Χρήστος Παρασκευόπουλος: “Η επιτυχία είναι πάντα ο αναμενόμενος στόχος. Ποτέ δεν κάνουμε κάτι ως καλλιτέχνες, με σκοπό την αποτυχία”

“…Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι η αύξηση της συναυλιακής μου δραστηριότητας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και η ανάδειξη νέων μουσικών που να θέλουν να εκπαιδευθούν και να ασχοληθούν με αυτό”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση; Η πρώτη μου μουσική ανάμνηση τοποθετείται στο μακρυνό 1982. Όταν ξεκίνησα το Γυμνάσιο, όπου έτυχε η καθηγήτρια που μπήκε την πρώτη ημέρα στην τάξη να ήταν η κ. Ευαγγελία Χασαπλαδάκη καθηγήτρια πιάνου και μουσικής. Ένας άνθρωπος όπου κράτησα επαφή έως το 2005, όπου δυστυχώς απεβίωσε. Το μάθημα της μουσικής ήταν για μένα σημαδιακό. Ήταν κάτι τόσο πρωτόγνωρο, αλλά και απόλυτα ενδιαφέρον. Το Πάσχα του 1983, παρακολούθησα μια ραδιοφωνική πραγματεία στο Τρίτο Πρόγραμμα του εξαίρετου μαέστρου και μουσικού Αντώνη Κοντογεωργίου. Αυτό ήταν κάτι που με ώθησε στο να ασχοληθώ με το εκκλησιαστικό όργανο, ένα όργανο άγνωστο στο ευρύ κοινό της Ελλάδας εκείνα τα χρόνια. Παρ’όλα αυτά, άνοιξα τα κανάλια που έπρεπε για να βρω τους κατάλληλους ανθρώπους. Όταν ανακοίνωσα την απόφασή μου αυτή στην κ. Χασαπλαδάκη βρήκα στο πρόσωπό της έναν ένθερμο υποστηρικτή.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Ένας μουσικός που με έχει γοητεύσει με τις ερμηνείες του είναι ο Καρλ Ρίχτερ. Τον θεωρώ ως έναν υπέρτατο αρχιμουσικό και ερμηνευτή πληκτροφόρων οργάνων, όπου άφησε εποχή στο χώρο. Δυστυχώς έχει πεθάνει κι έτσι η επιθυμία μου δε μπορεί να πραγματοποιηθεί. Το έργο του είναι μοναδικό και έχει αφήσει αρκετές ηχογραφήσεις αλλά και βίντεο, στα οποία μπορεί κάποιος να θαυμάσει την τέχνη του και το εύρος των γνώσεών του πάνω στο Johann Sebastian Bach, του οποίου υπήρξε θαυμάσιος ερμηνευτής.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Η πορεία μου μέχρι σήμερα στο χώρο μετριέται με δεκαετίες πλέον. Ξεκίνησα από οργανίστας σε εκκλησίες εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Από τότε έχω πραγματοποιήσει πολλά ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, όπου φιλοξενούνται εκκλησιαστικά όργανα: Αθήνα, (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Εθνική Λυρική Σκηνή, Αίθουσα Παρνασσός, Γερμανική Εκκλησία του Χριστού, Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου, Πρώτη Ευαγγελική Εκκλησία, Δεύτερη Ευαγγελική Εκκλησία, Ιερά Καρδία του Σωτήρος κ.α.), Χανιά (Μετάσταση Θεοτόκου), Σύρος (Καθεδρικός Ναός Αγίου Γεωργίου), Ρόδος (Καθεδρικός Ναός Αγίου Φραγκίσκου, Παναγία της Νίκης). Οι συνεργασίες μου συμπεριλαμβάνουν διάφορους σολίστ είτε από το χώρο του τραγουδιού είτε από μουσικούς άλλων οργάνων. Επίσης έχω συμπράξει με τη Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία του Δήμου Αθηνών καθώς και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με την Όπερα Δωματίου Αθηνών, τον ΑΣΜΑ και άλλους φορείς κατά καιρούς. Σα μαέστρος χορωδιών έχω ιδρύσει και διευθύνω χορωδίες θρησκευτικής μουσικής, όπως η Musica Sacra και η Cantus Celestis, το φωνητικό κουαρτέτο Vox Sinceris και διευθύνω από το 1997 την τετράφωνη εκκλησιαστική χορωδία της Αγίας Παρασκευής Νέας Σμύρνης.
