Παναγιώτα Κατσαγάνη: “Η μουσική είναι ένας κοινός κώδικας επικοινωνίας που μας φέρνει πιο κοντά!”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα. Χρησιμοποιεί σαν υλικό, δομικό στοιχείο τον ήχο, που είναι ένα άυλο στοιχείο στο χώρο και στο χρόνο και που με την κατάλληλη οργάνωση και επεξεργασία, βάζοντας και το άλλο σημαντικό στοιχείο της μουσικής, που είναι ο ρυθμός, μπορεί να δώσει εξαιρετικά αριστουργήματα, τα οποία μπορούν να παιχτούν, ή και τραγουδηθούν απ’ άκρη σ’ άκρη της γης.

Φυσικά και ενώνει λαούς και πολιτισμούς η μουσική. Μπορεί να υπάρχει διαφορετική καταγωγή- προέλευση, αλλά η μουσική είναι ένας κοινός κώδικας επικοινωνίας που μας φέρνει πιο κοντά!

Οι ήχοι, οι μελωδίες, έχουν αυτή τη μαγική, θα έλεγα ιδιότητα να προκαλούν συναισθήματα, συγκίνηση και να δημιουργούν εικόνες.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Θαυμάζω πάρα πολλούς μουσικούς! Από διάφορες εποχές, διαφορετικά είδη.

Από παιδί και λόγω καταγωγής, μεγάλωσα με παραδοσιακή μουσική, συγκεκριμένα με κλαρίνα! Έχω τέτοια ακούσματα, οπότε μπορώ να πω ότι θαυμάζω πολλούς δεξιοτέχνες του κλαρινου.

Όπως και πολλούς τραγουδιστές του είδους αυτού, που είναι πολύ δύσκολο.
Από συνθέτες της δυτικοευρωπαικης μουσικής υπάρχουν επίσης αρκετοί, όπως οι Bach, Beethoven, Mozart..
Και πολλούς ακόμα από τη ρεμπέτικη και λαϊκή μουσική, τι να πει κανείς για τον Μάρκο; Για τον Τσιτσανη, το Χιώτη..

Ο λόγος γιατι η λίστα είναι ατελείωτη, είναι ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι, συνθέτες, μουσικοί, έδρασαν σε εντελώς διαφορετικές περιόδους, ασχολήθηκαν με τελείως διαφορετικά είδη μουσικής, όμως τους θαυμάζω γιατί άφησαν σπουδαίο έργο που θα ακούγεται για πολλούς αιώνες ακόμα..

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”
Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Η μουσική είναι μια, συμφωνώ κατά μία έννοια, είναι μια ομπρέλα που από κάτω της χωράει πολλά διαφορετικά είδη!
Οι νότες είναι 7, όλοι οι συνθέτες χρησιμοποιούν τον ήχο και το ρυθμό, τα βασικά δομικά στοιχεία της μουσικής, επομένως έγκειται στο στυλ, στο ύφος, που θέλει κανείς να δημιουργήσει.

Και σαφώς στα αισθητικά κριτήρια του κάθε συνθέτη, στην εποχή, στις τάσεις, είναι πολλοί παράγοντες.

Είναι αλήθεια ότι οι μουσικοί είμαστε πολλοί! Αυτό είναι πολύ καλό, να υπάρχουν δηλαδή πολλοί που αγαπούν και υπηρετούν αυτή την τέχνη. Άλλωστε για όποιον το κάνει με αγάπη και μεράκι υπάρχει πάντα χώρος να εκφραστεί.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η παιδεία γενικότερα χρειάζεται για να μπορεί ο άνθρωπος να έχει μια μόρφωση, μια καλλιέργεια πνευματική που θα τον βοηθήσουν σε πολλούς τομείς της ζωής του.

Η μουσική παιδεία χρειάζεται για πολλούς λόγους παραπάνω. Υπάρχουν διάφορες έρευνες που συνδέουν τη μουσική με τη βελτίωση του παιδιού στα μαθήματα του σχολείου.

Οξυνεται το πνεύμα, ανοίγουν νέοι ορίζοντες, καλλιεργείται η αισθητική και η κριτική ικανότητα, η ευγένεια και η ευαισθησία, με την εκμάθηση ενός οργάνου το παιδί χρησιμοποιεί και τα δύο ημισφαιρια του εγκεφάλου του, μαθαίνει να συγκεντρωνεται και να έχει αυτό πειθαρχία.

Για όλα αυτά λοιπόν θεωρώ ότι είναι μάλλον ανάγκη, παρά πολυτέλεια!

