάσεις και δώθηκε η δυνατότητα σε ανθρώπους διαφορετικών λαών και πολιτισμών να έρθουν σε επαφή και να ανταλλάξουν τις πολιτιστικές τους δημιουργίες καθώς και στοιχεία της παράδοσης τους.

Στο μουσικό τομέα έχουμε τις διεθνείς διοργανώσεις (φεστιβάλ) πολλά από τα οποία έχει καθιερώσει και φιλοξενεί η χώρα μας.
Απαντώντας σε αυτή την ερώτηση θα έλεγα ότι η εποχή μας ενδίκνειται για να χρησιμοποιηθεί η μουσική για να ενώσει τους διαφορετικούς λαούς και πολισμούς της γης.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Από τη νεαρή μας ηλικία ερχόμαστε σε επαφή με δημιουργίες σπουδαίων μουσικών, προσπαθώντας να τις κατανοήσουμε.

Τόσο το έργο τους όσο και η πορεία της ζωής τους αποτελεί το βασικό κορμό της μελέτης μας. Έτσι ξεκινάμε να χτίζουμε πρότυπα και να προσπαθούμε να μοιάσουμε σε αυτά.

Ο μουσικός που θαυμάζω κι έχω σαν πρότυπο είναι ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, ένα καλλιτεχνικό φαινόμενο που έχει επηρεάσει και εμπνεύσει πολλούς μεγάλους και πολλές μεγάλες μουσουργούς σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Γνωστός στα μήκη και τα πλάτη της γης, ακόμα και στο διάστημα, θεωρώ ότι ο Βαγγέλης Παπαθανασίου είναι ένας βαθύτατα μορφωμένος άνθρωπος που η μουσική δημιουργία πηγάζει από μέσα του.

Χριστουγεννιάτικη συναυλία της Φιλαρμονικής του Βερολίνου με έργα Rachmaninoff.

«Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί» Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Θέλοντας να σχηματίσω μια εικόνα ακούγοντας αυτή την πρόταση θα παρομοίαζα τη μουσική με μια απέραντη θάλασσα μέσα στην οποία όλοι και όλες οι μουσικοί έχουν ένα σκοπό: συνυπάρχοντας αρμονικά να δημιουργήσουν κάτι αισθητικά αντιπροσωπευτικό για την εποχή τους.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (περί δικαίου) τοποθετεί τη μουσική στην κορυφή των τεχνών και την θεωρεί αναπόσπαστο κομμάτι της παιδείας κάθε ανθρώπου ασχέτως της φύσης του επαγγέλματός του.

Θα υποστήριζα την άποψη ότι η μουσική παιδεία αποτελεί δικαίωμα κάθε ανθρώπου.
Στη σύγχρονη κοινωνία η μουσική παιδεία αποδείχθηκε ότι είναι μια από τις κύριες ανάγκες στη γαλούχηση των νέων.

Η ύπαρξη των πολυάριθμων πολιτιστικών κέντρων, ωδείων αλλά και πολιτιστικών συλλόγων στη χώρα μας επιβεβαιώνει την ανάγκη των ανθρώπων για την ατομική και συλλογική συμμετοχή τους στη μουσική παιδεία.

Παρασκήνια μετά από συναυλία με ζωντανή αναμετάδωση στη κρατική ραδιοφωνία της Βιέννης.

Πως μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι που τα παιδιά από τα αρχικά στάδια της εξέλιξής τους γνωστοποιούν την αρέσκειά τους προς τη μουσική.

Όπως προαναφέραμε η μουσική είναι αναπόσπαστο κομμάτι της παιδείας κάθε ανθρώπου.

Βγάζουμε λοιπόν το συμπέρασμα ότι κάθε γονέας μπορεί να παροτρύνει τα παιδιά του να έρθουν σε επαφή με τη μουσική.
Το ρυθμικό στοιχείο καθώς και η κίνηση (προσπάθεια χορού) είναι οι πρώτες ενδείξεις των παιδιών ότι η μουσική κεντρίζει το ενδιαφέρον τους.

Το επόμενο βήμα είναι η φωνητική αναπαραγωγή μελωδιών. Τα παιδιά που τους αρέσει να τραγουδάνε τις περισσότερες φορές ασχολούνται για μεγάλα χρονικά διαστήματα της ζωής τους με τη μουσική.

