Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.
Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Η μουσική είναι μία παγκόσμια γλώσσα που αδιαμφησβήτητα ενώνει λαούς και πολιτισμούς. Ενώνει ανθρώπους με διαφορετική κοινωνική διαστρωμάτωση, χρώμα, θρησκεία κτλπ.
Έχουμε τα παραδείγματα συμφωνικών ορχηστρών που συστάθηκαν από μουσικούς διαφορετικών χωρών, για να συνεργαστούν και να βγάλουν όλοι μαζί ένα κοινό αποτέλεσμα με τη γλώσσα της μουσικής.
Τρανό παράδειγμα η ορχήστρα νέων μεταξύ Ισραηλινών και παλαιστινίων ,που υπό τη διεύθυνση του μεγάλου αρχιμουσικού Daniel Barenboim είχε ένα άρτιο αποτέλεσμα.
Επίσης έχουμε τα παραδείγματα της Ελληνοτουρκικής Ορχήστρας Νέων και της Ορχήστρας Νέων της Ευρωπαϊκής ένωσης που δυστυχώς δεν δραστηριοποιούνται πλέον. Για μένα είναι μεγάλο λάθος να μην υποστηρίζονται πλέον τέτοιες ορχήστρες.
Η μουσική φέρνει πιο κοντά τους λαούς μέσω της συνεργασίας και αντί οι κυβερνήσεις των λαών να προωθούν και να χρηματοδοτούν τέτοιες πρωτοβουλίες ,τα τελευταία χρόνια κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
Ελπίζω αυτό να αλλάξει στο άμεσο μέλλον …..
Ο άνθρωπος έχει ανάγκη τη μουσική από τα πρώτα χρόνια της ζωής του είναι ένας τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας που μέσω των ήχων και των ρυθμών μιλάει αυτή τη παγκόσμια γλώσσα.
Η μουσική είναι συμμετοχή, συνεργασία ομάδα, αποτέλεσμα , στιγμές συγκίνησης, δημιουργίας αλλά και αναδημιουργίας.
Ας δώσουμε ένα απλό παράδειγμα, δεν είναι τυχαίο ότι στο άκουσμα του εθνικού ύμνου της πατρίδας τους, όλοι οι άνθρωποι συγκινούνται.
Η μουσική μιλάει στη ψυχή ,στο μυαλό και στην καρδιά των ανθρώπων γι’ αυτό είναι αδιαμφησβήτητα ένα αγαθό που τους ενώνει !
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Θαυμάζω πολλούς μουσικούς.
Θα περιμένατε κάποιον κλαρινετίστα , λόγω της ιδιότητας μου, αλλά όχι ο μουσικός που θαυμάζω είναι ο Έλληνας αρχιμουσικός, Δημήτρης Μητρόπουλος!
Πέρα από το τεράστιο ταλέντο που είχε ήταν ένας μουσικός που μέσα από τη ζωή και το έργο του μας διδάσκει πολλά.
Ξεκίνησε από την Ελλάδα , από μία χώρα ουσιαστικά χωρίς καμία παράδοση στη κλασσική μουσική σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και χάρις το ταλέντο του και με πολύ σκληρή δουλειά έφτασε να γίνει διευθυντής της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης.
Ο Δημήτρης Μητρόπουλος, όσο ψηλά, και αν έφτασε δεν ξέχασε ποτέ από που ξεκίνησε, το Ωδείο Αθηνών ,τους δασκάλους του, τους συμμαθητές και φίλους του, την πατρίδα του.
Είχε πάντα τη διάθεση προσφοράς σε νέους ταλαντούχους μουσικούς αλλά και στη χώρα του, στέλνοντας καινούργια μουσικά όργανα στη Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών μετέπειτα Κρατική Ορχήστρα για παράδειγμα.
Ο Μητρόπουλος ήταν ένας υπηρέτης της μουσικής, ένα «Ιεροφάντης της Μουσικής», όπως είναι και ο ομώνυμος τίτλος του Βιβλίου του William Trotter, που μου μιλάει για τη ζωή του μεγάλου Έλληνα αρχιμουσικού και συνιστώ σε όλους να το διαβάσουν.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”
Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Η μουσική είναι μία και είναι ξεχωριστή μέσα στον κάθε άνθρωπο , γι’ αυτό οι μουσικοί που την υπηρετούν πρέπει να την προσφέρουν με το καλύτερο δυνατό τρόπο σε αυτούς είτε αυτό το είδος είναι Jazz , Pop , rock , Ελληνική λαϊκή μουσική κλασσική μουσική κ.α .