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Θεωρώ πως το παιδί καλό είναι να έρχεται σε επαφή με τη μουσική από πολύ μικρή ηλικία! Να παίρνει ερεθίσματα από το περιβάλλον του και ίσως αν υπάρχει η δυνατότητα, που πλέον στα περισσότερα ωδεία προσφέρεται, να παρακολουθήσει κάποιο τμήμα μουσικοκινητικής αγωγής ώστε να έρθει σε επαφή με τη μουσική, μέσα από την κίνηση και το παιχνίδι και από εκεί θα φανεί αν έχει κάποια κλίση, σύμφωνα με τον τρόπο που θα αντιδρά στα μαθήματα και στην πορεία μπορεί να προχωρήσει στην εκμάθηση κάποιου οργάνου.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Θεωρώ πως η μουσική παράδοση διδάσκεται κυρίως στα μουσικά σχολεία της χώρας μας. Ως απόφοιτη του μουσικού σχολείου Πειραιά, έχω να πω πως γίνεται πολύ καλή δουλειά, έχουμε εξαιρετικούς καθηγητές, όμως δυστυχώς είναι παραγκωνισμενα.

Δεν υπάρχει υποστήριξη από το κράτος και είναι κρίμα γιατί παράγεται σημαντικό έργο και μια αξιόλογη μουσική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Στα τμήματα μουσικών σπουδών της χώρας επίσης διδάσκεται η μουσική παράδοση, με αρκετά μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών. Να αναφέρω επίσης το τμήμα λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής του πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Αναμφισβήτητα υπάρχουν πολλοί Έλληνες μουσικοί με εξαιρετικές σπουδές και πολύ καταρτισμένοι στο είδος του ο καθένας.

Από λυρικούς τραγουδιστές, που διαπρέπουν σε Ελλάδα και εξωτερικό, μέχρι διακεκριμένους μαέστρους, μουσικούς όλων των ειδών μουσικής, συνθέτες..

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Θα συνεχίσω με το χορωδιακό σχήμα του δήμου Ηρακλείου Αττικής, που έχω την τιμή και την τύχη να διευθύνω.

Και καλώ από αυτό το βήμα και σας ευχαριστώ για το χώρο που μου δίνετε, όσες και όσους θέλουν να εκφραστούν μέσα από το χορωδιακό τραγούδι, να έρθουν κοντά μας! Επίσης τραγουδάω σε μια ροκ μπάντα και ετοιμάζουμε πολλά ωραία τραγούδια, δημιουργίες του κιθαρίστα μας.

Βιογραφικό.

Η Παναγιώτα Κατσαγάνη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987.
Από μικρή ηλικία έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις τέχνες κάνοντας τα πρώτα βήματα στον κλασικό χορό- μπαλέτο, όπως και στους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς, όμως στην πορεία την κέρδισε η μουσική.

Συγκεκριμένα ξεκίνησε τις σπουδές της στο Πρότυπο μουσικό κέντρο Πειραιά στην τάξη πιάνου της κυρίας Ζαχαριάδου.

Επίσης παρακολούθησε θεωρητικά της μουσικής αλλά και τη χορωδία του ωδείου. Εισήχθη στο μουσικό σχολείο Πειραιά, όπου φοίτησε στο γυμνάσιο και στο λύκειο και ακολούθως πέρασε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών.

Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στην Εθνική Λυρική σκηνή, στον τομέα εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Έχει εργαστεί ως δασκάλα μουσικής στη μη τυπική εκπαίδευση, όπως επίσης και σε καλοκαιρινό παιδότοπο.
Από το Φεβρουάριο του 2019 έως σήμερα, εργάζεται ως μουσικός- μαέστρος του χορωδιακού σχήματος Ηρακλείου Αττικής.
Μέσω της συμμετοχής της σε χορωδίες και μουσικά σύνολα, ανέπτυξε πολύ καλές επικοινωνιακές δεξιότητες και ομαδικό πνεύμα συνεργασίας.
Για ένα διάστημα στράφηκε στον τομέα των τουριστικών επαγγελμάτων και της εστίασης, φοιτώντας στο δημόσιο Ιεκ Ζωγράφου, στην ειδικότητα Τεχνικός τουριστικών μονάδων και επιχειρήσεων φιλοξενίας. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση σε ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Αθήνα.
Η αγάπη της όμως για τη μουσική δεν σταμάτησε. Έτσι παρακολούθησε διαφορά σεμινάρια μουσικοκινητικής αγωγής και χορωδίας.
Από το 2013 ως και το 2016 τραγούδησε με λαϊκά σχήματα αποτελούμενα από μπουζούκι και κιθάρα, σε διάφορα μεζεδοπωλεία στην Αθήνα.
Αυτή την περίοδο είναι η βασική τραγουδίστρια σε μια ροκ μπάντα.
Είναι πτυχιούχος βυζαντινής μουσικής και αρμονίου με βαθμό άριστα παμψηφεί.