Διδάσκεται σήμερα η μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Η σύγχρονη ελληνική κοινωνία έχει αναπτύξει πολυάριθμες δυνατότητες ενασχόλησης των παιδιών με την πολύ πλούσια μουσική παράδοση της χώρας μας.

Πολιτιστικοί σύλλογοι, πολιτιστικά κέντρα, ωδεία και μουσικές σχολές καθως και τα μουσικά γυμνάσια και λύκεια αποτελούν το βασικό δίαυλο της διάδοσης της μουσικής παράδοσης.

Έμμεσοι τρόποι όπως η παρακολούθηση και συμμετοχή σε πανηγυρικές συγκεντρώσεις κωμοπόλεων και χωριών σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας ενισχύουν την μουσική παιδεία των νέων πάνω στην παράδοση μας.

Στις βαλκανικές χώρες γενικά διοργανώνονται πολύ συχνά παραδοσιακές μουσικοχορευτικές συγκεντρώσεις με διεθνή χαρακτήρα. Η χώρα μας είναι πολύ δραστήρια σε αυτόν τον τομέα.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Θεωρώ ότι στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών η ελληνική κοινωνία κατάφερε να πλαισιώσει τον επαγγελματικό μουσικό κλάδο με πολυάριθμους αξιόλογους καλλιτέχνες και πολυάριθμες αξιόλογες καλλιτέχνιδες που εκτός των ανώτατων σπουδών τους έχουν διατελέσει καλλιτεχνικό έργο σε διεθνές επίπεδο.

Η Ελλάδα ως γνήσια κοιτίδα πολιτισμού είναι παρούσα στο παγκόσμιο μουσικό γίγνεσθαι δημιουργώντας ασταμάτητα σπουδαίες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες.

Ένα χαρακτηριστικό που συνεχίζει να κάνει τους Έλληνες και τις Ελληνίδες μουσικούς να ξεχωρίζουν στο διεθνή χώρο είναι το εύρος και το φάσμα της γενικής μας παιδείας.


Πρόβα για την τελετή λήξης του πασχαλινού φεστιβάλ της Φιλαρμονικής του Βερολίνου.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια στον τομέα της μουσικής διαχωρίζονται σε αμιγώς καλλιτεχνικά και στη δραστηριότητά μου σε οργανωτικό επίπεδο.
Όσον αφορά την καλλιτεχνική μου δραστηριότητα ετοιμάζομαι για τις επόμενες περιοδίες μου στον ευρωπαϊκό χώρο και παράλληλα ετοιμάζω μια προσωπική μουσική δημιουργία που θα παρουσιαστεί πρώτη φορά το ερχόμενο καλοκαίρι.

Το εγχείρημα μου στον οργανωτικό τομέα είναι να φέρω την ελληνική πραγματικότητα της μουσικής παιδείας ένα βήμα πιο κοντά στα ευρωπαϊκά δεδομένα θέτοντας σε ευρωπαϊκό επίπεδο σημαντικά ζητήματα που αμφιταλαντεύουν τον μουσικό κλάδο και τις Ελληνίδες και τους Έλληνες μουσικούς και μουσουργούς.
Με αυτή την προσπάθεια θέλω επίσης να ενισχύσω τον δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών σε ευρωπαϊκό αλλά και σε διεθνές επίπεδο.

Ποια είναι η βασική αποστολή των μουσικών στην κοινωνία;

Η αποστολή των μουσικών στην κοινωνία είναι να δημιουργήσουν με την τέχνη τους ότι δε μπορεί να ειπωθεί με λόγια.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι απαραίτητη πέραν της καθημερινής ενασχόλησης με τη μουσική και η συνεχής γενική επιμόρφωση.
Οι μουσικοί αναλαμβάνουν το έργο να αντικατοπτρίσουν την εποχή τους και στο μέγιστο δυνατό να την εξελίξουν. Ο ρόλος της μουσικής κρίνεται απαραίτητος στην ανάπλαση των χαρακτήρων μας και επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά μας.
Έχοντας τις δυνατότητες που μας δίνει η τεχνολογική εξέλιξη μπορουμε να χρησιμοποιήσουμε τη μουσική για να πετύχουμε την ψυχική και πνευματική μας ανάταση. Παρόλα αυτά γνήσια πηγή έμπνευσης και εξέλιξης της μουσικής παραμένει η φύση.

