Έλσα Κυλπάση: “Η μουσική μιλάει κατευθείαν στις ψυχές των ανθρώπων”

Πολιτισμός και μουσική παιδεία.

Η μουσική για μένα είναι ιδιαίτερα σημαντική πλευρά του πολιτισμού. Κάποιες φορές λειτουργεί ως γέφυρα για τις άλλες τέχνες κι άλλες φορές ενσωματώνεται δυναμικά σε αυτές. Ο χορός ως επί το πλείστον συνοδεύεται από μουσική. Η μουσική που ντύνει τον κινηματογράφο και το θέατρο ενεργοποιεί συναισθηματικές διαθέσεις στον θεατή. Η ποίηση επίσης όταν μελοποιείται ζωντανεύει, αλλά και η μουσική σε αυτή την αλληλεπίδραση αποκτά διαφορετική διάσταση και δύναμη. Ένα παιδί λοιπόν που έχει μουσική παιδεία, μπορεί στην πορεία να ενδιαφερθεί και για άλλες τέχνες. Σίγουρα με αυτό το ερέθισμα θα κερδίσει υψηλότερη κατανόηση των τεχνών και θα γίνει πιο εκλεκτικό και επιλεκτικό μετέπειτα στη ζωή του.

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική μιλάει κατευθείαν στις ψυχές των ανθρώπων. Είναι ίσως η μοναδική κοινή γλώσσα για όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από το χρώμα,τη θρησκεία,τα πιστεύω τους. Μπορούμε λοιπόν να έρθουμε πιο κοντά με άλλους λαούς μέσα από τη μουσική και να κατανοήσουμε περισσότερο τον πολιτισμό τους.

Ποιόν μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Θαυμάζω τους μουσικούς που υπηρετούν την τέχνη πάντα με αγάπη και μεράκι. Από τον πιο διάσημο εκτελεστή ή συνθέτη, μέχρι τον πιο απλό δάσκαλο.

Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί. Πώς θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Δεν ξέρω αν είναι μία. Σίγουρα όμως υπάρχει καλή και κακή μουσική. Η μουσική είναι εσωτερική ανάγκη έκφρασης για τον καθένα μας. Η αλήθεια και η κατάθεση ψυχής του κάθε εκτελεστή ή δημιουργού εύκολα γίνονται αντιληπτές. Σε όλα τα είδη. Επομένως χρειαζόμαστε πολλούς και καλούς μουσικούς να μας ταξιδεύουν με το δικό τους ξεχωριστό τρόπο.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Δυστυχώς πολλοί έλληνες γονείς, θεωρούν τη μουσική παιδεία πολυτέλεια. Επειδή και οι ίδιοι δεν είχαν την ευκαιρία να την αποκτήσουν. Για όσους βέβαια γνωρίζουν, είναι απαραίτητη. Καταλαβαίνουν πόσο καλό κάνει στην πνευματική εξέλιξη του παιδιού,στον τρόπο που σκέφτεται, εκφράζεται και πειθαρχεί τον εαυτό του.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Αν μιλάμε για εξαιρέσεις (παιδιά θαύματα), ο καθένας είναι σε θέση να το καταλάβει. Αν πάλι μιλάμε για ένα φυσιολογικό παιδί, αυτό που ίσως καταλάβει ο γονιός είναι την ανάγκη του και την επιθυμία του να ασχοληθεί με τη μουσική. Άλλες πτυχές ταλέντου μπορεί να είναι ακόμα η υπομονή και η επιμονή ενός παιδιού. Ο γονιός και ο δάσκαλος πρέπει να το καθοδηγούν, αλλά δεν μπορούν να γνωρίζουν που θα φτάσει. Υπάρχουν παιδιά με ταλέντο που χάνονται και παιδιά λιγότερο ταλαντούχα που φτάνουν πολύ ψηλά.

