ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΠΑΡΑ: “Η επιτυχία ενός καλλιτέχνη χτίζεται με πολύ δουλειά και όχι μόνο με το ταλέντο του”

Πόσο σύνηθες είναι ένας ιστορικός τέχνης να είναι παράλληλα και ζωγράφος;

Αρκετά σύνηθες, αν το κρίνει κανείς από την ιστορία της τέχνης. Μεγάλοι ζωγράφοι ήταν παράλληλα ιστορικοί τέχνης ή μελετητές της ιστορίας της τέχνης. Δυστυχώς, δεν μπορώ να αφήσω καμία από τις δυο ιδιότητες και να ακολουθήσω μόνο την μια, καθώς πιστεύω ότι είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, αλλά ταυτόχρονα εντελώς διαφορετικές.

Επιβιώνει η τέχνη σήμερα, στην παραπαίουσα κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα;

Ίσως, αν κρίνω από το γεγονός ότι μεγάλες γκαλερί παραμένουν ανοιχτές και εξαπλώνονται, ή ακόμα από το γεγονός ότι ανοίγουν σταδιακά νέοι χώροι τεχνών. Ωστόσο, πιστεύω ότι πολύ σημαντικός παράγοντας για την επιβίωση της τέχνης σήμερα, αποτελούν τα μεγάλα φεστιβάλ που διοργανώνονται κάθε χρόνο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις.

Ποια λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;

Η ακρίβεια !

Αρκεί «το ταλέντο» ως εφόδιο για την επιτυχία ενός ζωγράφου;

Εξαρτάται, αν θεωρήσουμε ότι «το ταλέντο» συμπεριλαμβάνει τον επαγγελματισμό και την ευστροφία και δεν αφορά μόνο την ζωγραφική τότε ίσως και να αρκεί. Για μένα, όχι μόνο ένας ζωγράφος, αλλά γενικά ο καλλιτέχνης, πρέπει να ελίσσεται γρήγορα, σε όλους τους χώρους, να μην κλείνεται στο εργαστήριό του δουλεύοντας μονίμως και να αναζητά ευκαιρίες να αναδείξει αυτό που κάνει. Πρέπει να «μανατζάρει» τον ίδιο του τον εαυτό για να είναι ανεξάρτητος και να μην εξαπατηθεί. Η επιτυχία ενός καλλιτέχνη χτίζεται με πολύ δουλειά και όχι μόνο με το ταλέντο του, για αυτό κατά την γνώμη μου, ένας καλλιτέχνης οφείλει να πηγαίνει σε εκθέσεις, να επικοινωνεί με φορείς και να μελετά την αγορά της τέχνης.

Τι σημαίνει για σας επιτυχία;

Για μένα επιτυχία σημαίνει σκληρή δουλειά και αυτό επειδή κάθε επιτυχία δεν χτίζεται μέσα σε μια μέρα με ευκολία και άνεση.

Συνδέεται ο πολιτισμός με τον τουρισμό;

Σίγουρα, αλλά για μένα πιο πολύ συνδέεται ο αρχαίος πολιτισμός με τον τουρισμό στην Ελλάδα, καθώς οι περισσότεροι τουρίστες επισκέπτονται κατά κύριο λόγο τους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

Υπάρχει σήμερα αγοραστικό-επενδυτικό ενδιαφέρον στο χώρο της τέχνης;

Πιστεύω πως τα τελευταία δυο χρόνια υπάρχει ένα αγοραστικό ενδιαφέρον στον χώρο της τέχνης, κάτι που αντιλαμβάνομαι από το γεγονός ότι γίνονται ακόμα δημοπρασίες με μεγάλη επιτυχία. Ένας άλλος παράγοντας που ίσως αποδεικνύει την αύξηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος, ίσως αποτελεί το γεγονός ότι στην Μύκονο αυξάνονται οι γκαλερί και σημειώνονται πολλές πωλήσεις.

