“Σε κάθε σειρά που δημιουργώ, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να επικοινωνώ με τον άνθρωπο που θα φορέσει τα κοσμήματά μου. Εκτός από ποιότητα και wearabillity, τα κοσμήματά μου επιδιώκω να έχουν κάτι να αφηγηθούν.”
• Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με το κόσμημα; Αν και ακούγεται ίσως σαν κάτι το συνηθισμένο, η αλήθεια είναι ότι από πολύ μικρή ηλικία μου άρεσε να κατασκευάζω πράγματα, ιδιαίτερα κοσμήματα. Σπούδασα Οικονομικά, αλλά ποτέ δεν σταμάτησα να κατασκευάζω κοσμήματα, με αποτέλεσμα το 2012 να αλλάξω επαγγελματική πορεία. Φοίτησα στην σχολή αργυροχρυσοχοΐας Mokume Art Studies για τρία χρόνια, όπου εκτός από τις παραδοσιακές τεχνικές χειροποίητου κοσμήματος που διδάχθηκα, συνειδητοποίησα τη σημασία και την αξία του σχεδίου στην κατασκευή ενός κοσμήματος.
• Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Από που αντλείτε την έμπνευση σας;
Δεν μπορώ να εντάξω τα κοσμήματα μου στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου καλλιτεχνικού ρεύματος. Αν και η τέχνη που ασκώ είναι εφαρμοσμένη, γοητεύομαι πολύ από την ιστορία της τέχνης και την επιρροή της στον σχεδιασμό ενός καλλιτεχνικού κοσμήματος. Με γοητεύει σε μεγάλο βαθμό ο Βιομορφισμός και επιπλέον είναι αναπόφευκτο να μην θαυμάσω το κίνημα Bauhaus και την συνεισφορά του όχι μόνο στην τέχνη αλλά και στο design. Επομένως, κάθε σειρά έχει διαφορετικά στοιχεία και επιρροές, ανάλογα με το θέμα που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον μου και τη διάθεση μου. Για παράδειγμα, στη σειρά Filios Collection που ετοιμάζω, έχω χρησιμοποιήσει καθαρά οργανικές φόρμες, εμπνευσμένες από την φύση ενώ στην σειρά Linien Collection οι γραμμές που χρησιμοποιώ είναι καθαρά γεωμετρικές και δωρικές.
• Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Υπάρχουν πάρα πολλοί καλλιτέχνες που θαυμάζω, όπως τo έργο του Marcel Duchamp και του René Magritte. Οι πρωτοποριακές για την εποχή ιδέες τους, με συγκινούν και αποτελούν πηγή έμπνευσης. Μια άλλη πολύ σημαντική πηγή έμπνευσης είναι και το έργο του Isamu Noguchi. Δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω την αγάπη μου για τον Robert Rauschenberg και για το έργο του “Bed”. Δημιούργησε αυτό το υπέροχο έργο από απλά καθημερνά αντικείμενα, και σε αντίθεση με το κίνημα που επικρατούσε στην εποχή του, αυτό των αφηρημένων εξπρεσιονιστών, θέλησε να επικοινωνήσει το μήνυμα οτι η τέχνη αλληλοεπιδρά με τη ζωή και δεν αφορά μόνο την ανώτερη, εγκεφαλική μας πλευρά. Μέσα από έργα όπως το “Bed”, μπορεί κάνεις να καταλάβει πως η τέχνη είναι ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς εξελίσσεται. Εξελίσσεται και μεταλλάσσεται σύμφωνα με το κοινωνικό-οικονομικό, πολιτισμικό και πολιτικό πλαίσιο της κάθε εποχής.
• Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Σε κάθε σειρά που δημιουργώ, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να επικοινωνώ με τον άνθρωπο που θα φορέσει τα κοσμήματα μου. Εκτός από ποιότητα και wearabillity, τα κοσμήματά μου επιδιώκω να έχουν κάτι να αφηγηθούν.
• Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; Στην Ελλάδα οι επιπτώσεις της πολυετούς οικονομικής κρίσης σε συνδυασμό με την πανδημία έχουν άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στην τέχνη του σήμερα. Όταν ο άνθρωπος πασχίζει να επιβιώσει, η ενασχόλησή του και η επικοινωνία με την τέχνη γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, παραμένοντας ωστόσο επιτακτική. Παρατηρώ, πως η έλλειψη μιας ενεργούς καλλιτεχνικής παιδείας είναι ένα από τα σοβαρά προβλήματα και ο ρόλος του κράτους είναι καταλυτικός. Ενώ η τέχνη βοηθάει τον άνθρωπο να ανακαλύψει την ταυτότητα του, να αποκτήσει κριτική σκέψη και να εξελιχθεί, ο κρατικός οργανισμός που ρυθμίζει τα θέματα της παιδείας, αποδυναμώνει το μάθημα των καλλιτεχνικών από τα δημόσια σχολεία, αφαιρώντας ώρες από το εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Θεωρώ πως θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο, έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε τις κοινωνικές προκαταλήψεις, την μισαλλοδοξία, να εξελιχθούμε σαν άνθρωποι αλλά και ως κοινωνία.
• Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Δυστυχώς, λόγω της πανδημίας και των επιπτώσεων της έχουν αναβληθεί πολλά projects. Ήταν προγραμματισμένο να συμμετάσχω στην έκθεση κοσμήματος του Μιλάνου, με το project Artistar Jewels, την άνοιξη του 2020, η οποία έχει μεταφερθεί για το καλοκαίρι του 2021. Επίσης, θα συμμετέχω στην ομαδική έκθεση με τίτλο “Glances of Greek Contemporary Art” (Κρυπτόν), η οποία θα πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο στη La galleria Pall Mall, μία συνδιοργάνωση της Varvara Roza Galleries και της ομάδας Δίπολα, υπό την επιμέλεια του Ευθύμη Λαζόγκα και του Δημήτρη Λάμπρου.
Θα έλεγα πως o εγκλεισμός και η συνεπακόλουθη απομόνωση λόγω της πανδημίας, δεν σταμάτησε τη δημιουργικότητα μου αλλά λειτούργησε αντίθετα. Το να σχεδιάζω και να δημιουργώ καινούργια κομμάτια με βοήθησε πολύ. Βέβαια, με προβληματίζει το μέλλον. Είμαστε όλοι αναγκασμένοι να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και να βρούμε νέους τρόπους προώθησης της δουλειάς μας, να γίνουμε πιο εφευρετικοί.
Βιογραφικό
Η Έφη Βαρδακά γεννήθηκε στη Νυρεμβέργη της Γερμανίας. Αποφοίτησε από το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Α.Π.Θ. και στην συνέχεια ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Διοίκηση Επιχειρήσεων στο City College της Θεσσαλονίκης. Το 2012 αποφάσισε να αλλάξει την επαγγελματική της πορεία. Σπούδασε χειροποίητο κόσμημα στην σχολή αργυροχρυσοχοΐας Mokume Art Studies.
Έχει συμμετάσχει σε διάφορες εκθέσεις όπως: 2019, Συμμετοχή στην Ομαδική Χριστουγεννιάτικη Έκθεση στο Art-Shop της Papatzikou Art-Gallery, Βέροια. 2019, Συμμετοχή στην Ομαδική Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης “GENERATIONS” 1960-2019, Ηράκλειο, Κρήτη. 2019, Συμμετοχή στο Cheapart 25/25Project, Artist and Designers in Dialogue, στην 84η ΔΕΘ, Θεσσαλονίκη. 2018, Παρουσίαση της σειράς Grieta Collection στο Secret Room του ¨CBDWORLD¨ Θεσσαλονίκη. 2018, Συμμετοχή στο Cheapart 50/50 Project, Artist and Designers in Dialogue, στην “Kosmima 2018” ΔΕΘ, Θεσσαλονίκη.