Έλενα Χριστοδούλου: “…Η συνεχής αναζήτηση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής φύσης, μέσα από την οποία γεννιέται η έμπνευση και η δημιουργία”

“…Επιτυχία για εμένα ως καλλιτέχνη σημαίνει να καταφέρω να προσεγγίσω και να ερμηνεύσω ένα πιανιστικό έργο με σοβαρότητα και υπευθυνότητα”

Ποιά είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση; Με θυμάμαι να ξυπνάω τα σαββατοκύριακα με τα βιεννέζικα βαλς του Johann Strauss, αλλά και με ρεμπέτικα, τα οποία ήταν και είναι αγαπημένες επιλογές του πατέρα μου. Τα γνώριμα αυτά ακούσματα ακόμα και σήμερα τα συνδυάζω με ενέργεια και θετική σκέψη.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Με πολλούς μουσικούς θα ήθελα να μοιραστώ τη σκηνή. Η πρώτη όμως μουσικός που έρχεται πάντα στο μυαλό και στην καρδιά μου είναι η Martha Argerich. Μία σπουδαία ερμηνεύτρια με εκρηκτικό ταμπεραμέντο, αστείρευτη ενέργεια, αλλά και απίστευτες ερμηνευτικές και τεχνικές ικανότητες. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις συναυλίες που έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Μάρτιο του 2012 με την Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής…με τι απλότητα και σεμνότητα περπατούσε στη σκηνή και ξαφνικά μόλις έβαζε τα χέρια της πάνω στο πιάνο μεταμορφώνονταν σε Αμαζόνα των πλήκτρων.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Από πολύ μικρή ηλικία ένιωθα και πίστευα ότι θα ασχοληθώ επαγγελματικά με το πιάνο, παρόλο που δεν προέρχομαι από μουσική οικογένεια. Οι γονείς μου πάντα αγαπούσαν και στήριζαν με όποιο τρόπο μπορούσαν τη μουσική μου. Η καλλιτεχνική μου πορεία, από τις σπουδές μου (Ελλάδα και εξωτερικό) μέχρι την επαγγελματική μου σταδιοδρομία, χτίστηκε με μεγάλη προσπάθεια, επιμονή, υπομονή, αλλά και πολλές προσωπικές θυσίες, για τις οποίες όμως δεν έχω μετανιώσει. Κοιτάζοντας με μια πιο ώριμη ματιά τα μαθητικά μου χρόνια, αισθάνομαι τυχερή για τις διαφορετικές επιρροές που δέχτηκα από τους δασκάλους μου. Στοιχεία σημαντικά, όπως η πειθαρχία και οι ενδεδειγμένοι τρόποι συστηματικής μελέτης, οι τεχνικές μέθοδοι, οι ερμηνευτικές αναζητήσεις, η μουσική σκέψη/ δομή, αλλά και τα μουσικά κοινωνικά σύνολα μέσα στα οποία βρέθηκα κατά καιρούς, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της καλλιτεχνικής μου προσωπικότητας και στη χάραξη της μετέπειτα πορείας μου.
Καθώς θεωρώ πως είμαι σαν άνθρωπος και καλλιτέχνης αρκετά θετική και συγκροτημένη, στόχος μου είναι να αναζητώ και να συγκρατώ μόνο τις θετικές επιρροές από κάθε μου καλλιτεχνική συνεργασία και εγχείρημα γιατί πιστεύω πως μέσα από αυτές εξελίσσομαι και εμπνέομαι ως μουσικός. Πιστεύω ακράδαντα πως η συνεχής αναζήτηση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής φύσης, μέσα από την οποία γεννιέται η έμπνευση και η δημιουργία. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου χωρίς να αναζητώ, να ανακαλύπτω, να δημιουργώ.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία; Πιστεύω πως πολλές φορές η αποτυχία μπορεί να αποτελέσει σημαντικό βήμα για την επιτυχία, όχι μόνο στην τέχνη αλλά και σε όλους τους τομείς. Δεν φοβάμαι την αποτυχία, προτιμώ να την κοιτάξω κατάματα, να την αναλύσω και να μάθω από αυτήν. Αυτό είναι για μένα το δώρο που φέρνει μαζί της κάθε αποτυχία, μαζί με το πείσμα να βελτιωθώ.
Επιτυχία για μένα ως καλλιτέχνη σημαίνει να καταφέρω να προσεγγίσω και να ερμηνεύσω ένα πιανιστικό έργο με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Έχοντας ερευνήσει και αναλύσει το συνθετικό υπόβαθρο του έργου που μελετάω, αλλά και το στυλ της εποχής που γράφτηκε, μπορώ να προσθέσω και να αναπτύξω τις δικές μου ερμηνευτικές πινελιές. Αυτή η ερευνητική προσέγγιση σε συνδυασμό με μια ταπεινή, ειλικρινή και πηγαία ερμηνεία πάνω στη σκηνή πιστεύω πως οδηγούν στην προσωπική καλλιτεχνική επιτυχία. Αυτά τα στοιχεία πάντα προσπαθώ να μεταδώσω και να εμφυσήσω και στους μαθητές μου, μικρούς και μεγάλους.

