Αλίκη Ευγενίου: “Παρατηρώ πως όσο η καθημερινότητά μας δυσκολεύει… όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταφεύγουν στις τέχνες και ανακαλύπτουν την θεραπευτική τους αξία”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα.

Μέσω αυτής η επικοινωνία των ανθρώπων γίνεται αβίαστα με τρόπο φυσικό, χωρίς δεύτερες σκέψεις που καθορίζονται από προλήψεις και προκαταλήψεις.

Μέσω της μουσικής, κάθε λαός μεταφέρει στοιχεία του πολιτισμού, της παράδοσης και της κουλτούρας του, αφήνοντας τα δικά του σημάδια στο χρόνο.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Φοβάμαι πως δεν μπορώ να επιλέξω!

Υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που θαυμάζω και δεν κουράζομαι να ακούω όσα χρόνια κι αν περάσουν, δεδομένου ότι η μουσική είναι πάνω απ’ όλα απόλαυση.

Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες, πολλών διαφορετικών μουσικών στυλ, δημιουργούν μουσικές και τραγούδια που μας καθορίζουν σε πολλές προσωπικές μας στιγμές.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”
Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Δεδομένου ότι οι νότες είναι 7, ναι η μουσική είναι μια.

Όμως η ίδια η φύση αυτής της τέχνης, πέραν των κανόνων που την διέπουν, της δίνει μια άλλη μοναδική υπόσταση.

Η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα. Κι όπως κάθε γλώσσα, είναι ζωντανή και διαρκώς αναπροσαρμόζεται, διευρύνεται και εξελίσσεται.

Υπάρχουν τόσοι πολλοί παράγοντες, αντικειμενικοί και υποκειμενικοί, που διαφοροποιούν κάθε μουσική δημιουργία κάνοντας ακόμη και το ίδιο μουσικό κομμάτι να μοιάζει τελείως διαφορετικό.

Κάθε μουσικός, κάθε δημιουργός, κάθε καλλιτέχνης δημιουργεί μουσική με τον δικό του τρόπο, κάνοντας την μουσική έναν κόσμο ατελείωτων επιλογών και δυνατοτήτων.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Πιστεύω ακράδαντα πως η μουσική παιδεία είναι απολύτως αναγκαία για την υγιή ανάπτυξη του ατόμου.
Έρευνες των τελευταίων δεκαετιών επιβεβαιώνουν πως τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον κόσμο βιωματικά.

Η μουσική είναι μια μορφή τέχνης που επιτρέπει και δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για μια τέτοιου είδους μάθηση.

Γεγονός που δικαιολογεί το γιατί άνθισαν πολλές μουσικοπαιδαγωγικές μέθοδοι (Orff, Dalcroze, Kodally, Suzuki, κλπ) παγκοσμίως, φέρνοντας την μουσικοκινητική αγωγή στους παιδικούς σταθμούς και στα νηπιαγωγεία.

Ήδη από την πολύ μικρή και τρυφερή προσχολική ηλικία, τα παιδιά επικοινωνούν ευκολότερα κι εκφράζουν τις ανάγκες τους μέσω της μουσικής πολύ πριν καταφέρουν να μιλήσουν.

Μέσα από την προσωπική κι επαγγελματική μου εμπειρία είδα εμπράκτως το πόσο η μουσική λειτουργεί υποστηρικτικά, ώστε το άτομο να αναπτύξει δεξιότητες σε όλους τους τομείς της ζωής του: μαθαίνει να εκφράζεται, κοινωνικοποιείται, χτίζει αυτοπεποίθηση, κατανοεί και εξελίσσει γνώσεις (όπως τον λόγο ή τα μαθηματικά) λειτουργεί ομαδικά και μαθαίνει να μοιράζεται.

Μέσα σε όλα αυτά βέβαια ας προστεθεί και το εξίσου σημαντικό: διασκεδάζει!

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Η οικογένεια είναι το πιο σημαντικό περιβάλλον στο οποίο ένα παιδί μπορεί να ανθίσει, παίρνοντας τα πρώτα ερεθίσματα που είναι καθοριστικά για την εξέλιξή του.

Οι γονείς είναι τα πρώτα πρότυπά μας και ο τρόπος που συνδεόμαστε μαζί τους είναι και ο τρόπος με τον οποίο συνδεόμαστε με όλους τους ανθρώπους.

Έχοντας αυτό ως αξίωμα, θεωρώ πως η στάση των γονέων καθορίζει συχνά και την σχέση που θα δημιουργήσει το παιδί με καθετί που θα ασχοληθεί.

Έτσι και με την μουσική, η απουσία ερεθισμάτων από την καθημερινότητά του μεγαλώνοντας έχει τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα τόσο με την υπερβολική του έκθεση σε αυτά όσο και με την πίεση να τα καταφέρει και να αριστεύσει.