Από το 2007 ασχολούμαι με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου στην Ελλάδα. Το 2007-2009 είχα τη Διεύθυνση του Φεστιβάλ Μπαχ της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας, ενώ από το 2010 έως σήμερα διευθύνω το Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Αγίου Φραγκίσκου στη Ρόδο με συμμετοχή μουσικών από Ελλάδα και άλλες χώρες της Ευρώπης. Το 2017 ανέλαβα την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ που διοργανώνεται στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου όπου συμμετέχουν μουσικοί από την Ελλάδα αλλά και άλλες χώρες της Ευρώπης. Αυτή τη στιγμή η μόνιμη θέση που έχω είναι του Αρχιμουσικού της Γερμανικής Εκκλησίας στην Αθήνα, όπου μέσα στις ευθύνες μου είναι η χρήση του εκκλησιαστικού οργάνου στη λειτουργία αλλά και σε συναυλίες, η οργάνωση της χορωδίας της εκκλησίας όπως επίσης και η πραγματοποίηση εκδηλώσεων στο χώρο της εκκλησίας με τη χορωδία ή με τα φωνητικά ή οργανικά σύνολα, αλλά και η λήψη αποφάσεων για τη χρήση του ναού από μουσικούς που ενδιαφέρονται να δώσουν μια συναυλία.
Πέραν των εμφανίσεών μου στην Ελλάδα, έχω αρκετά μεγάλη δράση και στο εξωτερικό έχοντας πραγματοποιήσει σειρά εμφανίσεων στη Μεγάλη Βρετανία, Πολωνία, Αυστρία και Ισραήλ και έχοντας επίσης κλείσει συναυλίες σε Ελβετία, Πολωνία, Γερμανία και Μάλτα. Σας καθηγητής εκκλησιαστικού οργάνου δραστηριοποιούμαι στα Ωδεία «Νικόλαος Μάντζαρος» και Ελληνικό Ωδείο στο Κεντρικό Εκπαιδευτήριο.
Οι τίτλοι σπουδών που έχω αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια συμπεριλαμβάνουν Πτυχίο Πιάνου (1994), Πτυχίο Αρμονίας (1991), Πτυχίο Αντίστιξης (1997), Δίπλωμα Εκκλησιαστικού Οργάνου ABRSM (2001), LRSM (ομότιμος πανεπιστημιακός τίτλος εκκλησιαστικού οργάνου, 2006) και το 2019 το πρώτο ελληνικό δίπλωμα εκκλησιαστικού οργάνου στην ιστορία της Ελλάδας από αρχής καθιερώσεως του Κανονισμού Λειτουργίας των Ελληνικών Ωδείων με νόμο του 1957 βασισμένου σε βασιλικό διάταγμα του 1942. Το Δίπλωμα αυτό δόθηκε από το Ωδείο Νικόλαος Μάντζαρος, του οποίου Καλλιτεχνικός Διευθυντής είναι ο Παύλος Βεντούρας συνθέτης και πιανίστας, και με την πρωτοβουλία του οποίου ξεκίνησε όλη η διαδικασία και οι απαραίτητες ενέργειες για την απόκτηση του διπλώματος.
Από τις πλέον καθοριστικές επιρροές στο χώρο ήταν σαφώς όλοι όσοι με είχαν υπό την καθηγεσία τους όλα αυτά τα χρόνια έως ότου ολοκλήρωσα την εκπαίδευσή μου. Αναφέρω χαρακτηριστικά τα ονόματά τους: Ευαγγελία Χασαπλαδάκη (πιάνο), Παύλος Βεντούρας (πιάνο), Καίτη Τρούλη (πιάνο), Σπύρος Κλάψης (Ανώτερα Θεωρητικά), Μάρω Νικάκη (φωνητική), Βιργινία Βούλγαρη (φωνητική), Nicolas Kynaston (εκκλησιαστικό όργανο). Όλοι τους στάθηκαν ως δυνατές επιρροές στο μουσικό χώρο με διάφορους τρόπους. Τους ευγνωμονώ όλους ιδιαιτέρως!