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Αυτό που παρατηρώ τα τελευταία χρόνια είναι ότι υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι νέοι, αλλά και παιδιά που συμμετέχουν στα μουσικά τηλεοπτικά talent show. Αυτό όμως που με προβληματίζει είναι η ξαφνική και υπερβολική δημοσιότητα που λαμβάνουν οι συμμετέχοντες, κάτι το οποίο μπορεί να επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις και συνέπειες στην μετέπειτα πορεία τους. Πράγματι, η προβολή και η αναγνωρισιμότητα ενός ταλέντου ενδεχομένως μπορεί να αποτελέσει έναν καθοριστικό παράγοντα εξέλιξης στη πορεία ενός καλλιτέχνη, αρκεί όμως να πλαισιώνεται από σωστή καθοδήγηση και μια ολοκληρωμένη μουσική εκπαίδευση.

https://soundcloud.com/user-896426429/frankmartin

Μία συνεργασία που ονειρεύεστε; Θα έλεγα ότι υπάρχουν πολλές και όχι μία συγκεκριμένη συνεργασία που ονειρεύομαι, όπως να συμπράξω με μεγάλες ορχήστρες του εξωτερικού. Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, πρόσφατα είχα την τύχη και την τιμή να συνεργαστώ με την εξαιρετική Καμεράτα της Βιέννης, πρώτα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (53α Δημήτρια) και στη συνέχεια στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου (17-18/12/2019) μαζί με τους εξαίρετους συναδέλφους Θεόδωρο Κερκέζο και Μύρωνα Μιχαηλίδη, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.

https://soundcloud.com/user-896426429/rhapsody-in-blue-george-gershwin

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού; Θα έλεγα πως στην Ελλάδα υπάρχουν μάνατζερ και εταιρείες παραγωγής, απλά η αγορά (ειδικά στο είδος της κλασικής μουσικής) δεν είναι μεγάλη. Τα συγκεκριμένα γραφεία ασχολούνται κυρίως με μεγάλες παραγωγές που θα έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απήχηση στο ευρύ κοινό, κάτι το οποίο είναι λογικό (ως ένα βαθμό), καθώς πρέπει να μπορούν να επιβιώσουν οικονομικά.
Δυστυχώς, θεωρώ πως ένας μουσικός στην Ελλάδα πρέπει όχι μόνο να ερμηνεύει, αλλά επίσης να διαθέτει ικανότητες στην οργάνωση, την διαφήμιση, τις δημόσιες σχέσεις ώστε να μπορεί να δραστηριοποιείται αποτελεσματικά.

