Επιμέλεια έκθεσης, ερωτήσεων-συνεντεύξεων Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός
“Θέλω να πιστεύω, ότι το μέτρο μπαίνει συνειδητά και υποσυνείδητα στα έργα μου σαν κυρίαρχο στοιχείο.’
Τι νοηματοδοτεί η έννοια του μέτρου στο έργο σου; Αποτελεί δομικό στοιχείο; Η έννοια του μέτρου βοηθάει πολύ τον άνθρωπο να αντιληφθεί τη σχέση της ύπαρξής του με τα άλλα έμβια όντα, με τον πλανήτη και με το σύμπαν ολόκληρο, ώστε να ζει σε αρμονία με αυτό και όχι σαν κατακτητής – καταστροφέας. Αυτή η πεποίθηση επηρεάζει γενικά τον τρόπο που ζω και προσπαθώ να την εκφράσω μέσα από τα έργα μου. Θέλω λοιπόν να πιστεύω, ότι το μέτρο μπαίνει συνειδητά και υποσυνείδητα στα έργα μου σαν κυρίαρχο στοιχείο.
Μέσα από την έκθεση καταλήγουμε στο να ξαναδούμε με “κριτικά μάτια” τη σχέση της έννοιας του “μέτρου” με τον κόσμο; Νομίζω ότι η έκθεση έχει αυτόν τον σκοπό. Να προβληματίσει, δηλαδή και τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και τους επισκέπτες για τη σχέση του μέτρου με την ανθρώπινη ζωή και με το σύμπαν γενικά. Ελπίζω και εύχομαι, ότι ως ένα σημείο και όσο φθάσει η εμβέλειά της θα το καταφέρει.
Το “μέτρο” προβάλει σήμερα σαν φωτεινή προοπτική θεραπείας των τραγικών διχασμών και συγκρούσεων του σύγχρονου πολιτισμού μας; Το αντίθετο του μέτρου είναι η ύβρις, που κυριαρχεί στις μέρες μας πάνω στην Γη. Ο άνθρωπος φέρεται σαν ιδιοκτήτης του πλανήτη και όσο πιο πολλά χρήματα έχει, τόσο πιο αλόγιστα εκμεταλλεύεται τα έμψυχα και τα άψυχα για το συμφέρον του. Αυτή η θεώρηση τον κάνει όλο και πιο άπληστο και ο πλούτος συγκεντρώνεται σε όλο και λιγότερα χέρια. Αποτέλεσμα…, δισεκατομμύρια ανθρώπων κάτω από το όριο της φτώχειας, είδη υπό εξαφάνιση, καταστροφή φυσικού περιβάλλοντος, κλιματική αλλαγή κλπ. Μήπως αν συνειδητοποιούσαμε την θέση μας στο σύμπαν, θα μπορούσαμε να βρούμε τρόπους επίλυσης αυτών των ανυπέρβλητων προβλημάτων; Ας το κάνουμε ο καθένας στο μέτρο που του αναλογεί και ίσως κάτι καταφέρουμε…
ΜΑΡΙΑ ΑΡΓΥΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Γεννήθηκε στην Αθήνα με καταγωγή από την Γορτυνία και τον Πύργο της Τήνου. Σπούδασε μαθηματικά και πήρε μεταπτυχιακό στην πληροφορική.
Μετά έκανε σπουδές στα εικαστικά σε ιδιωτικές σχολές. Ζωγραφική με τον Γιώργο Ρόρρη, γλυπτική με τους Χρήστο Λαζαράκη, Χρήστο Ρηγανά, Σταύρο Μαυρομιχάλη, κεραμική με την Βέρα Σιατερλή και ιστορία τέχνης με τον Παντελή Τσάβαλο. Έκανε τέσσερεις ατομικές εκθέσεις, τρεις στην Αθήνα και μία στο Παρίσι, επίσης έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Πήρε τη διάκριση “Toile d’or 2012” από την Fédération Nationale de la Culture Française.
Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.
Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00 “Επί Μετρώντας”
ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του
Διαρκής εξέλιξη – Durational – Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00
Κείμενο: Γιάννης Σχίζας
Το μέτρο των προσδοκιών μας. Το μέτρο των απαιτήσεων. Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Και το μέτρο της επιθυμίας…
Μπορεί, άραγε, η τέχνη να απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία; Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν… Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της, αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων. Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης. Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει. Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου. Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ». Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται. Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».
Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Δέσποινα Πανταζή γεννήθηκε στον Κορυδαλλό το 1966. Σπούδασε σε ελεύθερα σπουδαστήρια ζωγραφικής.
Ατομικές εκθέσεις:
2017: “Υποψίες του Κόκκινου” ΗΩΣ Χώρος Τέχνης, Αθήνα.
2006: “Ιστορίες του μπλε” Αίθουσα Τέχνης ΑΕΝΑΟΝ, Αθήνα.
2000: “ Στο Νήμα του Μύθου” Γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, Αθήνα.
1999: Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα.
1996: Αίθουσα Τέχνης Πειραιά
1996: Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας (υπό την αιγίδα του Δήμου), Ελευσίνα
1994: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ενδεικτικά: συμμετέχει σε δράσεις του “Ορίζοντα Γεγονότων”, της “Art Bank”, της Cheap Art κλπ…). Από το 1994, επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση “ Συνάντηση Εικαστικών Δημιουργών – Μεσόγειος” υπό την αιγίδα του δήμου Κορυδαλλού. Από το 2015 συνεργάζεται με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού (συντονισμός εθελοντικών εικαστικών εργαστηρίων και επιμέλειες εκθέσεων). 2018 ΄ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ στο ΕΜΣΤ “‘Οψεις της Ανεξάρτητης Εικαστικής Δημιουργίας” workshop –επιμέλεια Δ.Π. “Ενας Διάλογος που δεν κλείνει ποτέ’ -“Ανώνυμος Αποστολέας στέλνει γράμμα σε Ανώνυμο Παραλήπτη-μαθητή-κρατούμενο φυλλακών Κορυδαλλού
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.