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Η μουσική παιδεία ήταν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της παιδείας στην αρχαία Ελλάδα .
Μαζί με τα μαθηματικά, τη γραφή και τον αθλητισμό ήταν και η μουσική.
Δεν μπορεί, κάτι ξέρανε οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ….
Στο ερώτημα αν είναι πολυτέλεια ή ανάγκη σίγουρα δεν είναι πολυτέλεια και σίγουρα είναι ανάγκη!
Μουσική παιδεία δεν σημαίνει ότι όποιος μαθαίνει μουσική πρέπει να γίνει και επαγγελματίας.
Η μουσική δίνει καλλιέργεια στον άνθρωπο, μάλιστα έρευνες δείχνουν ότι βοηθάει πολύ τα παιδιά στις επιδώσεις τους στα μαθήματα και τα κάνει να είναι πιο πειθαρχημένα και ήρεμα στη ζωή τους .
Επίσης πρέπει να δίνουμε στα παιδιά μας σωστά ερεθίσματα καλής ποιοτικής μουσικής , σε ότι είδος μουσικής επιλέγουμε.
Τα παιδιά μας είναι οι αυριανοί ακροατές και πρέπει να εκπαιδεύονται με σωστά ερεθίσματα . Προσωπικά, κάνοντας πολλές εκπαιδευτικές συναυλίες σε σχολεία ή σε συναυλιακούς χώρους διαπιστώνω τη δίψα και την ανάγκη των παιδιών για μουσική.
Ειδικά σε σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών, με τη πλειοψηφία των παιδιών να είναι προσφυγόπουλα από Συρία Πακιστάν κ.α , έχω ζήσει συγκινητικές στιγμές.
Τα παιδιά μην έχοντας δει ποτέ στη ζωή τους ένα οργανικό σύνολο ή έχοντας ακούσει κλασσική μουσική θυμάμαι να μας λένε ότι ήταν μία από τις πιο ωραίες μέρες της ζωής τους .
Επίσης απαιτείται στην αναβάθμιση της μουσικής παιδείας στην Ελλάδα και το κράτος πρέπει να μεριμνήσει γι’ αυτό.
Είμαι υπέρ της δημιουργίας Μουσικών Ακαδημιών ανά την Ελλάδα σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Είμαστε ίσως η μόνη χώρα στην ευρωπαϊκή ένωση που δεν έχουμε Μουσική Ακαδημία.
Κάποιοι ίσως μου πουν ότι έχουμε τα μουσικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα, συμφωνώ και μάλιστα έχουν πολύ σημαντικό έργο να επιδείξουν, αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι κάθε μουσικοεκπαιδευτικός οργανισμός έχει το ρόλο του και αν ο καθένας μας παρέχει υψηλού επιπέδου μουσική παιδεία από το πόστο που του αναλογεί, μόνο κέρδος θα έχουμε στη μουσική παιδεία αλλά και γενικότερα στο επίπεδο της μουσικής στην Ελλάδα .
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Ένας γονιός μπορεί να προσφέρει στο παιδί του την ευκαιρία να γνωρίσει τη χαρά της μουσικής. Από εκεί και πέρα το ταλέντο του παιδιού το ανακαλύπτεις μέσα από τη μουσική πράξη.
Για παράδειγμα η χορωδία βοηθάει πολύ τα παιδιά, η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου και η συμμετοχή σε ένα οργανικό σύνολο ,η παρακολουθήσει συναυλιών και φυσικά να ακούν πολύ μουσική στο σπίτι.
Με λίγα λόγια το κάθε παιδί χρειάζεται μουσικά ερεθίσματα για να μπορεί να βγάλει το ταλέντο του στην επιφάνεια.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Σίγουρα διδάσκεται !! Εγώ κατάγομαι από τη Κέρκυρα και όπως όλοι ξέρετε έχουμε να λέμε για τη μουσική παράδοση του νησιού μας με τις πολλές φιλαρμονικές και χορωδίες .
Είναι μία παράδοση που ξεκίνησε το 1840 με την ίδρυση της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας που είχε σκοπό να μορφώσει τους νέους της εποχής πάνω στη μουσική .
