Γράφει η Βάγια Σεραφειμίδου*
Ένα καλοκαίρι διαφορετικό, αβέβαιο, δύσκολο και εξαιρετικά πιεστικό για την οικονομία της χώρας μας. Σ ’αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε τα πάντα επηρεάζονται από την πανδημία. Πολύ περισσότερο ο τουρισμός, ο οποίος επηρεάζεται καταλυτικά από τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού προβλέπει για φέτος μείωση του διεθνούς τουρισμού κατά 60% έως και 80% σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, γεγονός που συνεπάγεται τεράστιες ζημιές για τις οικονομίες των χωρών μεταξύ των οποίων, βεβαίως, είναι και η Ελλάδα.
Υπάρχουν αδιόρατες τάσεις που επηρεάζουν την ταξιδιωτική αγορά, άρα και τις ταξιδιωτικές επιλογές. Οι συνήθειες και οι προτιμήσεις αλλάζουν. Το μοναδικό ίσως που αντιστέκεται στην αλλαγή είναι το ελληνικό τουριστικό προϊόν που παραμένει δεκαετίες το ίδιο και ο κύριος υπεύθυνος γι’ αυτό είναι η Ελληνική Πολιτεία που διαχειρίζεται το εθνικό της προϊόν με μία μάλλον παρωχημένη αντίληψη.
Για να σταθεί δυναμικά ο ελληνικός τουριστικός κλάδος στην παγκόσμια αγορά και στην προσέλκυση ξένων επισκεπτών δεν επαρκεί μόνο ο ήλιος, η θάλασσα και οι καλές παραλίες. Το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας είναι και ο πολιτισμός, η ιστορία, η κουλτούρα της, η πλούσια φυσική ομορφιά, τα μνημεία, τα αξιοθέατα και, βεβαίως, οι καλές ξενοδοχειακές μονάδες. Πρέπει, λοιπόν, όλα αυτά τα στοιχεία που συνθέτουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν να υποστηριχθούν δεόντως και να προβληθούν διεθνώς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Αναμφίβολα, ο τουρισμός για τη χώρα μας αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων καθώς είναι ένας από τους σπουδαιότερους κλάδους της οικονομικής της δραστηριότητας. Τον περασμένο χρόνο μόνο τα έσοδα από τον τουρισμό άγγιξαν τα 18 δις. ευρώ συμβάλλοντας έτσι στο ΑΕΠ με ποσοστό άνω του 20%.
Η μοναδική λύση για να μη χαθεί αυτό το πλεονέκτημα είναι η αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος με τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, έτσι ώστε ο ελληνικός τουρισμός να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες τόσο σε αριθμό όσο και σε ποιότητα.
Οι τουρίστες, πλέον επιζητούν ολοένα και περισσότερο υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και προϊόντα ενώ συγχρόνως υφίσταται και ένας αδυσώπητος ανταγωνισμός από άλλες μεσογειακές χώρες.
Η δεκαετής οικονομική κρίση επηρέασε καταλυτικά τον ελληνικό τουρισμό. Ο τουριστικός κλάδος στερείται αξιόλογων επενδύσεων και δράσεων. Η αναπτυξιακή του πορεία απαιτεί επιχειρησιακό σχέδιο. Κεφάλαιο. Δεν αρκεί μόνο η δημιουργική διάθεση για εξέλιξη.
Ακατάλληλοι άνθρωποι σε σημαντικές θέσεις. Για πόσο ακόμη; Ο τουριστικός κλάδος δεν είναι ένας μονοσήμαντος και απλός τομέας. Αντιθέτως, είναι σύνθετος, απαιτητικός, ανταγωνιστικός και ιδιαίτερα ευμετάβλητος. Για να σχεδιαστούν αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, πρέπει σε καίριες θέσεις να αναλάβουν άνθρωποι με όραμα, με γνώσεις και εξειδίκευση, έχοντας ως στόχο την προώθηση της εικόνας της Ελλάδας ως ιδανικός τουριστικός προορισμός για όλες τις εποχές του χρόνου.
Ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, είναι η ελληνική παραδοσιακή φιλοξενία η οποία είναι ένας σημαντικός παράγοντας προσέλκυσης ξένων τουριστών. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που άρχισε να χάνεται και να φθείρεται στο βωμό της αναζήτησης του εύκολου κέρδους, όπως με την παράνομη λειτουργία καταλυμάτων και την παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών.
Οι επισκέπτες μας, πρέπει να φεύγουν από τη χώρα μας, έχοντας αποκομίσει τις καλύτερες εντυπώσεις. Να μεταφέρουν στο κοινωνικό τους περιβάλλον τα καλύτερα λόγια για τη φιλοξενία που τους προσφέρθηκε τις ημέρες της διαμονής τους και να είναι ένας από τους βασικούς λόγους να επιθυμούν να ξανά επισκεφθούν τη χώρα μας. Με το τρόπο αυτό, θα καταφέρουμε να έχουμε επαναλαμβανομένους τουρίστες και μάλιστα από ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες.
Για παράδειγμα, με την υποστήριξη της Ελληνικής πολιτείας θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τουριστικά περίπτερα σε κεντρικά σημεία τουριστικών προορισμών με ελληνικά προϊόντα όπως λάδι, μέλι, κρασί κ.α. τα οποία θα προσφέρονται στους επισκέπτες μας για μία πρώτη γνωριμία, έτσι ώστε να ενισχύεται ακόμη περισσότερο η θετική εικόνα που αξίζει να προβάλει η Ελλάδα.
Στην εποχή της σύγχρονης τεχνολογίας, η δημιουργία έξυπνων ηλεκτρονικών εφαρμογών ενημέρωσης στον κλάδο του τουρισμού, των ταξιδιών και της φιλοξενίας, είναι εξόχως σημαντική για την παροχή πληροφοριών, προτάσεων και ιδεών σχετικών με τους προορισμούς.
Επίσης, η τεχνολογική και ποιοτική αναβάθμιση της ιστοσελίδας του ΕΟΤ με πολυμέσα και σύγχρονη διαδραστική ενημέρωση για προτεινόμενα ταξίδια, τοποθεσίες, δραστηριότητες, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, εκκλησίες, καθώς και την παροχή δυνατότητας άμεσης επικοινωνίας με αρμόδιους φορείς και υπεύθυνους ασφαλείας. Με άλλα λόγια, ένα άρτιο και σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα που να αποσκοπεί στην ικανοποίηση των απαιτήσεων των τουριστών με βάση τις προτιμήσεις τους και την οικονομική τους θέση, έτσι ώστε να μπορούν να κινηθούν με ευκολία και ασφάλεια.
Επικέντρωση στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας μοναδικής κληρονομιάς με στόχο την ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Η Ελλάδα έχει αναρίθμητους αρχαιολογικούς χώρους εκ των οποίων πολλοί από αυτούς παραμένουν ανεκμετάλλευτοι.
Είναι παράλογο να περιμένουμε τουρισμό υψηλής εισοδηματικής στάθμης και παράλληλα να δημιουργούμε προϋποθέσεις για τουρισμό τύπου «Λαγανά».
Η πανδημία, δυστυχώς, επέφερε μεγάλο πλήγμα φέτος στον τουρισμό της χώρας μας. Η Ελληνική Πολιτεία πρέπει να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια και στην αγωνία όλων των εργαζόμενων στον τουριστικό κλάδο. Παράλληλα, η Ελλάδα μας, πρέπει να κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Το δύσκολο και απρόβλεπτο αυτό καλοκαίρι πρέπει να αποτελέσει την αρχή μιας διαδρομής ριζικών αλλαγών, με απώτερο στόχο την ανάπτυξη μιας νέας εθνικής στρατηγικής για την ποιοτική ανάπτυξη του τουρισμού.
*Η κυρία Σεραφειμίδου Βάγια σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και Δημοσιογραφία στο ANT1 MediaLab. Αρθρογραφεί στον ηλεκτρονικό και περιοδικό Τύπο, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων του κοινωνικού και πολιτικού ρεπορτάζ. Παράλληλα, δραστηριοποιείται επαγγελματικά και στο χώρο των δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας.