Εγκαινιάστηκε την Πέμπτη 16/5/2024 στις 7μμ στο χώρο Τέχνης “ACROART PROJECTS” η ομαδική έκθεση με τίτλο – “Η Νοημοσύνη των Γυμνών”.
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Βασιλική Βασιλείου, Δημήτρης Μέρτζος, Νικόλας Μπαλτζής, Νιόβη Μπολιάκη, Δέσποινα Μπρόβα, Αλίκη Σιτζόγλου
Επιμέλεια: Ιωάννα Καζάκη
«Ο άνθρωπος αποτελεί μέρος του συνόλου, το οποίο ονομάζουμε σύμπαν, ένα μέρος περιορισμένο στον χρόνο και στον χώρο. Βιώνει τον εαυτό του, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του ως κάτι ξεχωριστό από τα υπόλοιπα, ένα είδος οπτικής παραίσθησης της συνειδητότητας του. Η παραίσθηση αυτή είναι σαν μια φυλακή, που περιορίζει στις προσωπικές επιθυμίες και στην αγάπη προς τα ελάχιστα κοντινότερα μας πρόσωπα. Η αποστολή μας πρέπει να είναι να απελευθερωθούμε απ’ αυτή την φυλακή, διευρύνοντας την ακτίνα ευσπλαχνίας μας, ώστε να συμπεριλάβει όλα τα ζωντανά όντα και το σύνολο της φύσης σε όλο της το κάλλος» Αινστάιν.
Το είδος του “πολιτισμού” που ανέπτυξε ο “Σοφός άνθρωπος” όχι μόνο τον οδήγησε σε μετάλλαξη κατά την οποία απώλεσε πολλά από τα εφόδια που τον προίκισε η φύση για να επιβιώσει, αλλά ανέπτυξε και ένα διχαστικό υπερεγώ απέναντι στα υπόλοιπα όντα του πλανήτη. Από όλα τα πλάσματα έμεινε γυμνός και άοπλος να παλεύει με την σκιά του.
Σε αντίθεση με τον άνθρωπο που αγωνιά για την επιβίωσή του, τα φυτά συντηρούνται μόνο από τα τέσσερα στοιχεία της φύσης. Ο Στέφανο Μανκούζο, διευθυντής του Διεθνούς Εργαστηρίου Φυτικής Νευροβιολογίας κατόρθωσε να εξηγήσει ότι τα φυτά έχουν προσωπικότητα, ανταλλάσσουν πληροφορίες, αλληλεπιδρούν με τα ζώα, υιοθετούν στοχευμένες στρατηγικές για να επιβιώσουν, έχουν κοινωνική ζωή και αξιοποιούν όσο το καλύτερο τους ενεργειακούς πόρους.
Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν αντιλαμβάνεται την νοημοσύνη των άλλων όντων, τους συσχετισμούς και την συμπληρωματικότητα που υπάρχουν στην φύση . Οι θρησκείες του καλλιέργησαν την έπαρση ότι είναι το μοναδικό και καθ’ εικόνα παιδί του θεού, που μπορεί να αυξάνεται να πληθύνεται και να κατα κυριεύει την γη και η ορθολογική σκέψη κατόπιν τον εκπαίδευσε να εκμεταλλεύεται στο έπακρο τους πόρους της γης με σκοπό το κέρδος.
Ένα ον που έχασε τις κεραίες προσανατολισμού του και που κατέστρεψε με μια σειρά γενοκτονιών σχεδόν όλους τους γηγενείς σε “πρωτόγονο” στάδιο πολιτισμούς που αντιλαμβάνονταν την έννοια της συμπληρωματικότητας και μαζί όλη την πληροφορία που θα τον βοηθούσε να βρει πάλι τον δρόμο του. Πληροφορίες που θα τον βοηθούσαν να προστατευτεί από την νέα επιστημονική επιθετικότητα. Από την νέα τεχνολογία και την ευγονική που χωρίς ηθικούς φραγμούς, στην υπηρεσία του καπιταλισμού των Cloud σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα νέο μοντέλο ανθρώπου που θα σκέφτεται με την λογική 0-1 όπως ο υπολογιστής και θα είναι ένα γρανάζι του συστήματος το οποίο δεν θα μπορεί πλέον να διαμορφώσει πολιτισμό.
Οι διαισθητικές “κεραίες” των καλλιτεχνών όμως οδηγούσαν μέσα από την τέχνη την προσοχή των ανθρώπων σε αυτές τις “ουσιώδεις “λεπτομέρειες. Ο Ιερώνυμος Μπός τον 15ο αιώνα δημιούργησε ένα σχέδιο με τίτλο “Το δάσος έχει αυτιά το χωράφι έχει μάτια”. Ο Σάντρο Μποτιτσέλι στην “Άνοιξη” κατέγραψε πάνω από 500 αναγνωρίσιμα φυτά. Οι Καλλιτέχνες της Arte Povera (Φτωχή Τέχνη) σε κάποια έργα τους αναπαριστούν τη λειτουργία της φύσης, όπου συχνά πρωταγωνιστεί η ίδια η φύση. Χρησιμοποιώντας οργανικά υλικά και από το φυσικό περιβάλλον, επεδίωξαν να αποκαταστήσουν την επαφή, όχι μόνο του ανθρώπου, αλλά και της ίδιας της τέχνης με τη φύση. Η φύση θα αποτελέσει το έναυσμα και θα γίνει η πηγή έμπνευσης ενάντια στη διαφθορά και την τυποποίηση που υφίσταται το κοινωνικό σύνολο.
Acro Αrt projects Αλ. Δελμούζου 12Α Θεσσαλονίκη τκ 54635
email: [email protected]
Ωράρια: Πεμ.Παρ.6-9μμ Σάβ.12-3μμ