Μπορεί κάποιος ζωγράφος να επιβιώσει από τις πωλήσεις των έργων του;

Αν κάνει γρήγορη παραγωγή έργων και την διαχειριστεί σωστά, πιστεύω πως σίγουρα θα μπορεί. Ωστόσο, ζούμε ακόμα σε μια περίοδο οικονομικών αλλαγών που τίποτα δεν είναι σταθερό, παράγοντας που μπορεί να αναγκάσει ακόμα και έναν πετυχημένο σε πωλήσεις καλλιτέχνη, να κάνει και κάτι άλλο παράλληλα για να έχει ένα καλό back – up .

Οι gallery προωθούν αξιόλογους ή εμπορικούς ζωγράφους;

Για εμένα οι gallery προωθούν και τα δυο, αλλά προωθούν και κακούς ζωγράφους. Οι gallery που προωθούν τους εμπορικούς ζωγράφους, τους προωθούν σαν αξιόλογους ή ακόμη και σαν μια σίγουρη επένδυση, με το επιχείρημα ότι επειδή είναι εμπορικοί, θα είναι πάντα στην αγορά. Οι gallery που προωθούν πραγματικά αξιόλογους ζωγράφους, πολλές φορές το κάνουν για δικό τους κέρδος και όχι τόσο για το κέρδος του ίδιου του ζωγράφου. Παρόλ’ αυτά υπάρχουν και gallery, που επειδή αγαπούν πραγματικά την δουλειά ενός ζωγράφου και εκτιμούν βαθύτατα τις αρετές των έργων του, να τον προωθήσουν όσο μπορούν.

Υπάρχει «ξέπλυμα» χρήματος στην αγορά της τέχνης;

Νομίζω πως πολλές συλλογές μπορούν να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα.

Η εμπορική αξία ενός έργου είθισται να αυξάνεται μετά θάνατον του καλλιτέχνη. Μύθος ή πραγματικότητα;

Πραγματικότητα! Η αγορά είναι αυτή που κάνει ξεκάθαρη αυτή την απάντηση!

Με ποιο σκεπτικό θα συμβουλεύατε έναν αγοραστή να αποκτήσει έναν πίνακα;

Με το σκεπτικό της επένδυσης ή της δημιουργίας μιας ιδιωτικής συλλογής η οποία μπορεί στο μέλλον να του αποφέρει κέρδη.

Στην ευρύτερη αγορά κυκλοφορούν πολλά πλαστά έργα αναγνωρίσιμων ζωγράφων. Πώς μπορεί ο αγοραστής να είναι σίγουρος για την αυθεντικότητα του έργου του;

Αρχικά, ένας αγοραστής πρέπει να παρακολουθεί την αγορά πριν επενδύσει σε ένα έργο. Στη συνέχεια, αφού βρει το έργο, το οποίο τον ενδιαφέρει, θα πρέπει να ψάξει σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία αν το συγκεκριμένο έργο ανήκει κάπου αλλού. Στην περίπτωση που βρει στα παραπάνω το έργο, καλύτερα να μην επενδύσει και στον συγκεκριμένο ζωγράφο, γιατί πιθανότατα να υπάρχουν και άλλα πλαστά έργα. Ωστόσο, αν δει ότι δεν υπάρχουν σε μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές, θα πρέπει να αναζητήσει σε site δημοπρασιών και να παρακολουθήσει αρκετές δημοπρασίες για να δει μήπως υπάρχει και εκεί. Φυσικά όλη αυτή η έρευνα δεν τελειώνει εδώ. Μια συμβουλή που θα έδινα, θα ήταν να εμπιστευτεί περισσότερο, ιστορικές γκαλερί.