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία; Η επιτυχία είναι πάντα ο αναμενόμενος στόχος. Ποτέ δεν κάνουμε κάτι ως καλλιτέχνες, με σκοπό την αποτυχία. Ο σωστός καλλιτέχνης εφοδιάζεται με όπλα για να μην αποτύχει. Τα όπλα του είναι η υπομονή, η επιμονή, η μελέτη άνευ ορίων, αλλά και ο σωστός σχεδιασμός. Όταν, λοιπόν, έχουμε στα χέρια μας όλα αυτά τα όπλα, τότε δεν υπάρχει περίπτωση να αποτύχουμε. Συνεπώς προσωπικά δεν έχω καμμία φοβία στις παραπάνω έννοιες, γιατί απλά από πολύ μικρή ηλικία έχω στόχους που δεν καταστρατηγώ αλλά και πάντα έχω την αποφασιστικότητα όταν κάνω κάτι να μην υπάρχουν πρακτικά εμπόδια για να πάμε πάντα προς την επιτυχία!

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε; Αυτή τη στιγμή έχω ήδη πραγματοποιήσει κάποιες συνεργασίες, που θα ήθελα, σε μεγάλους ναούς της Ευρώπης, αλλά ουσιαστικά έχω δύο που θα ήθελα να συμπράξω. Ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο και η Παναγία των Παρισίων. Είναι δύο χώροι που για έναν οργανίστα είναι σημαντικότατοι και αποτελούν σταθμό στη συναυλιακή του πορεία.

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι η αύξηση της συναυλιακής μου δραστηριότητας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και η ανάδειξη νέων μουσικών που να θέλουν να εκπαιδευθούν και να ασχοληθούν με αυτό. Στη φάση αυτή μου έχουν ανατεθεί συναυλίες σε διάφορες χώρες του εξωτερικού για τα έτη 2021 και 2022. Επίσης συνεχίζω τη διοργάνωση των Φεστιβάλ στην Ελλάδα με σκοπό την αύξηση των δραστηριοτήτων από συναυλιακής και εκπαιδευτικής πλευράς τους.

Χρήστος Παρασκευόπουλος, οργανίστας
Ο Χρήστος Παρασκευόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Οι μουσικές του σπουδές ξεκίνησαν με τη γνωστή καθηγήτρια πιάνου Ευαγγελία Χασαπλαδάκη. Είναι απόφοιτος του Εθνικού Ωδείου Αθηνών από την τάξη Πιάνου των Παύλου Βεντούρα και της Καίτης Τρούλη το 1994 και από την τάξη Ανωτέρων Θεωρητικών του Σπύρου Κλάψη το 1997 με πτυχίο Αντίστιξης. Επίσης είναι κάτοχος του πανεπιστημιακού τίτλου LRSM στο εκκλησιαστικό όργανο από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου μαθητεύοντας με τον οργανίστα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Nicolas Kynaston και είναι ο πρώτος Έλληνας που απέκτησε ελληνικό Δίπλωμα εκκλησιαστικού οργάνου το 2019 με την Ελένη Κεβεντσίδου. Από το 1997 είναι οργανίστας στη Γερμανική Εκκλησία του Χριστού ενώ από το 2012 διορίστηκε Αρχιμουσικός (Kantor) στον ίδιο χώρο. Επίσης είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου και Μουσικής του Αγίου Φραγκίσκου στη Ρόδο καθώς και του Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου “ANO” του Αγίου Γεωργίου στη Σύρο του οποίου εγκαινίασε το εκκλησιαστικό όργανο το 2016 με μεγάλη πανηγυρική συναυλία μετά την ανακατασκευή του οργάνου από τον Ιταλό κατασκευαστή Saverio Tamburini. Μεταξύ των έργων που αποδόθηκαν στον εγκαινιασμό του οργάνου περιλαμβάνεται η σύνθεση «Syr», του γνωστού συνθέτη Παύλου Βεντούρα, όπου συνετέθη ειδικά για το σκοπό αυτό. Έχει εμφανιστεί σε ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου στην Ελλάδα, στη Μεγάλη Βρετανία (Λονδίνο All Souls Langham Place – St Marylebone, Croydon St Michael and All Angels with St James), στο Ισραήλ (Ιερουσαλήμ – Καθεδρικός Ναός του Αγίου Σωτήρος), στην Αυστρία (Λυντς – Μοναστηριακός Ναός του Αγίου Φλωριανού), στην Πολωνία (Βαρσοβία – Ευαγγελική Εκκλησία Βαρσοβίας), και έχει προσκληθεί στο Αββαείο του Αγίου Στεφάνου στο Weingarten στη Γερμανία και Βαλέττα στη Μάλτα και για το 2021 στην Πολωνία και Ελβετία. Έχει συνεργαστεί ως οργανίστας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, τη Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηνών, με καλλιτέχνες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κ.α. Επίσης έχει εμφανιστεί σε: εκκλησίες στην Αθήνα, Χανιά και Ρόδο, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Εθνική Λυρική Σκηνή, Στοά του Βιβλίου, Αίθουσα Φιλολογικού Συνδέσμου «Παρνασσός». Το 2008 ίδρυσε και διευθύνει το φωνητικό σύνολο “Musica Sacra” όπου εξειδικεύεται στην ερμηνεία έργων χορωδιακής θρησκευτικής μουσικής. Είναι επίσης διευθυντής της χορωδίας Cantus Celestis και του φωνητικού συνόλου Vox Sinceris. Διδάσκει εκκλησιαστικό όργανο στο Ωδείο «Νικόλαος Μάντζαρος» και στο Ελληνικό Ωδείο (Κεντρικό Εκπαιδευτήριο).