‘Έκτοτε χιλιάδες μουσικοί έχουν βγει από αυτό το σύστημα εκπαίδευσης και έχουν γίνει επαγγελματίες ή ερασιτέχνες μουσικοί. Αυτό λοιπόν διαμορφώνει τη μουσική κουλτούρα ενός τόπου.
Επίσης όταν μιλάμε για μουσική παράδοση στην Ελλάδα ,μιλάμε για την παραδοσιακή μας μουσική, που μέχρι κάποια χρόνια πριν δεν μπορούσαμε να πούμε ότι έχουμε ένα σύστημα εκπαίδευσης πάνω σε αυτήν.
Τα τελευταία χρόνια όμως έχουν γίνει σημαντικά βήματα μέσα από τα μουσικά σχολεία της χώρας, με την εκμάθηση παραδοσιακών οργάνων και εν συνεχεία με την ένταξη της παραδοσιακής μουσικής στα Πανεπιστήμια Μουσικολογίας .
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Βεβαίως και υπάρχουν αξιόλογοι Έλληνες μουσικοί!! Τα τελευταία 30 χρόνια όλοι σχεδόν οι Έλληνες μουσικοί έχουν πολύ καλές σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Σίγουρα μάθαμε πολλά από τους παλαιοτέρους μουσικούς που ήταν πολύ ταλαντούχοι και αγαπούσαν πολύ τη μουσική, αλλά στην εποχή της γρήγορης πληροφορίας των εύκολων μετακινήσεων και φυσικά των καλύτερων οικονομικών σε σχέση με άλλες εποχές, τα πράγματα στο επίπεδων των γνώσεων και της κατάρτισης πήγαν ένα βήμα μπροστά.
Όλοι οι συνάδελφοι πλέον στην Ορχήστρα έχουμε σπουδές στο εξωτερικό όπως Γαλλία Γερμανία, Ολλανδία Ελβετία και δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από συναδέλφους άλλων χωρών.
Μουσικοί υπάρχουν και μάλιστα πολλοί και καλοί, επίσης σπουδαστές μουσικής επιστρέφουν από το εξωτερικό κάθε χρόνο απλά ορχήστρες χρειαζόμαστε για να βρουν δουλειά όλοι αυτοί.
Επίσης ακόμα και αυτές τις ορχήστρες που έχουμε πρέπει να φροντίσει το κράτος να μην της έχει υποστελεχομένες και με εργασιακά προβλήματα.
Για παράδειγμα, είναι κρίμα μία πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη να μην έχει μία Όπερα, επίσης να μην έχουν συμφωνικές ορχήστρες σε πόλεις όπως η Πάτρα τα Ιωάννινα ο Βόλος και σε νησιά όπως η Κέρκυρα και η Κρήτη.
Πρέπει η κυβέρνηση να το δει αυτό το θέμα για τη δημιουργία ορχηστρών ίσως με τη βοήθεια της εκάστοτε περιφέρειας και δήμου, ακόμα και με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης.
Και επειδή η ερώτηση ξεκινάει με το αν υπάρχουν αξιόλογοί Έλληνες μουσικοί δεν μπορώ να μην αναφέρω τον Λεωνίδα Καβάκο που μας κάνει υπερήφανους με τη παρουσία του παγκοσμίως.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Από τις 18 ως 22 Σεπτέμβριου 2019 θα διδάξω στο 6ο διεθνές σεμινάριο πνευστών οργάνων στη Κέρκυρα που το διοργανώνει η Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας όπου θα έχω τη χαρά να συνεργαστώ για άλλη μία φορά με τον καθηγητή μου από το Παρίσι και σπουδαίο κλαρινετίστα Guy Dangain, επίσης θα διδάξουν φλάουτο στο σεμινάριο η καλή συνάδελφός Μελίνα Μακρή και η Ιταλίδα Φλαουτίστα Elena Cecconi .
