Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;
Η πρώτη μουσική ανάμνηση που έχω είναι στο σπίτι μου στο Άργος να «κλέβω» ένα δίσκο του πατέρα μου και να τον ακούω «μυστικά» . Ήταν το Body and soul τραγουδισμένο από τον Louis Armstrong.
Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;
Δεν θα μπορούσα ποτέ να πω μόνο έναν. Υπάρχουν τόσοι πολύ που θαυμάζω και θα ήθελα να παίξω μαζί τους. Για τους λόγους της συνέντευξης θα πω τον Ara Dinkjian που θαυμάζω απεριόριστα.
Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;
Η πορεία των 25 και πλέον χρόνων έχει διαμορφωθεί από πολλούς παράγοντες. Υπήρξαν όντως επιρροές καθοριστικές περισσότερο από τους δασκάλους μου. Κυρίως για το πώς πρέπει να σκέφτεσαι την μουσική και να την αποδίδεις με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι δικιά σου. Να μπορείς δηλαδή να πεις αυτό που θέλεις εσύ και όχι να μιμηθείς κάποιον άλλον. Αυτό είναι και το πιο δύσκολο να κάνει ένας μουσικός, να βρει τη «φωνή» του. Υπήρξαν και κακές εμπειρίες που με έκαναν να αισθάνομαι λίγος, αλλά αντλώντας πείσμα με έκαναν να μελετήσω περισσότερο και να τις ξεπεράσω. Άρα νομίζω ότι συμβαίνει πρέπει να το εκμεταλλεύεσαι προς όφελός σου για να γίνεσαι καλύτερος.
Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;
Η επιτυχία δεν με τρομάζει όχι. Πιστεύω ότι αν έρθει θα μου δώσει ένα ακόμα εργαλείο για να προωθήσω αυτό που εγώ πιστεύω ότι είναι η καλή μουσική. Η αποτυχία από την άλλη είναι λίγο τρομακτική από την άποψη ότι αν αποτύχεις σε κάτι προφανώς δεν έκανες όλα όσα έπρεπε ή ακόμα και αν τα έκανες δεν ήταν αυτό που πραγματικά ήθελες να κάνεις. Βεβαίως υπάρχει και η αντικειμενικότητα η οποία υπαγορεύει πως ότι και να έκανες απέτυχες γιατί οι συνθήκες δεν το επέτρεψαν. Μπορεί κάποιος να πρέπει να επιβιώσει και να κάνει και άλλες δουλειές για τις αυξημένες υποχρεώσεις ή κάποιο ατύχημα ή ακόμη και κάποιο ψυχολογικό (κλινικά) εμπόδιο, κλπ. Δεν πρέπει να κοιτάμε τη ζωή μόνο από την δική μας οπτική αλλά και στο σύνολο. Μας επηρεάζουν πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά που παραδεχόμαστε ή βλέπουμε.
Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;
Πιστεύω ότι είναι η καινούργια πλατφόρμα audition των μεγάλων εταιριών. Είναι πιστεύω το χειρότερο όχημα για τους ανθρώπους που έχουν κάποιο όνειρο γιατί δεν το συνδέουν με την μελέτη και την σπουδή αλλά με την διαφορετικότητα και το image. Η μουσική βιομηχανία για να μπορεί να ελέγξει την αγορά σπέρνει ελπίδες και θερίζει ευρώ στις πλάτες των παιδιών αυτών που έτσι κι αλλιώς έχει γαλουχήσει μέσω της υποκουλτούρας που πουλάει. Φθηνό θέαμα να παραχθεί και καμία σχέση με τη μουσική στο περιεχόμενο της. Υπάρχει μεγάλη απάτη πίσω από την ιστορία αυτών των εκπομπών.
Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;
Νομίζω απάντησα παραπάνω.
Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;
Ναι υπάρχουν αλλά έχει σημασία για ποιο είδος μουσικής μιλάμε. Η τζαζ ή η world κλπ δεν έχουν τέτοιους ανθρώπους λόγω του μικρού μεριδίου στην αγορά. Σε άλλα στυλ είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα και κυρίως στο τραγούδι το ελληνικό σε όποιο στυλ. Δυστυχώς όμως ακόμα και εκεί που η αγορά θα επέτρεπε σε έναν να έχει μάνατζερ, η έννοια του μάνατζερ είναι μπερδεμένη και καταλήγει να μην οδηγεί πουθενά τις περισσότερες φορές.
Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Ετοιμάζω τον 4ο δίσκο μου με τον Gilad Atzmon, έναν εξαίρετο μουσικό και φίλο. Από εκεί και πέρα προσπαθώ να ανοίγω τους μουσικούς μου ορίζοντες και να αποφεύγω την στενομυαλιά γιατί είναι περιοριστική για έναν μουσικό. Δεν είναι εύκολο γιατί όλοι οι άνθρωποι έχουν κάποια πράγματα που θεωρούν δεδομένα και είναι δύσκολο να ξεπεράσουν και να ελευθερωθούν. Κι εγώ δίνω καθημερινά των δικό μου αγώνα για να τι κάνω πράξη. Εμπρός για νέες περιπέτειες λέω κάθε μέρα.
Βιογραφικό.
Ο Αλέκος Κ. Βρέτος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Το 1978, με την οικογένειά του, μετακόμισε στο Άργος όπου και μεγάλωσε. Με την παρότρυνση του πατέρας του, ο οποίος ήταν μουσικόφιλος, άρχισε μαθήματα πιάνου σε ηλικία τριών χρόνων. Η πρώτη του δασκάλα ήταν η Κα Ελένη Αποστολάκη. Στα δεκαέξι του χρόνια ο Αλέκος Κ. Βρέτος αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μουσική πιο επισταμένα. Ο πρώτος που του άνοιξε τα μάτια για το τι σημαίνει μουσικός και μουσική ήταν, ο δάσκαλος του Γιάννης Ιορδάνογλου.
Το 1993, ο Αλέκος Κ. Βρέτος έρχεται στην Αθήνα όπου συνεχίζει τις σπουδές του στο ωδείο Atheneum με τον Παναγιώτη Αδάμ (κλασικά θεωρητικά) και άλλους εξαίρετους καθηγητές. Την ίδια ακριβώς περίοδο – επειδή ήταν φίλος της Jazz – κάνει την εγγραφή του στο ωδείο Φίλιππος Νάκας όπου και μελετάει με τους Μάρκο Αλεξίου (αυτοσχεδιασμό), Τάκη Πατερέλη (τζαζ σύνθεση και ενορχήστρωση), Παντελή Μπενετάτο (τζαζ πιάνο), Σπύρο Παναγιωτόπουλο (ensemble), και Κώστα Μπαλταζάνη (αυτοσχεδιασμό και τζαζ αρμονία). Το 1995, το Berklee College of Music, σε συνεργασία με το ωδείο Φίλιππος Νάκας, διεξήγαγε το σεμινάριο “Berklee School in Greece”. Ο Αλέκος Βρέτος κέρδισε το Βραβείο “Outstanding Musicianship” και οι πόρτες του Berklee College of Music ήταν ανοιχτές. Λίγο αργότερα κερδίζει την υποτροφία του ωδείου Φίλιππος Νάκας για το 1995.
Τον Σεπτέμβριο του ’96 εγγράφεται στις τάξεις του Berklee College of Music στη Βοστόνη της Μασαχουσέτης, Η.Π.Α. με κατεύθυνση την τζαζ σύνθεση. Οι καθηγητές που τον βοήθησαν να αναπτύξει μια πιο βαθιά κατανόηση για την μουσική ήταν οι: VuKullenovic (σύνθεση), Ray Santisi (Jazz πιάνο), Dick Lowell (Jazz σύνθεση), David Callahan (Διεύθυνση ορχήστρας), και Dennis Grillo (Ενορχήστρωση). Κατά την παραμονή του στην Αμερική έπαιξε με πολλά συγκροτήματα τζαζ, μικρά και μεγάλα, σαν πιανίστας. Αποφοίτησε το1999,ένα χρόνο νωρίτερα απο το αναμενόμενο.
