Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία. Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Φυσικά! Η μουσική είναι από τα λίγα πράγματα, δυστυχώς, που ενώνουν τους ανθρώπους σήμερα… Είναι μια παγκόσμια γλώσσα, μια κοινή εμπειρία που ενώνει τόσο τους μουσικούς που την ερμηνεύουν, χωρίς να χρειάζεται καν να μιλούν την ίδια μητρική γλώσσα ή να γνωρίζονται από πριν, όσο και το κοινό που την ακούει, μιλώντας απευθείας στην καρδιά και δημιουργώντας εικόνες, συγκινήσεις και συναισθήματα σε όλους, ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής, θρησκείας κτλ
Ποιο μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Θαυμάζω τον μουσικό που μέσα στις αμέτρητες δυσκολίες της εποχής, βρίσκει τη δύναμη να κάνει αυτό που αγαπάει. Αυτόν που καταφέρνει να υπερκεράσει τα εμπόδια και να γύρει τη ζυγαριά προς το να αγαπάει αυτό που κάνει. Τον μουσικό που είναι πειθαρχημένος, συνεπής στη δουλειά του, που σέβεται τους συναδέλφους του.
Ο πολύς κόσμος δεν γνωρίζει ίσως τα άπειρα χρόνια σπουδών που απαιτούνται για να γίνει κανείς επαγγελματίας μουσικός, με ότι συνεπάγεται αυτό οικονομικά, την καθημερινή μελέτη που απαιτείται για να διατηρείται σε υψηλό επίπεδο και τις άπειρες ώρες προβών που απαιτούνται πριν το τελικό αποτέλεσμα της συναυλίας.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Η αλήθεια είναι ότι η γλώσσα της μουσικής είναι όντως μία, υπάρχουν όμως πολλά διαφορετικά είδη μουσικής ανάλογα με την πολυπλοκότητα και το “βάθος” αυτής. Αυτό όμως που έχει πραγματικά σημασία είναι το πώς θα ερμηνευθεί το κάθε είδος, το πως θα εκτελεσθεί και θα “δοθεί” στο κοινό. Αυτό είναι που εξαρτάται κυρίως από τους μουσικούς. Αν αντιμετωπισθεί το οποιοδήποτε είδος με σοβαρότητα, υψηλή κατάρτιση και ευθύνη, το απότέλεσμα θα είναι είναι όμορφο, ποιοτικό και αληθινό.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Πιστεύω ακράδαντα ότι η μουσική παιδεία είναι απόλυτη ανάγκη, όπως και οποιαδήποτε παιδεία πάνω στην Τέχνη, γιατί η ενασχόληση με τις τέχνες και ιδιαίτερα από μικρή ηλικία, διευρύνει τους ορίζοντες και τον τρόπο σκέψης του ανθρώπου και τον φέρνει σε επαφή με τα συναισθήματά του, με τον εσωτερικό του κόσμο. Το σημαντικότερο όμως απ’ όλα είναι ότι εκπαιδεύει τον άνθρωπο, του δίνει “φίλτρα αισθητικής”. Του μαθαίνει να απορρίπτει το εύπεπτο και το πρόχειρο και να εκτιμά το ποιοτικό.
Δεν χρειάζεται να γίνουν όλοι επαγγελματίες μουσικοί ή ηθοποιοί κτλ. Χρειαζόμαστε όμως σίγουρα υψηλότερη αισθητική σε όλους τους τομείς γύρω μας..
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Ο γονιός μπορεί να καταλάβει αν το παιδί έλκεται από τη μουσική, αλλά ο ασφαλέστερος τρόπος για να ανακαλύψει αν έχει ταλέντο, είναι να φέρει το παιδί σε επαφή με κάποιον ειδικό, σε ένα ωδείο για παράδειγμα και να δοκιμάσει να ασχοληθεί με κάποιο όργανο της αρεσκείας του, για κάποιο χρονικό διάστημα.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Δυστυχώς όχι όσο θα έπρεπε. Στην Α/θμια και Β/θμια οι ώρες διδασκαλίας της μουσικής είναι ελάχιστες, με φωτεινή εξαίρεση μόνο τα Μουσικά Σχολεία (Γυμνάσια και Λύκεια) στα οποία είχα την χαρά να διδάξω 6 χρόνια, όπου εκεί γίνεται διδασκαλία της μουσικής παράδοσης και όχι μόνο.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Βεβαίως και υπάρχουν Έλληνες εξαιρετικοί μουσικοί με υψηλή κατάρτιση και υψηλό επίπεδο γνώσεων. Μάλιστα ολοένα και περισσότεροι, με το επίπεδο συνεχώς να ανεβαίνει. Δεν είναι τυχαίο για παράδειγμα που ο καλύτερος βιολονίστας αυτή τη στιγμή στον κόσμο είναι Έλληνας, ο Λεωνίδας Καβάκος και υπάρχουν τόσοι άλλοι μουσικοί που διαπρέπουν στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Οι συνεργασίες με υπέροχους συναδέλφους, παλιούς και νέους, η αναμέτρηση με δύσκολα πλην όμορφα μουσικά έργα, τα μουσικά ταξίδια και φυσικά η όσο το δυνατόν καλύτερη διδασκαλία των μαθητών μου.