Ποια είναι η θέση του πολιτισμου στην τρέχουσα περίοδο της οικονομικής κρίσης;

Αναφερόμενοι σε οικονομικές κρίσεις στη νεότερη παγκόσμια ιστορία μιλάμε για χρονικές περιόδους σημαντικών αλλαγών στις κοινωνικές δομές.

Είναι φυσικό επακόλουθο μαζί με την οικονομία να περνάει κρίση και ο πολιτισμός κρίνοντας αναγκαία τη προσαρμογή του στη νέα τάξη πραγμάτων.
Ο πολιτισμός και κατ’ επέκταση η μουσική παιδεία μας βοηθάει να διευρίνουμε τους ορίζοντές μας και να κατανοήσουμε πιο εύκολα και πιο γρήγορα τις κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας.

Η τεχνολογική εξέλιξη είναι ένα μέσο το οποίο αν χρησιμοποιηθεί συνετά μπορεί να μας προσφέρει πολλές και πρωτόγνωρες μουσικές εμπειρίες.

Πως θα περιγράφατε τον εαυτό σας με δυο λέξεις;

Η απάντηση σε αυτή της ερώτηση προυποθέτει εκ βάθους τριβή με την βασική και πρωταρχική αποστολή κάθε ανθρώπου, την αέναη ενασχόληση του με το «γνώθι σ΄εαυτόν».

Καθώς τα δεδομένα στη ζωή στην εποχή μας μεταβάλλονται με καλπάζοντες ρυθμούς θεωρώ φυσιολογικό οι δύο λέξεις που χαρακτηρίζουν κάθε άνθρωπο να διαφοροποιούνται στην πάροδο του χρόνου παρουσιάζοντας άλλωτε ελάχιστες και άλλωτε βαρυσήμαντες αλλαγές.

Μπορώ λοιπόν να πω ότι οι με αντιπροσωπεύει η λέξη «δημιουργός» και η λέξη «λάτρης της διανόησης».
Δημιουργός γιατί μου αρέσει να πραγματοποιώ τις εμπνεύσεις και τα όνειρά μου. Γενικότερα απολαμβάνω τη διαδικασία της δημιουργίας στη μουσική.
Λάτρης της διανόησης διότι υπάρχει έντονη μέσα μου η δίψα για βαθιά γνώση και συνεχή βελτίωση της μόρφωσής μου.

Εξυπηρετεί άμεσα το σκοπό της δημιουργίας διότι ως άνθρωπος που του αρέσει η μόρφωση έρχομαι στη θέση μέσω της μουσικής μου να βοηθήσω τους ανθρώπους να κατανοήσουν καλύτερα την εποχή μας.

Βιογραφικό.

Ανδρέας Γρίβας Κουτρόπουλος

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Από πολύ νεαρή ηλικία έδειξε την αγάπη του και την αφοσίωσή του στη μουσική και το πιάνο.

Σε ηλικία μόλις 9 ετών πραγματοποίησε την πρώτη του μουσική περιοδία στο εξωτερικό ερμηνεύοντας έργα άλλων συνθετών καθώς και δικές του συνθέσεις.
Απόφοιτος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και νικητής πολλών εθνικών και διεθνών διαγωνισμών ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης ενώ παράλληλα πραγματοποιώντας την πρώτη του εμφάνιση στη φιλαρμονική του Βερολίνου ξεκίνησε τη διεθνή επαγγελματική του σταδιοδρομία ως σολίστ.

Με την περάτωση των πτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών του με αριστείο επάνω στη μουσική και το πιάνο και έπειτα στο παιδαγωγικό του Πανεπιστημίου Μουσικής και παραστατικών Τεχνών της Βιέννης πραγματοποίησε τις διδακτορικές του σπουδές επάνω στη διαχείρηση πολιτιστικών πόρων και στην πολιτιστική διπλωματία στη Βιέννη.

Υπήρξε υπότροφος του ιδρύματος ΙΚΥ, της Ακαδημίας Αθηνών καθώς και του Ομίλου Rotary.

Την περίοδο της παραμονής του στη Βιέννη ήρθε σε επαφή με σημαντικούς μουσικούς και συνθέτες του διεθνη χώρου με τους οποίους συνεργάζεται σε καλλιτεχνικό επίπεδο.

Σήμερα ό Ανδρέας Γρίβας Κουτρόπουλος ασκεί την καλλιτεχνική του δραστηριότητα στο διεθνή χώρο ενώ παράλληλα διδάσκει μουσική και συνθέτει.