Ένα χρόνο νωρίτερα ήρθε σε επαφή με το αραβικό λαούτο (ούτι) και το ερωτεύτηκε. Το ούτι δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με τη τζαζ, αλλά είχε σχέση με τον αυτοσχεδιασμό, την Ελλάδα και τη Μεσόγειο. Τότε γνώρισε τον Μεγάλο Δάσκαλο Simon Shaheen που του έδωσε τις βάσεις για την Αραβική μουσική και το ούτι. Ο Αλέκος Κ. Βρέτος θεωρεί το Δάσκαλο Shaheen, μέντορά του και μουσικό του ευεργέτη. Συναντώνται κάθε χρόνο στο Arabic Music Retreat του Δασκάλου Shaheen, το οποίο ο Αλέκος Κ. Βρέτος έχει παρακολουθεί από το 1998 μέχρι σήμερα. Τα τελευταία δύο χρόνια συμμετέχει σαν εκπαιδευτής του σχολείου. Βεβαίως, δάσκαλοι που υπήρξαν και άλλοι μεγάλοι μουσικοί του Αραβικού κόσμου όπως οι: Marcel Khalife, Bassam Saba, Dr Ali Jihad Racy, Dr George Sawa, William Shaheen και Charbel Rouhana. Έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια και σχολεία Αραβικής μουσικής και το 2004 κέρδισε το Χρυσό Μετάλλιο για το Ούτι και τον Αυτοσχεδιασμό σε διαγωνισμό στις Η.Π.Α.
Σαν επαγγελματίας έχει συμμετάσχει σε διάφορα γκρουπ στην Ελλάδα και το εξωτερικό αποσπώντας πολύ καλές κριτικές για τις συνθέσεις του και την δεξιοτεχνία του. Έχει συνεργαστεί κατά καιρούς με καλλιτέχνες όπως οι: Γιώργος Δεσποτίδης, Νίκος Ανδρουλάκης, Παναγιώτης Μυλωνάς, Κώστας Θωμαϊδης, Γιώργος Μπουφίδης κ.α. Επίσης, έχει εμφανιστεί στην εκπομπή της ΕΤ1 «Μουσική Παράδοση» σαν μουσικός (ούτι) από το 2002-2004. Έχει εργαστεί στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ για περισσότερο από δύο χρόνια σαν ενορχηστρωτής και σολίστ στο ούτι. Ο Αλέκος Κ. Βρέτος ήταν ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Meliti Ensemble μέχρι το 2005. Η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά έτυχε θερμής υποδοχής από το κοινό και τα Μ.Μ.Ε. Από το 2005 κάνει σόλο καριέρα. Μια από τις μεγαλύτερες συνεργασίες του είναι με τον μεγάλο συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη ως υπεύθυνος των εκδόσεων Ρωμανός που διαχειρίζεται εξ’ ολοκλήρου το έργο του συνθέτη. Το 2005 συνεργάστηκε με τον Δ. Μαραγκόπουλο και με τον ΟΜΜΑ για την παραγωγή «Αφιέρωμα στο Ούτι» όπου φιλοξένησε τον Hussein el-Masry και τον δάσκαλό του Simon Shaheen . Η συναυλία σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Εργάσθηκε, επίσης, στην Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου ήταν υπεύθυνος για την ψηφιοποίηση του αρχείου του Μίκη Θεοδωράκη. Το 1998 είχε ασχοληθεί με την έρευνα για την καταλογογράφηση του ίδιου αρχείου.
Μερικές από τις διακρίσεις και δραστηριότητες του είναι:
Καλλιτεχνικός διευθυντής για τις μουσικές δραστηριότητες του 11ου και 16ου σεμιναρίου μικροχειρουργικής το 1995 και 2000
Διεύθυνση προσωπικού και υποδιεύθυνση της βιβλιοθήκης του Berklee College of Music 1997-1999
Καταλογογράφηση των αρχείων του Berklee College of Music 1997-1999
Βραβείο για εθελοντική εργασία στην πόλη της Βοστόνης ( διδασκαλία πιάνου σε παιδιά με οικονομική δυσχέρεια) 1997
Βραβείο πολιτιστικής προσφοράς 2004 για την κυκλοφορία του έργου «YUNAN», Οργανισμός πολιτισμού και αθλητισμού Ν.Α. Αργολίδας 2004
Βοηθός ομιλητή στο συνέδριο της MLA (Music Library Association) 1998.
Προς το παρόν εργάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στην οργάνωση παραγωγής των συναυλιών για λογαριασμό του παραπάνω οργανισμού.