Δίνεται σήμερα η δυνατότητα σε νέους ζωγράφους να προβληθούν και να αναδείξουν το ταλέντο τους και τη δουλεία τους;

Ναι, αλλά όχι από όλους τους φορείς. Για την προβολή ενός νέου καλλιτέχνη, υπάρχει πολλές φορές και το οικονομικό αντίτιμο. Πολλές μεγάλες γκαλερί κλείνουν την πόρτα στους νέους καλλιτέχνες, ακόμη και αν τους αρέσει η δουλειά τους, καθώς δύσκολα κάποιος μπορεί να επενδύσει στην δουλειά τους. Ωστόσο, τα φεστιβάλ και οι διαγωνισμοί, είναι καλές ευκαιρίες για να προβάλει ένας ζωγράφος τις δυνατότητές του.

Είστε ικανοποιημένη από την ευρύτερη κρατική προβολή των καλλιτεχνών μέσω των διάφορων πολιτιστικών δράσεων;

Είμαι απόλυτα ικανοποιημένη από αυτό, γιατί αν δεν υπήρχαν αυτές οι δράσεις, ίσως να μην είχα την δυνατότητα να προβάλω την δουλειά μου στο ευρύ κοινό.

Με ποια προσωπικότητα της Τέχνης θα θέλατε να έρθετε σε διάλογο και με αφορμή ποιο θέμα;

Θα ήθελα πολύ να συνδιαλεχτώ με τον Giacomo Balla, τον Ιταλό φουτουριστή και έναν από τους ιδρυτές του κινήματος του Φουτουρισμού. Τον θεωρώ πολύ σπουδαίο καλλιτέχνη, γιατί, για εμένα, είναι ταλαντούχος σε όλα ! Πρωτοπόρος ζωγράφος, σχεδιαστής μόδας, σκηνογράφος, designer και έχει συντάξει σπουδαία μανιφέστα. Θα ήθελα να συζητήσω μαζί του για την έννοια του σύγχρονου καλλιτέχνη και πώς μπορεί κάποιος σε μια δύσκολη περίοδο να αντλήσει έμπνευση. Σίγουρα θα μπορούσε να μου απαντήσει στο δεύτερο προβληματισμό μου, καθώς ο ίδιος έζησε τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, αλλά παρόλα αυτά είχε έντονη καλλιτεχνική παραγωγή και ιδέες !

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Email: vertcrane@yahοo.gr

Εκπαίδευση

2015- 2019 | Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών- Τμήμα Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης

2012-2015 | 1ο ΓΕΛ Νέας Σμύρνης ( Λ.Α.Ν.Σ)

2012-2013 | Σχολή Καλών Τεχνών Βοργίας (Borgias College of Fine Arts and Design)

Ξένες Γλώσσες

Αγγλικά

2018| Certificate of Michigan Proficiency in English ( ECPE) | Level C2
2017| Certificate of Michigan Lower in English ( ECCE)| Level B2

Ιταλικά

2019 | Α1 –Α2

Σεμινάρια

2019| Σεμινάριο με θέμα «Social Media» | Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Επαγγελματική Εμπειρία

Ιούνιος- Τώρα | Hart & Gart | Επιμέλεια εκθέσεων και γραφείο τύπου

Μάρτιος – Μάιος 2019| European Center of Architecture / Contemporary Space Athens | Πρακτική Άσκηση μέσω του προγράμματος πρακτικής άσκησης της Α.Σ.Κ.Τ

Οκτώβριος του 2018 – Σήμερα| Ozon Magazine| Συντακτική Ομάδα | Δημοσιεύσεις από τον Οκτώβριο του 2018 έως σήμερα

Οκτώβριος του 2018- Ιανουάριος του 2019| Παιδικός Σταθμός Νηπιαγωγείο Καραμέλα| Εικαστικές δραστηριότητες για παιδιά

Διακρίσεις

Νοέμβριος 2018 | Πρώτο Καλλιτεχνικό Βραβείο | Raise Your Voice Festival: Φεστιβάλ Κατά Tου Εμπορίου Ανθρώπων

