Η Ιστορικός Τέχνης, Νικολένα Καλαϊτζάκη, γράφει για την ατομική έκθεση ζωγραφικής του Θανάση Ζήση, με τίτλο: «Η Αλήθεια των Χρωμάτων: Διαδρομή Ζωής»: “Προσπαθώ να βάζω χρώματα σαν λέξεις που σχηματίζουν ποιήματα, σαν νότες που σχηματίζουν μουσική”. Joan Miro
“Είναι μια ζωγραφική που νικάει το σκοτάδι ή είναι η ζωγραφική που νικάει το σκοτάδι; Αυτός ο φύσει ρητορικός, διπολικός στοχασμός αντιπαλεύει μέσα μου, καθώς βυθίζομαι στην εικαστική εργασία του Θανάση Ζήση, ενός παθιασμένου δημιουργού που εδώ και 40 χρόνια, σαν ένας πιστός ακόλουθος, εκφραστής και συνοδοιπόρος της, αναζητά την αλήθεια της Τέχνης, αλλά και την δική του αλήθεια, μέσα από την τέχνη του, μέσα από πινέλα και χρώματα. Μέσα από εικόνες, σκέψεις, ιδέες και συναισθήματα που παίρνουν μορφή και αποτυπώνονται στον καμβά “σαν λέξεις που σχηματίζουν ποιήματα, σαν νότες που σχηματίζουν μουσική”.
Με πυξίδα το “εσώτερο” και εκπληρωμένη ευχή να αναζητά και να βρίσκει πάντα καινούριες συγκινήσεις, ερεθίσματα “της ψυχής και του νου”, και αφορμήσεις, η ζωγραφική του Θανάση Ζήση, διακρίνεται από αυτή την χαρακτηριστική ποιότητα, την εύθραυστη υφή και την ιδανική μαγιά που την καθιστά σαγηνευτική στα μάτια του θεατή, καθώς φανερώνεται ως μια άξια διάδοχος μιας παραδοσιακής ακαδημαϊκής ζωγραφικής που ενσωματώνει – όπου της πρέπει και εκεί που θέλει – νεωτερισμούς και είναι προσαρμοσμένη στο σήμερα. Θαρρώ, έχει την διάθεση να ακροβατεί συχνά, με μεθοδευμένους ελιγμούς, ως ένας “αφυπνισμένος” υπνοβάτης, ανάμεσα στο χωροχρονικό τρίπτυχο: παρελθόν, παρόν και μέλλον. Κι έχει το όνειρο να νοσταλγεί, να θυμάται να μην ξεχνά, και να χαϊδεύει την όποια θλίψη μέσα από την ατόφια ποιητική της πλάση, τον λυρισμό και την ζεστασιά του εκφρασμένου συναισθήματος.
Στην αναδρομική, λοιπόν, αυτή έκθεση του καλλιτέχνη, καλούμαστε να απολαύσουμε επιλεγμένα, από τον ίδιο, έργα που καλύπτουν αντιπροσωπευτικά ένα ευρύ φάσμα από την μακρόχρονη παραγωγική του πορεία, η οποία εξ αρχής υπήρξε ανοιχτή σε πειραματισμούς και διερευνητικές προκλήσεις, τόσο σε επίπεδο τεχνικής απόδοσης, όσο και θεματολογίας. Αναφορικά με το πρώτο, θα μπορούσαμε να κατατάξουμε την εικαστική εργασία του Θανάση Ζήση, σε τρεις διαδοχικές περιόδους, εντός των οποίων “η παράσταση”, ο ρεαλισμός δίνει το χέρι του στην αφαίρεση• συνδιαλέγεται μαζί της και επιστρέφει περισσότερο ώριμος, δυναμικός, σύνθετος, αφηγηματικός και συμβολικός. Σε σχέση με το δεύτερο, αξιοσημείωτος είναι ο θεματολογικός πλούτος που χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου του.
Στο δια ταύτα, μεστή από πνοή, από το φως υποκινούμενη, και υπό το βλεμματικό μικροσκόπιο που ξεκλειδώνει τον κώδικα για την ερμηνεία και κατάκτηση του ζωγραφικού σύμπαντος, “η Αλήθεια των Χρωμάτων”, κεντάει “ποιήματα”, μικρές ρυθμικές αφηγήσεις που φτιάχνουν σκηνές και εξιστορούν στιγμές και καμώματα του ανθρώπινου μικρόκοσμου. Ο ζωγράφος, μας μεταφέρει σε εντέχνως κατασκευασμένα περιβάλλοντα, κατά κανόνα οικεία και γνώριμα, φυσικά και αστικά (θάλασσες, λίμνες, πλοιάρια, γεφύρια, πολυπληθείς λεωφόρους, καφενεία, δωμάτια σπιτιών) ή μας συστήνει ανθρώπους καθημερινούς, της διπλανής πόρτας, όπως: ψαράδες, μουσικούς ή θεατές ενός υπαίθριου σινεμά. Αλλού μας συστήνει γυναίκες, όμορφες και μοιραίες, ψυχικά χαρτογραφημένες, βυθισμένες στην εσωτερικότητα τους και σε έναν ακατανίκητο, φλογερό ρομαντισμό • ή ερωτευμένα ζευγάρια στο φίλημα τους, ή ζευγάρια που δεν μιλούν πια και στέκονται πλάι πλάι μαρμαρωμένοι σαν αγάλματα, φυλακισμένοι από το βάρος των ονείρων τους”.
Νικολένα Καλαϊτζάκη, Ιστορικός Τέχνης, ΜΑ Δημοσιογράφος, Μέλος της AICA Ελλάδος (Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης)
Χώρος έκθεσης: Μουσείο Τσιτσάνη Τρικάλων – Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό
Εγκαίνια: Μ. Δευτέρα 10/4/23 & ώρα 7 μ.μ.
Διάρκεια έκθεσης: 10/4/23 έως 23/4/23
Ώρες Λειτουργίας: 9 π.μ. – 3 μ.μ. και 5 μ.μ. – 9 μ.μ.
Βιογραφικό σημείωμα: Ο Θανάσης Ζήσης, γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1963. Σπούδασε Φυσική στην Φυσικομαθηματική Σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου της Αθήνας. Εργάστηκε ως εκπαιδευτικός Φυσικής και Πληροφορικής στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση. Η αγάπη του για την τέχνη τον έστρεψε από τα φοιτητικά του ακόμη χρόνια στην ζωγραφική. Αυτοδίδακτος, αλλά με βαθιά μελέτη στο αντικείμενο, ασχολήθηκε με όλα σχεδόν τα θέματα, όπως τοπία, ανθρώπινες φιγούρες, πορτρέτα, ρεαλιστικές αλλά και συμβολικές και αφαιρετικές απεικονίσεις. Νατουραλιστικός στα πρώτα του έργα, εφήρμοσε, καθώς εξελισσόταν, το χρώμα σε μεγαλύτερη ένταση και βάθος. Ζωγραφίζει αποκλειστικά με λάδια και έργα του κοσμούν ιδιωτικές συλλογές και δημόσιους χώρους.