https://soundcloud.com/user-896426429/manos-hadjidakis-for-a-little-white-seashell-suite-for-piano

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Αυτό που μου αρέσει πολύ είναι να δημιουργώ πάνω στη σκηνή συνεργασίες και συνομιλίες μεταξύ της μουσικής και άλλων μορφών τέχνης, όπως η ποίηση, η λογοτεχνία, ο χορός, και η ζωγραφική. Στο παρελθόν έχω παρουσιάσει συναυλίες με θέμα “Μουσική εμπνευσμένη από την Ποίηση, τη Λογοτεχνία, και το Θέατρο”, όπου το πιάνο και η απαγγελία συνυπήρξαν πάνω στη σκηνή. Επίσης, πριν από χρόνια είχα την ιδέα να μεταγραφεί το έργο “Rhapsody in Blue” του Αμερικανού συνθέτη George Gershwin για πιάνο και ορχήστρα σαξοφώνων, ένα εγχείρημα που παρουσιάστηκε με επιτυχία μαζί με την Ορχήστρα Σαξοφώνων της Νομαρχίας Πειραιά στο Φεστιβάλ “Μανόλης Καλομοίρης” αλλά και σε άλλες σημαντικές αίθουσες της Αθήνας. Μία άλλη ιδιαίτερη συναυλία, μέσα από δημιουργικές αναζητήσεις, γέννησε την ιδέα και έφερε τον τίτλο “Η κλασική μουσική συναντά την παραδοσιακή τέχνη” (26/4/2013, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης), όπου μαζί με δύο εξαίρετους συναδέλφους, Χριστίνα Παντελή και Μάνο Πυροβολάκη, επιχειρήσαμε επιτυχώς να ενώσουμε τη Δυτική Ευρωπαϊκή μουσική με την Ελληνική παραδοσιακή μουσική.
Μέσα σε παρόμοιες δημιουργικές αναζητήσεις βρίσκονται τα μελλοντικά μουσικά μου σχέδια. Αυτό το διάστημα συνεργάζομαι με την καταξιωμένη συγγραφέα και πολυβραβευμένη μεταφράστρια ποίησης και λογοτεχνίας Πέρσα Κουμούτση. Στόχος μας είναι να παντρέψουμε πάνω στη σκηνή την Δυτική Ευρωπαϊκή μουσική και την Αραβική ποίηση μέσα από το γυναικείο πρίσμα, παρουσιάζοντας πιανιστικά και ποιητικά έργα γυναικών συνθετριών και ποιητριών.
Τέλος, πάντα στα μουσικά μου σχέδια μία σημαντική θέση κατέχουν οι συναυλίες μουσικής δωματίου σε συνεργασία με εκλεκτούς συναδέλφους.

https://soundcloud.com/user-896426429/yannis-konstantinides-8-danses-des-iles-grecques

Βιογραφικό. Έλενα Χριστοδούλου, πιανίστα «…λαμπερή και διαυγή δακτυλική ικανότητα…αξιοζήλευτη καθαρότητα και άνετο έλεγχο ήχου, φράσης και προθέσεων…εξωστρεφή martellato ήχο, εντυπωσιακά τεχνικά στοιχεία…»
(Δ. Μαλλούχος, Μουσικός Τόνος)