Νικητές 2018

Εκθέσεις

Επιμέλειες εκθέσεων
Νοέμβριος 2019 | Hart & Gart | Ομαδική έκθεση με τίτλο « Soul Anatomies»
Οκτώβριος 2019| Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αίθουσα Νίκος Κεσσανλής | Επιμέλεια της πτυχιακής εργασίας του γλύπτη Αναστάσιου Μυλωνά με τίλτο « Longer Linger»
Μάιος 2019 | Ά Εργαστήριο Ζωγραφικής, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών| Παρουσίαση Εργασιών 3ου και 4ου έτους του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών σε συνεργασία με το τμήμα Θ.Ι.Σ.Τ.Ε
Φεβρουάριος 2019 | Ά Εργαστήριο Ζωγραφικής, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών| Παρουσίαση Εργασιών 3ου και 4ου έτους του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών σε συνεργασία με το τμήμα Θ.Ι.Σ.Τ.Ε
Οκτώβριος 2018| Εθνικό Ωδείο / Μιχάλης Καλομοίρης | “La Beauté Urbaine”
Ιούλιος 2018| Πολιτιστικό Κέντρο Αμοργού | Ατομική έκθεση της Εύης Αθανασίου με τίτλο “Divings”
Απρίλιος 2017| Τεχνόπολις Γκάζι| Fashion Revolution Greece/ Art Corner

Συμμετοχή σε 14 Ομαδικές Εικαστικές Εκθέσεις με σημαντικότερες τις παρακάτω:

Νοέμβριος 2019 | Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων “Μελίνα Μερκούρη”| « Η Ελλάδα που αγαπώ»
Απρίλιος 2019 | Hilton Athens | The Fashion Room Service
Ιανουάριος 2019 | Σεράφειο, Κέντρο Πολιτισμού και Αθλητισμού | International Conference on Prevention of Trafficking in Human Beings in Supply Chains through Government Practices and Measures
Νοέμβριος 2018 | Τεχνόπολις Γκάζι | Raise Your Voice Festival: Φεστιβάλ Κατά του Εμπορίου Ανθρώπων
Μάρτιος 2018 | Μουσείο «Γεώργιος Μπουζιάνης» | “Η τέχνη φέρνει την όρεξη”
Απρίλιος 2017 | Τεχνόπολις Γκάζι | Fashion Revolution Greece/ Art Corner
Οκτώβριος 2015| Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων “Μελίνα Μερκούρη”| “Τα παιδία παίζει”
Ιούνιος 2013| Πινακοθήκη Πειραιά| Ομαδική έκθεση μαθητών της Σχολής Καλών Τεχνών Βοργίας

Εθελοντική Εργασία

Οκτώβριος – Νοέμβριος 2019| Φεστιβάλ “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών” / Petit Paris d’ Athènes | Διοργάνωση, Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Εικαστικά
Μάιος 2019 | Open House Athens | Walking In Athens For Bauhaus | Ξεναγός πορείας
Απρίλιος 2019 | Open House Athens | Open School : Νομισματικό Μουσείο
| Open Tour: Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα

Οκτώβριος 2018 | Φεστιβάλ “To Μικρό Παρίσι των Αθηνών” / Petit Paris d’ Athènes | Διοργάνωση, Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Εικαστικά
Οκτώβριος 2017 | Φεστιβάλ “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών” / Petit Paris d’ Athènes | Διοργάνωση, Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Εικαστικά

Δημοσιεύσεις

Αγγελική Μπάρα, “Μετά το ΚΠΙΣΝ, ο παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονας Renzo Piano, αναλαμβάνει νέο έργο’’, Ozon Magazine, Ιούλιος του 2019

Μετά το ΚΠΙΣΝ, ο παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονας Renzo Piano, αναλαμβάνει νέο έργο


Αγγελική Μπάρα, “ Τι είναι αυτό που κάνει διαχρονικό τον Andy Warhol; ’’, Ozon Magazine, Ιούλιος του 2019

Τι είναι αυτό που κάνει διαχρονικό τον Andy Warhol;


Αγγελική Μπάρα, “Η αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική του Peter Eisenman’’, Ozon Magazine, Ιούλιος του 2019