Θα έχω κάποιες εμφανίσεις για τη προβολή του νέου CD που συμμετείχα ως μέλος του Κουιντέτου Ξύλινων πνευστών «ΑΙΟΛΟΣ» με έργα Ελλήνων συνθέτων στη σειρά GREEK CLASSICS της δισκογραφικής εταιρείας NAXOS έχουμε ήδη δρομολογήσει τη παραγωγή του δευτέρου CD με έργα πάλι Ελλήνων συνθετών και στις 7 Φεβρουάριου 2020, πάλι με το κουιντέτο «ΑΙΟΛΟΣ», έχουμε μία πολύ ενδιαφέρον συναυλία σύγχρονης μουσικής στη ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ του Ιδρύματος Ωνάση.
Επίσης στα άμεσα σχέδια μου είναι να παίξω και ηχογραφήσω το Κοντσέρτο για κλαρινέτο του αείμνηστου, συνθέτη, δασκάλου και ακαδημαϊκού Θόδωρου Αντωνίου, που με τίμησε αφιερώνοντάς το μου.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε το 1979 , πήρε τα πρώτα μαθήματα κλαρινέτου στην Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας .
Από το 1991 ως το 1997 φοίτησε στο Μουσικό Σχολείο Κέρκυρας .
Από το 1997 φοίτησε στη Ανώτερα τάξη του “Ωδείου Αθηνών” , απ’ όπου αποφοίτησε το 2002 λαμβάνοντας Δίπλωμα κλαρινέτου με «Άριστα παμψηφεί» και διάκριση.
Συνέχισε τις σπουδές του στη Εcole Normale de Musique de Paris ,ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ, με τον καθηγητή Guy DANGAIN. Αποφοίτησε το 2005 λαμβάνοντας Diplôme Superior de Concertiste ,καθώς επίσης έχει παρακολουθήσει την classe de Perfectionnement της Εcole Normale. Έχει λάβει μέρος σε διάφορα masterclass και έχει κάνει ιδιαιτέρα μαθήματα με διεθνούς φήμης σολίστ όπως (Thomas Friedli , Philippe Cuper , Philippe Berrod , Karl Leister, Alessandro Carbonare.)
Τον Ιανουάριο του 2005 απέσπασε Πρώτο Βραβείο στο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό κλαρινέτου «Piccardie» στη πόλη Αmiens της Γαλλίας . Το Νοέμβριο του 2012 προσκλήθηκε ως μέλος της επιτροπής στο παγκόσμιο διαγωνισμό κλαρινέτου “MARCO FIORINDO” στο Τορίνο της Ιταλίας , καθώς επίσης το Φεβρουάριο του 2013 , προσκλήθηκε ως μέλος της επιτροπής στον 7e Concours International de quintette à vent “HENRI TOMASI” Marseille(France) .
Έχει συνεργαστεί με την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής , την Εθνική Λυρική Σκηνή , την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών , την Ορχήστρα Πατρών, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (υπό το Θεόδωρο Αντωνίου) , με το κουαρτέτο εγχόρδων «L’Anima», είναι μέλος του Κουιντέτου ξύλινων πνευστών «Αίολος».
Στο εξωτερικό έχει συνεργαστεί και ηχογραφήσει με την Φιλαρμονική Ορχήστρα του Essen στην Γερμανία με την Ορχήστρα της Όπερας του Ζάγκρεμπ στη Κροατία , καθώς επίσης και με την Ορχήστρα Accademia Nazionale di Santa Cecilia στην Ρώμη.
Έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες μουσικής δωματίου και έχει δώσει ρεσιτάλ όπως στην αίθουσα “Salle Cortot” του Παρισιού , αίθουσα Φ. Νάκας , αίθουσα Φ.Σ Παρνασσός κ.α. .
Είναι μέλος του Κουιντέτου Ξύλινων πνευστών «ΑΙΟΛΟΣ» ενώ έχει συμπράξει ως σολίστ με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, τη Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής και με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.
Με το Κουιντέτο ξύλινων πνευστών «ΑΙΟΛΟΣ» έχει ηχογραφήσει έργα Ελλήνων συνθετών και έχουν κυκλοφορήσει από τη σειρά GREEK CLASSICS της δισκογραφικής εταιρείας NAXOS .
Έχει ερμηνεύσει έργα Ελλήνων συνθετών σε πρώτη εκτέλεση και έχουν αφιερώσει σε αυτόν όπως ο συνθέτης Θόδωρος Αντωνιού.
Διδάσκει κλαρινέτο στο Ωδείο Αθηνών.
Είναι μέλος της Φιλαρμονικής του Δήμου Αθηναίων και 1ο κλαρινέτο στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.