https://www.youtube.com/watch?v=awy3lgBmCxw&feature=share

Η Έλενα Χριστοδούλου έχει στο ενεργητικό της πολυάριθμα ρεσιτάλ πιάνου και συναυλίες μουσικής δωματίου σε σημαντικές αίθουσες σε τέσσερις ηπείρους: Ευρώπη, Β. Αμερική, Ασία, Β. Αφρική. Ενδεικτικά: Αυστρία (Σάλτσμπουργκ), Η.Π.Α. (Βοστώνη, Salt Lake City), Ιταλία (Ρώμη), Όπερα Καϊρου/Αλεξάνδρειας, Η.Α.Ε. (Ντουμπάι), Ιράν (Rudaki/Vahdat Hall), Ελλάδα (Μ.Μ.Α./Μ.Μ.Θ.). Ως σολίστ έχει συμπράξει με ελληνικές και ξένες ορχήστρες. Ενδεικτικά: Καμεράτα της Βιέννης (δ/νση Μ. Μιχαηλίδης), Ορχήστρα των Χρωμάτων (δ/νση Μ. Λογιάδης), ιταλική ορχήστρα εγχόρδων “Partenopea” (δ/νση E. Volpe), ορχήστρα δωματίου του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Ορχήστρα Σαξοφώνων Νομαρχίας Πειραιά (καλλιτεχνική δ/νση Θ. Κερκέζος). Επίσης, έχει ηχογραφήσει για το Τρίτο Πρόγραμμα, τηλεόραση, καθώς και για το ελληνικό ραδιόφωνο της Βοστώνης (Αμερική).
Έχει κληθεί από την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών να ερμηνεύσει έργα Ελλήνων συνθετών (αρκετοί εκ των οποίων της έχουν αφιερώσει έργα τους -Μ.Ι. Αλεξιάδης, Τ. Ρωσόπουλος) για δύο πιάνα (με τη Χ. Παντελή) στην επετειακή συναυλία για την δεκαετή συνεργασία της Ένωσης με το Ινστιτούτο Goethe. Έχει δώσει σειρά από masterclasses και συναυλίες σε συνεργασία με το Tehran Art University, καθώς επίσης συμμετέχει ως καθηγήτρια στη Διεθνή Θερινή Μουσική Ακαδημία (Ελλάδα) που τελεί υπό την αιγίδα των Vladimir Spivakov και Vladimir Krainev International Charity Foundation. Με αφορμή την έντονη καλλιτεχνική της δραστηριότητα έχει προσκληθεί ως σολίστ από την αμερικανική, ελβετική, ιταλική, αιγυπτιακή, και σερβική πρεσβεία (υπό την αιγίδα της Πριγκίπισσας Αικατερίνης της Γιουγκοσλαβίας) με στόχο την ανάδειξη της ελληνικής αλλά και ευρωπαϊκής μουσικής. Έχει βραβευτεί από τη φιλανθρωπική οργάνωση Lions Club για τη μουσική της συνεισφορά.
Η Έλενα Χριστοδούλου έλαβε το Δίπλωμα Πιάνου (Άριστα παμψηφεί, 1ο βραβείο & χρυσό μετάλλιο) με καθηγητή τον Δημήτρη Τουφεξή. Αποφοίτησε από το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (Deree), όπου έλαβε πτυχίο από το τμήμα Μουσικών Σπουδών (B.A. in Music), με Υψίστη Διάκριση. Με διαδοχικές υποτροφίες των Ιδρυμάτων Fulbright και Αλέξανδρος Ωνάσης πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές (Master in Piano Performance / Boston Conservatory of Music) με καθηγητή τον Michael Lewin. Ανά περιόδους έχει μελετήσει κοντά σε μεγάλους πιανίστες όπως: Leon Fleisher, Jacob Lateiner (Mozarteum/Salzburg), Aquilles delle Vigne, Nicolae Petrof. Έχει κερδίσει βραβεία και τιμητικές διακρίσεις σε πανελλήνιους (Χ.Ο.Ν.) και διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου όπως στην Ρώμη (“Associazione Culturale Fryderyk Chopin” Piano Competition) και στη Βοστώνη (νικήτρια του “Concerto Competition” – Boston Conservatory), καθώς επίσης έχει διατελέσει μέλος σε επιτροπές διαγωνισμών πιάνου. Είναι έφορος της σχολής του πιάνου στο Δημοτικό Ωδείο Αμαρουσίου.

https://www.facebook.com/dubaiconcertcommittee/videos/1740920022624801/?sfnsn=mo&d=n&vh=e