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Η διδασκαλία είναι ένα πολύ ζωντανό κεφάλαιο στη ζωή μου, που διαρκώς ανανεώνεται. Τα τελευταία χρόνια διοργανώνω μέσω του Ωδείου Κόνταλυ μία σειρά από θεματικές συναυλίες για τους μαθητές του πιάνου και του τραγουδιού. Μικροί και μεγάλοι σπουδαστές έχουν την ευκαιρία να διερευνήσουν και να ερμηνεύσουν τραγουδιστικά διαφορετικά στυλ, πάντα με τη συνοδεία μου στο πιάνο. Η αγάπη μου για το τραγούδι ήταν αυτή που με οδήγησε στην εκμάθηση τραγουδιών και στους μικρούς μαθητές πιάνου. Η εμπειρία μού έδειξε ότι το τραγούδι βοηθάει τα παιδιά πολύ ουσιαστικά στην εκτέλεση του οργάνου. Άλλωστε το τραγούδι για μένα είναι τρόπος ζωής,είναι ανάσα. Γι’ αυτό αποφάσισα να μοιραστώ τη δική μου μουσική με τον κόσμο. Έχω δημιουργήσει δικό μου κανάλι στο youtube,τόπος γνωριμίας με τα τραγούδια μου. Εκεί σταδιακά θα ανεβάζω ότι καινούργιο ηχογραφώ.

Ευχαριστώ το φωτογράφο Γιάννη Πουλιμένο.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1970. Για αρκετά χρόνια υπήρξε μαθήτρια της Μαρίας Χαιρογιώργου-Σιγάρα στο Ωδείο Αθηνών.Ολοκλήρωσε τις σπουδές της -δίπλωμα Πιάνου- τάξη Θάλειας Μοίρα στο Ωδείο Πειραϊκός Σύνδεσμος. Έχει πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας – τάξη Μιχάλη Τραυλού στο Ωδείο Νίκος Σκαλκώτας και δίπλωμα Μονωδίας – τάξη Μήδειας Ιασωνίδου στο Σύγχρονο Ωδείο. Έχει επίσης παρακολουθήσει μαθήματα με τις: Λίνα Τέντζερη, Χριστίνα Γιαννακοπούλου και Δέσποινα Τσουκαλά. Εργάστηκε ως καθηγήτρια πιάνου (1997-2009) και ως καθηγήτρια τραγουδιού (2000-2009) στο Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου. Ως καθηγήτρια πιάνου, τραγουδιού και υποχρεωτικών θεωρητικών (2000-2002) στη Μουσική Σχολή Ντουέτο. Και ως καθηγήτρια τραγουδιού (2001-2002) στο Ωδείο Νίκος Σκαλκώτας. Από το 2009 μέχρι και σήμερα εργάζεται ως καθηγήτρια Πιάνου και Τραγουδιού (Ελαφρό-Κλασικό) στο Ωδείο Κόνταλυ. Το 2000 εμφανίστηκε στη Λευκάδα στα πλαίσια των “Γιορτών Λόγου και Τέχνης” με την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Δήμου Πατρέων, ερμηνεύοντας σε α΄ εκτέλεση τραγούδια των Μιχάλη Τραυλού, Ιωσήφ Παπαδάτου και Βασίλη Τενίδη. Τα τραγούδια αυτά κυκλοφόρησαν σε CD με τίτλο “ Έλληνες Συνθέτες” το 2001. Τον Μάιο του 2006 ερμήνευσε σε α΄ εκτέλεση στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, μελοποιημένα ποιήματα του Μανόλη Πρατικάκη σε μουσική Χαράς Παλαιολόγου. Τον Μάρτιο του 2010 εμφανίστηκε στο Metropolis live stage, στην παρουσίαση του βιβλίου της Ρενάτας Δαλιανούδη “Μάνος Χατζιδάκις και λαϊκή μουσική παράδοση” ερμηνεύοντας Μάνο Χατζιδάκι. Τον Φεβρουάριο του 2012 εμφανίστηκε στο Κέντρο Νεότητας Δήμου Χαλανδρίου, στο Αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου ερμηνεύοντας (Πιάνο-Φωνή) μελοποιημένα ποιήματα του Μάνου Ελευθερίου. Τον Οκτώβριο του 2018 εμφανίστηκε στην Παλιά Βουλή ερμηνεύοντας Νίκο Παπακώστα. Άλλα μέρη όπου έχει εμφανιστεί: Θέατρο Ρεματιάς, Μουσική Σκηνή Τσάι στη Σαχάρα, Θέατρο Δαϊς, Αμφιθέατρο Μίκης Θεοδωράκης και Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.