Επομένως, οι γονείς αρκεί να δίνουν στο παιδί ερεθίσματα από νωρίς και να το παρατηρούν χωρίς πίεση και υποδείξεις.

Αν βέβαια συμμετέχουν κι εκείνοι στις δράσεις του παιδιού, αυτό συχνά λειτουργεί ενισχυτικά και δημιουργεί μεγαλύτερη ασφάλεια, προκειμένου το μικρό παιδί να πειραματιστεί και να ανακαλύψει τον κόσμο της μουσικής.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Νομίζω πως στην Ελλάδα σημειώνεται μια σταδιακή αύξηση ανθρώπων που εμπιστεύονται την δημιουργικότητά τους!

Υπάρχουν σπουδαίοι καλλιτέχνες, με κατάρτιση, πείρα και μεράκι για την μουσική και τις τέχνες.

Παρατηρώ πως όσο η καθημερινότητά μας δυσκολεύει και οι συνθήκες διαβίωσης γίνονται πιο πιεστικές, όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταφεύγουν στις τέχνες και ανακαλύπτουν την θεραπευτική τους αξία.

Εύχομαι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που αγαπούν την μουσική να αποτελέσουν θετικές επιρροές στις νεότερες γενιές, ώστε να καταφέρουμε κάποτε να επικοινωνούμε με περισσότερη ευαισθησία…

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Έχω την τύχη να ασχολούμαι πολλά χρόνια τώρα με την μουσική εκπαίδευση μικρών παιδιών.

Στόχος μου είναι να συνεχίσω να δημιουργώ μουσικές παιδικές ομάδες, ώστε να προσφέρω σε περισσότερα παιδιά την δυνατότητα να ανακαλύπτουν τον ρυθμό και την μαγεία της μουσικής μέσα από το παιχνίδι και την συλλογική δομική.

Στα πλαίσια αυτού του στόχου, διευθύνω την παιδική μουσική ομάδα αφροβραζιλιάνικων κρουστών του Quilombo, μεταφέροντας την παράδοση αυτών των χωρών και δημιουργώντας «γέφυρες» επικοινωνίας με τα δικά μας παιδιά.

Στόχος μου είναι αυτή η μπάντα να μεγαλώσει και να φέρω αυτήν την ίδια δράση στα σχολεία.

Παρομοίως, δημιουργώ παιδικές ομάδες αυτοσχέδιων κρουστών, (εμπνευσμένη δράση από την δουλειά της ομάδας STOMP) δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να αλληλεπιδρούν και να αλλάζουν δημιουργικά την χρήση του περιβάλλοντος και των καθημερινών αντικειμένων.

Μέσα από όλη αυτήν την εμπειρία, σκοπεύω σύντομα να δημιουργήσω βιωματικά εκπαιδευτικά σεμινάρια ενηλίκων γύρω από με την μουσική και δημιουργική εκπαίδευση.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Πρώτο πτυχίο στην προσχολική εκπαίδευση (ΑΤΕΙ Αθήνας) και μεταπτυχιακές σπουδές στην «Μουσική και Δημιουργικές Τέχνες στην Εκπαίδευση» (τίτλος MEd, University of Exeter UK).

Από το 2008 συνεργάζομαι με βρεφονηπιακούς σταθμούς και νηπιαγωγία της Αθήνας και της Αγγλίας ως εξωτερικός συνεργάτης μουσικοκινητικής αγωγής / δημιουργικής εκπαίδευσης και εμψύχωσης.

Παράλληλα, συνεργάζομαι με συλλόγους γονέων Δημοτικών σχολείων, όπου δημιουργούμε ομάδες αυτοσχέδιων κρουστών (τύπου STOMP) τόσο με παιδιά δημοτικού, όσο και με ενήλικες.

Είμαι ενεργό μέλος της ομάδας «Ανάσα» μελετώντας την αφρικανική μουσική και παίζοντας αφρικανικά κρουστά (Djembe & Dundun)
Είμαι ενεργό μέλος της αφροβραζιλιάνικης μπάντας κρουστών QUILOMBO παίζοντας σε εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα.

Ωστόσο, εδώ και 2 χρόνια έχω δημιουργήσει την παιδική ομάδα αφροβραζιλιάνικων κρουστών QUILOMBO Junior, της οποίας και είμαι μαέστρος.

Junior Quilombo Band

Συνεργάζομαι με σχολεία της Αγγλίας στα πλαίσια του Summer camp ως manager του English Plus Theater program καθώς και των καλλιτεχνικών εργαστηριών με παιδιά και εφήβους από όλο τον κόσμο.