Η αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική του Peter Eisenman


Αγγελική Μπάρα, “ Mulder House: Μια παστέλ κατοικία των ‘80s στο Περού’’, Ozon Magazine, Ιούνιος του 2019

Mulder House: Μια παστέλ κατοικία των ‘80s στο Περού


Αγγελική Μπάρα, “Αφιέρωμα στα κινούμενα κοστούμια του Oskar Schlemmer με αφορμή τα 100 χρόνια Bauhaus”, Ozon Magazine, Απρίλιος του 2019

Αφιέρωμα στα κινούμενα κοστούμια του Oskar Schlemmer με αφορμή τα 100 χρόνια Bauhaus

Αγγελική Μπάρα, “Αυτός είναι ο Θεόδωρος Στάμος: Ένας αυθεντικός αφηρημένος εξπρεσιονιστής”, Ozon Magazine, Απρίλιος του 2019

Αυτός είναι ο Θεόδωρος Στάμος, ένας αυθεντικός αφηρημένος εξπρεσιονιστής

Αγγελική Μπάρα, “Αφιέρωμα στην Ναταλία Μελά”, την «βασίλισσα του μετάλλου», Ozon Magazine, Απρίλιος του 2019

Αφιέρωμα στην Ναταλία Μελά, την «Βασίλισσα του Μετάλλου»

Αγγελική Μπάρα, “Σβησμένο σχέδιο Ντε Κούνινγκ: Ένα αμφιλεγόμενο έργο με μια ιστορία που θέτει αρκετά ερωτήματα”, Ozon Magazine, Απρίλιος του 2019

Σβησμένο σχέδιο Ντε Κούνινγκ: Ένα αμφιλεγόμενο έργο με μια ιστορία που θέτει αρκετά ερωτήματα

Αγγελική Μπάρα, “Ένα αμφιλεγόμενο καλλιτεχνικό έργο του οίκου Prada στην έρημο του Texas και η άγνωστη ιστορία του”, Ozon Magazine, Μάρτιος του 2019

Ένα αμφιλεγόμενο καλλιτεχνικό έργο του οίκου Prada στην έρημο του Τέξας και η άγνωστη ιστορία του

Αγγελική Μπάρα, “Eat art: Η τέχνη που συνδυάζει την απόλαυση με την εξερεύνηση ξένων πολιτισμών”, Ozon Magazine, Μάρτιος του 2019

Eat Art: Η τέχνη που συνδυάζει την απόλαυση με την εξερεύνηση ξένων πολιτισμών

Αγγελική Μπάρα, “Museum of Neon Arts: Εκεί που οι neon επιγραφές ανάγονται σε τέχνη”, Ozon Magazine, Mάρτιος του 2019

Museum Of Neon Arts: Εκεί που οι κλασικές neon επιγραφές ανάγονται σε τέχνη

Αγγελική Μπάρα, “Πώς οραματίζονταν την μόδα οι φουτουριστές των 10s και 20s; Μια ενδιαφέρουσα αναδρομή”, Ozon Magazine, Δεκέμβριος του 2018

Πως οραματίζονταν την μόδα οι Φουτουριστές των 10’s και 20’s;-Μια ενδιαφέρουσα αναδρομή

Αγγελική Μπάρα, “Τα τέσσερα πιο iconic κτήρια της σύγχρονης αρχιτεκτονικής που φιλοξένησαν πασίγνωστα Fashion Shows”, Ozon Magazine, Οκτώβριος του 2018

Τα 4 πιο iconic κτήρια σύγχρονης αρχιτεκτονικής που φιλοξένησαν πασίγνωστα Fashion Shows

Αγγελική Μπάρα, “Πέντε πράγματα που μάθαμε απο τον Robert Venturi, τον σπουδαιότερο αρχιτέκτονα του μεταμοντερνισμού”, Ozon Magazine, Οκτώβριος του 2018

5 πράγματα που μάθαμε από τον Robert Venturi, τον σπουδαιότερο αρχιτέκτονα του μεταμοντερνισμού